Page 3 of 5

Posted: Fri Feb 04, 2005 9:19 pm
by HONDA
Ik heb Silkolene PRO S 5W/40 besteld.

Posted: Sat Feb 05, 2005 7:31 am
by Voodoo
ITR1689 wrote:Dan zou ik geen GTX gebruiken, maar de RS. RS is "synthetisch" en goedkoper ook nog.


Maar waarom is het beter om een 100% dan een semi synthetische olie te gebruiken? Waarschijnlijk heeft dat te maken met de verbranding, maar heel zeker weet ik het niet.

Greetzzz :roll:

Posted: Sat Feb 05, 2005 11:54 am
by ITR1689
Een synthetische olie is beter bestand tegen vervuiling (van benzine, roet, verbrandingsgassen etc.), hoge temperaturen, afbraak (gaat dus langer mee) enz.

Op zich, als je nooit op het circuit rijdt (en niet teveel VTEC) en je ververs de olie elke 2000-5000 km dan is minerale olie wel goed genoeg.

Posted: Sat Feb 05, 2005 6:23 pm
by Guest
Heb de olie vanmiddag ververst. Het is wel lastig om dat olie filter weg te halen, zit op zo'n irritante plek, je komt er lastig bij.

Posted: Sat Feb 05, 2005 6:39 pm
by HONDA
Jij doet het zelf begrijp ik daaruit? Daar ben ik te lui voor, Jim en zijn brug doen wonderen... :D

Posted: Sat Feb 05, 2005 8:47 pm
by Guest
Hahaha, ja ik doe alles wat ik zelf kan doen zelf. Gelukkig heb ik ook de beschikking over een goede werkplaats, anders zou ik waarschijnlijk ook te lui daarvoor zijn....

Posted: Sun Feb 06, 2005 1:42 pm
by DC2
De GTX is 100% synthetisch, dacht ik...

Posted: Sun Feb 06, 2005 10:08 pm
by Mau il-Vec
De GTX heb ik ook en is idd gewoon synthetisch.

Posted: Sun Feb 06, 2005 10:47 pm
by ITR1689
En waarom denken jullie dat het synthetisch is?

Posted: Sun Feb 06, 2005 11:02 pm
by Mau il-Vec
Omdat ik het net even van de fles heb gelezen :D Heb nog wat staan :wink:

Posted: Sun Feb 06, 2005 11:13 pm
by ITR1689
Je moet heel goed lezen om te kunnen ontcijferen of ze vol-synthetisch bedoelen of half-synthetisch. Meestal zeggen ze dat het gebaseerd is op synthetische olie/technology als het een half-syntheet is. Ze kunnen in dit geval niet zeggen dat het vol-synthetisch is, maar het woord "semi" gebruiken ze ook niet!
Maar als het een echte vol-syntheet is, dan zeggen ze wel zeker dat het vol synthetisch is.

Kijk maar hier: http://www.castrol.com/castrol/sectiong ... Id=6008622

Let op hoe ze de GTX, de GTX Magnetic beschrijven en hoe ze de RS beschrijven. De GTX is mineraal, dat wordt duidelijk gezegd. En de RS vol-synthetisch, maar de GTX Magnetic beetje vaag omschreven.

Posted: Sun Feb 06, 2005 11:51 pm
by Mau il-Vec
Beetje sneaky dus allemaal, staat op de fles wel synthetisch maar het woord 'vol' wordt niet genoemd.
lekker duidelijk dan, loop jij voor je gevoel synthetische olie d'r in te mikken, terwijl dat miss. niet zo is :roll:

Posted: Sun Feb 06, 2005 11:54 pm
by ITR1689
Ook al is het maar 1% synthetisch, dat woord zetten ze erop. Slim marketing noemen ze dat.
Mensen denken van, oh da's niet duur voor een synthetische olie....

Trouwens, zelfs vol-synthetische olie is niet meer "echt" synthetisch. Ze presteren wel als een vol-synthetische olie, maar worden anders geproduceerd (Hydro-Cracked).

Posted: Mon Feb 07, 2005 11:17 am
by Voodoo
Heeft er iemand ervaring met Shell Helix motorolie?

Posted: Mon Feb 07, 2005 11:23 pm
by Gaskleppie
persoonlijk niet, maar de gene met echt verstand van olie verafschuwen het. Ik neem het niet!

Posted: Mon Feb 07, 2005 11:47 pm
by ITR1689
Shell Helix Ultra is abnormaal duur, want je kan ze alleen bij de Shell tankstations kopen. Vroeger gooide de Honda dealer dat in mijn Civic (Sonoy in Den Haag, is opgeheven trouwens). Ik heb verder geen idee hoe ze presteren. Je vind ook weinig info erover op internet..

Posted: Wed Feb 09, 2005 2:48 pm
by HONDA
stannyitr wrote:Best niet teveel veranderen van merk he',olie moet zich telkens opnieuw inwerken in de motor met al s gevolg snellere slijtage :wink:


Dit hoor je regelmatig en het leek mij onzin dus heb ik het eens nagevraagd bij een medewerker van een motoroliebedrijf. Zijn reply:

Bit of a wives tale this, once upon a time when synthetics were in early stages problems could be caused, but that was about 30years ago.

It is never a good idea to mix brands of oils due to the different addative packs within each brand and grade, but a good decent drain of the old oil and all the new oil will do is clean out the whats left of the old stuff.

Posted: Wed Feb 09, 2005 3:44 pm
by Voodoo
Gaskleppie wrote:persoonlijk niet, maar de gene met echt verstand van olie verafschuwen het. Ik neem het niet!


Maar waar baseren zij dan die theorie op, als het zulke experts zijn.

Posted: Wed Feb 09, 2005 4:45 pm
by HONDA
Ik gok race ervaring... :D

Posted: Wed Feb 09, 2005 6:35 pm
by Gaskleppie
Bit of a wives tale this, once upon a time when synthetics were in early stages problems could be caused, but that was about 30years ago.

It is never a good idea to mix brands of oils due to the different addative packs within each brand and grade, but a good decent drain of the old oil and all the new oil will do is clean out the whats left of the old stuff.


beetje dubbelzinnig naar mijn idee.
Komt er op neer dat andere olie op zich niet kwaad kan maar dan moet je wel alle oude olie eruit zien te krijgen.
Al weet je hoeveel vrij grote oliekanalen, warmtewisselaars en oliebuizen een b18 heeft weet je dat er nog aardig wat achterblijft in een blok na een oliewissel. laat staan al zou je de zelfde filter weer willen gebruiken. Maar ik ga er van uit dat je die ook wisseld.

Ik blijf toch zo veel mogenlijk de zelfde olie gebruiken.