Page 4 of 4

Posted: Mon Jan 12, 2009 1:50 pm
by jonas (R-garage)
lol hier, een vraag hier aan sinister vanwaar loopt de stroom van + naar - of omgekeerd ?

Posted: Mon Jan 12, 2009 2:31 pm
by Sinister
Elektronen lopen van - naar + maar in de conventionele zin zeggen we omgekeerd omdat alle bewijzen zo afgeleid zijn. Waarom die vraag lol?

Posted: Mon Jan 12, 2009 5:51 pm
by jonas (R-garage)
zomaar ,maar je antwoord is juist

Posted: Mon Jan 12, 2009 10:27 pm
by D_ToXx²
ik zit het nu ff allemaal ff te lezen en ff een gedachte die ik heb omdat mijn versterkers(voor de subwoofers) bij stationar toerental stopten. je zag de volt's droppen op de condensatoren. en onder de 10.8 volt stopte de versterkers...

ik denk dat hier het verschil is: ff een piek(bass) of continu gebruik. :wink:

en nog een leuk vraagje(voor iedereen): waar lopen de meeste electronen? tegen de buitenmantel of in de middenkern? 8)

Posted: Mon Jan 12, 2009 10:45 pm
by Gaskleppie
Bij wissel stroom is dit tegen de buitenmantel. Bij gelijk stroom weet ik eigenlijk niet waar de stroom loopt
Hoe hoger de frequentie, hoe erger het wordt. Vandaar dat bij sommige zendmast bekabeling holle buizen worden gebruikt ipv massieve kabels.

Dit effect heet het "skin effect"

Bij gelijkstroom is het wel zo dat het belangrijk is dat de oppervlakte zo groot mogelijk is. Dus een platte aardkabel kan meer stroom voeren dan een ronde massieve kabel van de zelfde oppervlakte.

Posted: Mon Jan 12, 2009 11:12 pm
by D_ToXx²
we wachten af, maar netjuss :D

kijk o.a maar eens naar je coax kabel die binnen komt.. :wink:

Posted: Tue Jan 13, 2009 12:57 am
by Sinister
Anders mss best een nieuwe topic openen: de elektriciteits vragen topic ofzo :wink:

Posted: Tue Jan 13, 2009 12:02 pm
by RedSun
Gaskleppie wrote:Bij wissel stroom is dit tegen de buitenmantel. Bij gelijk stroom weet ik eigenlijk niet waar de stroom loopt
Hoe hoger de frequentie, hoe erger het wordt. Vandaar dat bij sommige zendmast bekabeling holle buizen worden gebruikt ipv massieve kabels.

Dit effect heet het "skin effect"

Bij gelijkstroom is het wel zo dat het belangrijk is dat de oppervlakte zo groot mogelijk is. Dus een platte aardkabel kan meer stroom voeren dan een ronde massieve kabel van de zelfde oppervlakte.


Ben jij de bron achter www.wikipedia.nl en www.howstuffworks.com ofzo?

Posted: Tue Jan 13, 2009 6:50 pm
by Gaskleppie
haha, nee. Toevallig heeft die les op school mn interesse gewekt heeeel lang geleden. Vandaar dat ik het nog wist.

Posted: Wed Jan 14, 2009 1:33 pm
by culasse
We zijn wat off topic.
Ik stel voor dat we weer terugkeren naar de uitgangsvraag, al is die niet eenvoudig te beantwoorden. Waarom verbruikt een auto meer bij koud weer. Ik hou het op een combinatie van luchtdruk en temperatuur.
Luchtdruk: Door de druk van de koude hogere luchtlagen op de luchtlaag vlak boven het aardoppervlak is de lucht dichter, waardoor een auto meer weerstand ondervindt bij het rijden.
Temperatuur: Theoretisch is koele lucht voor een motor ideaal, minder volume aan lucht betekent meer ruime in het inlaattraject. De motor doet daar wat extra brandstof bij om de stoichiometrische verhouding constant te houden en er komt meer vermogen vrij.

Persoonlijk merk ik niet veel van eventueel extra verbruik in de winter.
Mijn FN2 heeft een custom inductie met gemodificeerde massairflow sensor, samen met nog wat dingetjes. De motor loopt qua AFR gemiddeld een punt armer. Aangezien de motor na de koude start ook zeer snel op temperatuur komt vermoed ik dat ie wat heter wordt dan normaal. Dat is een goede zaak, de motorolie komt snel op temperatuur, en er is direct warmte beschikbaar voor bijvoorbeeld de ontwaseming en de kachel.

Posted: Wed Jan 14, 2009 10:06 pm
by D_ToXx²
mkeey mijn ideeén:

-accu is kouder(met starten)
-meer stroom( lampen,achterruit verwarming,spiegel verwarming)
-airco ff aan...


ff een discussiepuntje:
Luchtdruk: Door de druk van de koude hogere luchtlagen op de luchtlaag vlak boven het aardoppervlak is de lucht dichter, waardoor een auto meer weerstand ondervindt bij het rijden.
Temperatuur: Theoretisch is koele lucht voor een motor ideaal, minder volume aan lucht betekent meer ruime in het inlaattraject. De motor doet daar wat extra brandstof bij om de stoichiometrische verhouding constant te houden en er komt meer vermogen vrij.


waarom is een auto sneller met koud weer/mist?
meer zuurstof is dus meer benzine..
dit moet dan toch betekenen dat als ik met een continu snelheid rij minder ga verbruiken? :wink:

maar dat wat de vraag was komt denk ik omdat je meer stroom gebruikt.
de accu moet meer geladen worden..

@ gaskleppie: hetzelfde. dus de buitenmantel.

Posted: Sun Feb 08, 2009 8:24 pm
by CWATR
Mist is trouwens helemaal leuk. Wordt voor extreem opgefokte turbo-motoren niet een zgn. aquamist toegepast?! Om de verbrandingstemperatuur te verlagen zodat de boel een beetje heel blijft?! (let wel: extreem getuned spul).