Culasse: project FN2 update: APK en drijfriem vervangen.

Wie ben je en wat voor een Honda rij je.
Locked
culasse

Post by culasse »

Ik ben het volledig met je eens. Zo beperk je eventuele afwijkingen tot een minimum.

Jammer genoeg zit ik met de ecu van de fn2 honda. Het ding moet na elke mechanische verandering afgekoppeld en gereset worden. Daarna moet er minimaal 2 uur mee gereden worden onder wisselende omstandigheden om de ecu tijd te geven nieuwe data voor de mechanische verandering op te bouwen. Het probleem is dat de ecu hiervoor een bepaalde beperkte leermogelijkheid heeft. Ze maakt bijvoorbeeld gebruik van maar liefst 24 maps voor 6 mogelijke cam angles van de inlaatnokkenas. De beperkte leermogelijkheid maakt de heraanpassing van de programmering zeer langzaam en zal na een paar uur rijden hoogstens een compromis geven in veranderde brandstof/luchtmengselcurves. In werkelijkheid heeft de ecu duizenden kilometers nodig om zich volledig aan te passen aan de motor. Dit is niet te doen in een tijdsbestek van een dag.
juggie

Post by juggie »

Ik gebruik nog wel eens een proggie op mijn PDA om mbv GPS een tijdsmeting te doen naar bv 100 km/u . Kan ook nuttig zijn om te meten of een mod nut heeft.
culasse

Post by culasse »

Dat is een heel goed idee. Ikzelf doe mee aan dragraces en je kan aan de hand van je timeslips zien of je mods werken of niet. Bij mijn oude 106 gti werkte dit goed.
culasse

Post by culasse »

Image

Ik heb nieuwe velgen en banden onder mijn FN2 laten zetten. De bestaande setup beviel me niet, te zwaar en te lawaaiig. Het werden Rota subzero velgen en goodyear f1 asymmetric banden.
De velgen zijn 17#7.5 et 45 bacspacing 15.5 cm

Image

Gewicht ongeveer 6.5 kg
Image

Gemonteerd met banden ongeveer 17.5 kg

Image

De standaard wielen en banden wegen een aanzienlijke 22 kg.

Image

De velgen zijn uitgevoerd in ziver met gepolijste rand.

Image
Image
Image

Door de afgenomen et waarde is de spoorbreedte voor en achter met 20 mm toegenomen.
Wel moest ik hier en daar wat wegvijlen aan de binnenkant van de wielkasten. De bevestigingspunten van de spatbordverbreders kwamen anders te dicht in de buurt van de bandschouders.

Image

Ik ben er tot nu toe zeer over te spreken. Merkbare verbetering qua remmen en gasgeven, meer rijcomfort bij oneffenheden en beslist stiller dan de vorige banden.
Raidon

Post by Raidon »

Ondanks het gewicht zie ik toch liever de originele velgen op een ctr
juggie

Post by juggie »

Raidon wrote:Ondanks het gewicht zie ik toch liever de originele velgen op een ctr

tja over smaak valt niet te twisten maar ik vind de OEM ook mooier.

Zijn die Goodyear's beter dan de (originele) Bridestone (Potenza)?
culasse

Post by culasse »

Tja, het gaat mij hier niet om de looks, maar om de handling en de prestaties, en die zijn duidelijk toegenomen.
De Goodyear`s presteren boven verwachting. Ze bieden meer comfort, zijn tamelijk stil en geven meer grip.
De re 050`s werden me na verloop van tijd te lawaaiig. Bovendien begonnen ze al lichtjes te cuppen.
Bodyroll in bochten is tevens verminderd, waarschijnlijk door de toename in spoorbreedte. Ik ben er nog niet over uit of de huidige wieluitlijning nog steeds goed is. Het zou kunnen dat de voorbanden een ietjse toe-out nodig hebben. Misschien dat ik dit even ga uitproberen.
S.J.

Post by S.J. »

Mooi om te zien man. Hoe je alles zelf doet! Respect.
D_ToXx²

Post by D_ToXx² »

bump :D
bartman

Post by bartman »

dit moet zeker bevorderlijk zijn voor de prestaties... vraag me af hoeveel mijn 19' wel niet wegen . :-?

aangezien dit de light versie is en op 17duim rijdt denk ik dat deze wel heel vlot is.. wat zijn uw tijden tot nu toe op 400m ? stock zou 15.1 moeten zijn ...
ITR639

Post by ITR639 »

1 van de beste dingen die je om de prestaties kan doen. 20kg minder roterende massa kan tellen. Mooi!
culasse

Post by culasse »

Vandaag weer eens begonnen te knutselen. Mijn Gemodificeerde short ram intake bevalt me nog steeds prima, maar ik kreeg van diverse kanten te horen dat een SRI het altijd moet afleggen tegen een echte CAI.
Steekhoudende argumenten waarom dat zo was kon men nooit geven, maar gaandeweg begon ik me de kritiek steeds meer aan te trekken en op een gegeven moment besloot ik een eigen Cai systeem te maken, gewoon om te zien of het wat uitmaakte, vergeleken met mijn short ram intake.

Image
Image

Allereerst heb ik me bezig gehouden met de throttle body. Het viel me op dat op mijn data analyzer de gasklep maar openging tot een maximum van 97%. Nadat ik wat begon te draaien aan het schroefje met de gele verfstip (zie foto) ging de gasklep na verloop van tijd 100% open. Ik raad iedereen af om er lukraak aan te gaan draaien, het voltmetersignaal van de throttle body is zeer gevoelig en de waarde kan gemakkelijk verkeerd worden ingesteld zonder analoge meterschaal.
Excuses trouwens voor de slechte foto`s van de analoge meters. Op de één of andere manier is het niet mogelijk om met mijn (chinese flut)camera een foto op mijn laptop te maken met een zwarte achtergrond.

Image

Standaard gasklepopening.

Image

Gasklepopening na instelling.

Image

Dan werd het nu tijd voor mijn aangepaste inlaat. Mijn plan was om de standaard airbox weer te monteren, maar het paneelfilter gewoon weglaten. In plaats daarvan een open filter op de onderste luchtaanvoerbuis, ongeveer op de plek van de resonator. Die moest er dan uit. Verder nog een tweede open filter in de ruimte voor de voorruit, met een inlaatbuis dwars door het tussenschot direct naar de airbox.
Het verwijderen van de resonator bleek nog een hele klus. Ik had geen zin om de bumper te verwijderen, dus ik haalde het binnenscherm van de wielkast los en de undertray aan de voorkant. Met wat duw en trekwerk kreeg ik de resonator eruit.

Image

Het is een gedrocht. Een raadsel dat er nog lucht door komt met zoveel knikken, vernauwingen en bochten. De schroeven waarmee het ding vastzat waren haast niet te bereiken.

Image

Het filter haalde ik van één van mijn short ram intakes.

Image

Het filter paste gelukkig op de onderste luchtaanvoerbuis.

Image

De plastic aanvoerbuis moest iets anders gepositioneerd worden om te zorgen dat het filter nergens tegenaan kwam.

Image

Het filter is van de bovenzijde haast niet te zien.

Image

In standaard uitvoering wordt de lucht bij een FN2 niet van onder de bumper aangezogen, zoals sommigen wel eens denken, maar aan de zijkant, vanuit de ruimte voor de wielkast.

Image

Hierna werd het tijd om aan de bovenkant te beginnen. Daarvoor moest het metalen tussenschot en de plastic bovenkap voor de voorruit worden losgemaakt.

Image
Image
Image

Na demontage komt er direct meer ruimte in de motorbaai beschikbaar.

Image

Eerst moest er een gat geboord worden in het schot.

Image

Daarna werd er een 60 mm pvc buisje van de Gamma geinstalleerd. Het filter had ik nog over van een ander project. Na wat buigwerk van het schot paste het nog net.

Image

Er moest ook nog een gat geboord worden in het deksel van de airbox.

Image

Zo ziet het er uit als alles gemonteerd is. Het tussenschot ziet er wat gehavend uit, maar zou later weer wat worden opgeknapt..

Image

Alles weer gemonteerd en netjes gemaakt.
Inmiddels heb ik wat kilometers gemaakt met deze setup en ik ben er nog niet over uit of dit een verbetering is ten opzichte van mijn short ram setup. Het lijkt erop of dit systeem wat meer trekkracht levert bij lagere-middelmatige toerentallen. De short ram echter levert meer topvermogen.
Daarnaast is de nieuwe inlaat gevoeliger voor lastwisselingen. Meer bokken en inhouden van de throttle body. Met de short ram intake had ik hier zo goed als geen last meer van. Daarnaast is het verbruik nu een pietsie omhoog gegaan. Ik ben van plan om hier een tijdje mee te gaan rijden om te kijken hoe het bevalt. Tot zover.
Enjoy.
FastFWD

Post by FastFWD »

netjes gedaan, klasse!
D_ToXx²

Post by D_ToXx² »

netjus dude! :thumbs:

ben een benieuwd wat je er van verloop van tijd van vind.

(ben nog aan het jagen naar wat alluminium bochtjes :wink: )
mr. X

Post by mr. X »

Je hebt nu wel twee veranderingen in één keer uitgevoerd.

Hoe weet je nu zeker dat het schokken niet betrekking heeft op het verstellen van de throttle body schroef?

Verder, is dat filter niet wat klein voor de applicatie? De enige filter waar de motor zijn lucht vandaan haalt zit dus onder de afdek kap van de ruitenwissers, of zie ik het verkeerd?
Gangaran

Post by Gangaran »

Wat ben jij creatief zeg!! Goed bezig!!
Keung

Post by Keung »

Het regenwater kan via de paravan langs de inlaatbuis in de luchtfilterhuis komen/ sijpelen.
Vroeg of laat staat je filterhuis blank onder water :-?
culasse

Post by culasse »

De throttle body afstelling staat los van dit project. Na de aangepaste instelling heb ik gereden met short ram en de nieuwe cold air inlaat en de laatste gaf wat meer problemen qua driveability. Misschien moet de ecu nog wat bijleren. Een kwestie van geduld hebben, denk ik.

Ik gebruik een 75 mm open filter aan de onderkant en een 60 mm open filter bij de basis van de voorruit. Het onderste filter is nu een CAi geworden en het bovenste filter is een cowl induction setup geworden.
Totale doorlaat is nu 135 mm, dus meer dan genoeg voor deze motor.
Het geluid is net zo goed als de short ram intake. De afr waarden zijn vreemd genoeg wel een ietsje rijker geworden, gemiddeld bijna een half punt. Ik heb de MAF wel weer bewerkt. Ten opzichte van een standaard FN2 zou de wagen voor wat betreft afr waarde gemiddeld een punt armer moeten lopen, maar dat doet hij niet. Ik ben er nog niet waardoor dat komt. Het kan zijn dat de ecu nog niet helemaal bijgeleerd heeft. Een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn de beperkte flash memory van de ecu, die heeft maar 1 MB. Het leervermogen is daarom maar langzaam.
Wellicht dat ik nog wat meer kilometers moet maken.
culasse

Post by culasse »

Keung wrote:Het regenwater kan via de paravan langs de inlaatbuis in de luchtfilterhuis komen/ sijpelen.
Vroeg of laat staat je filterhuis blank onder water :-?

Dit gaat niet gebeuren.
Ik ben vergeten er een foto van te maken, maar ik heb een schildje aangebracht als een soort overkapping om het filter droog te houden.

Rijden in de regen is ook geen probleem. Lucht wordt aan de achterkant van het plastic afdekschild aangezogen. De lucht moet daarvoor een bocht van 180 graden maken, eventuele waterdruppels kunnen door hun hogere soortelijke gewicht die bocht niet maken en slaan neer op de voorruit. Dit noemt men het cowl induction principe, vooral toegepast in allerlei vormen van motorsport.
Bovendien, in de holle ruimte onder de voorruit moet voor allerlei andere dingen sowieso lucht worden aangezogen, ontwaseming, aanjager, airco.
Als er door die systemen water zou worden aangezogen, zou het interieur vanzelf vol staan met water.
Katana

Post by Katana »

Een bijzondere manier van je nieuwe auto modiviseren.

Sterkte ermee.

De intake op die plaats en positie is water zeker een issue is.

Dat je de lucht aanvoer vergelijkt met de verwarming gaat naar mijn idee niet op. Je motor gebruikt veel meer lucht.

Je zegt dat hij rijker loopt. Rijker betekent doorgaans minder zuurstof.
Als het filter achter een afgesloten paneel zit zal de hoeveelheid lucht die door de openingen past meer of hetzelfde moeten zijn als de maximale doorstoroming (liter met sec).

Misschien leuk dat ook eens na te rekenen en dan te vergelijken.

Het doel van het plaatsen van een sport luchtfilter moet zijn meer lucht. Deze moet dan wel het filter bereiken. Vergeet ook niet dat je bij 8000 tpm heel veel lucht nodig hebt.
Locked