Page 2 of 3
Posted: Tue Jul 24, 2007 3:52 pm
by AllGo
Arbeid (vermogen) is een produkt van kracht (koppel) en tijd (toeren (waarbij toeren de krachtinspanning per omwenteling is) / minuut in dit geval).
acceleratie is een produkt van vermogen (en niet van kracht/koppel, want in acceleratie zit een tijdselement, wat je uit kracht/koppel nooit kan halen) plus nog een heleboel andere factoren (versnellingsbak/gewicht/andere weerstand).
Dus acceleratie wordt DIRECT bepaald door je vermogen, en INDIRECT door je koppel.
Posted: Tue Jul 24, 2007 3:57 pm
by mr. X
Ben ik het niet helemaal mee eens, want als je dus je koppel verhoogt, verhoog je automatisch je vermogen, dus versnel je je acceleratie tijd.
Daarmee staat koppel wel in verband met je 0-100 tijd.
Maar je hebt het wel mooi gebracht :wink:
Posted: Tue Jul 24, 2007 4:05 pm
by AllGo
Dat zeg ik dus....
Posted: Tue Jul 24, 2007 5:55 pm
by roblom
Begrijp de hele discussie niet zo goed, want bij een motor zijn koppel en vermogen behoorlijk van elkaar afhankelijk. Dus zowel degene die roepen dat je meer koppel moet hebben als degene die roepen dat meer vermogen beter is hebben gelijk....
Posted: Wed Jul 25, 2007 6:59 pm
by Sinister
Ik zeg gewoon dat je vermogen nodig hebt voor van 0 te vertrekken tot 100 bv en koppel heb je nodig in hernemingen. Autogids zegt het, Kempower (Tuner) zegt het, fysica zegt het en verschillende ingenieurs zeggen het.
http://www.kempower.be Daar de fag en daar staat het ook geschreven.
Posted: Wed Jul 25, 2007 7:25 pm
by roblom
Sinister wrote:Ik zeg gewoon dat je vermogen nodig hebt voor van 0 te vertrekken tot 100 bv en koppel heb je nodig in hernemingen. Autogids zegt het, Kempower (Tuner) zegt het, fysica zegt het en verschillende ingenieurs zeggen het.
http://www.kempower.be Daar de fag en daar staat het ook geschreven.
Dat is precies wat Mr. X vertelde en waarvan jij zei dat hij uit z'n nek kletste. Er is hier niemand die zegt dat je hierin dus geen gelijk hebt. Juist JIJ bent degene die van je eigen uitspraak zegt dat hij niet klopt..... :!:
Posted: Wed Jul 25, 2007 8:15 pm
by Sinister
Ik was eerst met mijn stelling en toen zei hij dat het mijn uitspraak niet juist was dus er is niets verkeerd aan wat ik zei.
Posted: Thu Jul 26, 2007 7:36 am
by baRt
no offence, maar hoeveel gelijk jij ook hebt... jij hebt never nooit niet gelijk

Posted: Thu Jul 26, 2007 9:15 am
by roblom
Misschien een domme vraag, maar wat zijn hernemingen trouwens?
Posted: Thu Jul 26, 2007 9:19 am
by baRt
opschakelen of zo?
Posted: Thu Jul 26, 2007 9:51 am
by AllGo
roblom wrote:Misschien een domme vraag, maar wat zijn hernemingen trouwens?
Van remmen/gas los naar volgas...
Posted: Thu Jul 26, 2007 4:31 pm
by Sinister
Staat ook beschreven op kempower site
Posted: Fri Jul 27, 2007 7:07 am
by RedSun
je kunt op internet ook de definitie van idioot vinden
Posted: Fri Jul 27, 2007 8:59 am
by Guest
Maar wat we vergeten is dat een hoog koppel (dus hoog vermogen) niet bij alle auto's over de hele bandbreedte beschikbaar is.
Daarom zet een dikke diesel hard weg , alleen om weer teruggepakt te worden door onze hoogtoerige jankers..
Posted: Fri Jul 27, 2007 11:38 am
by roblom
J-Parts wrote:Maar wat we vergeten is dat een hoog koppel (dus hoog vermogen) niet bij alle auto's over de hele bandbreedte beschikbaar is.
Daarom zet een dikke diesel hard weg , alleen om weer teruggepakt te worden door onze hoogtoerige jankers..
We? :roll:
Posted: Fri Jul 27, 2007 2:24 pm
by racer
Wat kunnen sommigen toch lief zijn voor elkaar.Rijden die misschien met een Ford ,Opel,Bmw of zor
Posted: Fri Jul 27, 2007 2:53 pm
by HondArd
J-Parts wrote:Maar wat we vergeten is dat een hoog koppel (dus hoog vermogen) niet bij alle auto's over de hele bandbreedte beschikbaar is.
Daarom zet een dikke diesel hard weg , alleen om weer teruggepakt te worden door onze hoogtoerige jankers..
Een goede bandbreedte (oftewel een zo constant mogelijk koppel op een zo breed mogelijk toerengebied) is zeker zo belangrijk. Wat heb je aan een koppel dat aan het begin van je toerenbereik piekt, om daarna als een kaartenhuis in elkaar te donderen? De meeste diesels zijn al buiten adem vlak boven de 3000tpm, maar een Type-
R dondert qua koppel pas in elkaar vlak voor het maximum toerental. Heb je wel minder koppel in een Type-
R, maar je hebt er over een groter bereik veel meer aan 8)
Posted: Sat Jul 28, 2007 11:35 am
by Guest
Ik, We... ik generaliseer.. komt een beetje door forums als Extreme Machines , daar hebben ze er een handje van dat koppel zaligmakend is..
De meeste diesels zijn al buiten adem vlak boven de 3000tpm
klopt maar bijvoorbeeld de 150pk 1900TDi heeft het max. vermogen ook bij 4000 tpm! En deze motor kakt ook niet in , blijft trekken tot max toerental!
max. vermogen 110 kW (150 pk)
4000tpm
max. koppel 320 Nm
1900tpm
topsnelheid 216 km/h
acceleratie 0-100 km/h 8,6 s
1276kg leeggewicht
Erg leuk golfje trouwens, vorig jaar een tijdje meegehad..
Posted: Sat Jul 28, 2007 12:19 pm
by BZRKbb2
De Prelude, toen die nog de 2.3 er in had liggen.
Bijna constant boven de 200Nm koppel... lekker inhalen in z'n 5 ipv terugschakelen hehe.
De H22a heeft voelbaar wel een ander koppelpatroon, maar die is ook nog niet afgesteld o.i.d. en heeft een klote spruitstuk.
Posted: Sun Jul 29, 2007 2:38 pm
by HondaDelsol
Ik heb ooit eens op een site gelezen (ik dacht
www.howstuffworks.com) dat vermogen belangrijker is om te sprinten dan koppel. En het is gewoon zo, vergelijk eens een ITR en een Corrado VR6 Synchro, de corrado heeft veel meer max koppel maar is wel belachelijk veel trager dan de ITR terwijl ze beiden 190pk hebben.
Bij mij op school zaten ze vroeger ook altijd bezig van "honda heeft geen koppel, blabla..." maar tijdens een sprintje zie je hun gezicht meteen veranderen... :lol:
Als je veel koppel wilt (waar ik het nut niet van inzie om te racen) moet je niet bij honda zijn, wil je een hoogtoerige sprintmachine waar je veel plezier aan hebt en bijna elke keer weer opnieuw als eerste over de streep gaat, dan koop je een honda. Kortweg, slimme mensen kopen honda.
Gr.