Page 2 of 8
Posted: Sun Dec 17, 2006 3:31 pm
by HondArd
Heb het wederom met veel interesse gelezen, en blijf lekker bij 10W40.
Posted: Sun Dec 17, 2006 5:00 pm
by -=[BLACKA]=-
een standaard olie (10W40) van een A merk??
Amerk??
Prijs??
Waar te halen??
Bijvoorbaat grote dank
Posted: Sun Dec 17, 2006 5:34 pm
by wilco
Ik denk dat Silkolene 5w40 wel volstaat.
Ik gebruik zelf Kendall Elite 5W50, advies van Dr. Engel (Eigen product :wink: )
Posted: Sun Dec 17, 2006 5:36 pm
by HondArd
Castrol Magnatec GTX. Kost 10 pleuro de liter bij de pomp maar bij de Makro rond de 30 voor 4,5 liter. Maar het is een alles behalve zeldzame olie en bij zowat alle automaterialenzaken te krijgen.
Posted: Sun Dec 17, 2006 5:40 pm
by wilco
Persoonlijk heb ik het niet zo meer op sommige Castrol producten , en heb veel foto's gezien van toen ze een blok los trokken hoe gitzwart het blok was van de aanslag van de olie.
Maar aan de andere kant heb ik er wel goede ervaringen mee op de Toyota motoren.
Posted: Sun Dec 17, 2006 5:57 pm
by Gaskleppie
Kendall Elite 5W50
daar hoor ik ook steeds betere verhalen over.
Ook zo'n 5W50 die een heel breed berijk heeft. Dus dun bij koude toestand waardoor hij gewoon geschikt is voor in de winter, en toch een hoog eind nummer wat aangeeft dat hij ook bij hele hoge temperaturen niet inkakt!
Posted: Sun Dec 17, 2006 6:51 pm
by wilco
Ik ben er persoonlijk erg tevreden over , ook word de olie niet gitzwart .
Hij word natuurlijk wel wat donkereder van kleur maar niet gitzwart, het is niet een extreem duur product maar iets lastiger te krijgen.
Toen ik mijn eerste oliewissel deed, van ...merk olie naar deze Olie luste hij wel meer olie , maar nu ik voor de 3de keer de nieuwe olie er in heb zitten is het verbruik nagegenoeg weg.(Moest het blok wennen of inlopen op andere olie???)
Ik bestel deze maand of begin Jan. 3 dozen (18 flessen) met Kendall Elite 5W50 , nog meer gegadigden ...eventueel?Wil niemand wat aansmeren , maar ga toch bestellem en het beste is om het zoveel mogelijk bij 1 merk te houden en niet continue te wisselen van oliemerk/viscositeit.
Posted: Sun Dec 17, 2006 7:31 pm
by Gaskleppie
Moest het blok wennen of inlopen op andere olie???
Dat doet hij inderdaad! Daarom is het beter om zo min mogenlijk te wisselen van type olie.
Als je iets anders neemt, moet je dat niet doen om dat 1 keer te proberen, maar om voor altijd over te gaan.
Winter/zomer olie wissels is al helemaal niet aan te bevelen!
Posted: Mon Dec 18, 2006 8:35 pm
by wilco
ITR1689 wrote:Waar werkt de heer Engel?
Ik ben benieuwd hoe hij over dat Mugen MT105 toevoeging denkt.
Heb een reactie terug van Dr. Engel , mar had net mijn hele vraag niet beantwoord maar hier in ieder geval het mailtje]Goedemorgen,
Op zich kan het niet veel kwaad om Molybdenium toevoegingen te gebruiken, let wel op dat je niet teveel toevoegt. Het spul lost niet op in de olie en ik heb al meerder keren motoren gezien waar de oliekanalen van de krukas en de drijfstangen verstopt zaten met een grijsachtige smurrie, dit bleek gewoon teveel Molybdenium toevoeging te zijn. Kijk dus goed op de fles voor de aanbevolen mengverhouding.
Groetjes JW[/b]
Posted: Mon Dec 18, 2006 9:11 pm
by VTECRTY
mijn vorige (duitse) itr eigenaar rade me aan om zijn olie te blijven gebruiken,castrol rs 0w40. bij iedere 10000km gooide hij nieuwe olie en filter erop. tellerstand staat nou bijna op 95k,en mijn oliepijl is nou bijna tot de helft.dus neem aan dat ie bij 90k gewisseld heeft.heb verder geen problemen met deze olie naar mijn weten,of is er toch een betere olie voor mij. rij haast niet op het circuit,en er zijn vaak korte stukkken bij maar soms ook wel lange.en tuurlijk vaak in het vtec gebied...
Posted: Mon Dec 18, 2006 9:20 pm
by HONDA
Dus met die logica staat je oliepeil na 10.000 km net boven het kritieke punt? Handig zo'n verbruik...
Posted: Mon Dec 18, 2006 9:21 pm
by ITR1689
VTECCIE wrote:Dus met die logica staat je oliepeil na 10.000 km net boven het kritieke punt? Handig zo'n verbruik...
Da's heel normaal, ljkt mij...
Bij moderne motoren gaat er maar 1 liter olie per 30.000km erbij.
Posted: Mon Dec 18, 2006 9:39 pm
by HONDA
Normaal? Tsja... mijn peil zakt niet zichtbaar na 5000km dus dan vind ik een dergelijk verbruik niet normaal.
Posted: Mon Dec 18, 2006 9:46 pm
by wilco
Een B-serie motor mag olie verbruiken met en erg zware voet.
En dan bedoel ik niet eens een keer hoge snelheden rijden of een keer VTECCEN maar , echt je motor op de klote geven .
Volgas >>Toerenbegrenzer>>Remmen en dan weer en dan nog een keer en dan weer remmen en dan weer en dan weer volgas en dan weer ,eigenlijk zoiets wat je op het circuit doet , en dit zul je niet veel doen op straatgebruik dus daar zul je ook minder olieverbruik bij hebben.Op het circuit heb je gewoonweg olieverbruik!!Vraag aan menig ITR rijder op circuit :idea:
Posted: Mon Dec 18, 2006 9:57 pm
by HONDA
De bovenstaande beschrijving is eigenlijk het enige wat mijn wagen doet. :lol:
Posted: Mon Dec 18, 2006 10:01 pm
by wilco
:wink:
Posted: Mon Dec 18, 2006 10:06 pm
by Gaskleppie
mijn peil zakt niet zichtbaar na 5000km dus dan vind ik een dergelijk verbruik niet normaal.
je hebt altijd uitzonderingen op de regel!
Jammer genoeg kan niet iedereen dat zeggen....
Posted: Mon Dec 18, 2006 10:14 pm
by ITR1689
1 liter olie per 10.000 km vind ik nog steeds niet slecht voor een hoogtoerige VTEC motor...
Want op het circuit moet je rekenen op 1 liter per 10 a 20 rondjes.
Posted: Mon Dec 18, 2006 10:30 pm
by VTECRTY
VTECCIE wrote:Normaal? Tsja... mijn peil zakt niet zichtbaar na 5000km dus dan vind ik een dergelijk verbruik niet normaal.
Dus jij wil beweren dat jouw motor bijna geen druppel olie verbruikt met wat wilco net vertelde? super motor heb jij geloof er weinig van. trouwens heb je je itr niet meer te koop staan?
Posted: Mon Dec 18, 2006 10:31 pm
by HONDA
Dat beweer ik zeker en het is al bijna 4 jaar een feit...