Page 2 of 3
Posted: Thu Nov 16, 2006 5:04 pm
by mr. X
Tsja, wie zal het zeggen dat het daar aan lag...
Posted: Thu Nov 16, 2006 10:52 pm
by Gaskleppie
Wat zou het anders moeten zijn dan? Daarvoor had je al die ellende toch niet?
Posted: Thu Nov 16, 2006 11:07 pm
by mr. X
Die koppaking is en zal altijd de vraag blijven voor mij. Was namelijk geruime tijd (maanden) na de bougie's gekomen.
RJ zei dat het zelfs nog kon komen door ruig gebruik van de vorige eigenaar.
Het olieprobleem, is gekomen NADAT de kop er af is geweest.
Nogmaals, ik hoor veel tegenstrijdige verhalen hierover. Dus weet ook niet wat ik nu wel of niet kan geloven.
Weet wél dat hij dit daarvoor niet deed...
Voor mij is er ook echt de lol af :!:
Originele motor bestellen bij de Honda garage en lekker std blijven rijden. En over 1 á 2 jaar een andere auto...
Posted: Thu Nov 16, 2006 11:21 pm
by Gaskleppie
Dat je een olieboot krijgt van de kop eraf halen staat als een paal boven water.
Wat de reden is van de koppakking is idd vaag. Maar een stalen koppakking van een B18c6 krijg je er zeker niet zomaar uit! Daar moet een serieuze hoeveelheid detonatie voor hebben of een hele dikke overhitting. Zonder reden heb ik er nog nooit een pakking uit zien gaan.
Dan is dat boegie verhaal wel heel voor de hand liggend als reden van je ellende.
Posted: Thu Nov 16, 2006 11:30 pm
by mr. X
Okee. Kijk dat is een duidelijk antwoord.
Heb altijd, zweer dit op alles wat ik heb, altijd de auto goed warm gereden alvorens een keer goed gas te geven. Daarom vind ik de koppakking ook zo vaag.
Wat nog veel vager is, dat dit op de snelweg is gebeurt.
Ik was op weg naar groningen (vanaf Den Bosch dus) om iets weg te brengen. Rij gewoon normaal op de snelweg, niets aan de hand. Auto was door en door warm.
Moest gaan tanken. Neem de eerste de beste gelegenheid om te tanken. Sta daar te wachten (alle pompen waren bezet) en merk dat de motor opeens wat beroerd loopt, kijk naar het toerental, dat was iets terug gezakt. Maar de KVS temp. stond 3/4! terwijl hij nog NOOIT boven het eerste streepje voor het midden is gekomen.
Dus gelijk motor afgezet en RJ gebeld.
Uiteindelijk Honda dealer in de buurt opgezocht (in Emst, heeft me netjes geholpen) en heeft uiteindelijk de fan 'kort gesloten' zodat hij altijd bleef blazen om zo de motor toch te koelen.
Dit werkte prima. Ben zo terug gereden naar huis en geen 150 km daarna meer gereden (moest namelijk naar bleiswijk wat +- 100 km is vanaf ons toen ik hem liet maken)
Dus dan zeg maar hoe dat kan dat op de snelweg notabene, met constante snelheid dit is gekomen! Reed ook niet hard. Hield me netjes aan de snelheid (+- 125/130 zoals gewoonlijk)
Posted: Fri Nov 17, 2006 7:08 am
by Gaskleppie
Gebeurde dit met of zonder die beru bougies erin?
Posted: Fri Nov 17, 2006 9:14 am
by mr. X
Zonder. Toen zaten de Iridium bougies er dus al in...
Posted: Fri Nov 17, 2006 7:44 pm
by ITR1689
Lijkt erop dat je motor flink oververhit is geraakt met al de gevolgen. Het is nog steeds mogelijk dat het veroorzaakt is door de bougies, en dat de gevolgen later kwamen...
Posted: Sat Nov 18, 2006 9:05 am
by LUCITR
Heb hier in de werkplaats al zo vaak gehad dat ze klagen over slecht lopen etc
bijna altijd verkeerde bougie's
3 vonks etc etc
Wij monteren altijd alleen orginele NGK bougie's
Echt heb weinig mensen gehoord die met een standaard of licht getunde motor meer :shock: vermogen krijgen door ''snelle'' bougie's
Meen dat het NGK PFR7G11 is
Posted: Sat Nov 18, 2006 9:37 am
by Gaskleppie
Het kan zijn dat je koppakking al kapot gegaan was door dat detoneren met die beru pokkedingen. Als de lekkage dan nog niet zo groot is merk je het nouwelijks.
Als dan wel beetje bij beetje je koelvloeistof weg gezogen wordt heb je na een tijd zo rijden een te laag water niveau. Dat merk je niet als je normaal blijft rijden, maar als je dan een keer knap lang stationair staat te draaien heb je niet genoeg koeling meer en loopt hij warm.
Posted: Sat Nov 18, 2006 1:20 pm
by mr. X
Nee dat was het dus juist ook niet.
De pakking was tussen cilinder 2 en 3 een kleeeiin stukje kapot (dat waren ook de 2 cilinders waar de beru's in waren weg gefikt.) Maar er kwam geen kvs in het motorblok. Er kwamen juist compressie gassen in het KVS systeem, waardoor deze onder gigantische druk kwam te staan. Waardoor de slangen zo hard als steen waren. En waar lucht zit, kon geen KVS zitten. Dit zat dus ook tot de dop in het KVS reservoirtje.
Als hij warm was en je draaide de radiateur dop eraf, blaasde hij ook een seconde of 4 alleen maar lucht eruit alvorens de koelvloeistof eruit te proesten. Daarna het KVS reservoirtje weer in de radiateur legen en was het weer prima.
Maar vind het best raar dat dit ongeveer 4 maanden ofzo op zich heeft laten wachten. Echter was het scheurtje ook maar miniscuul dus zou het wel kunnen...
Echter verklaart dat nog niet het olieverbruik..
Posted: Sat Nov 18, 2006 5:31 pm
by HondArd
mr. X wrote:Echter verklaart dat nog niet het olieverbruik..
Op hoeveel verbruik zit je nu eigenlijk? Bij mij is de kop er ook af geweest maar het verbruik valt alleszins mee. Dat ik zo vaak bij moet vullen ligt meer aan het feit dat we er erg veel mee rijden :-?
Posted: Sat Nov 18, 2006 5:39 pm
by mr. X
met de 10w40 moest er als ik ging tanken een liter bij...
Heb er nu 10w60 in sinds de laatste beurt en volgens mij (Vandaag voor het eerst bijgevuld) liter op 2.5 tank ongeveer.
Kijk dat bedoel ik nou. Ik weet niet wie ik moet geloven.
Als jij zegt dat hij niet méér is gaan verbruiken nadat de kop eraf is geweest... Sommige zweren namelijk dat hij bijna meer MOET gaan gebruiken. Andere zeggen dat hij niets MAG gaan gebruiken...
Posted: Sat Nov 18, 2006 6:48 pm
by Gaskleppie
Kijk dat bedoel ik nou. Ik weet niet wie ik moet geloven.
Als jij zegt dat hij niet méér is gaan verbruiken nadat de kop eraf is geweest... Sommige zweren namelijk dat hij bijna meer MOET gaan gebruiken. Andere zeggen dat hij niets MAG gaan gebruiken...
Ho even!!!
Ik denk dat je dan eens even veel beter moet gaan luisteren als er iets tegen je gezegt wordt!
ik heb ten aller tijde gezegt dat er een GROTE KANS is dat hij olie gaat verbruiken en dat het heel erg afhankelijk is van de historie van de motor.
Overhitting en detonatie zorgen voor extra veel interne krachten in het motorblok en cilinderwanden die vrijkomt bij het loshalen van de kop.
De kans dat dan de cilinderwanden scheef springen is zeer groot.
Ten eerste is de motor van Art heel anders qua bouw (geheel alu met alu bussen) en ten tweede weet je de history niet van zn blok.
Even uitkijken met dit soort uitspraken he?
Posted: Sat Nov 18, 2006 6:54 pm
by mr. X
Heb ik namen genoemd?
Je denkt de heletijd dat ik je persoonlijk aanval, wat is dat toch?
Ik heb gewoon meerdere meningen van meerdere mensen gehoord, met verschillende uitspraken over het olie verbruik na het lichten van de kop.
Posted: Sat Nov 18, 2006 7:04 pm
by Gaskleppie
Je denkt de heletijd dat ik je persoonlijk aanval, wat is dat toch?
Ik denk niet dat je me aanvalt, ik denk dat je niet goed geluisterd hebt!
Ik heb je meerdere keren verteld wat ik er van vind. Als je dan dit schrijft:
Sommige zweren namelijk dat hij bijna meer MOET gaan gebruiken. Andere zeggen dat hij niets MAG gaan gebruiken...
Dan lees ik daar mijn verhaal niet in terug. Vind je het dan gek dat als ik je dit bovenstaande verhaal meerdere keren verteld hebt, dat ik daar over val?
Kan ik net zo goed niks uitleggen aan je.........
Posted: Sat Nov 18, 2006 7:52 pm
by wilco
Vandaag een kop van een D15 blokje gedemonteerd , ok hier het zelfde verhaal.
Blok had eerder klachten over dat de KVS temperatuur elke keer opliep , dat meerdere malen dat hij tegen het rode of in het rode stond.
Reden: radiateur kapot , na de radiateur te hebben vervangen heeft de motor het na paar honderd KM begeven.
Toen we de kop er af gehaald hadden konden we zien dat de koppakking tussen de 2e en 3e cilinder weg was , zuigers /kleppen niks aan te zien.
Ik verwacht dat doordat de motor vaak is heet geworden dat via de 3e cilinder de koppakking het heeft begeven , en net op het punt waar de koppakking het smalst is (Tussen de 2e en 3e cilinder).
Posted: Sat Nov 18, 2006 8:39 pm
by ITR639
Is het dan voldoende om de cilinders weer te honen en nieuwe zuigerveren te gebruiken?
Of ga je best naar een overmaatje?
Posted: Sat Nov 18, 2006 9:11 pm
by Gaskleppie
ligt er aan hoe rond de cilinders nog zijn. Ik vermoed dat ze knap ovaal zijn. Dan moet je dus echt gaan boren en dan heb je overmaat zuigers nodig.
Posted: Tue Nov 21, 2006 11:05 am
by Katana
Wat een gelul om bougies. Misschien een slecht voorbeeld maar ik heb ooit een platina bougie in mijn Honda MB-5 brommer gezet. Moest beter zijn zij de monteur :roll:
Nou na een paar honderd kilometer stond ik om 1 uur s'nachts stil tussen Volendam en Amsterdam in de middle of nowhere :evil: had gelukkig wel de OEM nog bij me.
Dat was Honda EOM les 1 voor mij..