Genesis Coupe Type RS (Turbo wederomgereed up-and-running!)

Wie ben je en wat voor een Honda rij je.
Post Reply
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Post by genesis »

Yes! Net binnen gekregen een Borescoop om in de cilinders te kijken! 8) (aansluiten op laptop via usb)

Image

Image


Genesis
User avatar
Rikky
Posts: 3487
Joined: Mon Aug 03, 2009 1:12 pm

Post by Rikky »

Hehe leuk spul... Maar waarvoor dient het?

Kijken of het genoeg benzine krijgt of te weinig? (kwa aanslag op je zuiger dan) En om te zien of het al veel heeft geleden of hoe?
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Post by genesis »

Zo kunnen we de conditie van de zuigers en kleppen bekijken. Omdat ik rij met een turbo waarvan de druk regelmatig de 1.2 Barg aantikt en er geen detonatie en temp controle van de ECU opzit, is het voor mij belangrijk om te kunnen zien of er geen vreemde patronen c.q. schade is waar te nemen.

Mochten zich op de zuiger schadepatronen voordoen waardoor er steeds minder materiaal op de zuiger bevind, dan kan je erop wachten dat er een keer in gat in komt met alle mechanische schade vandien.

Dus zo kan je preventief voorkomen dat dat gebeurd door de zuigers b.v. te vervangen en de boost waardes aan te passen waardoor ik dan aan de 'safe side' kom te zitten. Uiteraard alleen als dit zo mocht zijn. Zie ik nix bijzonders dan denk ik aan te nemen dat deze setup een redelijk plezierig leven tegemoet gaat.

Genesis
User avatar
Rikky
Posts: 3487
Joined: Mon Aug 03, 2009 1:12 pm

Post by Rikky »

Thanks voor de duidelijke uitleg!

Dit is dan geen verkeerde aankoop :D Lijkt me ook best leuk om zo eens in het blokje te kunnen kijken :roll:
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Heel tof ding om te hebben. Staat ook nog hoog op mijn verlang lijstje. Heb alleen geen enkel idee hoeveel knaken zo'n ding is, ik denk alleen dat ze niet goedkoop zijn.
hardcorehonda
Posts: 294
Joined: Thu May 20, 2004 12:42 pm
Contact:

Post by hardcorehonda »

mr. X wrote:Heel tof ding om te hebben. Staat ook nog hoog op mijn verlang lijstje. Heb alleen geen enkel idee hoeveel knaken zo'n ding is, ik denk alleen dat ze niet goedkoop zijn.


Ze lopen van 29 euro tot 700 euro...

Dit is er ééntje van 45 euro.
Als je naar CONRAD.nl gaat en endoscoop en/of boroscoop intikt krijg je een lijst met verschillende modellen.

Je moet wel goed de diameter van de kop in de gaten houden.
User avatar
Rikky
Posts: 3487
Joined: Mon Aug 03, 2009 1:12 pm

Post by Rikky »

Damn dat is geen geld :D
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
User avatar
Martin.O
Posts: 758
Joined: Sun Mar 19, 2006 7:46 pm

Post by Martin.O »

rob dat is zeker geen geld voor zo'n apparaat, wij hebben ze voor ons werk om in de spauw te kijken voor asbest, maar mijn vraag is kan je hiermee ook op de zuiger EN 90 graden de cilinderwanden bekijken
hardcorehonda
Posts: 294
Joined: Thu May 20, 2004 12:42 pm
Contact:

Post by hardcorehonda »

Martin.O wrote:rob dat is zeker geen geld voor zo'n apparaat, wij hebben ze voor ons werk om in de spauw te kijken voor asbest, maar mijn vraag is kan je hiermee ook op de zuiger EN 90 graden de cilinderwanden bekijken


Ik heb momenteel de scoop hier liggen...
Rob is hard aan het werk de komende tijd.

Bij mijn eerste test bleek al snel dat je niet de draai kunt maken naar de zuigerwanden..
De bovenkant van de zuiger zelf is goed te bekijken (het blijft natuurlijk een donker gat)
Er zitten bij de kit een aantal hulpstukjes waaronder een 90gr spiegeltje.
Deze hoop ik met enige modificatie te kunnen plaatsen zodat je de cilinderwanden rondom wel kunt bekijken.

De vraag is nu alleen ofdat het spiegeltje klein genoeg is om door het bougie gat te passen.
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Post by genesis »

We zullen zien, anders bestellen we er 1 met een nog kleinere kop. Die 'investering' word er dubbel en dwars uitgehaald als we daar preventief mee kunnen handelen.

Dus kleine investering, groot rendement, want te laat ontdekte motorschade is een veelvoud en een kater van jewelste.

Genesis
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Post by genesis »

Upper strut voor besteld van Ultra Racing, stevig uit 1 stuk.

Image

En voor in de kofferbak een Summit.

Image


Verwacht hiermee genoeg stijfheid te hebben tov het vermogen, zoniet dan gaan we gewoon verder met plaatsen van meer struts op andere plaatsen. :wink:

Genesis
User avatar
LaurenZ
Posts: 2857
Joined: Wed Dec 02, 2009 12:47 pm
Contact:

Post by LaurenZ »

Die sumit trunk bars zijn serieus cool !
Hoor je de auto zo lekker van kraken als je door de bocht heen gaat...
'98 JDM Integra Type-R
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Post by genesis »

[quote="""]Die sumit trunk bars zijn serieus cool !
Hoor je de auto zo lekker van kraken als je door de bocht heen gaat...[/quote]

Hmm daar word ik dan weer niet vrolijk van :-?

Genesis
User avatar
LaurenZ
Posts: 2857
Joined: Wed Dec 02, 2009 12:47 pm
Contact:

Post by LaurenZ »

Kan ook zijn omdat hij in een sedan zat terwijl hij voor een coupe is...

Vind t iig een fancy ding..
'98 JDM Integra Type-R
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Post by genesis »

L4urenZ wrote:Kan ook zijn omdat hij in een sedan zat terwijl hij voor een coupe is...

Vind t iig een fancy ding..


Nou het is meer uit noodzaak, onze Honda's zijn eigenlijk niet gemaakt voor heel veel vermogen (twisten/wringen) dus dit is gewoon pure noodzaak.

Genesis
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Post by genesis »

Vandaag de Ultra Racing voorpootbrug uit 1 stuk geplaatst en dus een stuk strakker in de respons en de Summit kofferbak strut, is een mooi passend geheel geworden en vooral de Summit is formidabel, weg 'zwabberende' kont, sterker nog de Honda voelt aan als een hatchbak, zonder het nadeel van de 'drag' wegens onderdruk op hoge snelheden. :wink:

Zelfs mijn sub paste er precies tussen enne neehee het is niet voor wat jullie denken, maar al het extra gewicht in de kont is wenselijk, want de Coupe is nogal licht van achteren dus alle extra gewicht is welkom. :wink:


Image


Image



Image

Genesis
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Dat is uhm.. een aardige.. boxenmassa. Kon je niet gewoon je accu naar achteren zetten? :lol:
hardcorehonda
Posts: 294
Joined: Thu May 20, 2004 12:42 pm
Contact:

Post by hardcorehonda »

mr. X wrote:Dat is uhm.. een aardige.. boxenmassa. Kon je niet gewoon je accu naar achteren zetten? :lol:


Je wilt niet weten hoevaak ik dat al tegen Rob heb gezegd........
The man has a strong mind of his own.... zucht :-)
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Post by genesis »

Alleen als ik het staartje van mijn carterdruk en catchtank probleem zo niet onder controle kan krijgen verhuist de accu naar de kofferbak en komt er een catch 'accu' tank op die plaats, eerder niet. :dontspeak:

Genesis
genesis
Posts: 475
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:19 pm

Post by genesis »

Maquette 'Accu-Catchcan' gemaakt (schaal 1 op 1), zoals die moet worden, identiek op de maten van de huidige accu. In de 'base-plate' waar de accu op komt te staan worden 2 gaten geboord om de olie die op het laagste punt in catchtank komen door te kunnen voeren retour naar het blok.

Ga kijken of zo 100% word afgevangen, zoniet gaan de 2 aflopen naar een externe catchcan waar een (benzine) pomp in komt (die heb ik al), waar dmv van een levelschakelaar de pomp aan/uit geschakeld word op 'hoog/laag' niveau en dus zo terug naar het blok word gepompt. Tevens komt er dan een lampje op het dashboard die brand als de pomp loopt. Zodat ik zicht hou op de frequentie van inschakelen en of de pomp het kan bijhouden op die manier.

In 'gesloten'postitie.
Image

'onder aanzicht'met sloped bodemplaat en op laagste punt de 'opvangbak' waarbij in de hoeken 2 slangenwartels gemonteerd gaan worden.
Image

'binnen zijde' van de sloped bodemplaat en 'opvangbak'.
Image

'binnen aanzicht' van de splash plate waaronder de wartels geplaatst zullen worden voor de ingaande gassen stroom, waarbij de splash plate de olie druppels zullen moeten vangen en door de hogere massa zullen die dan neerslaan op de sloped bodemplaat naar de opvangbak. Door het grote volume zal de gassen stroom aan snelheid verliezen waardoor de retentie zich zal moeten verlengen. Tevens is de splashplate geplaatst om de lengte van de af te leggen afstand van de gassenstroom te verlengen.
Image


In geheel gesloten vorm.
Image

Deksel en Splasplate zullen met inbusbouten gemonteerd gaan worden, de overige delen zullen gesoldeed worden. Het materiaal word aluminium met een wandikte van 6 mm. 8)

Genesis
Post Reply