stof tot nadenken..

Hier staan alle technische onderwerpen van het oude forum.

Deze moeten nog worden verdeeld in de nieuwe sub-categorien
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Post by Gaskleppie »

volgens mij had jij het topic niet goed gelezen voor je je eerste antwoord gaf.....

Image

Je ziet het nog terug op de dyno ook. Het is dat dat motortje eerst knap rijk liep voor het gas werd toegevoegd, maar anders was het echt klaargeweest met deze motor.
Het mengsel stond zonder gas op 12, knap rijk dus. Met gas gaat hij naar 13's. Knap arm voor een lachgas situatie.
culasse
Posts: 616
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:36 pm

Post by culasse »

De afr waarden met lachgas zijn in die grafiek helemaal niet verkeerd hoor. de waarden komen nergens over de hele powerband boven de 13.5:1 uit. Het is alleen zo dat Honda`s traditioneel zo verschrikkelijk rijk afgesteld staan. Kijk maar naar de standaard afr waarde. Gemiddeld loopt de motor op een afr waarde van 12:1. Dat is nergens voor nodig.


Image

Als je kijkt naar deze grafiek met een overlay van de afr waarden van een standaard FN2 Honda en een gemodificeerde FN2 met aangepaste maf, zie je overeenkomsten tussen deze en de andere grafiek.
De paarse lijnen stellen de afr waarden voor. Bij de gemodificeerde maf zit er ongeveer een punt verschil in brandstof/luchtmengsel. zelfs bij 4500 rpm loopt de motor nog bij een gemiddelde afr van 14:1. Pas daarna gaat de motor geleidelijk rijker lopen, maar zelfs bij hoge toerentallen komt de afr nauwelijks onder de 13:1. Duidelijk is te zien wat dit voor gevolgen heeft voor vermogen en koppel. (blauwe en groene lijnen)
Locked