Als de fotos vergelijkt met de camouflage auto zijn er toch wel veel overeenkomsten. Dus ik denk dat dit toch wel veel weg gaat hebben van het uiteindelijke model. Ik vind zelf de achterkant best wel geslaagd en aan de voorkant ga ik misschien nog wennen :-?
Het duurt nog ruim twee jaar voor we er van kunnen genieten, maar het is nu bekend geworden dat de nieuwe Honda NSX over ruim 600 pk zal beschikken. Tenminste, wanneer alle cilinders zijn ingeschakeld, want om het verbruik in de hand te kunnen houden, is het ook mogelijk op halve kracht te rijden.
De Honda NSX wordt een directe concurrent van de Nissan GT-R. Qua design lijkt de NSX het onderspit te gaan delven, maar Honda gooit het over een andere boeg. Met een drastisch lichtere auto en een hoger vermogen moet de Honda NSX wel uitstekende prestaties leveren.
De Honda NSX wordt voorzien van een 5,5-liter V10-krachtbron met meer dan 600 pk. Dat lijkt niet meer van deze tijd, waarin verbruik en uitstoot van schadelijke stoffen hoog op de agenda staan. Maar daar heeft Honda een oplossing voor gevonden. Wanneer de bestuurder er niet op uit is de auto eens flink de sporen te geven, kan hij ervoor kiezen vijf cilinders uit te schakelen.
De krachtbron wordt gekoppeld aan een zestraps automatische transmissie, een zevende versnelling vindt Honda niet noodzakelijk vanwege de grote cilinderinhoud. Dankzij een dubbele koppeling moeten de schakeltijden minimaal blijven. Vierwielaandrijving is standaard. De aandrijfkrachten kunnen variabel tussen de achterwielen worden verdeeld ten gunste van de wegligging van de auto. De Honda NSX zal omgerekend ruim twee ton gaan kosten.
17 december 2008 is een treurige dag voor de liefhebbers van snelle Honda’s. Het Japanse merk heeft officieel bekendgemaakt dat de opvolger van de NSX geschrapt is.
Honda meldt in een officieel persbericht dat de NSX –zoals we eerder al meldden- een V10 aan boord zou krijgen. De testauto heeft flink wat keren de Nordschleife gerond, maar helaas. De reden van het schrappen van de supersportauto is dezelfde als die bij het stoppen met de Formule 1-activiteiten. Honda wil zich richten op de massaproductie van milieuvriendelijke auto’s en het maken van een NSX met meer dan 500 pk botst daar nogal mee. Dat is niet de enige maatregel die Honda door de moeilijke tijden moet helpen. Naast het stoppen met prestigeprojecten als de NSX en de Formule 1 opent Honda een aantal nieuwe fabrieken later dan gepland, of ze draaien niet meteen op volle kracht. Een nieuw Research&Development Center in het Japanse Sakura gaat pas later open. Het Japanse concern verwacht dat de winst over 2008 67 procent lager uitvalt dan voorspeld. Om goed uit deze moeilijke tijden te komen, richt Honda zich op korte termijn voor honderd procent op de grootschalige introductie van hybrides. De Insight is in de lente van 2009 de eerste van de nieuwe lichting, de sportieve CR-Z volgt eind 2010. Honda overweegt ook op basis van grote auto’s hybrides te maken, terwijl het merk in de eerste instantie voor diesels had gekozen. De introductie van de grotere modellen in Japan en de Verenigde Staten wordt uitgesteld, zodat Honda zich kan richten op de kleine modellen. Het concern wil zo weinig mogelijk dure materialen gebruiken, zodat de winst niet nadelig wordt beïnvloed door de stijgende prijzen van de daarvoor benodigde grondstoffen.
O jee, staat in de nieuwste autovisie.....Honda verlaat de F1 niet alleen vanwege de economische malaise maar ook vanwege tegenvallende resultaten. Ze blijven wel in de MotoGp en de US actief.
Wel jammer...F1 is the place to be!
Ook bij deze nieuwe NSX weet iedere insider wel de werkelijke reden van schrappen, de economie wordt slechts als excuus gebruikt.
Persoonlijk vind ik dat je nooit je eigen achtergrond moet verloochenen, dus het is te hopen dat de Honda engineers betere tijden (ook op de ring) in de toekomst mogen meemaken.
Daar ben ik ook heel benieuwd naar. Als we het over economie gaan hebben zijn de verwachtingen dat auto's in het topsegment het minste last gaan krijgen van de economische malaise, net als echte budgetmerken. Dan kan ik eigenlijk alleen maar bedenken dat Honda het risico niet wil nemen :wink: