Gaskleppie wrote:Gelul!
Je kan nooit harder remmen dan met ABS. Punt!
Zeg nooit nooit. Wil een auto met ABS en zonder ABS nog steeds eens in de grindbak zien remmen. Verder remt iedereen een Anti Blokkeer Systeem eruit. Een Anti Blokkeer Systeem remt niet.
Gaskleppie wrote:Als je vol maar dan ook vol op je rem trapt met ABS werkt je ABS op ALLE wielen. Dus alles remt op een haar na maximaal. Op een haar na is omdat een wiel wat constand 12% slipt maximaal presteerd en dat krijgt een ABS niet voor elkaar.
Ik denk dat je de maximale remkracht op het pedaal verward met maximaal rendement. Ik geef je gelijk dat als je als leek maximaal op je rem trapt, je beter remt met ABS. Maar als je met beleid trapt zonder het ABS te activeren, zit je naar mijn mening nog steeds boven het pompend remmen. En zorg AUB dat je uitgeremd bent voordat je een bocht neemt.
Gaskleppie wrote:Als je zelf remt zonder ABS zou je als perfecte rijder op mega vlakke ondergrond misschien die 12% slip kunnen halen en zou je harder kunnen remmen dan met ABS. MAAR! Dat geld alleen voor je voorwielen. De achterremmen remmen dan nog lang niet maximaal. De rembalans van elke auto is sterk afgesteld op de voorkant en de achterzijde zou in rechte lijn op een mega vlakke weg mischien wel 50% harder kunnen remmen, maar doet dat niet omdat jij niet harder trapt. (anders gaat de voorkant blokkeren)
Even voor alle duidelijkheid. De afstelling is altijd maximaal op de voorremmen. Daarvoor zijn die ook groter. Bij het remmen komt bijna alle gewicht op de voorwielen terecht. Bij motoren spreken we tot zo'n 90%! Als de achterwielen eerder blokkeren dan de voorwielen, bestaat het gevaar dat je achterwielen de voorwielen willen inhalen. Daarom moeten de voorwielen altijd eerder blokkeren dan de achterwielen. Zo rollen de achterwielen nog mee wat bij draagt aan de bestuurbaarheid van je auto. En misschien overbodig, maar de meest ABS systemen zitten individueel op de voorwielen, maar ABS zit op beide achterwielen. Ik had ooit eens even in een auto moeten rijden als vervanging waarbij de achter remmen strakker waren dan voor. Die was echt niet makkelijk bestuurbaar, en moet ik dan harder remmen om de krachtverdeling over de vier wielen gelijk te trekken? Je kan dus de achterkant niet veel harder laten remmen dan de voorkant om de eenvoudige reden dat je auto dan onbestuurbaar wordt bij het remmen.
Gaskleppie wrote:Met ABS haal je een hogere gemiddelde remkracht en rem je dus harder.
Ik noem dit eerder een verspilling van energie. Je trapt keihard op je remmen om vervolgens je ABS te laten afzwakken tot ver onder het maximaal te halen rendement? En dat continue? Ooit eens afgevraagd dan wat het rendement is geweest als het niet pompend ging remmen?
Nogmaals, het is een nuttige discussie wat we eigenlijk in de praktijk moeten bewijzen. Ik ben van mening dat ABS alleen van toepassing is als je je eigenlijk al hebt verremd, en je dient te voorkomen dat het zover komt. Als je tegen die grens aan zit (en dit is een gevoelskwestie gecombineerd met je ervaring met de auto) kun je een kortere remweg bereiken op een droge rechte weg. Maar zoals er reeds is voorgesteld, verschillende weg omstandigheden vragen ook om een andere aanpak.
Overigens voor degenen die circuit rijden, je bent duur bezig als je continue in je ABS remt. ABS werkt pas als je wielen blokkeren. Dit betekent dat je banden hierdoor sneller slijten. Ook een reden om zoveel mogelijk zonder de ABS in werking te stellen te rijden (maar niet zonder ABS!!!)