Aquaplaning, LSD & ABS

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
Dimer

Post by Dimer »

Wikipedia wrote:ABS zorgt niet per definitie voor een kortere remweg: bestuurders die zonder ABS op een vlakke ondergrond goed tegen blokkeren aan kunnen remmen zullen een kortere remweg bereiken.

How Stuff Works wrote:With ABS I came stop faster. - Not necessarily. On a wet road, you MAY be able to stop quicker because your wheels are not locked up. However, in several conditions you can stop faster by locking up the wheels. One example is in deep snow. If you lock the brakes you create a wedge effect and stop quicker. Usually ABS distances are a tad shorter (10 feet) than non-ABS brakes

American Government wrote:Do cars with ABS stop more quickly than cars without?
Perhaps, but that’s not the main purpose of ABS. It is a system designed to help you maintain control of the vehicle during emergency braking situations, not necessarily make the car stop more quickly.
roblom

Post by roblom »

ABS grijpt pas in op het punt waarbij een wiel blokkeert, dus een auto met ABS is gelijk aan een auto met ABS tot het punt waarbij de wielen gaan slippen. Ik zie dus niet in waarom een bestuurder die tegen blokkeren aan kan remmen een kortere remweg behaalt in een auto zonder ABS. Nog even afgezien van de al eerder opgenoemde '4 wielen en maar 1 pedaal' situatie.
Dimer

Post by Dimer »

daar heb je ook gelijk in, maar het ging er meer om (denk ik) wie er sneller is:

iemand die vol in de rem gaat op ABS vs iemand die tegen het blokkeren aan remt (threshold braking)
IvoG

Post by IvoG »

redlude94vtec wrote:Ik geef het op...
En je wou een heel topic hieraan wijden! :roll:

:lol: :wink:
redlude94vtec

Post by redlude94vtec »

Eigenlijk moeten we gewoon twee auto's naast elkaar zetten. Een met ABS, en een met ABS uitgeschakeld (volgens mij alleen maar een zekeringetje). Wie biedt zijn auto(s) aan!?? Oh ja. Dezelfde banden is natuurlijk een voorwaarde.
mr. X

Post by mr. X »

Niet alleen banden.

Zelfde auto, zelfde rijder, zelfde dag.

Rechtuit bij mooi weer zal hij eerder stil staan, no doubt about that.
Rechtuit bij minder goed weer (regen) kán hij eerder stil staan met een ervaren rijder achter het stuur.
Rechtuit bij ijzel zal hij wellicht niet eerder stil staan, puur doordat doseren erg lastig word.

Op een circuit durf ik er niets over te zeggen, aangezien de verhalen die ik hier heb gehoord over het iets geavanceerder ABS dan wat ik dacht, kan het goed zijn dat een ITR met ABS sneller rond de baan is dan eentje zonder ABS.

Leuke challenge.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Gelul!

Ik moet het toegeven maar Ken heeft dit keer gelijk...

Je kan nooit harder remmen dan met ABS. Punt!

waarom? Heel simpel, ga maar eens te rade bij bv Paul Maaskant. Die heeft een hele simpele redenering:
Als je vol maar dan ook vol op je rem trapt met ABS werkt je ABS op ALLE wielen. Dus alles remt op een haar na maximaal. Op een haar na is omdat een wiel wat constand 12% slipt maximaal presteerd en dat krijgt een ABS niet voor elkaar.

Als je zelf remt zonder ABS zou je als perfecte rijder op mega vlakke ondergrond misschien die 12% slip kunnen halen en zou je harder kunnen remmen dan met ABS. MAAR! Dat geld alleen voor je voorwielen. De achterremmen remmen dan nog lang niet maximaal. De rembalans van elke auto is sterk afgesteld op de voorkant en de achterzijde zou in rechte lijn op een mega vlakke weg mischien wel 50% harder kunnen remmen, maar doet dat niet omdat jij niet harder trapt. (anders gaat de voorkant blokeren)

Met ABS haal je een hogere gemiddelde remkracht en rem je dus harder.
mr. X

Post by mr. X »

Raar toch, dat ik meerdere keren daar op de anti slip cursus (slotenmakers in Zandvoort) eerder stil stond (mét natte ondergrond) terwijl ik vlak vóór de ABS bleef dan vol IN de ABS... Was dan wel een astra, misschien dat dat iets uit maakt.
Ik praat alleen uit de ervaring die ik opdoe.
redlude94vtec

Post by redlude94vtec »

Gaskleppie wrote:Gelul!
Je kan nooit harder remmen dan met ABS. Punt!

Zeg nooit nooit. Wil een auto met ABS en zonder ABS nog steeds eens in de grindbak zien remmen. Verder remt iedereen een Anti Blokkeer Systeem eruit. Een Anti Blokkeer Systeem remt niet.

Gaskleppie wrote:Als je vol maar dan ook vol op je rem trapt met ABS werkt je ABS op ALLE wielen. Dus alles remt op een haar na maximaal. Op een haar na is omdat een wiel wat constand 12% slipt maximaal presteerd en dat krijgt een ABS niet voor elkaar.

Ik denk dat je de maximale remkracht op het pedaal verward met maximaal rendement. Ik geef je gelijk dat als je als leek maximaal op je rem trapt, je beter remt met ABS. Maar als je met beleid trapt zonder het ABS te activeren, zit je naar mijn mening nog steeds boven het pompend remmen. En zorg AUB dat je uitgeremd bent voordat je een bocht neemt.

Gaskleppie wrote:Als je zelf remt zonder ABS zou je als perfecte rijder op mega vlakke ondergrond misschien die 12% slip kunnen halen en zou je harder kunnen remmen dan met ABS. MAAR! Dat geld alleen voor je voorwielen. De achterremmen remmen dan nog lang niet maximaal. De rembalans van elke auto is sterk afgesteld op de voorkant en de achterzijde zou in rechte lijn op een mega vlakke weg mischien wel 50% harder kunnen remmen, maar doet dat niet omdat jij niet harder trapt. (anders gaat de voorkant blokkeren)

Even voor alle duidelijkheid. De afstelling is altijd maximaal op de voorremmen. Daarvoor zijn die ook groter. Bij het remmen komt bijna alle gewicht op de voorwielen terecht. Bij motoren spreken we tot zo'n 90%! Als de achterwielen eerder blokkeren dan de voorwielen, bestaat het gevaar dat je achterwielen de voorwielen willen inhalen. Daarom moeten de voorwielen altijd eerder blokkeren dan de achterwielen. Zo rollen de achterwielen nog mee wat bij draagt aan de bestuurbaarheid van je auto. En misschien overbodig, maar de meest ABS systemen zitten individueel op de voorwielen, maar ABS zit op beide achterwielen. Ik had ooit eens even in een auto moeten rijden als vervanging waarbij de achter remmen strakker waren dan voor. Die was echt niet makkelijk bestuurbaar, en moet ik dan harder remmen om de krachtverdeling over de vier wielen gelijk te trekken? Je kan dus de achterkant niet veel harder laten remmen dan de voorkant om de eenvoudige reden dat je auto dan onbestuurbaar wordt bij het remmen.

Gaskleppie wrote:Met ABS haal je een hogere gemiddelde remkracht en rem je dus harder.

Ik noem dit eerder een verspilling van energie. Je trapt keihard op je remmen om vervolgens je ABS te laten afzwakken tot ver onder het maximaal te halen rendement? En dat continue? Ooit eens afgevraagd dan wat het rendement is geweest als het niet pompend ging remmen?

Nogmaals, het is een nuttige discussie wat we eigenlijk in de praktijk moeten bewijzen. Ik ben van mening dat ABS alleen van toepassing is als je je eigenlijk al hebt verremd, en je dient te voorkomen dat het zover komt. Als je tegen die grens aan zit (en dit is een gevoelskwestie gecombineerd met je ervaring met de auto) kun je een kortere remweg bereiken op een droge rechte weg. Maar zoals er reeds is voorgesteld, verschillende weg omstandigheden vragen ook om een andere aanpak.

Overigens voor degenen die circuit rijden, je bent duur bezig als je continue in je ABS remt. ABS werkt pas als je wielen blokkeren. Dit betekent dat je banden hierdoor sneller slijten. Ook een reden om zoveel mogelijk zonder de ABS in werking te stellen te rijden (maar niet zonder ABS!!!)
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Wil een auto met ABS en zonder ABS nog steeds eens in de grindbak zien remmen.

Volgens mij slaat je redenatie kant nog wal. Wie heeft het over remmen in een grintbak gehad?

Bij motoren spreken we tot zo'n 90%!

En volgens mij hebben we het hier ook niet over ABS op een motorfiets...

Ik noem dit eerder een verspilling van energie. Je trapt keihard op je remmen om vervolgens je ABS te laten afzwakken tot ver onder het maximaal te halen rendement?

Jep! Je verspilt enorm aan de voorkant! lekker belangrijk dat je 30% verspilt op de voorkant, als je daar 50% aan effectieve remkracht (nog steeds niet of licht blokeren achter dus)

Verder:
We hebben het niet over in grintbakken remmen, bochten niet halen, insturen etc etc, gewoon over een vergelijk ABS of niet.
En dan bedoel ik ook niet de oude ABS die in een lude van 94 zit wat staat te stampen als een dolle, maar een modern 4 wiel ABS zoals bv in de ITR die je nauwelijks voelt en soepel werkt.
mr. X

Post by mr. X »

Waar hebben we het dan over.

We praten een beetje langs elkaar heen.

Je kunt me gewoonweg niet vertellen dat een auto IN DE ABS sneller stil staat.
Dat kan gewoon niet, Als jij als een domme dweil op je rem gaat staan, blokkeert hij wat in doorslippen resulteert, wat in een langere remweg resulteert dan optimaal behaald kan worden.

Geloof je op veel fronten Frank, maar dit vind ik lastig te geloven, mede doordat ik het in de praktijk heb mee gemaakt.
roblom

Post by roblom »

mr. X wrote:Waar hebben we het dan over.

We praten een beetje langs elkaar heen.

Je kunt me gewoonweg niet vertellen dat een auto IN DE ABS sneller stil staat.
Dat kan gewoon niet, Als jij als een domme dweil op je rem gaat staan, blokkeert hij wat in doorslippen resulteert, wat in een langere remweg resulteert dan optimaal behaald kan worden.

Geloof je op veel fronten Frank, maar dit vind ik lastig te geloven, mede doordat ik het in de praktijk heb mee gemaakt.

Volgens mij begrijp je nog niet helemaal hoe ABS werkt, als ik je bericht lees.
mr. X

Post by mr. X »

Ik snap van de hele discussie niets meer..
Martin.O

Post by Martin.O »

:lol: :lol: :dontspeak:
roblom

Post by roblom »

Zullen we het dan maar weer over tieten hebben :D
hardcorehonda

Post by hardcorehonda »

zei iemand TIETEN?
JDMTEG

Post by JDMTEG »

Martin.O wrote::lol: :lol: :dontspeak:

Jij ook al. :lol: :lol: :dontspeak:

Ieder zal er zijn eigen idee over hebben. Ik denk dat wat Frank zegt juist is.

Kijk maar naar de F1. Waarom is ABS niet toegelaten. Omdat ze er sneller mee kunnen remmen.
Nu gaat iedereen denken, dat is toch beter sneller remmen. Ja en nee.
Je gaat dan wel sneller stil geraken. Maar je kan aan de andere kant ook langer het gas erop houden waardoor je, als je te laat remt, met hogere snelheid de bocht uit kunt gaan. Dus onveilig voor de FIA.
Dat is natuurlijk ook zo met de andere elektronische hulpmiddelen die ze na de dood van Senna verbannen hebben. Maar we wijken af.

Ik vind dus, ABS is beter.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

We praten helemaal niet langs elkaar!

Ik stel dat als je tegen het blokeren aan remt dat dat op dat moment alleen geld voor de voorwielen en dat de achterwielen in vele gevallen nog dik remkracht extra kunnen gebruiken. De achterwielen blokeren namelijk nog lang niet. Dit omdat de fabriekanten een veilige auto willen ontwerpen die niet bij een beetje hard remmen achterste voren staat.

Als je dus in rechte lijn maximaal wilt remmen zal je dus idd als een malloot op je rem gaan staan wat als gevolg heeft dat je voorremmen dik in de ABS staan te rammelen, maar dat de achter remmen meer remkracht opwekken dan ze zouden hebben gedaan als je minder hard getrapt zou hebben om de voorwielen niet te laten blokeren.

Ik zit ook niet constand in de ABS op het circuit. Maar toen Martin voor me het 100mtr bordje voor de Tarzan bocht even miste en dus mega hard in de remmen moest was ik maar al te blij dat mn ABS er voor zorgde dat de boel voor niet blokeerde. Daardoor kon ik met vol gebruik van de remkracht achter er wel voor zorgen dat ik niet in de kofferbak van Martin dook!
Idd, vol in de ABS toen. En remmen dat hij deed! Bij dat ik ABS had!
hardcorehonda

Post by hardcorehonda »

Ik ben natuurlijk geen echte typeR rijder gniffel....

Maar ik dacht altijd dat ABS er hoofdzakelijk was om de auto bestuurbaar te houden en niet om HARDER te remmen.

:-)
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

In de eerste instantie is het idd om bestuurbaar te blijven. Maar bij goed gebruik KAN je er harder mee remmen.
Locked