Ik wilde mijn Innovate motorsports LC1 controller integreren met mijn Hondata flashpro en begon daarom mijn wagen weer uit elkaar te halen.
Om de analoge output van de LC1 aan te kunnen sluiten op de flashpro had ik een specifieke pinout nodig. Ik ben daarvoor naar verschillende Honda dealers geweest maar geen van hen kon mij helpen. Ze hadden die dingen niet of ze wisten gewoon niet was het waren.
Dus ik naar de sloperij en daar haalde ik een paar connectoren van een oude Peugeot, zaagde daar de pinouts uit en ziedaar, die bleken precies te passen in de Honda connectoren.
Het was even zoeken naar de juiste pinout om de LC1 aan te sluiten.
Honda biedt 5 pinout aansluitingen maar uiteindelijk bleek er maar één te gebruiken en wel pinout A23 (ELD)
Het was wel een hele klus om alles te monteren.
Van de connector moet een witte clip naar boven opgelicht worden en dan kan de desbetreffende gele stift verwijderd worden. Ik had echter niet door dat die stiften dan allemaal los gaan zitten en er vielen dan ook spontaan een heleboel uit de connector. Ik moest ze allemaal weer onder uit de wagen halen. Om erbij te komen moest ik zelfs de undertray van de wagen losschroeven, een heel gedoe.
Gelukkig paste de Peugeot pinout precies in de connectorbus.
Vanwege mijn Lachgassysteem liepen er al heel wat draden vanaf de ecu door de motorruimte heen. Ik heb zo goed mogelijk geprobeerd om alles uit het zicht weg te werken.
Ik maak me wel een beetje zorgen om het feit dat ik de ELD moest uitschakelen via flashpro om de LC1 werkend te krijgen. Nu kan de dynamo niet meer extra bijschakelen bij een tijdelijk groter stroomverbruik. Mijn lachgassysteem bijvoorbeeld verbruikt als ie geactiveerd wordt nogal wat voltage en mijn kleine accu heeft slechts 45 ampére.
Hopelijk gaat het goed.
Ik had al een tijdje rondgereden met een MAF calibratie en wilde nu ook wel eens een MAP calibratie proberen om te zien hoe die bevalt.
Ik ben van plan om voor dagelijks verkeer de MAF calibratie te gebruiken. Die is zuiniger bij deellastbereik en laat alle dashboardfuncties ongemoeid. Bij de MAP calibratie vervallen sommige dashboardfuncties.
Voor het betere scheurwerk, en ook lachgasgebruik kan ik overschakelen naar een MAP calibratie.
Ik besloot de MAF geheel te verwijderen. De massairflowsensor werkt bij een MAP calibratie toch niet meer en vormt een restrictie in de inlaat.
Van de sloop haalde ik een OBD1 IAT sensor van een oude Honda, monteerde een 75 mm pvc buisje op de plaats waar eerst de MAF zat en plaatste de IAT sensor in het buisje.
Dit rijdt perfekt. De 2 draden van de IAT kunnen met een paar scotchlocks gemakkelijk worden verbonden zodat de motor de inlaattemperatuur nu via het buisje kan meten.