Page 4 of 5
Posted: Tue Feb 23, 2010 11:08 pm
by Rikky
Dimer wrote:Of omdat de remmen er anders niet in pasten?
Ik denk dat het met kracht verschillen heeft te maken die op de band komt te staan.... Op de voorbanden komen namelijk een hele andere kracht te staan dan op de achterbanden.....
Posted: Tue Feb 23, 2010 11:32 pm
by mr. X
Remmen zou goed kunnen inderdaad.
Meer gewicht voor dat niet op te vangen is met een rem(schijf) die in eenzelfde velg past als achter. Waarom achter dan geen grotere? Om gewicht te besparen wellicht, ik heb géén idee.
Posted: Wed Feb 24, 2010 7:15 am
by Gaskleppie
De zelfde reden waarom wij (martin heeft het zo al geprobeerd en was laaiend enthousiast) het doen, betere balans in de bochten! De turn-in wordt idd scherper en de achterkant is bij een voorwiel aandrijver toch al vrij moeilijk los te krijgen. Op deze manier stimuleer je de achterkant om een beetje te glijden wat een betere bocht balans geeft. Minder onderstuur zeg maar.
Plus dat je idd grotere remmen kwijt kan.
Posted: Wed Feb 24, 2010 7:33 pm
by Martin.O
klopt,megagrip aan de voorkant.nadeel kan er niet mee op de openbare weg
maarten,die bridgestone 555 heeft/had een oude racevriend van ons Ken maar na een rondje zolder nooit meer wat van gehoord
Posted: Wed Feb 24, 2010 8:21 pm
by LCR
Martin.O wrote:klopt,megagrip aan de voorkant.nadeel kan er niet mee op de openbare weg
maarten,die bridgestone 555 heeft/had een oude racevriend van ons Ken maar na een rondje zolder nooit meer wat van gehoord
:toost: Peace....
Posted: Wed Feb 24, 2010 9:41 pm
by Katana
Martin.O wrote:klopt,megagrip aan de voorkant.nadeel kan er niet mee op de openbare weg
maarten,die bridgestone 555 heeft/had een oude racevriend van ons Ken maar na een rondje zolder nooit meer wat van gehoord
:lol:
Posted: Wed Feb 24, 2010 10:08 pm
by Gaskleppie
Volgens mij zijn ze daar niet echt versleten.... hahahaha!
Posted: Wed Feb 24, 2010 10:14 pm
by mr. X
Gaskleppie wrote:De zelfde reden waarom wij (Martin heeft het zo al geprobeerd en was laaiend enthousiast) het doen, betere balans in de bochten! De turn-in wordt idd scherper en de achterkant is bij een voorwiel aandrijver toch al vrij moeilijk los te krijgen. Op deze manier stimuleer je de achterkant om een beetje te glijden wat een betere bocht balans geeft. Minder onderstuur zeg maar.
Plus dat je idd grotere remmen kwijt kan.
Wordt het onderstuur dan niet overschaduwd door een eerder uitbrekende achterkant?
Waarom kan er dan niet mee op de openbare weg gereden worden? Juist door die tendentie tot overstuur?
Verhaal van Ken is me even ontgaan?
Laatste vraag, is er ook een basis waarop je de breedte van de band bepaald? Gewicht, ervaring of persoonlijke voorkeur?
Posted: Wed Feb 24, 2010 10:33 pm
by Gaskleppie
Nee, valt mee. Als je je ITR sterk verlaagt en harder opzet zal hij meer onderstuurd worden. iets waar je weinig aan kan doen. Door het harder maken wordt de achterkant minder "speels" en gaat het karakter van de stock ITR er langzaam maar zeker uit. Je kan dan wel harder, maar is wel meer onderstuurd.
Door deze setup krijg je dat weer terug en kan je nog weer harder de hoek om omdat de achterkant net als de stock ITR weer lichter en speelser wordt.
Dat je er op straat niet mee kan rijden komt voor 100% door het feit dat die 225 brede banden niet echt lekker passen en ze lopen aan in de wielkasten als je ver instuurd.
Dat van Ken is niet uit te leggen. Laten we het er op houden dat hij theoretisch het snelste had moeten zijn, maar dat dat niet zo tot uiting kwam... haha, mooie nette formulering...

Posted: Wed Feb 24, 2010 11:12 pm
by mr. X
Oh dát verhaal. Daar heb ik half iets van meegekregen ooit, ver, vroeger.
De uitleg is hartstikke duidelijk, hoewel ik nog niet begrijp waar de keuze van 225 vooraan op gebaseerd is.
Ik ben me dus wat aan het verdiepen op rubber voor de Integra (1120 kg) met de achterliggende gedachte dat die standaard blijft (sowieso tot het eerste setje banden er doorheen zit :lol: ) en hooguit een setje 16" velgen krijgt maar ik er wel.. uhm.. gek mee wil kunnen doen en écht hard rond de bocht wil.
Daarnaast ben ik me aan het verdiepen in een setje voor de nieuwe aanwinst wat gewoon een rijdend chassis wordt van +- 900 kg met een kooi en motor.
Een bredere band is meer weerstand dus je wil hem zo smal mogelijk houden. Tegelijkertijd moet er genoeg grip beschikbaar zijn maar te breed is ook weer niet goed. Waar is het omslagpunt en hoe bepaal je dat. Druk per cm2, vermogen...?
Posted: Wed Feb 24, 2010 11:22 pm
by Katana
Doe je trouwens ook mee 5 augustus Maarten?
Posted: Wed Feb 24, 2010 11:37 pm
by mr. X
5 augustus?
Posted: Wed Feb 24, 2010 11:55 pm
by Katana
Kijk even bij Type-R leden :wink:
Posted: Thu Feb 25, 2010 12:10 am
by mr. X
Oh right, kon het al niet vinden haha.
Durf de gok niet te nemen. Met de DC2 kom ik sowieso niet. Overhaast beslissen het circuit op te gaan zonder alles héél goed voor te bereiden kan nare gevolgen hebben. Sowieso wil ik daarmee de baan eigenlijk niet op.
De nieuwe aanwinst zou rond augustus (ver) klaar moeten zijn maar dat weet ik niet zeker. Om dan het geld vóór 1 mei te betalen is een redelijke gok en zou ik misschien geforceerd toch de baan op gaan met een half klare auto. Niet wenselijk voor zowel andere als mezelf.
Ah het kriebelt wel weer eens de baan op te gaan...
Posted: Thu Feb 25, 2010 12:30 am
by Katana
Het is nog 6 maanden. Tijd zat zou ik zeggen.
Weet niet wat je precies haalt maar een goed controle, olien ververzen en DS2500 rondom kom je een heel eind.
Maar ik respecteer het feit dat je niet alleen aan jezelf denk maar ook anderen.
Posted: Thu Feb 25, 2010 1:20 am
by mr. X
Haha, het zal een hele prestatie worden om dat in 6 maanden klaar te hebben. Zeker aangezien ik niet zoveel verdien at the moment en het nog 'niet rijdt' (en dat is een understatement). Dat is het grote euvel eigenlijk. Tijd genoeg, geld niet :lol:.
De motor die ik wil en de upgrades die ik erop wil zijn niet goedkoop :lol:. Ik zal dus ook zeker tijdelijk voor een goedkope oplossing opteren (B16A2 waarschijnlijk).
Rolkooi, onderstel, banden, motor, kuipstoelen, paar zaken spuiten, invoeren er komt zoveel bij kijken
Kijk als ik een week, of zelfs een dag, van te voren zou kunnen besluiten zou ik met een auto waar ik vertrouwen in heb gelijk de baan op gaan. Met die achterliggende gedachte kan ik het alleen voor 1 mei niet vastleggen. Zowel voor mezelf maar wie ben ik om een ander hun circuit dag te verpesten door zelf de vangrail in te jagen.
Er zijn nu gewoon teveel zaken waar het fout kan lopen.
Posted: Thu Feb 25, 2010 7:01 am
by Gaskleppie
Als je max gek wil doen in bochten zonder traagheids verliezen door het gewicht?
Dan kom je op een semislick uit van max 205mm breed. En die heb je bijna alleen maar in 15". Bij stock suspension kan je gewoon rondom net zo breed gaan. Dikke pret!
Posted: Thu Feb 25, 2010 7:56 am
by Katana
Dan kom je maar koffie drinken op de dag.
Lukt het toch om klaar te zijn dan kunnen we altijd nog wat regelen
Posted: Thu Feb 25, 2010 3:02 pm
by ITR1689
Martin.O wrote:maarten,die bridgestone 555 heeft/had een oude racevriend van ons Ken maar na een rondje zolder nooit meer wat van gehoord
Hoi Martin/Maarten, die RE-55S is echt super, keiharde wangen, warmt snel op, heel veel grip op droog EN nat, maar helaas kan ik het niet bewijzen want ik kan niet zo goed rijden.....
De opvolger RE-11S schijnt nog beter te zijn.....
Posted: Thu Feb 25, 2010 3:15 pm
by Katana
Hey Ken. Tijd niet gezien kerel. Leuk dat je weer eens wat van je laat horen
Hoe gaat het met de ITR?
Ziet er gaaf uit trouwens de RE-11S:
De band 205/50-15 kost in Japan €150.-