30-04 vrijrijden op Zandvoort
Gaskleppie wrote:Hoe zouden we in het vervolg kunnen handelen om mede club leden beter voorbereid de baan op te laten gaan? Iemand ideeen? Als club kunnen we bij dit soort dagen best wel beter waken over de nieuwe rijders. Ik wil mn steentje wel bijdragen.
Niet dat dat nou alle risico's zal weg nemen maar het verkleint wel de kans op schade's
Iemand iedeen?
Eerst een rustige ronde met een ervaren persoon meerijden en dan vertellen hoe je het best om kunt gaan in die bocht enso, Daarna een rondje achter de ervaren persoon aanrijden en dan pas zelf laten rijden dan kan die kiezen of die het nog ff rustig aan wil doen of meteen volgas wil.
- Gaskleppie
Nee, meerijden en de weg wijzen is niks. Ik heb dat al wel eens eerder gedaan. De gene achter het stuur zit rijd voor het eerst op de baan en kan gewoon niet kijken, sturen, luisteren en doen wat er gezegt wordt. Je hebt zowiezo vaak niet eens de tijd om alles goed uit te leggen. Voor je klaar bent komt de volgende bocht er al weer aan. Zelfs als je niet hard rijd.
Of bedoel je dat hij eerst meerijd met een ander voor we in zijn eigen auto stappen? Dat zou natuurlijk wel kunnen.
Ik zal eens proberen om een mooi rondje op te zoeken en daar tijdpunten bij te zetten, en dan elk tijdpunt een kort commentaar te geven waar ze op moeten letten.
Of bedoel je dat hij eerst meerijd met een ander voor we in zijn eigen auto stappen? Dat zou natuurlijk wel kunnen.
Ik zal eens proberen om een mooi rondje op te zoeken en daar tijdpunten bij te zetten, en dan elk tijdpunt een kort commentaar te geven waar ze op moeten letten.
Gaskleppie wrote:
Correct, keep it simple.
Op zo'n dag komt er al een hoop op je af.
BTW: Paul belde mij net van de Vijverberg.
Zijn complimenten voor de mensen die aanwezig waren :thumbs:
Hij hoopt dat er wij het ook naar onze zin hebben gehad, :lol: zat wel goed zij ik.
Verder ziet hij ons ook graag op de AutoVisie Time-attack verschijnen, we zijn al ingeschreven als aanwezige club met een minimum van 5 auto's . Info volgt nog hierover :wink:
baRt wrote:echt bagger... ik had superveel te doen, en andere afspraken mbt koninginnedag... om er vervolgens om 14 uur achter te komen dat alles zo ongeveer afgelast is en dat ik dus niks te doen had...
ZUIGT
zeker als ik dit allemaal zo lees :S
Had even gebeld, we zijn tot 17:30 op het circuit geweest.
Next time Bart
Misschien is het als beginnend circuit racer wat om eerst een (paar) rondjes mee te rijden om een beetje 'gevoel' te krijgen. Dan daarna in zijn/haar eigen auto achter een wat meer ervarener rijder aanrijden om zo de lijnen een beetje te leren. Waar bij de voorste dus als 'safety car' opereert. Dit omdat deze lijnen bij elk circuit natuurlijk weer anders zijn.
Ikzelf zou dat denk ik wel prettig vinden aangezien ik zelf de meeste 'angst' heb om voor andere onverwachte of verkeerde lijnen te volgen. Het tempo waarin je als beginnend bestuurder over de baan rijd is nog altijd de verantwoording van de bestuurder zelf. Natuurlijk kan het dan nogsteeds mis gaan (zie afgelopen keer) maar ik denk dat je hiervoor eerst veel kan (en misschien moet) leren van de meer ervaren personen door middel van tips en aanwijzingen.
Misschien is het ook wat om met z'n allen een setje 'intercom/walkie talkie' systemen aan te schaffen. Op die manier kan degene die voorop rijd tijdens het rijden aanwijzingen en tips geven. Ben er niet echt van op de hoogte maar volgens mij kosten dat soort dingen niet eens zo gek veel.
Ikzelf zou dat denk ik wel prettig vinden aangezien ik zelf de meeste 'angst' heb om voor andere onverwachte of verkeerde lijnen te volgen. Het tempo waarin je als beginnend bestuurder over de baan rijd is nog altijd de verantwoording van de bestuurder zelf. Natuurlijk kan het dan nogsteeds mis gaan (zie afgelopen keer) maar ik denk dat je hiervoor eerst veel kan (en misschien moet) leren van de meer ervaren personen door middel van tips en aanwijzingen.
Misschien is het ook wat om met z'n allen een setje 'intercom/walkie talkie' systemen aan te schaffen. Op die manier kan degene die voorop rijd tijdens het rijden aanwijzingen en tips geven. Ben er niet echt van op de hoogte maar volgens mij kosten dat soort dingen niet eens zo gek veel.
Ik denk dat we in ieder geval moeten proberen te vermijden om zo gehaast de baan op te gaan...
Dat eerst met iemand meerijden die vaker op de baan gereden heeft was een goed idee... alleen had dan wel uitgevoerd moeten worden.
Intercom´s vind ik persoonlijk niets...
Lijnen volgen... dat is veel belangrijker...
Dat eerst met iemand meerijden die vaker op de baan gereden heeft was een goed idee... alleen had dan wel uitgevoerd moeten worden.
Intercom´s vind ik persoonlijk niets...
Lijnen volgen... dat is veel belangrijker...
Ikzelf ben op CPZ met Frank en Martin op verschillende dagen meegeweest, voordat ik zelf een keer ging.
En nog blijft het allemaal nieuw...
Wel denk ik dat TT Circuit Assen en Circuit Zolder iets "makkelijker" zijn voor beginners...
Plus zo´n trainingsdag zorgt ervoor dat je vaak wat "rustiger" kan beginnen...
En nog blijft het allemaal nieuw...
Wel denk ik dat TT Circuit Assen en Circuit Zolder iets "makkelijker" zijn voor beginners...
Plus zo´n trainingsdag zorgt ervoor dat je vaak wat "rustiger" kan beginnen...
Maar wie heeft er nu schade gereden? Ik snap niet helemaal waarom hier altijd zo geheimzinnig over wordt gedaan.
Je mag het dus wel hebben over de leuke dingen van het racen maar niet over de negatieve dingen? Schade hoort bij racen helaas dus waarom het verzwijgen? Zelfs de foto is verwijderd...
Je mag het dus wel hebben over de leuke dingen van het racen maar niet over de negatieve dingen? Schade hoort bij racen helaas dus waarom het verzwijgen? Zelfs de foto is verwijderd...
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007