Beste Type R

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
eteuben

Post by eteuben »

genesis wrote:
BugsM wrote:Dat denk ik nu ook over een typeR die niet NH-0 is....

Wat is NH-0 :roll:

Genesis

NH-0 is de kleurcode voor Champions White. Een kleur die kenmerkend is voor de type-r in Japan. Alleen is de CTR in Nederland nooit in wit geleverd (helaas).
HondArd

Post by HondArd »

VTECCIE wrote:ATR (mooie looks maar naar mijn mening te weinig R, 4 deuren?)

WTF :shock:
Een ATR te weinig R? Kijk alle Type-R's er maar eens even op na. Wat zijn de overeenkomsten?
Ze hebben allemaal de motor dwars voorin.... behalve eentje.
Ze hebben allemaal vierpitters in lijn.... behalve eentje.
Ze hebben allemaal voorwielaandrijving.... behalve eentje.
Ze zijn allemaal als normale gezinswagen te gebruiken.... behalve eentje.

Welke is dus volgens die criteria écht te weinig Type-R? Juist, de NSX-R. Motor dwars achterin, V6, RWD, tweepersoons sportwagen. Duidelijk?

Dan even mijn top 5 van favo Type-R's
1: CTR Sedan (zoals in dat filmpje met Jenson)
2: ATR CH1
3: ITR DC5
4: ITR DC2
5: CTR EK9

En dan allemaal in NH-0
wilco

Post by wilco »

R staat voor de sportieve kant van Honda ..Minimalistische auto's met een R(acing) spirit.

Ik denk dat de ITR daar een voorbeeld van is (niet omdat ik hem bezit) en de EK9 ook , de DC5 is een verbeterde DC2 met wat meer luxe.
De ATR is een snelle maar luxe sedan met de looks van een R, het heeft niet zoals de EK9 en DC2 de minimalistische doelstelling.

Daarin tegen het zijn allemaal Honda's dus waar zeiken we over :wink:
HONDA

Post by HONDA »

AccordTypeaRd wrote:
VTECCIE wrote:ATR (mooie looks maar naar mijn mening te weinig R, 4 deuren?)

WTF :shock:
Een ATR te weinig R? Kijk alle Type-R's er maar eens even op na. Wat zijn de overeenkomsten?
Ze hebben allemaal de motor dwars voorin.... behalve eentje.
Ze hebben allemaal vierpitters in lijn.... behalve eentje.
Ze hebben allemaal voorwielaandrijving.... behalve eentje.
Ze zijn allemaal als normale gezinswagen te gebruiken.... behalve eentje.

Welke is dus volgens die criteria écht te weinig Type-R? Juist, de NSX-R. Motor dwars achterin, V6, RWD, tweepersoons sportwagen. Duidelijk?

Tja die criteria gelden ook voor alle 1.3, 1.4, 1.5, 1.6 Civic's... duidelijk? :D

R staat voor de sportieve kant van Honda ..Minimalistische auto's met een R(acing) spirit.

Ik denk dat de ITR daar een voorbeeld van is (niet omdat ik hem bezit) en de EK9 ook , de DC5 is een verbeterde DC2 met wat meer luxe.
De ATR is een snelle maar luxe sedan met de looks van een R, het heeft niet zoals de EK9 en DC2 de minimalistische doelstelling.

Precies wat ik bedoel... te weinig R.
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
itr-1895

Post by itr-1895 »

wilco wrote: de DC5 is een verbeterde DC2 met wat meer luxe.

:shock: d'r is geen haar op m'n hoofd die d'r aan denk de dc2 in te ruilen voor een dc5 8)

top 5 voor mij:

1.NSX-R GT
2.ITR DC-2
3.CTR EK-9
4/5.ITR DC5 /nieuwe CTR
BugsM

Post by BugsM »

Kijk...

Je pakt een acura rsx (of hoe heet zon standaard integra) en gaat hem verbeteren op veel punten en doopt hem tot een typeR....
En je pakt een accord en gaat hem verbeteren op veel punten en doopt hem tot een typeR....
Tenslotte pak je een civic en verbeter hem op veel punten en doopt hem ook tot een typeR....

Wat is hier niet aan te begrijpen? Alles wat HONDA heeft benoemt tot een R is een R, blijft een R....

Veel draadjes eindigen altijd op de vraag of een ATR wel een waardige R is. Ik zeg, zoek eens naar VLN races op de nordschleife nurburgring, trek dan je conclusie...

Verder krijg ik wel het idee, dat het altijd de DC2 rijders zijn die aan het schoppen zijn naar de ATR, waarom? Andersom is dit niet het geval, en is er respect voor de DC2....
wilco

Post by wilco »

Het word nu een onderwerp zonder einde , of het zijn altijd dezelfde mensen die happen/antwoorden :wink: .

Ik denk dat iedereens visie achter Type R anders is , de één zegt dat Honda dit met Type R heeft bedoeld en de ander zegt dat.
Ik blijf gewoon net zoals BugsM zegt elke auto is van zijn standaard vorm verbeterd en puurder gemaakt en omgedoopt tot R.

Maar elke auto heeft zijn eigen kenmerken en eigen koop doelgroepen;
ITR/EK9 -Puur /rauw , meer hardcore driver en zo zal de ATR weer een andere doelgroep hebben en meer voor rijders gaan die puur willen zijn maar graag wat luxe wensen en ik denk dat dat de ATR uitstekend bied , maar het kan een zeer goede tegenstander zijn voor prestaties.!
HONDA

Post by HONDA »

Het zijn ook altijd dezelfde ATR rijders die zich in hun trots aangetast voelen als anderen hun troetelkind niet zo goed vinden als zijzelf.

Calimero effect... :D
Honda History: AP1 S2000 2005, DC2 Integra Type-R 1998, EP3 Civic Type-R 2002, EE8 CRX VTEC 1990, CL9 Honda Accord Type-S 2003, EG3 Civic Hatchback 1994, EJ2 Civic Coupe 1994, PC40 CBR 600RR 2007, PC40 CBR 600RR 2008, PC35 CBR 600F 2007
Katana

Post by Katana »

What is a Type R?

The Type R name was introduced by Honda Motorcycles, where the letter R was added to conventional bike names to indicate a performance derivative. For example, the CB – a standard 4-cylinder across-the-frame bike – became the CB-R, a sporting model.

One of the earliest Type R cars was the Honda NSX-R, a stripped-down, lightweight version of the NSX supercar. This was developed in response to claims the NSX did not have enough power to compete with rival cars from Porsche and Ferrari. The key factor in this argument – and a point proved by the NSX-R – was the importance of the power to weight ratio.

Philosophy

The Type R philosophy is not about building the most powerful, or fastest car in the world. It is about creating a car that provides a well-engineered, but exciting driving experience. To offer this, every Type R needs to have certain key characteristics:

- Racing: An exhilarating driving experience similar to that felt when piloting a racing car.

- Involvement: High levels of feedback and involvement in terms of sound, steering response and handling. The driver should feel part of the machine.

- Not just speed: Going fast is part of the Type R experience, but not everything. The Type R should have above average levels of performance in gear change quality, braking, steering and handling.

- Pure: The driving experience should not be diluted or interfered with by driving aids or sound proofing that could detract from the driver’s involvement.

- Stripped-out: A Type R is not equipped with luxuries such as satellite navigation, hands-free telephones or leather upholstery. It should look and feel like a racing car.

- Engineering: To meet the aims set by the philosophy, a different approach is taken during the design and development of a Type R. Therefore, each car possesses a special set of engineering qualities.

- Normally aspirated: No bolting on of a turbocharger to give silly power figures. All Type R engines are normally-aspirated, which deliver smoother power delivery throughout the rev range, allowing power to be transferred through the chassis more easily, improving traction and acceleration.

- Torsional rigidity: A stiffer chassis improves the handling of the car in terms of balance and adjustability. This makes for a more involving drive.

- Simple technology: No traction control, stability control or four-wheel drive. Or indeed any other driver aids that can distance the driver from the experience. Instead, a Type R is based on clever, but simple engineering solutions rather than electronic gadgetry.

Type R Time-line

February 1992: NSX-R introduced. Weight is reduced by 265 lbs. Recaro seats and MOMO steering wheel fitted. Stiffer suspension adopted. Production limited to 1995 units.

September 1995: Honda announces the launch of the DC2 Integra Type-R. The Integra Type-R is powered by the B18C 1.8-litre DOHC VTEC engine, specifically developed for the Integra Type-R, with 200 bhp at 8,000 rpm. Standard equipment includes a helical LSD, sports suspension, a front lip spoiler, a rear spoiler, alloy wheels, a leather wrapped MOMO steering wheel, Recaro seats, and a titanium shift knob.

August 1997: The EK9 Civic Type-R is launched in Japan. It is powered by an exclusively-developed 1.6-liter DOHC VTEC B16B engine that makes 185 bhp at 8,200 rpm. The lightweight B16B engine features a new valve system allowing higher engine speeds, reduced engine friction, improved breathing, and increased compression ratio. Main features of handling include increased body rigidity, reduced weight, sports suspension, torque-sensitive helical LSD, sports-tuned ABS, and Bridgestone Potenza RE010 tires.

Jan 1998: The Accord Type-R goes on sale in the UK, with a tweaked version of the H22A engine on board. In addition, the Accord Type-R boasts a limited-slip-diff, Recaro seats and a stiffer chassis.

July 2001: An updated version of the Integra Type-R (DC5) is launched for sale in Japan and USA. The special color of Championship White celebrates Honda’s first victory in F1. The DC5 Integra Type-R is powered by the K20A 2.0-liter DOHC i-VTEC engine with 220 bhp and a new 6-speed manual gearbox. The suspension adopts clever front suspension and reactive-link double wishbone rear suspension. The Integra Type-R is also equipped with Recaro front seats, a leather wrapped MOMO steering wheel, aluminum pedals, aluminum shift knob, exclusive aero parts and Brembo front brakes.

October 2001: A Type-R version of the 7th generation Civic is announced. It is built at Honda in the UK Manufacturing in Swindon, Wiltshire. The CTR – as it becomes known by enthusiasts – is powered by a 2.0-liter i-VTEC engine that produces 200 bhp. The Civic Type-R goes on to sell over 35,000 units and pick up numerous Hot Hatch of the Year awards.

February 2006: An all-new Civic Type R, based on a three-door version of the 2006 Civic is unveiled at Geneva Motor Show.

Ook te vinden op onze site onder:
http://www.type-r.nl/index2.html
Type-R modellen/Type-R geschiedenis
BugsM

Post by BugsM »

VTECCIE wrote:Het zijn ook altijd dezelfde ATR rijders die zich in hun trots aangetast voelen als anderen hun troetelkind niet zo goed vinden als zijzelf.

Calimero effect... :D

haha zou je denken :wink:
genesis

Post by genesis »

In vergelijk met ITR en CTR komt de ATR snelheid en agiliteit te kort.
:roll:
Genesis
Voodoo

Post by Voodoo »

genesis wrote:In vergelijk met ITR en CTR komt de ATR snelheid en agiliteit te kort.
Genesis

Nou ben ik benieuwd waarom de CTR geen std LSD heeft?
LCR

Post by LCR »

0.3 a 0.4 van een sec ja.....
Ik heb wel lekker dead-lock en een pompje in de Recaro 8) !!!
genesis

Post by genesis »

Voodoo wrote:
genesis wrote:In vergelijk met ITR en CTR komt de ATR snelheid en agiliteit te kort.
Genesis

Nou ben ik benieuwd waarom de CTR geen std LSD heeft?

Zou het niet weten?! :roll: Ik heb het wel, was niet standaard, wel een optie :wink:

Genesis
HondArd

Post by HondArd »

VTECCIE wrote:Tja die criteria gelden ook voor alle 1.3, 1.4, 1.5, 1.6 Civic's... duidelijk?

Oh ja, alle Type-R's zijn retesnel en zéér geschikt om op een trackday hogergemotoriserde barrels het knap lastig te maken, en dat is dan de enige overeenkomst die de NSX-R met de rest heeft.

wilco wrote:De ATR is een snelle maar luxe sedan met de looks van een R, het heeft niet zoals de EK9 en DC2 de minimalistische doelstelling.

In standaard vorm is een ATR erg minimalistisch. Airco zit er niet standaard op (daarnaast zijn er ook genoeg DC2's mét). Fatsoenlijke geluidsisolatie kun je vergeten (regen op het dak en je hele auto galmt, idem als je de kofferklep dichtgooit). Comfort heb je eigenlijk alleen door de ideale zitpositie die je kunt creëren (en daardoor kun je het erg lang achter het stuur volhouden, maar dat zal een standaard ITR niet anders zijn).

BugsM wrote:Verder krijg ik wel het idee, dat het altijd de DC2 rijders zijn die aan het schoppen zijn naar de ATR, waarom? Andersom is dit niet het geval, en is er respect voor de DC2....

Inderdaad. Er zijn genoeg punten waarom ik een DC2 niet mijn ding vind (Het Mazda 323F dashboard is daar één van), maar aan de andere kant ben ik er wel van overtuigd dat de DC2 de beste FWD auto in de wereld is.
Katana

Post by Katana »

AccordTypeaRd wrote:
In standaard vorm is een ATR erg minimalistisch. Airco zit er niet standaard op (daarnaast zijn er ook genoeg DC2's mét). Fatsoenlijke geluidsisolatie kun je vergeten (regen op het dak en je hele auto galmt, idem als je de kofferklep dichtgooit). Comfort heb je eigenlijk alleen door de ideale zitpositie die je kunt creëren (en daardoor kun je het erg lang achter het stuur volhouden, maar dat zal een standaard ITR niet anders zijn).

Ha, Ha, rustig Ard, u vergeet het ontbreken van radio, antenne, electrische ramen achter, bekleding motorkap,- achterklep, armsteun, stootrubbers op de deuren, enz

Topic gaat over de beste en niet of het er een is..
slydawg

Post by slydawg »

Voodoo wrote:Nou ben ik benieuwd waarom de CTR geen std LSD heeft?

JDM CTR heeft het standaard.
Waarom niet op de EU CTR is een reden voor maar heb geen zin dit nu te gaan vertellen.
genesis

Post by genesis »

slydawg wrote:

Waarom niet op de EU CTR is een reden voor maar heb geen zin dit nu te gaan vertellen.

Later dan misschien?! 8)

Genesis
vtecmoon

Post by vtecmoon »

mijn lijstje....rauwe-R

1. NSX-R
2. DC2
3. EK9
4. CTR/ITR DC5
5. ATR

Nu de volgorde van welke ik het "mooist" vindt:
1. NSX-R
2. ITR DC5 (pre-face lift)
3. ITR DC2 (JDM front)
4. EK9
5. EP3
moet de 8th gen nog in het echt zien...niet dat ik de NSX-R in het echt heb gezien, maar goed...
Voodoo

Post by Voodoo »

genesis wrote:
slydawg wrote:

Later dan misschien?! 8)

Genesis

prijskaartje misschien?
Locked