Stikstof heeft een ander uitzettingscoefficient dan gewone lucht. Dus je bandenspanning zou kunnen varieren als je banden en lucht warm zijn geworden na een stukje rijden.
Jo& wrote:Heb je het ook als je banden nog niet warm zijn?
Stikstof heeft een ander uitzettingscoefficient dan gewone lucht. Dus je bandenspanning zou kunnen varieren als je banden en lucht warm zijn geworden na een stukje rijden.
ik heb het altijd,of ik hem nu s'morgens koud uit de garage rijd of als ik er een uur mee heb gereden
Jo& wrote:Heb je het ook als je banden nog niet warm zijn?
die is dus minder als lucht. ik was vorige week ook ff in discussie met
iemand hierover en die reed altijd met stikstof a gewoon verkeer.
hij vertelde me dat je bij een lege band (atmosferische druk) er ongeveer
3% zuurstof/lucht in blijft.
net klaar met de auto,velgen omgelegd,op 1 velg zat duidelijk meer lood als op de andere 3.en die lag voorop.
die heb ik naar achter gelegd en nu is het trekken weg 8)
zijn 3x uitgebalanceerd,3 velgen zit ongeveer 10 gram lood op en op 1 velg 70 gram :!: vond het ook veel,hoe het kan geen idee.
maar die van 70 gram ligt nu achterop
Ik zou toch even terug gaan en die 1e velg opnieuw laten bekijken. Stel dat er echt iets fout zit en de band altijd wat zit te wringen, kan dat als resultaat hebben dat de band gaat cuppen wat weer enorm herrie in de auto maakt.
Stel dat hij niet goed gebalanceerd is, kan het zijn dat je wiellagers sneller slijten. Zit je ook niet op te wachten.
Gaskleppie wrote:Ik zou toch even terug gaan en die 1e velg opnieuw laten bekijken. Stel dat er echt iets fout zit en de band altijd wat zit te wringen, kan dat als resultaat hebben dat de band gaat cuppen wat weer enorm herrie in de auto maakt. Stel dat hij niet goed gebalanceerd is, kan het zijn dat je wiellagers sneller slijten. Zit je ook niet op te wachten.
Jo& wrote:Je zei toch dat je je velgen voor en achter gewisseld had?
ja maar links op rechts gaat niet,dus moesten de banden omgedraaid worden,en toen zag ik pas het verschil van lood na weer balanceren.
maar ik ga er nog even mee terug.
Martin.O wrote:band een stuk laten draaien op de velg
help vaak maar ze hebben er geen zin in
Klopt!
Zei dat ook een keer tegen een bandenboer toen ik zag dat ie de hele binnenkant van me velg vol wou plakken, zijn gezicht alleen al!
Keek me aan alsof ik een niet aardse taal sprak of zo.
Grappig dat je dat zegt want de vorige keer heb ik mijn huidige DC2 velgen die op de Integra zitten laten draaien op het balanceer machien zonder band. Er zat 5-10 gram onbalans in alle vier de velgen. Niet krom en zeker niet veel. Was daar heel benieuwd naar namelijk. Is dat dan al genoeg om zoveel verschil te maken? De band kan je namelijk helaas niet alleen balanceren.
Je zou wel de velg kunnen balanceren, band erom, en waar de onbalans ontstaat zit meer rubber. Als je dat recht tegenover het punt van de velg legt heb je al wel winst. Kost je alleen wel zeker dubbel zo lang :lol: