Culasse: project FN2 update: APK en drijfriem vervangen.

Wie ben je en wat voor een Honda rij je.
Locked
D_ToXx²
Posts: 559
Joined: Tue Mar 04, 2008 8:59 pm

Post by D_ToXx² »

culasse wrote:Inderdaad zit er een soort "verdieping" in de kofferbak. Ik heb er ook al aan gedacht om er een heel platte accu in te zetten. Iets van een motorfiets, of zo. I zag laatst een advertentie waarin zulke accu`s werden aangeboden. Ze waren heel klein en compact, maar ik kan me het merk niet meer herinneren. Ik dacht dat het Pulsar was, maar ik weet het niet meer zeker.


weet het merk zo ook niet, maar wel iets van gelezen.

maar die komen niet bij de Ah die je normaal hebt.denk met koud weer een slechte start als het mogelijk is..
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

Dat denk ik ook. Volgens mij heb ik iets van 70 ampere capaciteit nodig. Aan de andere kant zitten er in mijn wagen niet zoveel electrische accessoires als de luxere fn2`s, zoals airco, alarm, audio, enz. dus het zou kunnen dat ik met iets minder toe kan.
D_ToXx²
Posts: 559
Joined: Tue Mar 04, 2008 8:59 pm

Post by D_ToXx² »

hoe warmer de accu hoe beter...

tot max 90 graden gaan bij de accu. je moet de (standaard )accu minimaal ongeveer 5 cm van het blok plaatsen..

is genoeg :D
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

Het is weer een tijdje geleden dat ik voor het laatst wat van mijn mods aan mijn FN2 heb laten zien. Ik heb een hele tijd moeten wachten tot er een passend 4-2-1 spruitstuk voor mijn wagen leverbaar was. Het werd deze:

Image

Het is een XO POWER spruitstuk, ontwikkeld door www.a.a.s.exhausts.co.uk. Een kleine firma gespecialiseerd in uitlaten voor race en rally. Het spruitstuk is 4 delig.

Image

Het ontwerp is ietwat ongebruikelijk omdat de cilinderpairing 1-2/3-4 is. Het zijn vooral de Amerikanen die dit ontwerp gebruiken, zoals SSR en Hytech exhausts, terwijl de Europeanen en de Jappen vooral de 4-1/2-3 cilinderpairing gebruiken, zoals bijvoorbeeld bij Toda, Spoon, CPL, etc.
De discussie welke van de twee nu het best is, wordt al lang gevoerd. Voor beide zijn wel relevante argumenten te noemen. Ik geloof dat John van Hytech in een intervieuw zich eens liet ontvallen dat de 1-2/3-4 pairing meer gebruik maakt van de 180 graden krukas spoeling, vooral bij hoogtoerige viercilindermotoren zoals de onze.
De 4-1/2-3 cilinderpairing schijnt meer invloed uit te oefenen op de ontstekingstiming van de motor met meer nadruk op koppel in het middentoerengebied.
Het spruitstuk heeft verder lange primary buizen, korte secondary buizen voor topvermogen, aangezien onze motoren sowieso niet veel koppel hebben. De primarybuizen zijn verder ongelijk qua lengte, maar dat wordt gecompenseerd met grotere bochten bij twee van de buizen, om de flow te stabiliseren. De primaries zijn verder uit één stuk mandrelbuizen gebogen, om obstructies van lasnaden te vermijden.

Image

Voor de grap even gewogen: 7.5 kg.

Image

Dan nu het zware werk, de OEM uitlaat moet eraf. Gelukkig had ik hem al eens eerder verwijderd, dus de demontage viel wel mee.

Image

De katalysator ging er gemakkelijk af, alleen één van de lambdasensoren zat nogal vast.

Image

Het OEM shorty spruitstuk wordt over het algemeen als de bottleneck beschouwd in het hele uitlaatsysteem.

Image

Het complete spruitstuk + kat + hitteschildjes. Ik moest daarnaast nog een paar andere schildjes verwijderen, anders paste het nieuwe spruitstuk niet.

Image

Installatie van het spruitstuk was een fluitje van een cent omdat het flensgedeelte deelbaar is i.v.m. de krappe ruimte. Wel moest er hier en daar nog wat gebogen worden aan de schildjes.

Image

Zo ziet het er van onderen uit.

Image

Ik had al eerder de beide torque rods verstevigd om de kantelneiging van het blok te beperken, maar ik was nog niet geheel tevreden over de onderste torque rod. Het grote lager kan dichtgestopt worden met stukken rubber en daarna wat polyurethaan lijm erover om uit te harden. Jammer genoeg had ik de boel niet goed afgeplakt met tape, zodat gedurende de nacht ietwat van de lijm doorlekte. Desondanks is het een hele verbetering, de motor hangt nu goed vast in het chassis en schakelen is andermaal verbeterd. Nadeel is wel dat er nu wat vibraties te voelen zijn bij stationairloop in de pedalen en het stuur.


Image

Ik was ook nog van plan om de voorste motorfundering te verstevigen, maar ik kon hem er niet uitkrijgen. De motor moest daarvoor voldoende gekanteld worden en ik was bang dat ik de oliepan zou breken wanneer ik met een blok hout teveel hefboomwerking op het dunne aluminium zou uitoefenen.
Ik liet hem maar ziten.

Image
Image

Ik moest een extra bung in de 90 graden bocht van de collectorpijp lassen voor de widebandlambdasensor van mijn LC1 controller.

Image
Image

Aangezien ik de AFR meter niet direct zou gebruiken deed ik er eerst maar een moer op. De defouler voor de 2de lambdasensor is hier ook te zien.

Image

Op het gebied van lassen ben ik geen vakman, maar zo zal ie het wel houden.

Image

Aardig wat verkeer zo met al die sensoren...

Image
Image

Ter vergelijking het OEM spruitstuk met kat nog even gewogen: 17.5 kg.

Image

Bij zo`n high performance motor als de k20 motor komt er heel wat hitte vrij. Het viel me op dat het aluminium inlaatspruitstuk flink door de motor wordt opgewarmd. Vooral de helmholz resonantiekamer krijgt ervan langs omdat ie vlak achter een hete radiator is geplaatst. Ik gebruikte wat isolatiemateriaal om dit gedeelte af te schermen om zodoende wat van de warmte van de resonantiekamer weg te houden.

Image

Hetzelfde geldt eigenlijk voor de metalen fuelrails. Die wordt door de hete cilinderkop opgewarmd en kan ook wat hulp gebruiken.

Image

Het ziet er niet uit, maar ik kan nu na een ritje mijn hand op de inlaatrunners houden, een teken dat het spruitstuk minder warmte opneemt.

Image

Hierna was het tijd voor mijn kleppentrein. Ik had van een Australische tuner op het internet gelezen dat het geen gek idee was om bij de eerstvolgende servicebeurt de klepspeling van de FN2 te controleren. Het was hem namelijk opgevallen dat in sommige gevallen de kleppen tamelijk veel speling hadden. Alvorens bij de kleppentrein te kunnen moest ik nogal wat onderdelen demonteren.

Image

Mijn DIY kleppenafstelgereedschap

Image

Afstellen van de uitlaatklepspeling is een enorme rotklus. Ze zijn nauwelijks zichtbaar en je kan er moeilijk bij. Ik krijg haast medelijden met de monteurs die dit regelmatig doen, deze oefening pleegt een regelrechte aanslag op je rug.

Image

De inlaatzijde is niet veel beter, de fuelrails en de verstuivers zitten de hele tijd mijn voelermaatjes in de weg.

Image
Image

In totaal was ik er zo`n 4 uur aan kwijt. Ik ben alle kleppen 3 keer langs geweest om ze te controleren.
Ik weet niet of mijn geval exemplarisch is, maar bij mij was de speling tamelijk groot, al was de totale kleppenspeling binnen de tolerantie.
De inlaatzijde liet gemiddeld 0.23-0.24 mm zien, de uitlaatzijde gemiddeld 0.28 mm, maar er zaten twee kleppen op het randje, met 0.29 mm.
Ik geef de voorkeur aan minimum klepspelingwaarden voor meer uitlaathoek, lichthoogte en overlap van de nokkenassen, dus ik heb ze ingesteld op 0.21mm inlaat, en 0.25mm uitlaatspeling.
Misschien een goed idee voor andere FN2 eigenaren om het klepdeksel er eens af te trekken en zelf de kleppen te controleren. Het is niet moeilijk, het is alleen een rotkarwei om te doen. Ik ben benieuwd hoe het eigenlijk zit met de speling bij andere FN2`s. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met zulke ruime waarden.

Image

Tot nu toe ben ik dik tevreden met mijn DIY short ram intake met gemodificeerde mass airflowsensor. Ik kreeg er echter voortdurend commentaar op. Teveel heat soak door de motorwarmte en het zou niet goed zijn voor de electronica. Uiteindelijk besloot ik eens te kijken of ik niet een gesloten airbox met aparte luchtaanvoer voor mijn intake kon maken. Inmiddels is er een GRUPPE M intake setup op de markt die op een soortgelijke manier de motor van lucht voorziet, maar die kost meer dan 800 Euro. En ik ga geen 800 Euro betalen voor een doos met een filter. Die maak ik liever zelf. In dit geval een gecombineerde cowl induction en ramair inductie setup.

Image

Op de sloperij vond ik een luchtfilterdeksel van een oude Opel met de juiste maten, maat wel met meer inhoud. Deze paste zonder al te veel aanpassingen op de bestaande airbox met mijn conisch filter er in gemonteerd.

Image

Ik moest het gat voor de aansluiting naar de mass airflowsensor vergroten.

Image

De MAF past al bijna.

Image

Omdat ik de MAF zodanig had bewerkt dat de motor op een armer mengsel loopt vreesde ik, doordat er nu een 4-2-1 spruitstuk is gemonteerd dat de motor flatspot in de powerband zou krijgen vanwege een al te arm mengsel. Daarom begon ik de MAF opnieuw te bewerken om de AFR`s te verrijken.

Image

Ik had al eerder de luchtresonator uit het vooronder van de auto verwijderd. Nu was het tijd om de onderstel luchtaanzuigbuis te voorzien van een 90 graden bocht en een soort luchthapper.

Image
Image

Deze luchthapper is maar een tijdelijke oplossing. Ik ben bezig met een andere, maar die is nog niet klaar.

Image

Omdat de luchthapper de plaats innam van de koelvloeistof overlooptank moest die verhuizen. Ik vond nog een plekje vlak voor de accu.

Image

Image

Aanvoerbuis voor de cowl induction

Image

Zo ziet het eruit als het klaar is.

Image


Image



Image

Omdat de airbox er toch wat gehavend uitzag besloot ik die wat te pimpen door er wat checkered flagg plakfolie overheen te doen.
Ziet er direct anders uit.

Algemene rij indruk:
Een goed spruitstuk is net wat deze wagens nodig hebben. En in combinatie met de andere aanpassingen is de trekkracht boven 4500 rpm aanzienlijk toegenomen. Jammer genoeg dempt de airbox het inductiegeluid nogal, het harde geluid van mijn short ram bij vtec is verdwenen, in plaats daarvan is nu wel het raspende geluid van het spruitstuk te horen. Tijd om nu wat kilometers te maken en de wagen uit te proberen.
User avatar
Benjdmin
Posts: 2130
Joined: Thu Jun 28, 2007 12:26 pm

Post by Benjdmin »

Ben benieuwd naar de nummers! Wanneer ga je op de dyno?

Ik denk wel dat als de dealer even onder je motorkap kijkt de Honda garantie vervallen is...

:-?

Hoop knutselwerk---
User avatar
D_ToXx
Posts: 848
Joined: Fri Apr 27, 2007 7:08 pm

Post by D_ToXx »

:thumbs:
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

Ik ben al regelmatig bij de dealer langsgeweest om wat mankementen te laten verhelpen, en ze hebben nog nooit moeilijk gedaan over garantie.

Ik ben van plan om mijn wagen te zijner tijd op de rollentestbank te zetten, maar dat moet nog even wachten, ik ben nog steeds met wat dingetjes bezig.
Bovendien zijn er bij mij in de regio eigenlijk geen testbanken te vinden. Misschien even over de grens in Duitsland, ik moet dat nog even uitzoeken.
User avatar
Roy
Posts: 1187
Joined: Wed Nov 07, 2007 9:15 am
Contact:

Post by Roy »

kleppen speling daar heeft de Ep3 ook last van.
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Lekker bezig geweest C.
Ziet er aardig uit.



g-unit wrote:kleppen speling daar heeft de Ep3 ook last van.


Na bijna 70k km zit alles nog precies zoals het hoort bij de mijne, 2 keer gecontroleerd en speling was te minimaal om bij te stellen.
Ik denk dat je je injectoren hoort, die tikken nogal bij stationair, weet het eigenlijk wel zeker dat dat het is :wink:
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

Ja, de verstuivers op onze Honda`s zijn tamelijk rumoerig, al helemaal als je de plastic manifold cover verwijdert.
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

Ben vandaag even bij www.uitlaten.com langsgeweest om daar een vernauwing bij mijn catback te laten verwijderen. Ik woon er op een steenworp afstand vandaan. Het duurde wel even voordat de monteur het voor elkaar had, er was niet veel ruimte beschikbaar.

Image
Image
Image

De diameter gaat op deze plek van 60mm naar 40 mm, ik liet er een stuk stainless van 63 mm tussen lassen.
User avatar
Katana
Posts: 5205
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:00 am

Post by Katana »

:lol:
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

Vond het weer eens tijd om wat aan mijn wagen te sleutelen.
Ik moest geruime tijd wachten op mijn intake manifold heat shield gasket, maar eindelijk, na 4 weken was ie er dan.

Image

In een blauwe kleur.

Image

Het vervelende bij de FN2 is dat je eerst de halve auto moet slopen om ergens bij te kunnen, in dit geval de throttle body en een stuk of wat slangen.

Image
Image

Het is maar een smerige olietroep in het inlaatspruitstuk.

Image

Het eigenlijke verwisselen van de pakkingen is een gemakkelijke klus. schroef de twee bovenste studs uit de cilinderkop met de double nut methode, buig het spruitstuk een beetje van de cilinderkop vandaan, vis met een pincet de OEM pakking ertussen weg en schuif de Hondata pakking ertussen, alles weer aandraaien, klaar.

Image

Zo ziet het eruit als alles weer gemonteerd is. Ik had er ongeveer 2.5 uur voor nodig.

Image

De originele metalen pakking.

Image

Ik kan erg aanbevelen om deze sleutel met flexibele nek te gebruiken. Zonder dat is het eigenlijk niet te doen. Vooral de moer onderaan de linkerkant is een bitch.

Image

Ik verloor ongeveer een halve liter koelvloeistof bij het verwisselen. Nadien is het zaak om weer bij te vullen en de motor te ontluchten. Ik doe dat altijd op de volgende manier:
-Paats een vultrechter op de radiateuropening, in mijn geval een flesje Spa blauw. De nek past precies in de vulopening van de radiateur. Afplakken met plakband tegen lekkage. Knip de bodem uit de fles.
-Start de motor en laat hem op ongeveer 1500 toeren draaien.
naarmate de motor op temperatuur komt zullen er allerlei luchtbellen uit de fles komen opborrelen. Vul steeds wat koelvloeistof bij tot net boven de vulopening van de radiateur.
-Op een gegeven moment zal de thermostaatklep openen en moet er meer koelvloeistof bij, net zolang tot er geen lucht meer uit de radiateur komt.
- Schakel de motor uit en wacht tot het koelvloeistofniveau daalt, maar vul steeds wat bij tot de rand van de vulopening, maar niet meer dan ongeveer een halve liter.
-Schroef de radiateurdop er weer op en maak een proefrit. Eventueel nog een keer ontluchten om de laatste lucht eruit te halen.

Image

Ik vond het ook weer tijd om de versnellingsbakolie te wisselen. Dit is het goedje dat ik al 6 jaar gebruik. Wat mij betreft is er nooit iets beters gamaakt. Dit is ongelooflijk spul, schakelt als boter, de Honda MTF is bagger vergeleken hiermee.

Image

Na het aftappen van de oude olie laat ik altijd de nieuwe olie op deze manier weer in de versnellingsbak lopen, namelijk via de vent tube.
Gaat wel heel langzaam, omdat het een piepklein gaatje is bij deze wagens. Ongeveer 1.8 liter is genoeg. Veel van de problemen met de versnellingsbak van de FN2 schijnen volgens deskundigen te worden veroorzaakt doordat Honda vanaf fabriek veel te veel olie in de transmissie doet, meer dan 2 liter. Dit veroorzaakt een hydraulisch effect doordat vloeistoffen zich niet laten samendrukken, als reactie zijn de zwakste onderdelen in de transmissie aan de beurt, synchronisatieringen, etc.
Image

Het slangetje gaat hier in de ventilatiebuis bovenop de transmissie.

Image

Hondata beveelt aan om de massakabel van de verstuivers te verplaatsen van het inlaatspruitstuk naar een schroef en moer op het kleppendeksel. Door de heat shield gasket is de geleiding op de oude plek niet meer optimaal, dus is het aan te raden de massa te verhuizen.

Image

Deze foto lijkt me wel duidelijk, al is het me opgevallen dat sommige FN/FK eigenaren niet schijnen te weten dat je de dop kunt vastzetten op de klep. Ik heb al een keer of wat gezien bij het tanken dat sommigen de dop gewoon laten bungelen.

Image

In het kader van mijn dieetprogramma voor de FN2 moesten de veiligheidsgordels achterin, net als de achterbank verdwijnen. Dit om zoveel mogelijk ballast kwijt te raken. Ik durfde het echter niet aan om de airbags achterin te demonteren, aangezien dat kans op een CEL geeft.
honza
Posts: 58
Joined: Thu Mar 12, 2009 12:09 am

Post by honza »

een goede bezigheid...
User avatar
integra
Posts: 634
Joined: Mon Jun 06, 2005 9:15 pm

Post by integra »

:shock: Nou ik heb het hele topic even gelezen, en ben tot de conclusie gekomen dat ik meer van een andere manier van tunen hou.
Ik doe hier niet aan mee. En ga er niets over zeggen. :twisted: :censor
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Nou ik heb het hele topic even gelezen, en ben tot de conclusie gekomen dat ik meer van een andere manier van tunen hou.
Ik doe hier niet aan mee. En ga er niets over zeggen.


haha, ik weet wat je bedoeld...
Ik heb het zelfde en ga er ook niks over zeggen ;)
User avatar
integra
Posts: 634
Joined: Mon Jun 06, 2005 9:15 pm

Post by integra »

:wink:
Angelus
Posts: 88
Joined: Mon Mar 30, 2009 9:02 pm

Post by Angelus »

Wat doen jullie nou, nu bewerkt honza zijn bericht :P

Ben zelf ook niet echt weg van dit soort praktijken, maar indien dit je hobby is en je bent overtuigd van je kunnen is daar niks mis mee.
Ik vind sommige dingen erg leuk gevonden en verwoord, ook leerzaam maar ben zelf ook zeer benieuwd naar de dyno uitdraai.

Kortom wel een van de leukere voorstel topics hier op het type-R forum.

:wink:
honza
Posts: 58
Joined: Thu Mar 12, 2009 12:09 am

Post by honza »

ja "die hard" was er misschien over....
maar ik blijf toch respect hebben voor mensen die hun auto willen tunen en verbeteren. het maakt niet uit op welke manier,als het maar eervol blijft en uitvindend met respect voor het merk en auto. je vind wel altijd mensen met commentaar,zowel positieve als negatieve. meestal zijn de mensen dat negatieve commentaar geven personen die zelf in de belangstelling willen staan en er zelf niet zoveel vanaf weten. echte proffesionele mensen houden zich daar niet mee bezig. blijkbaar is cullase één van de betere mechaniekers,hij probeert tenminste zijn wagen te beteren en is uitvindingrijk. ik ken veel mechaniekers dat in een merk garage werken en meer dan een onderhoud aan de wagen niet kennen!! ook zie ik op dit forum dat er toch redelijk wat mensen zijn dat geen respect hebben voor andermans werk of toch een blijk van jaluzie hebben. zij kunnen het altijd beter,hebben altijd negatieve commentaar,...ect. maar ja,daar dient het forum waarschijnlijk voor... gelukkig zijn de meeste mensen nog respectvol en geven waardige en eerlijke commentaar.
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

Nadat ik een tijdje geleden mijn diy short shifter gebroken had bij een partijtje raggen, besloot ik een kant en klare short shifter te installeren.
Er zijn voor de FN2 geen passende short shifters te koop, dus nam ik er één van een Accord. er moet eerst het één en ander worden gemodificeerd voordat de short shifter past.
Tussentijds nam ik wat foto`s:

Image

allereerst besloot ik de stand van het complete schakelmechanisme wat te veranderen. In standaard uitvoering zit de pook wat ver van de bestuurderspositie af.

Image

Door wat shims tussen de fundering en de schakelconsole te stoppen kan de positie van het schakelmechanisme meer naar de bestuurderkant worden gekiept. Ik moest ook een wat langere bout met moer linksonder in het schakelmechanisme draaien om te compenseren voor de shims.

Image

De hoeveelheid shims kan willekeurig worden bepaald, afhankelijk hoe hoog de pook moet komen en hoever hij moet worden gekanteld. Ik heb anderen op een amerikaans forum wel 20 shims zien gebruiken waarbij de pook 5 centimeter verder omhoog geplaatst werd. Daarbij moeten echter de versnellingsbakkabels losgemaakt worden om voldoende speling te bieden. Maar dan beginnen ze nogal te rammelen, en daar hou ik niet van, dus liet ik het maar zo.

Image

Het gat waar de schakelkabel voor de vooruit/achteruit beweging doorheen loopt moet wat groter worden gemaakt. Met een ruwe vijl kan hij wat worden vergroot.

Image
Image

Het plastic van de schakelconsole is vrij dun, je vijlt er zo doorheen. Gelukkig is het mechanisme sterk genoeg. Het gaat erom voldoende speling voor de schakelkabel te creëren.

Image

Het monteren van de short shifter zelf is een gemakkelijk klusje. Hij wordt met twee boutjes aan weerszijden vastgezet en met een Allen sleuteltje aangedraaid.

Image

alvast even passen hoe de short shifter adapter werkt.

Image

Op deze foto is te zien dat er ook aan de achterkant van de schakelkabel wat moet worden gevijld om te voorkomen dat de schakelstang tegen de short shifter adapter zelf aankomt bij schakelen naar de 2de, 4de, 6de en achteruitversnelling.

Image

Hier is goed te zien hoever de pook naar de bestuurderkant gedraaid staat terwijl de 1 ste versnelling is ingeschakeld. Schakelen van één naar twee is nu meer een natuurlijke beweging geworden waarbij met een kleine polsbeweging de pook verzet kan worden. Mijn arm kan daarbij gewoon op de middenconsole rusten. voordien moest ik bij dezelfde schakelbeweging mijn hele arm gebruiken.

Image

Bij de foto hierboven staat de pook in zijn vrij, nog steeds dicht bij de bestuurderkant. de schakelwegverkorting is gemiddeld zo`n 20%, dit maakt bliksemsnel schakelen mogelijk als tenminste het koppelingsmechanisme ook goed is afgesteld. Weliswaar schakelt de pook nu ietsje zwaarder, maar dat went gauw. Ik ben er uitermate tevreden mee.

Image

Ik moest op zoek naar een andere olie catchtank, nadat mijn vorige begon in te deuken door het vacuüm van de motor. Deze tank is sterk genoeg om de onderdruk van de motor aan te kunnen.

Image
Image

Aangezien ik met dunne 0w30 rijdt, produceert de motor bij vtec nogal wat blowby, en spuwt ie via de pcv klep regelmatig wat oliesmurrie in het inlaatspruitstuk. De catchtank vangt alles echter keurig op.
Locked