Sander stelt zich opnieuw voor. [TODA Spruitstuk]

Wie ben je en wat voor een Honda rij je.
Locked
ToyZ

Post by ToyZ »

Lijkt me geweldig om je licentie met een EP3 te mogen behalen.
Leuk om jouw ervaringen zo te lezen en helpen wellicht mensen over de drempel met eventuele vooroordelen over het al dan niet aanwezige grote gevaar van schade rijden.
Hou ons op de hoogte !
Nick

Post by Nick »

hmm zeker leuke cursus!!!!
slydawg

Post by slydawg »

ToyZ wrote:Lijkt me geweldig om je licentie met een EP3 te mogen behalen.
Leuk om jouw ervaringen zo te lezen en helpen wellicht mensen over de drempel met eventuele vooroordelen over het al dan niet aanwezige grote gevaar van schade rijden.
Hou ons op de hoogte !

Zijn geen vooroordelen, zodra je het circuit op gaat heb je kans op schade, dat gevaar is dus altijd aanwezig.
Niet omdat je er 1 keer schadevrij hebt gereden op het circuit betekent het dat je de volgende keren dat ook doet.
Het is en blijft een risico....
Katana

Post by Katana »

slydawg wrote:
Zijn geen vooroordelen, zodra je het circuit op gaat heb je kans op schade, dat gevaar is dus altijd aanwezig.
Niet omdat je er 1 keer schadevrij hebt gereden op het circuit betekent het dat je de volgende keren dat ook doet.

Een keiharde waarheid, mooi en duidelijk gezegd Miguel.

Een track-day is te gek maar vergeet NOOIT de risico's :wink:
Lucas79

Post by Lucas79 »

Katana wrote:
slydawg wrote:

Een keiharde waarheid, mooi en duidelijk gezegt Miguel.

Een track-day is te gek maar vergeet NOOIT de risico's :wink:

Helaas maar al te waar. Zo eindigde mijn circuit REX :cry: (en nog buiten mijn schuld om ook)

Image

Image

Maar, na het zien van deze foto's en wat gesprekken vandaag op de Fabrique moet ik zeggen dat het bloed toch weer begint te kruipen :D Ik ga snel mijn garage op orde maken en de ED9 klaarmaken voor het circuit. I'll keep you all posted...
Deus Ex Machina!
mr. X

Post by mr. X »

Dat is een flinke tik die hij heeft gehad!
ToyZ

Post by ToyZ »

slydawg wrote:
ToyZ wrote:Lijkt me geweldig om je licentie met een EP3 te mogen behalen.
Hou ons op de hoogte !

Tuurlijk gevaar blijft er altijd in enige mate, maar ben van mening dat op een cursus wat meer bedacht wordt gereden dan op een trackday.
Lucas79

Post by Lucas79 »

mr. X wrote:Dat is een flinke tik die hij heeft gehad!

Klopt, is een BMW535 met ± 70kmh tegenaan gereden :cry:
Deus Ex Machina!
Sander

Post by Sander »

Day 2:

Weer een fanstastische dag gehad en genoten van elk moment.
Het weer was een beetje wisselvallig. Toen we de baan opkwamen was het zeiknat. Rond 3 uur was het kurkdroog maar begon het af en toe weer teregen waardoor het weer een beetje veraderlijk werd. Maar we weer heel goed voor je wagenbeheersing af en toe glad wegdek.

We begonnen met instructierondjes op de dus zeiknatte baan. Voor dat wij reden was de Full-Lock drift cursus bezig en daar was iets niet goed gegaan in de Audi S bocht want die lag vol met olie. Spekglad dus.
Helaas daardoor ook een BMW e36 compact daar de vangrail in gedoken en behoorlijke schade aan overgehouden. Hoe meer rondjes we reden hoe droger de ideale lijn werd. Al gauw kon je weer wat sneller door de bochten zonder te glijden.

Daarna werd het de Slalom, 3 runs. 1ste run te hard de bochten en waardoor ik eigenlijk steeds aan het dwarsgaan was. Zal er heel leuk uit hebben gezien want ik hield hem wel steeds, alleen snel is het niet.
2e run maar wat rustiger aan, en voelde nog snel aan. 3e run rustig insturen maar wat meer gas bij uitkomen. Dat werkte voor geen meter en ik kwam totaal verkeerd uit voor de volgende pilon. Ook bij het stoppen na run 3 kreeg ik een thumbsdown van de man met de stopwatch. Bij de eerste 2 runs keek ie nieeens naar me en heb het vermoeden dat hij die niet had getimed. Want achteraf na de cursus werden de tijden bekent gemaakt en ik had maar 1 tijd bij mijn naam staan ipv 3 zoals bij anderen. Weliswaar de 6e(64 deelnemers) tijd, maar toch als ik de 6e tijd heb met mijn slechtste run, kan je nagaan waar ik had terecht kunnen komen..

Toen oefenen Tarzan en Hugenholtz. Van buiten de auto werd er gekeken naar hoe je door deze bochten reed en kreeg daar op de Hunserug feedback over. Ook tijdens deze oefeningen stapte er af en toe een instructeur in die comentaar geeft over je lijnen van het hele circuit.
Ik kreeg zeer positieve geluiden te horen toen de instructeur aan boord was.

Daarna weer sprintjes. Eerst tot the Hunserug, daarna tot the Kumho. Ik had weer eerst een instelling van als ik op de 2 startrij start ik er gewoon achter bleef rijden. Echter er zaten een paar figuren tussen die langzame auto's hadden die hem binnendoor knalde in de tarzan waarna je er dan achter zit. Dus dan haal je hun dan maar in. Op een bepaald moment reed ik ena laatste toen ik de tarzan uitkwam. Bij het uitkomen van de Hugenholtz betere lijn hebben en meer vermogen :-) 2 autos achter elkaar inhalen op de hunserug. Bij de mastersbocht eer nog 1 pakken, en dan alleen nog maar de bmw die op kop lag, bij de bocht na de masters vergeet ie dat die bocht scherp is en gaat er veelste hard in. Gaat compleet dwars en ik geef hem wat ruimte om te kunnen tegensturen zonder mijn auto te raken zodra ik veilig ben weer op het gas en zit ernaast, helaas aan de buitenkant voor de volgende bocht. Hij stuurt te laat in en ik pak hem binnendoor.
Heel gaaf.

Wel 2 momentjes gehad. 2x met dezelfde persoon. Deze persoon rijdt in een trage siera. Gooid hem gewoon rechtdoor de tarzan in en denk dan gewoon even de ideale lijn te vervolgen terwijl ik naast hem aan de buiten kant zat. Ik zat helemaal buiten op de curbs, en dat is nog nie genoeg voor hem en duwt mij de baan af, om schade te voorkomen maar op de rem getrapt want anders had ik hem echt.
Later kwam ik deze persoon tegen in het scheivlak waarbij er het nodige aan zijn lijn mankeerde dus ik kon mooi binnenlangs op het schijvlak erlangs. Begint ie scherper in te sturen terwijl ik er volledig naast zit. Hij zag me gelukkig nog net op tijd...
Volgende keer zorg ik echt dat ik ver uit de buurt ben om met hem in 1 sprintrace te zitten.

Bij elkaar zo'n 140kms gereden op het circuit en de lijnen rijden gaat nu echt automatisch. Merkte het op de terug weg toen ik een bocht tegenkwam die leek op de tarzan. Laat insturen etc.. Vol automatsch :-)

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Benjdmin

Post by Benjdmin »

COOL! :thumbs: 8)
Sander

Post by Sander »

Weer het programma voor morgen:

Frank Kerseboom wrote:Beste cursisten,

Morgen gaan we al weer de 3e dag in.
En het gaat een spannende middag worden want we gaan onze eerste racejes
rijden!!!!

Maar eerst gaan we volop bochten oefen.
Gelijk om 13.00 uur starten we er mee, Marlboro, Renault, Vodafone.
Ook Audi S en Kumho staan in de planning.
Op de paddock gaan we verder met driften & slippen, er is ook een parcours
voor voorwielaandrijvers!
Ook rijden we een REUZE slalom van de Stat/ Finishlijn tot aan de
Hugenholtzbocht!

Vanaf 16.00 uur gaan we sprinten tot post 18, eerst met 6 en daarna met 9.
Tot slot gaan we diverse oefenwedstrijden rijden in groepjes van 20 man.
Tekst en uitleg krijgen jullie van mij persoonlijk op de starting grid.

Maar eerst neemt Huub het woord om 12.00 stipt op tijd in het Media Centre.

Sweet dreams!

Groet,
Frank Kerseboom
RSZ
Sander

Post by Sander »

Zo....... dagje zit er weer op.. Damn dat was een veelbewogen dagje. Het komt er op neer dat ik helaas de laatste 30min had moeten missen van de cursus..

Hoe kwam dat?
Na weer eens voorop te liggen en te hard de bochten in de gaan omdat anders iemand hem van binnen zet, tarzan ging ik te wijd, maar eigenlijk niets verloren ten opzichte van de mensen achter mij. Hugenholtz compleet dwars, ik weet hem echter wel door de bocht heen weer recht te trekken.
Hunserug op en auto voelt al wat licht aan dus ga daar niet volgas omlaag. Scheivlak ging weer goed. Toen kwam de (voorheen marlboro)mastersbocht, nog nooit problemen mee gehad. Vol over de curbs. Hoe hard rij je daar? 140+ iig. Achterkant komt om, ik corrigeer, links, rechts, links..... gras. Bij zo'n hoge snelheid is het heel moeilijk om nog snel genoeg te zijn. Auto kapte ermee in het gras en wilde pas starten na zo'n 15s proberen.
Engine management lampje aan, dus ik rij maar rustig de pits in om te kijken of alles in orde is.
Zekering eruit en weer erin, management lampje uit. Ik kijk even rond mijn auto of alles nog goed is, zie ik een kiezel tussen band en velg vast geklemd zitten. Band leeglaten lopen, kiezel eruit en aan het lokale verhuurbedrijf even gevraagt of we even de band konden opblazen. Dat ging allemaal goed, alleen hoorde je een pssssssssssssssssssssss geluid van de band afkomen..... Oh oh. Thuiskomertje eronder en einde oefening cursus voor vandaag.
Achteraf wel een klein beetje blij hiermee. Nadat ik uitviel begonnen ze met de racejes met 20man. Schijnen een hoop op elkaar te zijn geknalt, zoveel dat bij de briefing werd verteld dat ze het volgende week toch maar anders aanpakken omdat dit niet zo goed gaat.....
Ik blij :-)

Ik heb 1.5uur incar beelden. Zal dit een beetje leuk monteren en hier neerzetten. Helaas staat mijn spin er niet meer op.

Al in al toch weer veel geleerd.
eteuben

Post by eteuben »

Was et wel te doen vandaag in de regen en hagel? Heb je daar niet de balen van dat het zo slecht weer is?

Sander wrote:Zekering eruit en weer erin, management lampje uit.

:shock: Verklaar je nader? Hoef je daar niet perse mee naar de dealer? Welke zekering is dat! :-?
slydawg

Post by slydawg »

eteuben wrote:Was et wel te doen vandaag in de regen en hagel? Heb je daar niet de balen van dat het zo slecht weer is?

Sander wrote:Zekering eruit en weer erin, management lampje uit.

:shock: Verklaar je nader? Hoef je daar niet perse mee naar de dealer? Welke zekering is dat! :-?

Zekering van de ECU.
Katana

Post by Katana »

Lijkt me wel wenselijk om eerst te laten uitlezen, het is geen bureau lampje.
eteuben

Post by eteuben »

Nou is er ook een storingscode als je banden een (te wilde) spinning maken in een bocht, dacht ik. Misschien kwam die na het in het gras belanden met hogere snelheid, dat de banden ineens geen grip meer hadden.
Maar ja, is dat het ook geweest. Vind het wel opmerkelijk dat het lampje vervolgens gewoon weer uit is (en blijft).
slydawg

Post by slydawg »

Het was dus geen blijvende storing, als bv. een sensor tijdens die spin is stuk gegaan was dat lampje wel weer aangegaan.
Voodoo

Post by Voodoo »

Heb je de foutmelding nog teruggekregen?
AllGo

Post by AllGo »

Foutmelding is niet weg na zekering eruit halen, dus is nog na te kijken.
Sander

Post by Sander »

Voodoo wrote:Heb je de foutmelding nog teruggekregen?

Nee ik heb hem niet meer terug gekregen. Auto loopt ook gewoon super goed. Ik denk gewoon dat mijn ecu even in de stress schoot, zullen vast wel een aantal sensoren rare metingen doen als je met 80 achterwaards het gras in stuitert.

Als ik mijn nieuwe voorbanden heb zal ik nog even een langer ritje maken om te testen. Want zandvoort is maar 70km voor mij.
Anders voel ik mij heel kut als ik zaterdag daar sta met een lampje die weer aangaat na 10min cursus..
Locked