We hebben het gehaald Marcell, vraag niet hoe, maar hij staat op zijn pootjes 8)
Maar, eerst nog ff een stukje terug in de tijd. Na het aanpassen, stralen en coaten, werd het toch echt tijd een en ander op te bouwen.
Dus we begonnen met het persen van de PU-bussen. Ietwat huiverig moet ik zeggen, maar dit was na 10 seconden over. Geen problemen ondervonden, ging prima. Behalve dan de bussen die in de veerschotels komen, die zijn te dik, of het schroefdraad van de KW set was te kort, maar net hoe je het bekijkt. Dus hop, de bussen in de draaibank, en 4mm afgedraaid, en toe pasten ze wel.
Ook met de achterste LCA's nog een leuk geintje gehad. De bussen die standaard bij een Master Kit zitten, passen daar niet in. Althans, ze zijn te klein. Dit kun je oplossen op 2 manieren, 1 is door de juiste te bestellen, en 2 is om het passend te maken. Het laatste was het snelste, dus mijn vader heeft een zooi RVS bussen gedraaid, en die in de LCA's geperst en gelijmd.
Eigenlijk te mooi om te monteren:
KW variant 3:
Goodridge RVS omvlochten remleidingen:
Mooi spul:
Ik probeer de oorzaak te vinden waarom het niet wilt passen:
Achterste LCA's:
Netjes:
Afgelopen zondag ben ik naar Marcell geweest, om hem te helpen bij het monteren van zijn “nieuwe†onderstel. We zijn rond 9:30 begonnen en om 21:30 sloten we de deur, met gemengde gevoelens, ik wel in ieder geval.
Laat ik het zo zeggen, iets meer dan een week geleden zag het er allemaal erg goed uit. We hadden alles bewerkt, gestraald en gecoat. Fuseestuk, lager, naaf, bracket, remklauw, hart en schijf op elkaar gemonteerd, en we hadden een mooi compleet fuseestuk staan. Maar toen we Marcell zijn JDM ITR velg op de naaf legden, werd het toch even stil in de garage....
De velg lag gewoon op de remklauw! Dit hadden wij niet verwacht, dit was echt een tegenslag. We gingen ervan uit dat het zou passen, stom stom stom! Het hield in dat er compleet nieuwe harten voor de schijven gedraaid moesten worden, en er moesten nieuwe brackets komen. Op woensdagavond waren de harten klaar, maar met het oog op zondag alles monteren, hadden we nog erg weinig tijd over.
Je ziet hier de ruimte tussen het fusee en de schijf:
Om meer ruimte voor de klauw te creeren, hebben we in overleg besloten om de brackets aan de achterkant van het fuseestuk te bouten. Hierdoor moesten de nieuwe aluminium brackets wel wat dunner worden, maar....wij willen dat het absoluut veilig is. Dus hebben we titanium bussen gedraaid, schroefdraad erin getapt, en deze in de brackets geplaatst. Dit zorgt voor een heel sterk geheel, wat ook nog eens erg duurzaam is.
Titanium:
Brackets frezen:
Bracket op het fuseestuk, zat voorheen dus aan de andere kant:
De tijd gaat helaas verder, en vrijdagavond was het zover dat we de eerste remklauw aan konden passen. Het gegoten stuk aan de remklauw was erg dik, te dik voor ons plan, dus hebben we er 10mm af gefreesd. Omstreeks 00:30 was de rechterkant helemaal klaar om gemonteerd te worden. Afgelopen zaterdag hadden we andere dingen op de agenda staan, dus de linkerkant moest 's avonds gemaakt worden, en dat is zowaar gelukt.
De remklauw:
Afgelopen zondag dus de EE8 volgeladen met 2 complete fuseestukken, gereedschap en een JDM ITR wiel, en naar Marcell geknald.
We begonnen met wat dingen schoonmaken en uitzoeken waar we gelijk tegen het volgende hindernisje op liepen...nieuwe busjes persen in de compensator arm. Tering, dat was een heel gevecht, ik raad het ook niemand aan dit te doen! Koop een toe-kitje, of een compleet nieuwe compensator arm, welke iets duurder is dan de losse busjes. Wij hadden de oude compensator armen al gestraald en gecoat, dus kozen voor 4 nieuwe bussen.
Daarna de sleeparmen monteren, de nieuwe KW schroefset en de remleidingen. Dit verliep eigenlijk probleemloos op het gezever met de pen in de grote sleeparm bussen na. Beetje draaien en schuiven en na een paar minuten pastte het er toch onder.
Sleeparm rechtsachter:
Schokdemper en remleiding:
Tijd voor de voorkant, Marcell monteerde de fuseestukken, en ik legde de remleidingen en plaatste de schokdempers.
Gaat al ergens op lijken:
Brrrrrrrrr:
Het was al avond geworden, en we begonnen langzaamaan te denken aan het eerste ritje, maar er moest nog een en ander gebeuren.
Ik vulde de rempot met Motul RBF 600 remvloeistof, en na een minuutje of 5 hard trappen op het rempedaal door Marcell, zag ik de vloeistof de ontluchtingsslang in stromen. Ik heb elke hoek 2x ontlucht, en toen ik er echt zeker van was dat er geen lucht meer in het systeem zat, hebben we de centrale naafmoeren op moment gezet.
Tijd voor velgjes:
Bijna klaar, de erg mooie velgen gemonteerd, alles nogmaals nagelopen, tijd om te starten.
Dit is het dan:
Marcell liet de auto zakken, DAMN! De EE9 stond echt lekker laag! Na een paar minuutjes was hij nog meer ingezakt, en echt, het staat zo ontzettend wreed. Vele malen beter dan dat ik me eigen voor had gesteld. Marcell startte de B16, we ruimden wat op onder het genot van een snorrende B-serie met Invidia. Wat gereedschap in een doos gedaan, je weet maar nooit, en achterin gezet. We namen plaats, gordels vast, Marcell zet de auto in zijn 1, wil heel rustig wegrijden..............en.................geen beweging.
Shit....de auto heeft iets bewogen, een paar centimeter, met een vreemd schurend geluid. Dit is niet goed.
De auto weer opgekrikt, alle wielen gecontroleerd, niets geks te voelen, en draaien soepel. Auto weer laten zakken, ik probeer weg te rijden, no way. Auto weer omhoog, voor de zekerheid de handremkabels los gegooid, en weer proberen, zonder resultaat. Teleurstelling was even niet te vermijden.
Na een paar telefoontjes, en een hoop gedenk, keek Marcell iets verder, en zijn reactie was niet best.
Aan de binnenkant van de schijf zagen we 2 groefjes. Mooi, wat loopt hier in godsnaam aan? Thuis in de bankschroef liep alles vrij, wat is er dan veranderd? In eerste instantie gingen we ervan uit dat het de bouten waren die de remklauw op de bracket houden, maar, aan die geometrie veranderd niets, dus mag het geen verschil maken.
We waren moe, en ik moest nog een aardig eind terug rijden, dus we besloten het hierbij te laten. Onderweg bleef ik er toch aan denken, en thuis gekomen nog even overlegd met mijn vader. Hij zei dat we eens naar de stuurstangen moesten kijken. Als de auto opgekrikt is, dan hangen de wielen onder een hoek van tussen de 0 en 2 graden positief camber, maar als de auto op de grond staat, dan kan dat met deze verlaging ergens tussen de 3 en 4 graden negatief zijn.
Het was wel de goede weg, want ik sprak Marcell later, en hij had nogmaals gekeken, en kon mij bevestigen dat de stuurstangen echt 100% vrij liepen. Hij dacht sterk dat het aan de onderste fuseekogels lag Ik kan dat beamen, de voorste LCA's komen te dichtbij de schijf bij een dergelijke verlaging, dus ze zullen aagepast moeten worden.
Dus, de onderste fuseekogel zal weer los moeten, en dan moet er een stukje van de LCA afgehaald worden. Moet goed komen! Enne, Marcell is niet alleen maar goed in het slopen van auto's, bouwen gaat hem ook zeer goed af!!! Thumbs up mate!
Oehhhhhhh, SEXY!