Motor verbuikt meer bij koud weer, maar waarom?
-
- Posts: 48
- Joined: Wed Feb 27, 2008 4:37 pm
- Contact:
-
- Posts: 48
- Joined: Wed Feb 27, 2008 4:37 pm
- Contact:
ik zit het nu ff allemaal ff te lezen en ff een gedachte die ik heb omdat mijn versterkers(voor de subwoofers) bij stationar toerental stopten. je zag de volt's droppen op de condensatoren. en onder de 10.8 volt stopte de versterkers...
ik denk dat hier het verschil is: ff een piek(bass) of continu gebruik. :wink:
en nog een leuk vraagje(voor iedereen): waar lopen de meeste electronen? tegen de buitenmantel of in de middenkern? 8)
ik denk dat hier het verschil is: ff een piek(bass) of continu gebruik. :wink:
en nog een leuk vraagje(voor iedereen): waar lopen de meeste electronen? tegen de buitenmantel of in de middenkern? 8)
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Bij wissel stroom is dit tegen de buitenmantel. Bij gelijk stroom weet ik eigenlijk niet waar de stroom loopt
Hoe hoger de frequentie, hoe erger het wordt. Vandaar dat bij sommige zendmast bekabeling holle buizen worden gebruikt ipv massieve kabels.
Dit effect heet het "skin effect"
Bij gelijkstroom is het wel zo dat het belangrijk is dat de oppervlakte zo groot mogelijk is. Dus een platte aardkabel kan meer stroom voeren dan een ronde massieve kabel van de zelfde oppervlakte.
Hoe hoger de frequentie, hoe erger het wordt. Vandaar dat bij sommige zendmast bekabeling holle buizen worden gebruikt ipv massieve kabels.
Dit effect heet het "skin effect"
Bij gelijkstroom is het wel zo dat het belangrijk is dat de oppervlakte zo groot mogelijk is. Dus een platte aardkabel kan meer stroom voeren dan een ronde massieve kabel van de zelfde oppervlakte.
Gaskleppie wrote:Bij wissel stroom is dit tegen de buitenmantel. Bij gelijk stroom weet ik eigenlijk niet waar de stroom loopt
Hoe hoger de frequentie, hoe erger het wordt. Vandaar dat bij sommige zendmast bekabeling holle buizen worden gebruikt ipv massieve kabels.
Dit effect heet het "skin effect"
Bij gelijkstroom is het wel zo dat het belangrijk is dat de oppervlakte zo groot mogelijk is. Dus een platte aardkabel kan meer stroom voeren dan een ronde massieve kabel van de zelfde oppervlakte.
Ben jij de bron achter www.wikipedia.nl en www.howstuffworks.com ofzo?
Nana korobi ya oki
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
We zijn wat off topic.
Ik stel voor dat we weer terugkeren naar de uitgangsvraag, al is die niet eenvoudig te beantwoorden. Waarom verbruikt een auto meer bij koud weer. Ik hou het op een combinatie van luchtdruk en temperatuur.
Luchtdruk: Door de druk van de koude hogere luchtlagen op de luchtlaag vlak boven het aardoppervlak is de lucht dichter, waardoor een auto meer weerstand ondervindt bij het rijden.
Temperatuur: Theoretisch is koele lucht voor een motor ideaal, minder volume aan lucht betekent meer ruime in het inlaattraject. De motor doet daar wat extra brandstof bij om de stoichiometrische verhouding constant te houden en er komt meer vermogen vrij.
Persoonlijk merk ik niet veel van eventueel extra verbruik in de winter.
Mijn FN2 heeft een custom inductie met gemodificeerde massairflow sensor, samen met nog wat dingetjes. De motor loopt qua AFR gemiddeld een punt armer. Aangezien de motor na de koude start ook zeer snel op temperatuur komt vermoed ik dat ie wat heter wordt dan normaal. Dat is een goede zaak, de motorolie komt snel op temperatuur, en er is direct warmte beschikbaar voor bijvoorbeeld de ontwaseming en de kachel.
Ik stel voor dat we weer terugkeren naar de uitgangsvraag, al is die niet eenvoudig te beantwoorden. Waarom verbruikt een auto meer bij koud weer. Ik hou het op een combinatie van luchtdruk en temperatuur.
Luchtdruk: Door de druk van de koude hogere luchtlagen op de luchtlaag vlak boven het aardoppervlak is de lucht dichter, waardoor een auto meer weerstand ondervindt bij het rijden.
Temperatuur: Theoretisch is koele lucht voor een motor ideaal, minder volume aan lucht betekent meer ruime in het inlaattraject. De motor doet daar wat extra brandstof bij om de stoichiometrische verhouding constant te houden en er komt meer vermogen vrij.
Persoonlijk merk ik niet veel van eventueel extra verbruik in de winter.
Mijn FN2 heeft een custom inductie met gemodificeerde massairflow sensor, samen met nog wat dingetjes. De motor loopt qua AFR gemiddeld een punt armer. Aangezien de motor na de koude start ook zeer snel op temperatuur komt vermoed ik dat ie wat heter wordt dan normaal. Dat is een goede zaak, de motorolie komt snel op temperatuur, en er is direct warmte beschikbaar voor bijvoorbeeld de ontwaseming en de kachel.
mkeey mijn ideeén:
-accu is kouder(met starten)
-meer stroom( lampen,achterruit verwarming,spiegel verwarming)
-airco ff aan...
ff een discussiepuntje:
waarom is een auto sneller met koud weer/mist?
meer zuurstof is dus meer benzine..
dit moet dan toch betekenen dat als ik met een continu snelheid rij minder ga verbruiken? :wink:
maar dat wat de vraag was komt denk ik omdat je meer stroom gebruikt.
de accu moet meer geladen worden..
@ gaskleppie: hetzelfde. dus de buitenmantel.
-accu is kouder(met starten)
-meer stroom( lampen,achterruit verwarming,spiegel verwarming)
-airco ff aan...
ff een discussiepuntje:
Luchtdruk: Door de druk van de koude hogere luchtlagen op de luchtlaag vlak boven het aardoppervlak is de lucht dichter, waardoor een auto meer weerstand ondervindt bij het rijden.
Temperatuur: Theoretisch is koele lucht voor een motor ideaal, minder volume aan lucht betekent meer ruime in het inlaattraject. De motor doet daar wat extra brandstof bij om de stoichiometrische verhouding constant te houden en er komt meer vermogen vrij.
waarom is een auto sneller met koud weer/mist?
meer zuurstof is dus meer benzine..
dit moet dan toch betekenen dat als ik met een continu snelheid rij minder ga verbruiken? :wink:
maar dat wat de vraag was komt denk ik omdat je meer stroom gebruikt.
de accu moet meer geladen worden..
@ gaskleppie: hetzelfde. dus de buitenmantel.