Speciaal voor Sinister... (pk koppel verhaal)

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Hehe, nou is het er uit. In dit geval vergeet je dus 1 heel groot ding wat enorm belangrijk is in het geval van acceleratie.
Je snelheid haal je idd uit je pk's, niet uit je koppel, dat wist je al te melden en dat klopt.
Dus kijken we alleen even naar de pk's dan zie je dat die D15 van 4800 tot 6800rpm een gemiddeld vermogen heeft van +- 186pk. Dus een effectief bereik van 2000rpm met 186pk. gemiddeld valt het toerental bij schakelen zo'n 2000rpm dus heeft dit karretje altijd gemiddeld 186pk beschikbaar.

Kijken we dan naar de B16 zien we dat het gemiddelde vermogen over de laatste 2000rpm ongeveer 175pk is. Die 193pk piek pk's die de B16 heeft zijn maar heel kort aanwezig en dat geeft een lager gemiddelde over het gebied waarin je rijd en waartussen je schakelt.

De B16 zal het dus dik afleggen tegen de D15turbo.

Wat ik al zei, beide motoren zijn ongeveer even zwaar en liggen in de zelfde auto. De bak van de D15 is zelfs nog iets langer dus zou hij zelfs minder snel hoeven schakelen dan de B16.
In de praktijk heb ik het al genoeg keer zien gebeuren dat de simpele D15 met trutte kwaliteit turbo de opgefokte B18 voorbij heb zien knallen dus hoef ik helemaal niet te twijfelen aan mn verhaal.

Het gaat om het gemiddelde vermogen (pk's) in het gebied waarin je rijd en schakelt. Het max vermogen in combinatie met het koppel geeft aardig aan hoe snel een auto (bij gelijk gewicht) is ivm een andere...

Met andere woorden, je hebt de klok weer eens horen luiden maar weet nog steeds niet goed waar de klepel hangt....
MPG

Post by MPG »

Niet gaan schelden Gaskleppie, iemand heel netjes uitleggen wat een powerband betekent kan heel nuttig zijn...
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Ik scheld toch ook niet?
Ik zet alleen iemand op zn nummer die weer eens comentaar heeft op de post van een ander wat weer eens niet klopt!
Zoals zovaak jammer genoeg.....
integra

Post by integra »

he miguel, zat je toch aardig goed he.! :lol:
Sinister

Post by Sinister »

Jij kan ook gewoon niet lezen, ik zou ne betere bril kopen als ik jouw was want heel de discussie gaat mij over koppel of pk. Bertjehonda beweert: je hebt meer aan koppel dan aan pks ja dat is dus klare onzin want het is gewoon belangrijk onderin veel pks te hebben en dat vertel je hier nu zelf na 10 jaar idd. Ik ga er geen woorden meer aan verspillen nu.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Ik vrees dat je zelf zn verhaal niet helemaal goed begrepen hebt....

Je laat me wel lachen hoor! hahaha
Mathy M

Post by Mathy M »

Ik heb deze link ook al in een ander topic geplaatst. Maar misschien heeft niet iedereen deze gelezen omdat het onderwerp anders was, dus vandaar nog maar en keer.

Wellicht kan iemand, Gaskleppie, Hontec en andere techheads met name, dit artikel eens lezen. Dit is met basis natuurkunde goed te begrijpen.

http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/16/koppel-of-vermogen-wat-is-beter
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Mooi duidelijk verhaal! Aanrader voor de iets mindere tech heads!
Roy

Post by Roy »

Luister volgens mij dwalen jullie allemaal af.

Want het ging toch om dat de Renault megane met turbo sneller was heuveltje op dan de B16 terwijl ze op het rechte stuk even snel waren?

Want, 1 ding weet ik wel bij heuveltje oprijden komt de gene met de meeste koppel eerder of makkelijker boven.

Jullie zeggen het zelf de turbo motor hoeft minder toeren te maken en hoeft dus niet terug te schakelen.
Terwijl de vtec toeren probeert te maken, wat extra zwaarder is bij heuveltje op

Maar ineens gaan jullie auto's vergelijken die rechtuit over een horizontale weg rijden. :dunno:
Natuurlijk geldt er dan de wet van vermogen en niet die van koppel.

Maar sta je stil bij de stoplichten: geldt de wet van koppel.

Zo ook heuveltje af makkelijker toeren maken (koppel niet belangrijk)
geldt dus weer de wet van vermogen.

Heuveltje op toeren maken gaat zwaarder, geld de wet van koppel.
Hoe de auto bevalt? Geen idee, ze heeft nog geen kindjes gebaren. Hihi
DC2TYPER

Post by DC2TYPER »

pk = hoe hard je tegen die muur zal knallen
koppel = hoe ver je die muur zal meesleuren

klaar.
Lucas79

Post by Lucas79 »

Wat een heerlijke discussie, ik zit echt met genot mee te lezen! Ik heb nog een andere vraag:

Hoe kan het dat koppel en pk's niet evenredig zijn? En hoe kun je specifiek meer vermogen (pk) krijgen, of juist koppel? welke "upgrades" heb je daarvoor nodig? (zonder turbo! of NOS)

Ik rijd af en toe op het circuit, en een ding weet ik zeker! Je wegligging is het allerbelangrijkst! :lol: Ik heb met een CRX 1.5 DOHC 12v (van 760kg) menig BMW 3 en 5 series, Alpha 75's en andere slagschepen zoek gereden op het circuit. Op het rechte stuk vlogen ze me links en rechts voorbij, maar na een bochtje of 2 was ik ze weer voorbij en zag ik ze meestal niet meer terug!

DC2TYPER wrote:pk = hoe hard je tegen die muur zal knallen

klaar.

Ik ben het hier niet helemaal mee eens! ik denk dat je met een Honda de muur helemaal niet verplaatst, je alleen je Honda maar korter maakt. Neem je een lompe oude Volvo ofzo, dan heb je best kans dat de muur een stukje verplaatst. ;)
Deus Ex Machina!
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Hoe kan het dat koppel en pk's niet evenredig zijn?

Dat zijn ze juist wel. Er zit alleen een vage vermenigvuldigings factor in.
Als je de pk lijn weet, dus bij welk toerental een motor een bepaald vermogen maakt, kan je zo het bijbehorende koppel uitrekenen. Die rollenbanken doen intern niet anders!
Je kan stellen dat bij 7035rpm je koppel getal in Nm gelijk is aan je vermogens getal in pk.
Als je dat weet kan je alles uitrekenen.

Als je die logica hanteert kan je tot een hele simpele conclusie komen, en dat is dat een motor met veel koppel bij lage toeren ook veel pk's zal hebben bij dat zelfde toerental en visaversa.

Kijk hier maar eens en let op de vorm van de koppel lijn en die van de vermogens lijn. Ze lopen qua vorm presies het zelfde.
Image
DC2TYPER

Post by DC2TYPER »

unicorn wrote:
DC2TYPER wrote:pk = hoe hard je tegen die muur zal knallen

Ik ben het hier niet helemaal mee eens! ik denk dat je met een Honda de muur helemaal niet verplaatst, je alleen je Honda maar korter maakt. Neem je een lompe oude Volvo ofzo, dan heb je best kans dat de muur een stukje verplaatst. ]

Welja, komt op hetzelfde neer. Alleen verwoord jij het een beetje anders :wink:
culasse

Post by culasse »

Volgens mij klopt de hier afgebeelde readout niet.
Was het niet zo dat vermogen en koppel nummeriek altijd hetzelfde getal opleveren bij 5252 rpm i.p.v 7035 rpm? Als dat zo is, dan is de data acquisitieapparatuur van slag of is de bank niet goed geijkt.

Bovendien kun je met een rollentestbak alleen koppel meten, pk`s kun je alleen berekenen.
Daarnaast zijn de lijnen voor vermogen en koppel niet helemaal aan elkaar gelijk. Na 7035 rpm is de koppelkromme een vlakke lijn terwijl de vermogenscurve doorstijgt met het klimmen van de toeren.
Sinister

Post by Sinister »

Bij 5252 toeren is bij amerikaanse normen: lbs . ft dus en 7022 is bij Europese normen: Nm dus. En ja als het koppel na 7022 rpm een rechte is blijft het vermogen stijgen. Dus er is niets mis met die bank.

PS het is 7022 RPM ongeveer :wink:
culasse

Post by culasse »

Maar als je kijkt naar de grafieken op de eerste pagina van dit topic zie je dat bij de eerste grafiek de curves voor vermogen en koppel elkaar keurig snijden bij 5252 rpm, bij de tweede grafiek daarentegen kruisen de curves elkaar zelfs bijna bij 8000 rpm. Ergens klopt er hier iets niet.
Steks

Post by Steks »

Waar de lijnen elkaar snijden heeft te maken met de schaalverdeling van zowel koppel als vermogen.
roblom

Post by roblom »

Zat ik me ook net af te vragen. De uitdraaien van mijn ITR kruisen idd allemaal bij 7035, maar als ik andere uitdraaien bekijk is dat vaak niet het geval.

Wat is er aan de hand als ze op een ander punt kruisen zoals bijv bij deze?

Image
B18C van kamelenjager.
Rare dippen ook overigens...
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Waar de lijnen elkaar snijden heeft te maken met de schaalverdeling van zowel koppel als vermogen.

Goed antwoord!
Kijk maar naar de schaling van koppel en pk's, die is niet gelijk dus zullen de lijnen elkaar ook anders snijden.

@Sinister, dankje voor het exacte cijfer. Die kon ik niet vinden dus heb ik hem maar grofweg uit de uitdraai afgelezen. 7022rpm dus..
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

B18C van kamelenjager.
Rare dippen ook overigens...

met een coldair intake zijn die dippen vaak niet weg te krijgen. net als bij de mijn voorbeeld...
Locked