bertjehonda wrote:edelpapagaaien zijn erg mooi. ik heb ook eens wat navraag gedaan daarover maar de 1 zegt wel en de ander zegt van niet. jij heb er zelf 1 dus mijn vraag is hoe goed kunnen ze alleen zijn. moet er t liefst de heledag iemand zijn of is alleen op de avond ook goed. ik wil niet dat als ik er 1 neemt dat ie zich kaal gaat plukken of bijna niet mak te krijgen is omdat we er te weinig bij zijn.
hoe gaat t bij jou. ik zelf heb jaren een grasparkiet gehad en die praatte de oren van je kop en vloog meestal los in de kamer.
een papagaai is andere koek dat weet ik, maar de edel papagaai schijnt t beste alleen te kunnen zijn ten opzichte van de andere papagaai soorten klopt dit een beetje?
greets
Bertje!
Wat je doet, doe je goed.
Een papegaai is een keus die je maakt waar je je leven aan vast zit. Deze wordt rond de 50 jaar als hij gezond blijft.
Voordat wij een papegaai kochten heb ik 2 a 3 maanden research gedaan naar iedere variant die er maar te koop is en hun karaktereigenschappen.
M'n vrouw en ik werken allebij full-time, vandaar.
Een edel hoeft gemiddeld niet meer dan 3 uur aandacht op een dag te hebben. de onze zit in zijn kooi totdat één van ons thuis is (rond half 5). dan ga ik hem halen. In de woonkamer heeft hij een speciale papegaaien boom (geen kooi!), daar zit hij vrijwel altijd op wanneer wij thuis zijn.
Een edel is ook niet éénkennig, wat veel andere soorten wel hebben. Dat is belangrijk want als jij hem opvoed / meer aandacht geeft dan kan een papegaai al vals worden naar je vrouw/vriendin, en dat wil je niet.
Een kakatoe is bijv. het tegenovergestelde van een Edel. een kakatoe eist rond de 12 uur aandacht per dag en is beslist éénkennig. als ze die aandacht niet krijgen worden deze vogels al heel snel vals.
Ik kan je heel veel vertellen over wat je wel moet doen en wat je niet moet doen met papegaaien. Wij hebben hem nu 1,5 jaar en ik kan zeggen dat ik trots ben op hoe rustig en niet éénkennig hij is geworden.
Als je echt geïnteresseert bent moet je een keer bij ons thuis komen kijken, dan laat ik je alles zien van wat je te wachten staat als je aan een papegaai begint :wink: