Gladheid?

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
Locked
LCR

Post by LCR »

S.J. wrote:Kun je die ook niet even onder de brommer monteren :P :D

Gast...leer eerst starten :evil: :lol:
mr. X

Post by mr. X »

Ze kunnen bij jou misschien beter zijwieltjes monteren :lol:

:wink:
Maskertje

Post by Maskertje »

Vandaag net 60 brievenbussen geleegd in Amsterdam centrum en Noord.
Werd er eerst besloten om niet te rijden omdat het niet verantwoord zou zijn, ... later gebeld om terug te komen en alsnog te rijden, want anders zouden er mogelijk +500 klachten komen van volle brievenbussen.

75km gereden in dikke pak sneeuw, vooral de grachten met zn hoge bruggen zijn moeilijk overheen te komen, maar alles is goed gegaan :)

Collega kwam nog vast te zitten in buitenveldert, die ff eruit getrokken :D

En mn eigen civic op winterbanden was echt prima in dit weer.
Keung

Post by Keung »

Winterwielset zit al een tijdje eronder.
Erg fijn in de sneeuw. :lol:
Jo&

Post by Jo& »

eteuben wrote:Laat de auto eerst voorverwarmen bij de deur, om de ruiten mooi vrij te krijgen.

Das echt slecht voor je motor.
Even in het kort waarom:
Olie is koud -> dik -> moeilijk bovenin je motor te krijgen
Bovenliggende nokkenassen -> olie bovenin nodig
Laag toerental icm dikke olie -> niet genoeg druk om olie goed boven in te krijgen.

M.a.w. verhoogde slijtage!!! Is echt slecht voor je motor wat je doet.

Zelf rijdt ik in het dorp nu in mn vw polo. Dat ding heeft dunne (vrijwel nieuwe) bandjes en doet het echt verbazing wekkend goed!
En als ik ver moet met de Focus of Legend met winterbanden.

Geen zin om mn EP3 uit de stalling te halen. Krijg haar waarschijnlijk de heuvel niet eens op waar ik overheen moet om weg te kunnen en naar de garage te rijden voor mn winterbanden.
Had vorig jaar nog geen daily drive, dus vandaar de winterbanden.
mr. X

Post by mr. X »

Jo&, is het niet zo dat met die beredenering het volgende ook waar is:

De olie is koud wanneer je hem start, ongeacht of je er mee gaat rijden of stil blijft staan. Deze zal sneller opwarmen als je gaat rijden, dat ben ik met je eens, maar ook de motor draait veel meer toeren.

In de periode dat hij sneller warm wordt, zal hij sneller slijten omdat er toch nog geen olie is volgens jou.

Toch?
Jo&

Post by Jo& »

mr. X wrote:Jo&, is het niet zo dat met die beredenering het volgende ook waar is:

De olie is koud wanneer je hem start, ongeacht of je er mee gaat rijden of stil blijft staan. Deze zal sneller opwarmen als je gaat rijden, dat ben ik met je eens, maar ook de motor draait veel meer toeren.

In de periode dat hij sneller warm wordt, zal hij sneller slijten omdat er toch nog geen olie is volgens jou.

Toch?

Ja als je rijdt draai je meer toeren per minuut dat klopt. Maar omdat je rijdt (dus hoger rpm) krijg je betere smering bovenin je motor. En met bovenliggende nokkenassen is dat veel belangrijker dan wat dan ook.
Slijtage met 10 minuten 2500 rpm of 15 minuten 1500 rpm zal niet veel uitmaken, wel als je met 1500 rpm minder goede smering hebt dan met 2500 rpm.

Kan het hele verhaal vanaaf wel ff uitgebreid opschrijven, ben ondertussen 100 dingen tegelijk aant doen.
Roy

Post by Roy »

Is al de 2e keer dat deze onzin naar boven komt.

Ten eerste is de olie die in R motorblok gaat dun.

Ten tweede haal eens een keer je kleppendeksel eraf en start 'm even, zal je zien hoe snel het olie je in je face spuit.

Ik rij bij een koude start pas weg als de automatische choke uitgaat en hij onder de 1000 toeren normal stationair loopt.
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
Arno

Post by Arno »

Jo& wrote:
eteuben wrote:Laat de auto eerst voorverwarmen bij de deur, om de ruiten mooi vrij te krijgen.

Even in het kort waarom:
Laag toerental icm dikke olie -> niet genoeg druk om olie goed boven in te krijgen.

Zelf rijdt ik in het dorp nu in mn vw polo. Dat ding heeft dunne (vrijwel nieuwe) bandjes en doet het echt verbazing wekkend goed!

Geen zin om mn EP3 uit de stalling te halen. Krijg haar waarschijnlijk de heuvel niet eens op waar ik overheen moet om weg te kunnen en naar de garage te rijden voor mn winterbanden.

Damnz, hoeveel auto's hebben jullie wel niet? :razz: Zelf laat ik de auto ook meestal ff warm draaien. Maar ik doe dan ook snel de ramen krabben etc, ik wacht bv niet tot de hele boel ontdooid is :roll:
vtec vince

Post by vtec vince »

@ S.J. Volgens mij mag jij helemaal geen gemotoriseerd voertuig besturen ;-)
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
Jo&

Post by Jo& »

Arno wrote:
Jo& wrote:

Even in het kort waarom:

Damnz, hoeveel auto's hebben jullie wel niet? :razz: Zelf laat ik de auto ook meestal ff warm draaien. Maar ik doe dan ook snel de ramen krabben etc, ik wacht bv niet tot de hele boel ontdooid is :roll:

Uh... :o ops: een paar... Mn vriend en ik 3. We hebben helaas geen Legend zelf...
We autoruilen/delen vaak met mn ouders naar gelang wie wat gaat doen enz. Wij maar ook zij kunnen niet in 2 auto's tegelijk rijden...
CTR-Asch

Post by CTR-Asch »

Om even on topic te blijven;

Vraag mij af of ik de enige ben die telkens weer vast komt te zitten.
Is de afgelopen dagen al meerdere malen voorgekomen.
En ondanks dat mn auto niet extreem laag staat, fungeert de voorbumper als een soort sneeuwschuiver. Hebben julie nog tips?

(Aangezien ik geen 2e auto heb ben ik genoodzaakt met de Honda te blijven rijden. Ben daar overigens niet erg blij mee)
Jo&

Post by Jo& »

Asch600RR wrote:Om even on topic te blijven](Aangezien ik geen 2e auto heb ben ik genoodzaakt met de Honda te blijven rijden. Ben daar overigens niet erg blij mee)[/size]

Voorbumper skirt demonteren?
Heb je een verlagingsset?
Grotere velgmaat en/of bandwang eronder zetten.
vtec vince

Post by vtec vince »

Trouwens , winterbanden heb je niet alleen in de sneeuw nodig.
Bij een temperatuur van 7 graden van het wegdek heb je al profijt van winterbanden.
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
CTR-Asch

Post by CTR-Asch »

Jo& wrote:
Asch600RR wrote:Om even on topic te blijven](Aangezien ik geen 2e auto heb ben ik genoodzaakt met de Honda te blijven rijden. Ben daar overigens niet erg blij mee)[/size]

Voorbumper skirt demonteren?
Heb je een verlagingsset?
Grotere velgmaat en/of bandwang eronder zetten.

En ja hoor. Kzit weer vast. grrr. :evil: Na een aantal pogingen ben ik maar weer naar binnen gekomen. (Wilde in mn pauze even naar de stad maar helaas). Ik hoop dat ik aan het eind van de dag wel weg kom.
Ik vind sneeuw wel mooi om te zien, is alleen niet erg praktisch.
Tis wel komisch, 1x sneeuw in NL en al het verkeer loopt in de soep.

@t Jo&
jawel, zit een schroefsetje op. Maar is heel gering (±3cm) lager gezet. Zitten standaard ep3 wielen op. Andere setje wielen wat ik heb liggen is 15 inch en zitten hele platte banden op. Daarmee komt ie helemaal laag te liggen. Kan wel mn standaard dempers erop zetten maar dat is zoveel werk. Misschien toch maar stalen velgen kopen met winterbanden.
Johan FN2

Post by Johan FN2 »

Ik heb nergens last van... :mrgreen:
CTR-Asch

Post by CTR-Asch »

Inderdaad, vierwielaandrijving is zeker nu erg handig...
Arno

Post by Arno »

Johan FN2 wrote:Ik heb nergens last van... :mrgreen:

Heb ik jouw mss vrijdagmiddag gespot rond snelweg bij Zwolle?
S.J.

Post by S.J. »

[quote="vtec vince"]@ S.J. Volgens mij mag jij helemaal geen gemotoriseerd voertuig besturen ]
waarom niet?
Rikky

Post by Rikky »

Ik zelf heb nog maar 2 keer in de sneeuw gereden met de ITR deze staat op toyo iceproxy banden heb hem zo gekocht. Maar de ITR blijft voorlopig binnen staan, het is 15 a 20 min fietsen naar mijn werk dus ik fiets gewoon....
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
Locked