Motor topic (Post 1= forum rijders)
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Gaskleppie wrote:Mooi ding!
Ik heb de burger versie van de jouwe, en dan een jaartje ouder dus net nog met carbs.
Geweldig ding om mee te rijden! Allemans vriend.
het zijn idd fijne motoren, een college van mij heeft ook een "gewone" cbr600f en dat is idd een ding waar iedereen graag op rijd. comfortabel en toch nog heel sportief, de mijne neigt iets meer naar het sportieve toe, vooral dankzij de andere zit
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Ik zie het, je zit idd een stuk hoger dan op de mijne. het frame is het zelfde, alleen heet zadel is anders van vorm en is hoger. Zitten de steps ook hoger? Volgens mij niet.
Mn 600F is idd fel zat. 108pk officieel. Hij trekt in ieder geval in zn 2 nog moeiteloos op zn achterwiel. Hoe plat je ook ligt! haha
Mn 600F is idd fel zat. 108pk officieel. Hij trekt in ieder geval in zn 2 nog moeiteloos op zn achterwiel. Hoe plat je ook ligt! haha
Gaskleppie wrote:Ik zie het, je zit idd een stuk hoger dan op de mijne. het frame is het zelfde, alleen heet zadel is anders van vorm en is hoger. Zitten de steps ook hoger? Volgens mij niet.
Mn 600F is idd fel zat. 108pk officieel. Hij trekt in ieder geval in zn 2 nog moeiteloos op zn achterwiel. Hoe plat je ook ligt! haha
de steps heb ik nog niet vergeleken met een gewone f, mijn f-sport heeft normaal gezien dezelfde motor als een gewone f maar is meer aangepast op sportief gebruik, maar heeft wel dezelfde pk's
even van het internet geplukt:
Een geboren winnaar
De CBR600F Sport biedt hetzelfde pakket als de CBR600F, zij het dan wel met het accent op circuitrijden. Een solozit en tal van kleine maar belangrijke motordetails geven net die "race-extra's" meer : een 8-platenkoppeling, dubbele concentrische klepveren, verminderde lichthoogte van de nok aan de inlaat, verbeterde klepzitting, een langere hoofdas voor de transmissie en een kortere eindoverbrenging ; één voor één details die ervoor zorgen dat de CBR600F Sport preciezer gaat reageren in races, langer meegaat en sterkere acceleraties neerzet.
Ultralicht, ultrasnel.
Laat u vooral niet misleiden door de technische fiche van de sportversie van Honda's CBR600. Al ziet deze er op het eerste zicht nogal uit zoals die van zijn meer geciviliseerde broer, toch gaat achter dit uiterlijk heel wat meer schuil.
De CBR600F Sport werd speciaal ontwikkeld om af te stellen op racerij.
Zo werden bijvoorbeeld de enkelvoudige klepveren van de inlaatkleppen vervangen door dubbele concentrische veren om nog preciezer te reageren onder de stress van het racen.
De lichthoogte van de nok aan de inlaat werd t.o.v. de standaard 'F' versie verminderd van 8.5mm naar 8.2mm voor extra scherpe race prestaties.
Ook de klepzittingen werden verbeterd om langer mee te gaan.
Om beter weerstand te kunnen bieden aan de zware beproevingen van het racen kreeg de transmissie een 2.5mm langere hoofdas mee en een nieuwe 8 traps versnellingsbak vervangt het 7 traps exemplaar van het standaard 'F' model.
De eindoverbrenging werd verkort. Het achtertandwiel kreeg 46 tanden i.p.v. 45 op de 'F'-variant, voor een kleine maar belangrijke rol in de scherpere en sterkere acceleraties van de 'Sport'.
bij mij blijft hij wel in z'n 2 met het voorwiel op de grond, of speel jij met de koppeling om het voorwiel omhoog te krijgen ?
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Goeie specs!
In zn 2 trekt hij zn voorwiel wel van de grond, maar het is maar net aan hoor. Niet zo dat je je gas moet lossen, maar los komt hij wel.
Nou was me wel vaker opgevallen dat dat ding van mij ernstig snel is. Zo bleef ik een GSX-R 600 voor in een sprintje naar de 200. En die (gauloiase uitvoering) was verre van standaard en had een lichtere rijder. Daar stond die gozer ook wel even van te kijken. Zeker omdat de mijne helemaal standaard is! hahahaha!
In zn 2 trekt hij zn voorwiel wel van de grond, maar het is maar net aan hoor. Niet zo dat je je gas moet lossen, maar los komt hij wel.
Nou was me wel vaker opgevallen dat dat ding van mij ernstig snel is. Zo bleef ik een GSX-R 600 voor in een sprintje naar de 200. En die (gauloiase uitvoering) was verre van standaard en had een lichtere rijder. Daar stond die gozer ook wel even van te kijken. Zeker omdat de mijne helemaal standaard is! hahahaha!
-
- Posts: 695
- Joined: Tue Sep 04, 2007 8:33 pm
Gaskleppie wrote:Goeie specs!
In zn 2 trekt hij zn voorwiel wel van de grond, maar het is maar net aan hoor. Niet zo dat je je gas moet lossen, maar los komt hij wel.
Nou was me wel vaker opgevallen dat dat ding van mij ernstig snel is. Zo bleef ik een GSX-R 600 voor in een sprintje naar de 200. En die (gauloiase uitvoering) was verre van standaard en had een lichtere rijder. Daar stond die gozer ook wel even van te kijken. Zeker omdat de mijne helemaal standaard is! hahahaha!
speciaal geval dan die cbr600f van je

- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Het was me wel opgevallen dat 2 eigenaren terug er mee geraced is. De remblokken waren van het type "hardcore" en de voorband was nog een Pirelli corsa die tot op de velg rand versleten was. De 2e eigenaar heeft de motor volgens mij weer een beetje opgeknapt (meneer nummer 1 is een keer onderuit gegaan) en heeft hem daarna verkocht aan de handelaar waar ik hem weer van gekocht hebt.
En aangezien mn buurjongen presies de zelfde motor heeft en die stationair wat mooier loopt zou het zo maar kunnen dat hij intern wat gekietelt is. andere cams ofzo, ik weet het niet. Olie verbruikt hij nouwelijks tot niet dus hij is toch wel weer netjes behandeld.
Vaag ding..... maar wel snel!
En aangezien mn buurjongen presies de zelfde motor heeft en die stationair wat mooier loopt zou het zo maar kunnen dat hij intern wat gekietelt is. andere cams ofzo, ik weet het niet. Olie verbruikt hij nouwelijks tot niet dus hij is toch wel weer netjes behandeld.
Vaag ding..... maar wel snel!
-
- Posts: 695
- Joined: Tue Sep 04, 2007 8:33 pm
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
als er andere cams inzaten zou er dan ook geen sportuitlaat en luchtfilter opstaan ?
het filter was niet standaard. De uitlaat wel maar er was wel gelast bij de overgang van spruit naar eind pijp. Het leek er op dat de oude pijp pas gemaakt is om weer terug te kunnen plaatsen. Dus net of er een andere pijp opgezet was.
Maargoed, hij loopt er goed mee. Ik doe er niks aan

-
- Posts: 695
- Joined: Tue Sep 04, 2007 8:33 pm