Culasse: project FN2 update: APK en drijfriem vervangen.

Wie ben je en wat voor een Honda rij je.
Locked
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Er zitten teveel onderdelen tussen koppelingspedaal en drukgroep. Het is bijvoorbeeld mogelijk om de koppelingsplaat direct te bedienen via een hydraulisch gestuurd koppelingsdruklager vanaf de koppelingsdrukcilinder.

Kan ook. Maar op deze manier is het makkelijker te controleren en ibij onderhouds werkzaamheden. Bij Ford zal de bak eraf moeten als er iets met de slave cilinder is. En dan mag ik nog hopen dat hij van buitenaf te ontluchten is.
Deze constructie werkt al jaren perfect dus zie ik het probleem niet zo.

En waarom is MTF3 bagger?

koppelingsdruklagers van de k20 Honda`s hebben een seal dat niet al te sterk is.
Hebben die een seal dan? Sinds wanneer heeft een druk lager een seal?
culasse

Post by culasse »

Bij de Fords is er geen slave cilinder en geen slave fork.

Inplaats van koppelingsdruklager bedoelde ik koppelingsdrukcilinder. Een schrijffoutje van me, excuses. Ik heb al een paar keer via mijn webshop een nieuwe koppelingsdrukcilinder moeten bestellen voor klanten, de hydraulische olie liep er via de seal zo uit. Deze mensen reden echter wel rond met een hardcore koppelingsset, zoals een Clutchmaster FX 400, Competition Clutch stage4, etc.

Ik verkoop andere transmissie olie dan de MTF 3, en alle gebruikers geven aan dat de bak beter schakelt en geen knarsende geluiden meer geeft.
culasse

Post by culasse »

Dat had ik nog vergeten te vragen: weet iemand misschien waar ik een K20 mainshaft op de kop kan tikken voor een schappelijk prijsje?

Ze zijn moeilijk te vinden als je de dealer buiten beschouwing laat.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Ik verkoop andere transmissie olie dan de MTF 3, en alle gebruikers geven aan dat de bak beter schakelt en geen knarsende geluiden meer geeft.

Tja, als je verouderde MTF3 vervangt voor nieuwe MTF3 heb je vaak het zelfde effect. Dus dat alles ineens niet meer kraakt en weer lekker soepel schakelt.
Maargoed, jij moet je spullen ook verkopen dus zal die andere olie ook best goed zijn. Anders verkocht je het niet, toch?
culasse

Post by culasse »

Ik kon voor een koopje een paar semi slicks op de kop tikken op Ebay.
Het zijn de Federal SS595RS-R Bandmaat 225-45-17 Treadwear 140

Mijn Goodyear F1 Asymmetric doen het weliswaar geweldig, maar ik wil meer tractie hebben wanneer ik mijn lachgas systeem gebruik. Ik hoop dat deze nieuwe banden een verbetering zullen zijn. Ze zijn tamelijk onbekend hier in Europa, ik geloof dat ze worden geproduceerd in Taiwan.
Het heeft geen zin om ze nu te gebruiken in de winter, daarom berg ik ze eerst op tot volgend voorjaar.

Image
Image
Image
Image
Image
donkeykong

Post by donkeykong »

Hmm duurt dus nog wel tot het voorjaar right?
hoor graag je ervaringen!
culasse

Post by culasse »

Ja, je zult even geduld moeten hebben. Met de winter in aantocht vind ik het niet verantwoord meer om met deze banden rond te rijden.
LCR

Post by LCR »

De F1 assymetric ga ik nooit meer kopen :(
donkeykong

Post by donkeykong »

culasse wrote:Ja, je zult even geduld moeten hebben. Met de winter in aantocht vind ik het niet verantwoord meer om met deze banden rond te rijden.

begrijpelijk :)
veel succes ermee!
Little Viper

Post by Little Viper »

ik heb eens goodyear F1 banden gehad op mijn Fiesta ST.

het was wl geen assymetrische, maar één met V-Profiel.

Dit zijn de slechtste banden die ik ooit heb gehad :-?

In plaats van "spinning" "botste" de band,
wegens véél koppel op de wagen.

de band "schoof" ook bij hoge snelheden...

't natuurlijk wel een "mooie" band
donkeykong

Post by donkeykong »

de f1 asy, zijn totaal anders....enige minpunt is dat de wangen niet super stijf zijn.....durf te beweren dat ze beter zijn dan de re050/a
culasse

Post by culasse »

Ik wilde mijn Innovate motorsports LC1 controller integreren met mijn Hondata flashpro en begon daarom mijn wagen weer uit elkaar te halen.

Image

Om de analoge output van de LC1 aan te kunnen sluiten op de flashpro had ik een specifieke pinout nodig. Ik ben daarvoor naar verschillende Honda dealers geweest maar geen van hen kon mij helpen. Ze hadden die dingen niet of ze wisten gewoon niet was het waren.
Dus ik naar de sloperij en daar haalde ik een paar connectoren van een oude Peugeot, zaagde daar de pinouts uit en ziedaar, die bleken precies te passen in de Honda connectoren.

Image
Image
Image

Het was even zoeken naar de juiste pinout om de LC1 aan te sluiten.
Honda biedt 5 pinout aansluitingen maar uiteindelijk bleek er maar één te gebruiken en wel pinout A23 (ELD)
Het was wel een hele klus om alles te monteren.
Van de connector moet een witte clip naar boven opgelicht worden en dan kan de desbetreffende gele stift verwijderd worden. Ik had echter niet door dat die stiften dan allemaal los gaan zitten en er vielen dan ook spontaan een heleboel uit de connector. Ik moest ze allemaal weer onder uit de wagen halen. Om erbij te komen moest ik zelfs de undertray van de wagen losschroeven, een heel gedoe.
Gelukkig paste de Peugeot pinout precies in de connectorbus.

Image
Image
Image

Vanwege mijn Lachgassysteem liepen er al heel wat draden vanaf de ecu door de motorruimte heen. Ik heb zo goed mogelijk geprobeerd om alles uit het zicht weg te werken.
Ik maak me wel een beetje zorgen om het feit dat ik de ELD moest uitschakelen via flashpro om de LC1 werkend te krijgen. Nu kan de dynamo niet meer extra bijschakelen bij een tijdelijk groter stroomverbruik. Mijn lachgassysteem bijvoorbeeld verbruikt als ie geactiveerd wordt nogal wat voltage en mijn kleine accu heeft slechts 45 ampére.
Hopelijk gaat het goed.
Image

Ik had al een tijdje rondgereden met een MAF calibratie en wilde nu ook wel eens een MAP calibratie proberen om te zien hoe die bevalt.
Ik ben van plan om voor dagelijks verkeer de MAF calibratie te gebruiken. Die is zuiniger bij deellastbereik en laat alle dashboardfuncties ongemoeid. Bij de MAP calibratie vervallen sommige dashboardfuncties.
Voor het betere scheurwerk, en ook lachgasgebruik kan ik overschakelen naar een MAP calibratie.

Image

Ik besloot de MAF geheel te verwijderen. De massairflowsensor werkt bij een MAP calibratie toch niet meer en vormt een restrictie in de inlaat.

Image
Image

Van de sloop haalde ik een OBD1 IAT sensor van een oude Honda, monteerde een 75 mm pvc buisje op de plaats waar eerst de MAF zat en plaatste de IAT sensor in het buisje.
Dit rijdt perfekt. De 2 draden van de IAT kunnen met een paar scotchlocks gemakkelijk worden verbonden zodat de motor de inlaattemperatuur nu via het buisje kan meten.
Little Viper

Post by Little Viper »

jij blijft ook nie stsilzitten :wink:

hoeveel pk & nm heeft dat speelgoed ondertussen?

zijn je max toeren/min aangepast :?:
culasse

Post by culasse »

Ik heb geen idee hoe het zit met vermogen en koppel. Er zijn hier in de regio waar ik woon geen tuners met rollentestbanken te vinden, maar dat interesseert me ook niet zo.
Ik heb de rev limiter op maximaal 8600 rpm staan, al geef ik vrijwel nooit zoveel gas. De OEM nokkenassen geven hun maximaal vermogen af voor 8000 rpm dus het heeft niet veel zin om voortdurend in de hoge toeren te gaan zitten. Ik heb door de flashpro echter wel aanzienlijk meer koppel in het middentoerengebied gekregen.
LCR

Post by LCR »

Spot ik ROEST???
culasse

Post by culasse »

Bij je eigen wagen bedoel je?
LCR

Post by LCR »

culasse wrote:Bij je eigen wagen bedoel je?

Dat is 1 ding dat zeker is :lol:
culasse

Post by culasse »

Het zijn waarschijnlijk wat beschadigingen of krassen wat je ziet, maar geen roest. Ik ben wel van plan om in de zomer de hele motorruimte wat bij te werken voor zover dat mogelijk is met de beperkte ruimte.
culasse

Post by culasse »

Zoals beloofd een kleine update van mijn ervaringen met de Federal SS595RS-R semi slick. Ik heb ze er net een dag of wat opzitten en ik moet zeggen het is wel weer even wennen. De laatste keer dat ik met zulke banden reed is al aardig wat jaartjes geleden en dat was meestal op het circuit.

Image
Image

Ik ben gewend aan banden met een zachte zijwang en rij altijd met een hoge bandenspanning (2.5 bar zomer/ 2.7 bar winter)
Met deze Federals is dat afgelopen. Ik moest de spanning verlagen van 2.5 bar naar ongeveer 2.2 bar, anders wilde de wagen niet meer goed de hoek om. In het begin kreeg ik in 2de en 3 de versnelllingsbochten de befaamde "wobble" bij nogal hard insturen, een fractie van een seconde lijkt het wel of er veel onderstuur is, maar dan komt de gewichtsverplaatsing door de G krachten om de hoek kijken en verandert het contactvlak van de band van de binnenkant naar het volledige oppervlak en "pakt" de band opeens het asfalt. Direct daarna moet ik weer snel uitsturen om de bocht fatsoenlijk door te komen.
Na wat spanning uit de banden te hebben gehaald rijdt ie nu wel goed.
Ik heb gemerkt dat deze band flink gevoelig is voor temperatuur. Na een normaal ritje van ongeveer 60 minuten is de spanning zo opgelopen van 2.2 bar naar 2.4 bar en dan doe ik het nog rustig aan.
Gelukkig biedt de band wel direct goede grip, ook als ie nog niet helemaal op temperatuur is. Bij snelheden van 60 km/uur is het afrolgeluid van het profiel goed te horen maar daarboven is de band verrassend stil.
Jammer genoeg heb ik gezien dat ik een paar balansgewichtjes van enkele wielen verloren heb. Dat betekent weer opnieuw uitbalanceren.
Bij bepaalde snelheden komt er een wat bonkig geluid in het interieur, net alsof één van de homokineten kapot is, maar dat zal de onbalans van de wielen zijn.
Ik heb er nog niet mee in de regen gereden, maar de regeneigenschappen van deze band vind ik van minder belang.
Ik twijfel nog of ik de wiellophanging anders ga uitlijnen. De wagen stuurt nu wat zwaarder en mist ietwat aan rechtuit stabiliteit. Stuurgevoel in bochten daarentegen is prima, zowel bij hoge als lage snelheden.
boikel

Post by boikel »

Als je nou toch opnieuw ballanceert, wissel je wielen dan ff, ze draaien nu de verkeerde kant op.

Verder lekkere banden, heb ze zelf ook. :D
Locked