Welk spruitstuk???

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Ik heb een brug.
En een goed adres voor je uitlaat. Don Vink van JD exhaust is een ware tovenaar. We zijn daar met de club een keer geweest. Als ik een spruit + uitlaat voor mn CTR zou laten maken wist ik het wel!
Hij kan het ook zo voor je maken dat je je kat er elk jaar zo in en uit schroeft. Waarschijnlijk doet hij het gerust even voor je elk jaar.
http://jdexhaust.nl/
User avatar
nickR
Posts: 322
Joined: Tue Sep 01, 2009 9:05 pm

Post by nickR »

Jo& wrote:Ik heb een brug.
En een goed adres voor je uitlaat. Don Vink van JD exhaust is een ware tovenaar. We zijn daar met de club een keer geweest. Als ik een spruit + uitlaat voor mn CTR zou laten maken wist ik het wel!
Hij kan het ook zo voor je maken dat je je kat er elk jaar zo in en uit schroeft. Waarschijnlijk doet hij het gerust even voor je elk jaar.
http://jdexhaust.nl/


Is alles custom made,of niet?
Denk dat de prijzen daar ook wel naar zullen zijn,word van de site niet veel wijzer,zou moeten bellen.
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Don de Vink.

Prijs voor een compleet (OP MAAT) systeem van voor naar achter (spruit, cat die APK waardig is en cat-back) is voor een 4 cilinder € 3000,-
User avatar
nickR
Posts: 322
Joined: Tue Sep 01, 2009 9:05 pm

Post by nickR »

mr. X wrote:Don de Vink.

Prijs voor een compleet (OP MAAT) systeem van voor naar achter (spruit, cat die APK waardig is en cat-back) is voor een 4 cilinder € 3000,-


Zit daar gelijk een nieuwe auto omheen??
Keuze snel gemaakt denk ik, € 3000,- of iets van +/ € 600,-
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Ach man ga je eens verdiepen alvorens je zo'n uitspraken doet....
User avatar
nickR
Posts: 322
Joined: Tue Sep 01, 2009 9:05 pm

Post by nickR »

mr. X wrote:Ach man ga je eens verdiepen alvorens je zo'n uitspraken doet....


Vandaar de vragen voor tips,X!!!
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

Dat bedoelt hij ook. Eerst verdiepen in de vorm van "eigen onderzoek" voor eerst maar een beetje in het rond vragen. Je hebt nu eigenlijk zelf niet eens op een rijtje wat je ECHT zoekt.
Voor jou misschien heel makkelijk, voor ons is het hoogst irritant.
User avatar
nickR
Posts: 322
Joined: Tue Sep 01, 2009 9:05 pm

Post by nickR »

Misschien was mijn vraag dan niet helemaal duidelijk!!
Ik ben op zoek naar een ander spruitstuk en/of katvervanger. Mag aannemen dat er ook andere voorbeelden zijn dan iets van creme de la creme?!

Maar heren,als dit irritant overkomt,mijn excuses,aan een ieder die héél veel verstand van zaken hebben op dit gebied en dit zo overkwam!!
Sorry dat ik nog maar een leek ben.
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Wat is je budget, je uiteindelijke doelen enz enz
Met name budget is belangrijk.
Doe je het voor een mooi geluidje en wat extra pk's of wil je serieus aan de slag.
Iedereen hier kan je wat vertellen maar als je zelf niet precies weet wat je uiteindelijke doel is met die auto wordt het lastiger.
Als ik je vraag goed lees denk ik dan dat de Piper met sport cat iets is voor jouw of als je budget hebt de Mugen met sport cat, denk alleen dat het geld dat je moet neer tellen voor een Mugen je net zo goed eentje op maat kan laten maken.
Mocht je eentje op maat willen zou dit een van de laatste mods moeten zijn, het systeem wordt namelijk ontworpen aan de hand van de al gedane mods aan de motor.
Jackson Racing heeft bv ook een spruitstuk bestaande uit 2 delen, je kan dus je standaard cat zo uitwisselen maar met deze setup haal je niet het meeste eruit. Spoon heeft ook zo'n header dacht ik.
Dus ja, zoals eerder aangegeven, goed nadenken over wat je wil en je kan veroorloven.
Gijs
Posts: 139
Joined: Fri May 09, 2008 7:30 am

Post by Gijs »

Eerste vraag is eigenlijk vrij simpel, ga je geblazen (Turbo/Supercharger) of blijf je NA ?

Blijf je NA zijn er de volgende dingen die het meeste gebruikt worden op de EP3:
Inlaat:
- Gruppe M, helaas niet leverbaar voor een links gestuurde zoals die van ons? Hoewel ik dacht dat er toch iemand was, maar dan moet je vanalles aanpassen.
- AEM CAI / Injen CAI (kans op hydrolock (filter die water opzuigt, kans is heel klein), ikzelf heb zo meer dan een jaar rondgereden zonder problemen
- AEM v2: engine bay, mindere winsten dan de AEM CAI maar 'veiliger'

Inlaatspruitstuk:
- RBC: Honda kwaliteit, komt dacht ik van een Accord type R ?
- Diverse merken zoals Skunk2 hebben deze ook, maar op dyno doet de RBC het het beste.

Uitlaatspruitstuk:
- Toda
- Piper
- DC-sports
- Kiddracing
- ...
- Op maat

Hangt compleet van je budget af. Wat je ervoor wilt neertellen etc. Op hoge toeren denk ik niet dat je een pk of 5 verschil zal zien. Probleem is dat de dynos altijd met andere mods erbij zijn, dus kan je niet echt gokken wat de header zelf aan het resultaat doet (+ elke wagen/dyno is iets anders).

Cat-back:
- Toda
- Piper
- Invidia G200/G300
- DC-sports
- ...
- Op maat

Weer zelfde verhaal, wat je ervoor over hebt.

ECU (K-Pro):
- België: Inter-tuning (buurt van leuven)
- UK: CPL en TDI North/South zijn de bekendste

En dan kan je nog verder maar dan gaat het met andere nokken enzo.
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

€ 3000,- is totaal niet veel voor wat je krijgt. Daar komt mijn opmerking vandaan. Je weet volgens mij niet eens wat een Mugen, Spoon of Toda header kost. Als je zo'n spruitstuk koopt met een cat vervanger en cat-back betaal je vaak nog meer en zijn de uiteindelijke prestaties minder.

Als je dan gelijk zo'n opmerking geeft, ja, dan schiet ik behoorlijk uit mijn slof. Het is namelijk verre van veel geld voor wat het biedt. Het komt nu over of je ons wil laten zoeken terwijl je zelf niet eens precies weet wat je uiteindelijk weet. We krijgen geen goed beeld wat je precies zoekt en nogmaals, als je jezelf erin verdiept had zou je begrijpen dat € 3000,- voor een compleet systeem van voor naar achter écht niet veel is, zeker aangezien hij op maat gemaakt wordt op jouw auto en, belangrijker nog, jouw motor eigenschappen.

Natuurlijk heb je ook spruitstukken die € 600,- kosten maar je hebt toch ook een EP3 gekocht? Dan mag ik aannemen dat je oog hebt voor kwaliteit.

Even heel kort door de bocht:

Het is mogelijk om voor € 750,- een goed spruitstuk te kopen dat je vermogens winst geeft maar al die systemen, ook de dure spruitstukken (die dik over de € 2000,- zitten) worden allemaal gemaakt op een bepaalde setup. Dit kun je het best vergelijken met confectie kleding die je in een winkel koopt. Het zit soms goed maar vaak zijn er punten waar het minder of juist iets meer mocht zijn.

Als je nu weet dat een Spruitstuk van Mugen, Toda, Spoon ea al op € 2000,- zit en niet eens op JOUW motor gemaakt wordt, vind je € 3000,- voor een COMPLEET systeem dan nog steeds veel? Een systeem dat 'tailor-made' is op jouw motor en op jouw modificaties? Dit kun je vergelijken met 'bespoke' kleding. Je wordt overal opgemeten en zal uiteindelijk een pak/broek/overhemd hebben dat meer dan mieters zit.

Heer de Vink kijkt namelijk naar je nokkenasprofiel, naar je boring en slag, naar je inlaat traject en waarschijnlijk nog veel meer. Aan de hand daarvan maakt hij een uitlaat voor je. Iets dat door vele zwaar onderschat wordt.
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

Laten we eerlijk zijn X, een op maakt gemaakt systeem door dhr. Vink is the shit, daar is geen discussie over maar hoeveel mensen van de club of hier op het forum rijden met zijn werk rond?
Zover ik weet nog niemand, hoe komt dat? Kosten?
Ik ben aan het sparen voor een compleet systeem voor mijn auto maar als puntje bij paaltje komt en hij zegt bv dat hij met zijn spruitstuk 5 pk extra eruit kan toveren is het dan die investering waard?
In mijn ogen in ieder geval niet.

Ik heb zelf nu een probleem met geluidsniveau van de uitlaat, ik investeer dan liever in alleen een custom catback waarbij het geluid wat menselijker wordt en ik me vermogen behoudt, want een off the shelf cat back die circuit waardig is en het vermogen niet knijpt ben ik nog niet tegen gekomen en ik ben die zwarte vlag een beetje zat!

Dus ja, ik denk dat voor de gewone 'tuner' zo'n custom systeem net iets over the top is net als hoe voor mij bespoke kleding ott is, zolang me lichaam is bedekt vind ik het best.
Is uiteindelijk wat de gebruiker ervoor over heeft, dus Nick wat is je budget voor je spruitstuk? Dan kan er veel gerichter advies worden gegeven.
LCR
Posts: 2042
Joined: Sun Dec 31, 2006 12:04 am
Contact:

Post by LCR »

slydawg wrote:Laten we eerlijk zijn X, een op maakt gemaakt systeem door dhr. Vink is the shit, daar is geen discussie over maar hoeveel mensen van de club of hier op het forum rijden met zijn werk rond?
Zover ik weet nog niemand, hoe komt dat? Kosten?
Ik ben aan het sparen voor een compleet systeem voor mijn auto maar als puntje bij paaltje komt en hij zegt bv dat hij met zijn spruitstuk 5 pk extra eruit kan toveren is het dan die investering waard?
In mijn ogen in ieder geval niet.

Ik heb zelf nu een probleem met geluidsniveau van de uitlaat, ik investeer dan liever in alleen een custom catback waarbij het geluid wat menselijker wordt en ik me vermogen behoudt, want een off the shelf cat back die circuit waardig is en het vermogen niet knijpt ben ik nog niet tegen gekomen en ik ben die zwarte vlag een beetje zat!

Dus ja, ik denk dat voor de gewone 'tuner' zo'n custom systeem net iets over the top is net als hoe voor mij bespoke kleding ott is, zolang me lichaam is bedekt vind ik het best.
Is uiteindelijk wat de gebruiker ervoor over heeft, dus Nick wat is je budget voor je spruitstuk? Dan kan er veel gerichter advies worden gegeven.


Ik wil niet lullig klinken hoor,maar ik ben roerend eens met M.
Ik heb ook navraag gedaan wat een custommade catback kost in Ned voor de ATR........ :dontspeak:
Ik heb eentje (ook custommade) gekocht uit de UK incl. bezorg voor de helf!!!!!!! Klaar....
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Post by mr. X »

Zijn uitlaat staat hoog op mijn lijstje.

De reden dat er nog niemand met zijn systeem rondrijdt is waarschijnlijk puur doordat dit de laatste mod moet zijn op je lijstje. Wie durft er hier nu te zeggen dat hij klaar is met motorisch opvoeren van zijn auto? Die zou het kunnen overwegen.
Ik wil niet aan de DC2 prutsten maar als ik er iets aan zou veranderen, zou dat de uitlaat zijn. Op dit moment ben ik druk bezig om de EK9 klaar te maken. Als ik daar uiteindelijk een motor voor heb komt daar wel zo'n systeem onder.
Niet alleen de vermogenswinst maar ook de mogelijkheid om het geluidsniveau naar beneden te krijgen voor zelfs de meest strenge circuits is mij heel wat waard.

Zeg nou zelf, ook al neem je een DC spruit, cat vervanger en een middenklasse cat-back. Dan kom je al richting de € 2000,-. Je hebt dan minder vermogen, meer herrie en een minder kwaliteit. Dat is mij die € 1000,- extra wel waard maar uiteraard is dat voor iedereen anders.
User avatar
nickR
Posts: 322
Joined: Tue Sep 01, 2009 9:05 pm

Post by nickR »

Heren,heren.....
Jullie hebben allemaal een punt!!

@mr. X :Ik had moeten aangeven wat ik wilde,maar ik was deze topic juist begonnen omdat ik niet wist wat de mogelijkheden zijn/waren. En inderdaad wanneer ben je klaar met je auto? Als we eerlijk zijn willen we allemaal wel een wagen á la Ken Block ( qua vermogen dan ):toost:

@slydawg: Qua budget moet een Piper wel kunnen.

@Jo&: Bedankt voor je aanbod met de brug,de tip wordt wel erg duur!

@Gijs: Met jou info kan ik weer verder!
Gijs
Posts: 139
Joined: Fri May 09, 2008 7:30 am

Post by Gijs »

mr. X wrote:Zeg nou zelf, ook al neem je een DC spruit, cat vervanger en een middenklasse cat-back. Dan kom je al richting de € 2000,-. Je hebt dan minder vermogen, meer herrie en een minder kwaliteit. Dat is mij die € 1000,- extra wel waard maar uiteraard is dat voor iedereen anders.


Ik denk dat je er een beetje naast zit qua prijzen, een volledig systeem, DC sports (455 €) + een Invidia cat-back (625 €) komt uit op 1080 €, das een verschil van bijna 2k, voor die 2k koop je de volledige inlaat en laat je hem afstellen met K-pro en heb je gedaan qua performance (voor de meeste dan toch).

Iedereen zen mening natuurlijk, maar voor mij is het die 3k echt niet waard, er zijn voor mij nog andere dingen in het leven.
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Post by slydawg »

donkeykong
Posts: 1466
Joined: Fri Feb 27, 2009 12:35 pm

Post by donkeykong »

Miquel, met zo'n sportscat komt je wel de apk door right? alleen iets minder vermogen toch?
Locked