Page 2 of 3

Posted: Sat Mar 27, 2010 8:19 am
by Gaskleppie
Hoe zit dat met een andere thermostaat helpt dat enigzins?

Dit helpt een klein beetje. Maar als je radiator minder wordt heeft een andere thermostaat ook geen zin meer. Die staat dan toch helemaal open en bepaald de koelings capaciteit van de radiator hoe koud het water en dus ook deels hoe koud de olie blijft.

Posted: Mon Mar 29, 2010 11:14 am
by Jo&
Een Mercedes C klasse DTM heeft zelfs een Differentieel cooler :D

Posted: Mon Mar 29, 2010 6:48 pm
by Moonrock240
Jo& wrote:Een Mercedes C klasse DTM heeft zelfs een Differentieel cooler :D


Vorig jaar ben ik in Japan geweest, op bezoek bij oa Js Racing, en op hun S2000 stond ook een differentieel cooler... Ik zal de foto eens zoeken en posten :wink:

Posted: Tue Mar 30, 2010 9:49 pm
by Marsnel
Moonrock240 wrote:Ik zit met olietemperaturen van + 140°c op circuit (integra) en ga hier voor de volgende trackday iets aan doen. Ik overweeg nog enkele mogelijkheden (oliekoeler of grotere carterpan in combinatie met een grotere radiator, thermostaat en fanswitch...)

Weet iemand welk effect een grotere carterpan (bv Moroso) heeft op de olietemperatuur?

Ik meen vroeger ergens gelezen te hebben dat ze bij Spoon namelijk niet graag werken met oliekoelers... Wat is hun reden hiervoor?


Oliekoeler wordt vaak met een sandwich plate tussen je oliefilter en blok geplaatst. Hierdoor maak je een storings/lek gevoelige (?) constructie in de olie toevoer van je blok. Bij spoon zullen ze het waarschijnlijk wel anders kunnen doen, maar het blijft de regel hoe minder meuk, des te minder er stuk kan gaan.

Met meer olie in je carter zal het wat langer duren voordat het te heet wordt. Je hebt meer energie nodig om de grotere hoeveelheid op te warmen, en de olie heeft meer tijd om af te koelen omdat elk deel in verhouding minder vaak wordt rond gepompt.

Nadeel is dat het langer duurt voordat de olie is opgewarmd en op bedrijfstemperatuur is. Zou het persoonlijk dus niet op m`n dagelijkse auto zetten, of voor die ene trackday in het jaar.

Posted: Wed Mar 31, 2010 6:46 am
by Moonrock240
Marsnel wrote:
Moonrock240 wrote:Ik zit met olietemperaturen van + 140°c op circuit (integra) en ga hier voor de volgende trackday iets aan doen. Ik overweeg nog enkele mogelijkheden (oliekoeler of grotere carterpan in combinatie met een grotere radiator, thermostaat en fanswitch...)

Weet iemand welk effect een grotere carterpan (bv Moroso) heeft op de olietemperatuur?

Ik meen vroeger ergens gelezen te hebben dat ze bij Spoon namelijk niet graag werken met oliekoelers... Wat is hun reden hiervoor?


Oliekoeler wordt vaak met een sandwich plate tussen je oliefilter en blok geplaatst. Hierdoor maak je een storings/lek gevoelige (?) constructie in de olie toevoer van je blok. Bij spoon zullen ze het waarschijnlijk wel anders kunnen doen, maar het blijft de regel hoe minder meuk, des te minder er stuk kan gaan.

Met meer olie in je carter zal het wat langer duren voordat het te heet wordt. Je hebt meer energie nodig om de grotere hoeveelheid op te warmen, en de olie heeft meer tijd om af te koelen omdat elk deel in verhouding minder vaak wordt rond gepompt.

Nadeel is dat het langer duurt voordat de olie is opgewarmd en op bedrijfstemperatuur is. Zou het persoonlijk dus niet op m`n dagelijkse auto zetten, of voor die ene trackday in het jaar.



Een grote fan van die sandwich plate's ben ik ook niet echt... Bij mij is de integra echter track only, met ongeveer 10-15 circuitdagen per jaar en geen meter op de openbare weg. Ik zou de temperatuur dus graag wat zien dalen, maar ben alleen nog niet 100%zeker van de manier waarop.

Mischien eerst eens een grotere carterpan en een betere radiator proberen?

Posted: Wed Mar 31, 2010 4:08 pm
by Gaskleppie
@ marsnel,
Heb jij eigenlijk een extra koeler op je B18 en zo ja, welke maten cq setup is het?

Posted: Thu Apr 01, 2010 7:22 pm
by Marsnel
Ik rijd momenteel zonder koeler.

Heb ook geen temperatuur meter, maar geloof direct dat de olie temp. flink hoog is.

Ik weet nog niet precies wat ik er mee aan moet. Voorlopig rijd ik alleen korte heats bij vrijrijden, gebruik de civic alleen op het circuit (weinig kilometers), en vervang vaker olie dan onderbroeken. Sowieso ben ik niet heel bang voor een beetje hoge olietemperatuur. Op de lange duur zal het zeker beter zijn om met koeler te rijden, maar ben een beetje huiverig voor lekkende sandwich platen enz.

Bovenaan de verlanglijst staat nu eerst een carterpan met goede schotten erin. Altijd nog beter hete olie dan geen olie :wink: .

Posted: Thu Apr 01, 2010 7:57 pm
by LCR
Ik heb een digitale olietemperatuurmeter....115C bij voluit na 3 ronde met de Moroso...hmmmm, ik moet een 2e olietemperatuurmeter monteren om dit te bevestigen. Vind 115C wel laag.......

Posted: Thu Apr 01, 2010 8:08 pm
by Gaskleppie
Haha, die dikke Skyline heeft ook nauwelijks metertjes. Scheelt een hoop zorgen!
Maar als je je B18 nog lang wilt blijven gebruiken zou ik zeker een druk en temp meter plaatsen. Zeker die druk meter is erg belangrijk. Ik heb al genoeg keer gehad dat mn druk in bochten al weg viel terwijl mn olie peil nog op de helft staat.

Posted: Thu Apr 01, 2010 8:49 pm
by mr. X
Tijdens circuit rijden is een oil temp metertje, ongeacht hoe kort je rijdt, toch wel van levensbelang lijkt me zo. Evenals druk metertje inderdaad.

Posted: Thu Apr 01, 2010 10:17 pm
by Jo&
Marsnel wrote:vervang vaker olie dan onderbroeken.

En hoe vaak wissel je die onderbroeken dan? Anders zegt het nog niks...!
Of poep je na elk rondje rijden van angst in je broek?

Posted: Fri Apr 02, 2010 1:52 pm
by mr. X
Voor mij een beetje onbegonnen werk, iedere dag twee keer olie wisselen :lol:.

Posted: Fri Apr 02, 2010 6:38 pm
by Marsnel
Jo& wrote:
Marsnel wrote:vervang vaker olie dan onderbroeken.

En hoe vaak wissel je die onderbroeken dan? Anders zegt het nog niks...!
Of poep je na elk rondje rijden van angst in je broek?


Elke 2 weken.. en dan draag ik hem nog een week binnenste buiten.. :D

Posted: Fri Apr 02, 2010 7:23 pm
by DC2TYPER
Gaskleppie wrote:Haha, die dikke Skyline heeft ook nauwelijks metertjes. Scheelt een hoop zorgen!
Maar als je je B18 nog lang wilt blijven gebruiken zou ik zeker een druk en temp meter plaatsen. Zeker die druk meter is erg belangrijk. Ik heb al genoeg keer gehad dat mn druk in bochten al weg viel terwijl mn olie peil nog op de helft staat.


Bedoel je nu dat het oliepeil nog in de helft was, gemeten via het peilstokje. En als je dan de boch zeer scherp neemt, alle olie naar 1 kant gesmeten word zodat de oliedruk helemaal weg valt ?

Posted: Sun Apr 04, 2010 11:40 am
by Marsnel
Korte bochtjes heb je niet zo`n last, het zijn vooral de lange doordraaiers..

Posted: Sun Apr 04, 2010 2:54 pm
by Gaskleppie
Bedoel je nu dat het oliepeil nog in de helft was, gemeten via het peilstokje. En als je dan de boch zeer scherp neemt, alle olie naar 1 kant gesmeten word zodat de oliedruk helemaal weg valt ?


Jep!
En een scherpe bocht is dan niet even kort hoeken, maar meer de langere doordraaiers, dus waar de olie alle tijd heeft om lekker hoog tegen de zijkant op te kruipen.
En dus vele omwentelingen van je motor waarbij de druk te laag was. Heel erg schadelijk dus!
Het gekke is alleen dat mn nieuwe schotjes morosso pan niet echt lijkt te helpen.... :cry:

Posted: Sun Apr 04, 2010 7:49 pm
by LCR
Gaskleppie wrote:
Bedoel je nu dat het oliepeil nog in de helft was, gemeten via het peilstokje. En als je dan de boch zeer scherp neemt, alle olie naar 1 kant gesmeten word zodat de oliedruk helemaal weg valt ?



Het gekke is alleen dat mn nieuwe schotjes morosso pan niet echt lijkt te helpen.... :cry:


WAT???!! :?:
Hoe bedoeld je....lees ik dat de Moroso niet echt goed?

Posted: Sun Apr 04, 2010 7:54 pm
by Hatchman
mijn olie werd met mijn b16 blokje (200+ pk, 11.5 cr) tijdens normaal rijden op de snelweg/stad 70 graden en stevig doorrijden 85 graden max. Op het circuit 115 max.

setup:
- alu dual core itr radiateur (6cm dik, ca 2 liter extra water)
- gates racing 78 graden thermostaat
- oem warmtewisselaar achter op blok
- castrol 10w60 olie
- gebafflede oem carterpan met olie temp meter achter in de pan (uit de rijwind)

Werkte perfect, geen extra poespas en gezeik met oliekoelers die niet op temp. komen (had ik hiervoor last van) en altijd betrouwbaar.
Alleen een grotere/dikkere radiateur helpt al enorm je olie temp te verlagen.
Spoon werkt overigens volgens hetzelfde principe, alleen dan met Spoon spullen :wink:

Posted: Sun Apr 04, 2010 8:24 pm
by Gaskleppie
Hoe bedoeld je....lees ik dat de Moroso niet echt goed werkt?


Nou, laat ik het zo zeggen dat als mn olie peil nu net onder de helft zit dat de druk dan nog steeds wel eens weg valt bij zwaar bochtenwerk.

Posted: Sun Apr 04, 2010 8:27 pm
by LCR
Gaskleppie wrote:
Hoe bedoeld je....lees ik dat de Moroso niet echt goed werkt?


Nou, laat ik het zo zeggen dat als mn olie peil nu net onder de helft zit dat de druk dan nog steeds wel eens weg valt bij zwaar bochtenwerk.


:slaan:
Pfff.....ik vreesde een dure miskoop...ik heb mijn oliepeil zoals aanbevolen door de Morosoverkoper. Straatgebruik >1mm boven hoogstepunt OEM peilstok en circuit > 2mm.
Deed ik ook en heb niks gemerkt op circuit. Dus goed.....(?)