welke strut bar's

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien

Password:JDM icm EM-racing C-pillar óf complete EM-racing set

Password:JDM icm EM-racing C-pillar
4
80%
Complete EM-racing set
1
20%

Total votes: 5

Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Ik snap wel waar Ken naar toe wil.......

Soms kan het namelijk verkeerd uitvallen en heb je grip verlies als je je auto stijver maakt.
Als door een bepaalde flex in de auto de banden rechter op het asfalt blijven staan kan het dus zijn dat je met extra strut bars de grip verminderd. Ik heb al vaak genoeg gezien dat mensen een 3 punts tower strut bar op de voorpoten voor de helft (het deel dat aan het schutbord vast zit) losgooit op het circuit omdat ze te veel onderstuur hebben.
Een te harde voorkant geeft vaak onderstuur. De meeste veer/demper kits zijn al vaak met een scheve balans gekozen (voor veel harder dan achter) Om ze niet "te link" te maken. Als je dan de hele boel voor op slot zet krijg je veel te veel onderstuur.

Pas nog een civic ek4 gezien op zandvoort die alleen een extra dikke strut bar geplaatst had. Balans was gelijk weg. Nu ging hij hem weer los gooien.....

Maar achter kan de ITR wel een beetje stevigheid gebruiken dus kunnen deze bars geen kwaad.
baRt

Post by baRt »

Soms kan het namelijk verkeerd uitvallen en heb je grip verlies als je je auto stijver maakt.

voorbeeldje:
Bij mijn 2e EE8 had ik:
4x Veerpootbruggen
Fender braces
Koni geel
Chiel Bos veertjes

die auto reageerde STOCK (aka keihard rechtdoor). Verschil met STOCK: 20km/uur harder met alles erop :)

hoe dan ook, bij de crx was het zo, dat als je de voor boven brug monteerde, dan ging ie beter door bochten.
Achter boven VOELDE vooral beter aan rechtdoor op stuiterweggetjes (geheel was rustiger).
Achter onder deed weer wel wat in bochten.
Voor onder maakte het geheel dus weer onderstuurt. Precies wat Frank beschrijft. De ITR zal dat echter wat rapper hebben dan de CRX, omdat het chassis af-fabriek gewoon stukken sterker is.
(zo had de brug op de EK3 ook veel minder effect dan op de CRX)

En inderdaad: vering doet ook veel, maar daarmee heb ik te weinig geexperimenteerd om serieus mee te lullen :)
mr. X

Post by mr. X »

Dus wat is dan aan te raden? Heb nu de standaard honda veerpoot achter.

De Password:jdm

Password:jdm icm C-pillar

EM-set

niets gewoon de ori strut achter houden
Nyther

Post by Nyther »

de password jdm, die is tenminste uit één deel! ( en de mooiste ) De originele strut voorkomt alleen dat de veerpooten niet apart kunnen flexxen, de password strutbar voorkomt dat ze in hun geheel kunnen flexxen.

Die em racing is volgens mij meer bling als wat anders, prijs is ook nog stinkend duur! En dan heb je 3 losse bars, met elk 6 losse vebindingspunten die kunnen draaien en bewegen, niet ideaal dus
ITR1689

Post by ITR1689 »

Je zou kunnen zeggen dat een stijver chassis je wielophanging effectiever maakt. Hoe stugger je veren hoe stijfer je chassis moet zijn.
Als je alleen de achterkant gaat verstevigen (chassis of vering), dan krijg je meer overstuur, want de achterkant wordt zwaarder belast in de bochten (dynamische belasting).

Maar als je gewend bent aan je huidige setup, dan zou ik absoluut niet op het laatste moment een andere setup gebruiken op het circuit, anders kom je verassingen tegen. Daarom vroeg ik me af of men weet wat het effect is van zo'n strutbar, dan kan je nl. er op anticiperen.
Locked