Page 2 of 3

Posted: Wed Sep 21, 2005 10:00 am
by IvoG
Gaskleppie wrote:Die reed niet zelf......


De bestuurder reed niet zelf? Het maakt niet uit wie uiteindelijk het slachtoffer was, de bestuurder kreeg toch te maken met een situatie die hij niet kon oplossen.

Mijn punt was dat niemand zichzelf moet overschatten, er is altijd ruimte voor verbetering.

Posted: Wed Sep 21, 2005 4:02 pm
by HONDA
Ben jij dat?

Image

Posted: Wed Sep 21, 2005 9:50 pm
by slydawg
Hey, dat ben ik ja!!

Posted: Wed Sep 21, 2005 10:11 pm
by HONDA
Ik zat een reisverslag te lezen en toen zat jij tussen de pics.

Posted: Thu Sep 22, 2005 5:53 pm
by Gaskleppie
En dat zelfs degenen die het voor hun broodwinning doen wel eens zichzelf of een boom tegenkomen, bewijst helaas de WRC afgelopen weekend in Wales. Dus niemand is goed genoeg om niet meer te leren.


Michael Park (waar we het hier over hebben) was co-pilot naast Markko Martin. Hij reed dus niet zelf toen hij in de rally van Wales om het leven kwam!
Beetje simpel (en gevoelig) om zo'n voorbeeld te geven. Deze jongens doen alles om zo hard mogenlijk te gaan. Het is hun kick en kennen de risico's Incl de co-riders.
De hele rally was in dit geval levensgevaarlijk. Waar het normaal gesproken veel natter is was het nu kurkdroog met veel hogere snelheden tot gevolg. Dit was zeker niet gepland gezien de eerste dag waarbij bijna iedereen remproblemen had. Zelfs de 6e versnelling was te kort door de droogte. Het tempo lag simpelweg te hoog voor een rally.

Dit had niets met leren te maken! De hele situatie was belachelijk. Dit was niet de schuld van de rijder, maar van de wedstrijdleiding!

Beetje een slecht voorbeeld en absoluut niet met de ring te vergelijken.
Sorry.....

Posted: Fri Sep 23, 2005 12:32 am
by IvoG
Het laat echter wel zien dat zelf met veel organisatie, planning, kennis, en ervaring iets fout kan gaan, laat staan als je dat allemaal niet hebt.

Veel autoliefhebbers zijn mijns insziens vaak alleen geinteresseerd in het opvoeren en opsmukken van hun auto maar niet in zichzelf opwaarderen. En zo iemand kan zichzelf zeer lelijk tegenkomen daardoor. Dat wou ik schetsen, misschien met iets meer drama dan nodig maar zo denk ik er eenmaal over.

Overigens, VTECRob vroeg iets over hoe je ervaring opdoet in circuitrijden, en ik heb daar antwoord op gegeven. Ik heb het niet eens over de Ring gehad of het ongeluk in de WRC daar mee vergeleken.

Posted: Fri Sep 23, 2005 5:58 am
by Gaskleppie
Tja, ervaring krijgen in circuitrijden?
Als je helemaal geen "echte stuurmanskwaliteiten" hebt buiten wat je bij de rijschool geleerd hebt zou ik eerst een rijvaardigheids training gaan volgen op het sportieve vlak.
Er zijn op zandvoort of assen best wel cursussen te krijgen.
En daarna is het natuurlijk oefening baart kunst! Dus vrij rijden dagen bij de HARC is een goede, net als de dag die Bookatrack organiseerd op Spa dit jaar.

Posted: Fri Sep 23, 2005 2:44 pm
by HondArd
Nu snap ik even een ding niet Ivo. Om op Spa te mogen rijden moet je meerdere cirquitdagen op je naam hebben staan ("ook al omdat je voor een open pitlane dag bij deze organiser meerdere circuitdagen moet hebben gedaan"). , en vervolgens zeg je "Ga mee naar Spa in oktober, dan kan je het zelf leren". Je moest toch meerdere cirquitdagen op je naam hebben staan? Of mag je eigenlijk wel als nieuwkomer in de racerij op Spa rijden maar moet je dat bij de instructeurs melden of zoiets? :dunno:

Posted: Fri Sep 23, 2005 4:21 pm
by Gaskleppie
Je mag daar wel rijden zonder ervaring. Al is met natuurlijk "wel ervaring" aan te bevelen.

Posted: Fri Sep 23, 2005 6:06 pm
by IvoG
Kijk Ard, het zit zo: op de open pitlane dagen willen ze zoveel mogelijk mensen die niet moeite hebben met de snelheidsverschillen tussen zichzelf als beginners en andere verder gevorderde rijders. Dat houdt in zowel voor je eigen gevoel als voor hoe je ermee omgaat, kijk je wel goed uit je doppen, laat je snellere gasten langs, etc.

Gaat dat niet voor je op dan zijn dagen met sessies veel beter geschikt, daar rijdt men in sessies ingedeeld op ervaring en kunnen.

Nu is het zo dat op Spa erg veel ruimte is om in te halen, en als je van te voren aangeeft dat het je eerste keer is dan krijg je een extra aantal tips na de algemene briefing. Desgewenst gaat iemand van de organisatie mee om je het een en ander uit te leggen / laten zien.

En ik kan als clublid en regelmatige klant voor jullie pleiten als het echt nodig mocht zijn. :lol:

Posted: Fri Sep 23, 2005 7:03 pm
by HondArd
Thanx Ivo, nu snap ik het. Cirquitrijden lijkt me trouwens wel leuk, maar om te beginnen liever niet met mijn ATR.

Posted: Sat Sep 24, 2005 7:15 pm
by lange bas
Maar je hoeft toch niet gelijk je limiet op te zoeken. :?:
Je kan beter (als je twijfelt) iets eerder remmen en later op het gas gaan dan te laat remmen en te vroeg op het pendaaltje trappen. :wink:

Posted: Sat Sep 24, 2005 7:33 pm
by slydawg
Idd gewoon jouw eigen tempo, je moet niet proberen om ervaren rijders bij te gaan houden.

Posted: Sat Sep 24, 2005 11:25 pm
by IvoG
Helemaal mee eens. Ard, je ATR is juist een goede wagen om mee te beginnen. Juist omdat je weet dat je daar zuinig op moet zijn, ga je geen gekke dingen doen en bouw je het rustig op. En mocht je het echt niet durven, dan neem je toch gewoon een andere wagen mee? Kom anders gewoon kijken op zo'n dag met je ATR, je gaat met iemand mee en misschien kan je jezelf voor een halve dag inschrijven en het rustig aan doen?

Ik ben zelf helemaal geen gummert, mijn banden, remmen en blokken waarmee ik naar een trackday ga zijn ook dezelfde waar ik weer mee huiswaarts keer. De sleutelwoorden zijn "Smooth Flow" :wink:

Posted: Sun Sep 25, 2005 3:24 pm
by HondArd
Klinkt aanlokkelijk Ivo, dat meerijden met iemand. Ik denk wel dat het er dit jaar niet meer van gaat komen.

Posted: Sun Sep 25, 2005 5:49 pm
by Gaskleppie
Vandaag weer een dagje ring gedaan.

Het was weer goed raak! Veel te veel schade is er weer gereden. Ook weer in de zelfde bocht waar Slydawg eraf ging was het weer bingo. Die gozer die daar eruit vloog had notabene met me meegereden bij m'n eerste rondje! Ik vond het al een beetje een beterweter........

Toen het begon te regenen was het helemaal raak. Ik heb m''n 3 rondjes maar afgemaakt en weer naar huis gegaan. Het wordt er echt veel te druk met onervaren lui. Beetje jammer...

Posted: Sun Sep 25, 2005 5:56 pm
by HONDA
Ik zei het je al aan de telefoon, de ring is slachtoffer van haar eigen succes.

Posted: Sun Sep 25, 2005 6:22 pm
by slydawg
Had je em dan niet gewaarschuwd wat er met mij was gebeurd of wist ie het beter?

Kan me ook voorstellen dat het voor de gevorderde rijders gevaarlijk kan worden met onervaren rijders op de baan.

Posted: Sun Sep 25, 2005 8:50 pm
by Voodoo
Maar liep het wel goed af met die gozer Frank? Of moest ie zijn auto afvoeren naar de junkyard? :shock:

Posted: Sun Sep 25, 2005 9:17 pm
by IvoG
Waarom ben ik nou niet verrast? :roll:

Ring = Geen marge voor maken fouten
Mensen = maken fouten
Ring = geen marge voor mensen :idea: