Motor topic (Post 1= forum rijders)

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
Locked
MHG

Post by MHG »

Mijn gixxer gaat vermoedelijk komende zaterdag van eigenaar wisselen. Na het seizoen ga ik dan eens zoeken naar een vervanger, dan ben ik hopelijk klaar met de verbouwing van mijn huis.
frederik

Post by frederik »

dit is mijn nieuwe aanwinst

honda cbr 600 f-sport

Image
Image
Image
Image
MHG

Post by MHG »

Nice, die staat ook op mijn lijstje als vervanger van mijn suzuki. Leovince uitlaat?
frederik

Post by frederik »

MHG wrote:Nice, die staat ook op mijn lijstje als vervanger van mijn suzuki. Leovince uitlaat?

idd leovince sbk uitlaat
Delta_lima

Post by Delta_lima »

Stoer!
frederik

Post by frederik »

Delta_lima wrote:Stoer!

:razz:
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Mooi ding!
Ik heb de burger versie van de jouwe, en dan een jaartje ouder dus net nog met carbs.
Geweldig ding om mee te rijden! Allemans vriend.
MHG

Post by MHG »

Zaterdag mijn suzuki verkocht. Voorlopig dus even motor-loos. Ben er nog niet helemaal uit wat ik wil als vervanger. Ik heb mijn pijlen nu gericht op een '06 of '07 fireblade. Hoewel ik een duc ook wel zie zitten, die single-sided swingarm heeft toch wel wat.
frederik

Post by frederik »

Gaskleppie wrote:Mooi ding!
Ik heb de burger versie van de jouwe, en dan een jaartje ouder dus net nog met carbs.
Geweldig ding om mee te rijden! Allemans vriend.

het zijn idd fijne motoren, een college van mij heeft ook een "gewone" cbr600f en dat is idd een ding waar iedereen graag op rijd. comfortabel en toch nog heel sportief, de mijne neigt iets meer naar het sportieve toe, vooral dankzij de andere zit
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Ik zie het, je zit idd een stuk hoger dan op de mijne. het frame is het zelfde, alleen heet zadel is anders van vorm en is hoger. Zitten de steps ook hoger? Volgens mij niet.
Mn 600F is idd fel zat. 108pk officieel. Hij trekt in ieder geval in zn 2 nog moeiteloos op zn achterwiel. Hoe plat je ook ligt! haha
frederik

Post by frederik »

Gaskleppie wrote:Ik zie het, je zit idd een stuk hoger dan op de mijne. het frame is het zelfde, alleen heet zadel is anders van vorm en is hoger. Zitten de steps ook hoger? Volgens mij niet.
Mn 600F is idd fel zat. 108pk officieel. Hij trekt in ieder geval in zn 2 nog moeiteloos op zn achterwiel. Hoe plat je ook ligt! haha

de steps heb ik nog niet vergeleken met een gewone f, mijn f-sport heeft normaal gezien dezelfde motor als een gewone f maar is meer aangepast op sportief gebruik, maar heeft wel dezelfde pk's

even van het internet geplukt:

Een geboren winnaar

De CBR600F Sport biedt hetzelfde pakket als de CBR600F, zij het dan wel met het accent op circuitrijden. Een solozit en tal van kleine maar belangrijke motordetails geven net die "race-extra's" meer : een 8-platenkoppeling, dubbele concentrische klepveren, verminderde lichthoogte van de nok aan de inlaat, verbeterde klepzitting, een langere hoofdas voor de transmissie en een kortere eindoverbrenging ; één voor één details die ervoor zorgen dat de CBR600F Sport preciezer gaat reageren in races, langer meegaat en sterkere acceleraties neerzet.

Ultralicht, ultrasnel.

Laat u vooral niet misleiden door de technische fiche van de sportversie van Honda's CBR600. Al ziet deze er op het eerste zicht nogal uit zoals die van zijn meer geciviliseerde broer, toch gaat achter dit uiterlijk heel wat meer schuil.
De CBR600F Sport werd speciaal ontwikkeld om af te stellen op racerij.
Zo werden bijvoorbeeld de enkelvoudige klepveren van de inlaatkleppen vervangen door dubbele concentrische veren om nog preciezer te reageren onder de stress van het racen.
De lichthoogte van de nok aan de inlaat werd t.o.v. de standaard 'F' versie verminderd van 8.5mm naar 8.2mm voor extra scherpe race prestaties.
Ook de klepzittingen werden verbeterd om langer mee te gaan.
Om beter weerstand te kunnen bieden aan de zware beproevingen van het racen kreeg de transmissie een 2.5mm langere hoofdas mee en een nieuwe 8 traps versnellingsbak vervangt het 7 traps exemplaar van het standaard 'F' model.
De eindoverbrenging werd verkort. Het achtertandwiel kreeg 46 tanden i.p.v. 45 op de 'F'-variant, voor een kleine maar belangrijke rol in de scherpere en sterkere acceleraties van de 'Sport'.

bij mij blijft hij wel in z'n 2 met het voorwiel op de grond, of speel jij met de koppeling om het voorwiel omhoog te krijgen ?
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Goeie specs!
In zn 2 trekt hij zn voorwiel wel van de grond, maar het is maar net aan hoor. Niet zo dat je je gas moet lossen, maar los komt hij wel.
Nou was me wel vaker opgevallen dat dat ding van mij ernstig snel is. Zo bleef ik een GSX-R 600 voor in een sprintje naar de 200. En die (gauloiase uitvoering) was verre van standaard en had een lichtere rijder. Daar stond die gozer ook wel even van te kijken. Zeker omdat de mijne helemaal standaard is! hahahaha!
Delta_lima

Post by Delta_lima »

Grappig, bij mij krijg ik hem alleen in de 1 omhoog, tenzij ik de koppeling laat schieten (liever niet :P)

@MHG, hoewel ik een duc 748/996/999 super mooi vind, hoef ik echt geen 2 cilinder te hebben. Een 4 klinkt vele malen beter :D
frederik

Post by frederik »

Gaskleppie wrote:Goeie specs!
In zn 2 trekt hij zn voorwiel wel van de grond, maar het is maar net aan hoor. Niet zo dat je je gas moet lossen, maar los komt hij wel.
Nou was me wel vaker opgevallen dat dat ding van mij ernstig snel is. Zo bleef ik een GSX-R 600 voor in een sprintje naar de 200. En die (gauloiase uitvoering) was verre van standaard en had een lichtere rijder. Daar stond die gozer ook wel even van te kijken. Zeker omdat de mijne helemaal standaard is! hahahaha!

speciaal geval dan die cbr600f van je :D
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Het was me wel opgevallen dat 2 eigenaren terug er mee geraced is. De remblokken waren van het type "hardcore" en de voorband was nog een Pirelli corsa die tot op de velg rand versleten was. De 2e eigenaar heeft de motor volgens mij weer een beetje opgeknapt (meneer nummer 1 is een keer onderuit gegaan) en heeft hem daarna verkocht aan de handelaar waar ik hem weer van gekocht hebt.

En aangezien mn buurjongen presies de zelfde motor heeft en die stationair wat mooier loopt zou het zo maar kunnen dat hij intern wat gekietelt is. andere cams ofzo, ik weet het niet. Olie verbruikt hij nouwelijks tot niet dus hij is toch wel weer netjes behandeld.

Vaag ding..... maar wel snel!
frederik

Post by frederik »

als er andere cams inzaten zou er dan ook geen sportuitlaat en luchtfilter opstaan ?
Delta_lima

Post by Delta_lima »

Lijkt me wel?
Of misschien een dynojet kitje? Andere naalden enz?
frederik

Post by frederik »

net een heerlijke tocht door de belgische ardennen erop zitten met de cbr600f-sport, zalig 8)
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

als er andere cams inzaten zou er dan ook geen sportuitlaat en luchtfilter opstaan ?

het filter was niet standaard. De uitlaat wel maar er was wel gelast bij de overgang van spruit naar eind pijp. Het leek er op dat de oude pijp pas gemaakt is om weer terug te kunnen plaatsen. Dus net of er een andere pijp opgezet was.
Maargoed, hij loopt er goed mee. Ik doe er niks aan :)
Delta_lima

Post by Delta_lima »

Aftermarket leuke demper geeft wel een stukken mooier geluid hoor :P

Vanmiddag lekker 2uurtjes gereden door het limburgse landschap
Slenaken-Epen. Motorwalhala. En ik woon er om de hoek :D

Als iemand touge wil komen rijden, moet hij naar hier komen!
Ik zal eens een camera monteren.
Locked