motorblok atr
-
- Posts: 1387
- Joined: Thu Jan 01, 1970 1:00 am
- Contact:
Ik denk echt dat de blokken kapot zijn gegaan door het aflopen van de distributieriem door het slapper worden van de automatische spanner. Dit wordt soms voorafgegaan door een hoorbare ratel in de motor tussen 3000 en 1200 toeren, vooral bij aflopende toeren.
Toen ik dit euvel had wist ik gelukkig van het bestaan hiervan af, want mijn dealer zei dat er niks aan de hand was. Ik heb ze 2 uur arbeid moeten betalen om te zoeken naar de bron van het geluid, en de spanner was prima volgens hun. Zij konden het geluid niet reproduceren zeiden ze. Ik had hun gevraagd om de riem en de spanner zowiezo te vervangen, ongeacht wat ze dachten of hadden gevonden, maar dat hadden ze dus niet gedaan.
Nadat ze mij dit verteld hadden wist ik even niet wat ik verder moest doen, ik had toch duidelijk het probleem maar zij vonden niks. Voordat ik mijn besluit kon maken belden ze terug om te zeggen dat terwijl ze de auto aan het parkeren waren, ze het geluid hadden gehoord, en toch verder gingen kijken. Toen was de maat bij mij vol, ik zei tegen de werkplaatsmanager dat ze gewoon het spul moesten vervangen zoals ik in eerste instantie had gevraagd, dat het daar echt aan lag, en niet verder moesten "zoeken".
Ik heb van een engelse Honda monteur toen wat informatie gekregen, en dat aan hun laten zien. Hij gaf aan dat de eerste keer dat ze in zijn garage hiermee te maken hadden, ze de motor met een deels open kleppendeksel hebben laten lopen, en alleen op die manier het euvel konden vinden. Alleen bij belasting was de spanning van de spanner niet genoeg, met de motor uit viel het binnen de gestelde normen.
Toen ik dit euvel had wist ik gelukkig van het bestaan hiervan af, want mijn dealer zei dat er niks aan de hand was. Ik heb ze 2 uur arbeid moeten betalen om te zoeken naar de bron van het geluid, en de spanner was prima volgens hun. Zij konden het geluid niet reproduceren zeiden ze. Ik had hun gevraagd om de riem en de spanner zowiezo te vervangen, ongeacht wat ze dachten of hadden gevonden, maar dat hadden ze dus niet gedaan.
Nadat ze mij dit verteld hadden wist ik even niet wat ik verder moest doen, ik had toch duidelijk het probleem maar zij vonden niks. Voordat ik mijn besluit kon maken belden ze terug om te zeggen dat terwijl ze de auto aan het parkeren waren, ze het geluid hadden gehoord, en toch verder gingen kijken. Toen was de maat bij mij vol, ik zei tegen de werkplaatsmanager dat ze gewoon het spul moesten vervangen zoals ik in eerste instantie had gevraagd, dat het daar echt aan lag, en niet verder moesten "zoeken".
Ik heb van een engelse Honda monteur toen wat informatie gekregen, en dat aan hun laten zien. Hij gaf aan dat de eerste keer dat ze in zijn garage hiermee te maken hadden, ze de motor met een deels open kleppendeksel hebben laten lopen, en alleen op die manier het euvel konden vinden. Alleen bij belasting was de spanning van de spanner niet genoeg, met de motor uit viel het binnen de gestelde normen.
IvoG wrote:Ik denk echt dat de blokken kapot zijn gegaan door het aflopen van de distributieriem door het slapper worden van de automatische spanner. Dit wordt soms voorafgegaan door een hoorbare ratel in de motor tussen 3000 en 1200 toeren, vooral bij aflopende toeren.
Hey.......dat geluid ken ik, rij er ook al een tijdje mee. Het geluid is idd hoorbaar, bij aflopend toerental rond de 2100 toeren, in de buurt van m'n distributieriem. M'n kmst is inmiddels 95.000. Wilde bij de 100k de riem laten vervangen maar ik denk dat dat dus eerder gaat gebeuren.
Gelijk de spanner ook meenemen maar :?:
IvoG wrote:JA! :shock:
Wacht er niet langer mee, als je riem eraf loopt dan ben je niet jarig (behalve als het je verjaardag is :wink: ).
Het onderdeel in het rood is wat dus vervangen moet worden, en als ze toch bezig zijn kan inderdaad ook de riem vervangen worden.
Laat ze ook de adjuster controleren! Hier gaan twee bouten doorheen die bij mij schuin ingesleten waren. Dit is aan de binnenkant van de ringen te zien door verkleuring(koper/metaal kleur).
Rustig rijden en vervangen!
Kan iemand vertellen waarom de limited editions gewilder zijn dan gewone atr's? De nieuwprijsvan een atr ltd ed van jan 1999 was 32.214,- euro en de dagwaarde is 8.200,- euro. Een "gewone"atr uit jan 1999 had een nieuwprijs van 36.752,- euro en een dagwaarde van 9.400 euro. Dus waarom ? Hieruit blijkt niet dat ze meer waard zijn.
Bron van de getallen:
http://www.independer.nl/thema/auto/Inv ... InvoerMerk
Bron van de getallen:
http://www.independer.nl/thema/auto/Inv ... InvoerMerk
De produkten van Wynn's zijn echt wel goed hoor!
Dat het niet zo goed is als ze effectief ultrasoon te laten reinigen hou ik in het midden.
Ik weet een ding,de injectoren van een M3 zijn ook gevoelig om vast te zitten. Vooral bij koudstart als ie ff stilstaat.
De meeste lossen dit op door er een zachte tik op te geven of ze laten reinigen.
Ik had het probleem ook iedere keer hij ff stilstond,busje injectie reiniger van Wynn's erbij gedaan en hij heeft er al maanden geen last meer van gehad :razz:
Eerst deze erin : http://www.wynns.nl/prof_prod_ip3.html
19.95eur incl.
en dan eventueel om de 5000 a 10000km deze : http://www.wynns.nl/prof_prod_injectiesysteemrein.html
9.45eur
Echt een aanrader...en nee ik heb geen aandelen bij Wynn's :lol: maar ben zeer tevreden over hun producten!
P.S.Heb ook de Diesel system 3 gebruik in mij Vectra en die rookt dus effectief minder en startte koud toch voelbaar beter!
Wynn's heeft in België bij het begin van de roetmetingen een actie gedaan: Als je hun System3 gebruikte voor de controle en je werd afgekeurd kreeg je onmiddelijk u geld terug!
Dat het niet zo goed is als ze effectief ultrasoon te laten reinigen hou ik in het midden.
Ik weet een ding,de injectoren van een M3 zijn ook gevoelig om vast te zitten. Vooral bij koudstart als ie ff stilstaat.
De meeste lossen dit op door er een zachte tik op te geven of ze laten reinigen.
Ik had het probleem ook iedere keer hij ff stilstond,busje injectie reiniger van Wynn's erbij gedaan en hij heeft er al maanden geen last meer van gehad :razz:
Eerst deze erin : http://www.wynns.nl/prof_prod_ip3.html
19.95eur incl.
en dan eventueel om de 5000 a 10000km deze : http://www.wynns.nl/prof_prod_injectiesysteemrein.html
9.45eur
Echt een aanrader...en nee ik heb geen aandelen bij Wynn's :lol: maar ben zeer tevreden over hun producten!
P.S.Heb ook de Diesel system 3 gebruik in mij Vectra en die rookt dus effectief minder en startte koud toch voelbaar beter!
Wynn's heeft in België bij het begin van de roetmetingen een actie gedaan: Als je hun System3 gebruikte voor de controle en je werd afgekeurd kreeg je onmiddelijk u geld terug!
Subaru Impreza WRX 2004,BMW M3 e30 1988 en euh...geen Type-R sorry!
klokkie wrote:Kan iemand vertellen waarom de limited editions gewilder zijn dan gewone atr's? De nieuwprijsvan een atr ltd ed van jan 1999 was 32.214,- euro en de dagwaarde is 8.200,- euro. Een "gewone"atr uit jan 1999 had een nieuwprijs van 36.752,- euro en een dagwaarde van 9.400 euro. Dus waarom ? Hieruit blijkt niet dat ze meer waard zijn.
Bron van de getallen:
http://www.independer.nl/thema/auto/Inv ... InvoerMerk
Omdat ze gelimiteerde uitgave waren? :dunno:
Lijkt me toch duidelijk? Het feit dat ze goedkoper waren is alleen omdat Honda NL een deel "kado" gaf om zo (hun ?) 50 jarig bestaan te vieren. Was je er vroeg bij, kon je er eentje kopen. Waren de eerste 50 gelimiteerde versies op, tja, dan mocht je iets meer dokken.
Om dezelfde reden is een foto met de handtekening van de afgebeelde beroemdheid meer gewild dan eentje zonder. Ook al is het fotopapier bij de laatste duurder.
Die dagwaardes zijn opgesteld door iemand die waarschijnlijk geen feeling heeft met de Honda wereld. Of ze komen zo uit een formule rollen.
Een Ferrari uit 1950 kostte toen bijv. ook maar $20.000, en eentje uit 1980 misschien $200.000, maar als er van die 50'er maar 3 van over zijn in goede staat en van de 80'er 3000, dan kijk je ook niet raar op als de 50'er $2 miljoen opbrengt en de 80'er maar $60.000.
Die vergelijking is niet helemaal correct door te voeren naar de ATR, maar de gelimiteerde uitgave maakt er toch iets unieks van. Wil je in dat exclusieve clubje zitten dan dok je daar extra voor, maakt het je geen ruk uit dan doe je dat niet. Plain and simple, vraag en aanbod.
Het grappige is dat er waarschijnlijk meer Ltd Ed. ATRs zijn verkocht in NL dan niet Ltd. Ed., dus waarschijnlijk is juist een niet Ltd. Ed. schaarser! :lol:
Een Ferrari uit 1950 kostte toen bijv. ook maar $20.000, en eentje uit 1980 misschien $200.000, maar als er van die 50'er maar 3 van over zijn in goede staat en van de 80'er 3000, dan kijk je ook niet raar op als de 50'er $2 miljoen opbrengt en de 80'er maar $60.000.
Die vergelijking is niet helemaal correct door te voeren naar de ATR, maar de gelimiteerde uitgave maakt er toch iets unieks van. Wil je in dat exclusieve clubje zitten dan dok je daar extra voor, maakt het je geen ruk uit dan doe je dat niet. Plain and simple, vraag en aanbod.
Het grappige is dat er waarschijnlijk meer Ltd Ed. ATRs zijn verkocht in NL dan niet Ltd. Ed., dus waarschijnlijk is juist een niet Ltd. Ed. schaarser! :lol: