Type-R Dynodag part-II [zaterdag 6 mei]

Alles van voor 2016 zal hier gearchiveerd worden.
mr. X

Post by mr. X »

Ik vond dit persoonlijk een stuk beter er aan toe gaan qua eigenlijk wel alles. Het liep lekker vlot, niet de heletijd dat gez**k met dat om de 500 toeren meten. Een keer kalibreren op 5k en runnen, klaar.

Ik ben helaas niet op de andere bank geweest dus kan me er niet over uitlaten. Maar ik geloof dat deze bank een stuk nauwkeuriger is.

Ik vond het vermogen echter wel wat tegenvallen van de mijne! (188.3 genormaliseerd vermogen)
Had ook een rare grafiek. Het verklaart iig wél waarom hij in zn 5 net voor zn v-tec omhoog 'kruipt'. Op de uitdraai is een serieuze dip te zien in het koppel

De dip was echter goed te verhelpen zeiden ze bij RICA door een apexi te installeren en 2 runs te maken. 1 met v-tec op bijv. 3k toeren en 1x op 7k toeren, daar het kruispunt van pakken en je hebt je optimale v-tec omslag moment.

Maargoed, het is iig een begin! Ga denk ik een afspraak maken en hem weer helemaal std maken, kijken wat voor grafiek we dan krijgen.

@ frans
Bedankt voor het goede regelen! Was echt top. We konden geen beter weer treffen en geen leukere groep :D
IvoG

Post by IvoG »

Als een dag als deze iets heel duidelijk laat zien dan is het wel dat

1. Honda best wel weet waar ze mee bezig is als zij een auto maakt;

en

2. dat heel veel mensen niet weten waar ze mee bezig zijn als ze een auto veranderen cq. tunen. Maar... meten is weten, en er zijn nu velen weer wat wijzer geworden. :wink:

Dat laatste is niet negatief bedoeld overigens, het is juist een hart onder de riem van degenen die met een niet-standaard auto via een meting kunnen zien dat er ergens iets niet helemaal lekker zit. Nu weet je het, en kan je stappen gaan nemen om eraan te werken. :agree:

Vergeet overigens niet dat de bank een afwijking kan hebben van 1% volgens opgave van de fabrikant, bij waardes tegen de 200pk is dat dus 2pk.
HondArd

Post by HondArd »

Een Type-R is standaard eigenlijk al heel goed en als je daar meer uit wil halen moet je heel goed je best doen en niet met het eerste de beste spul genoegen nemen. Ik weet niet of de "slechte" resultaten van de vorige keer bij mij aan het luchtfilter hebben gelegen en/of een niet goed doorgeblazen uitlaatsysteem (tip voor de volgende keer: een week of korter voordat je de bank op gaat eens lekker je paarden loslaten op de AutoBahn), maar alleen door andere einddempers 4,3pk winnen, ben ik eigenlijk best blij mee. Heeft de vorige eigenaar ten minste één ding goed gedaan. Nu nog de Lambda verbeteren en dan ben ik helemaal tevreden.
ITR1689

Post by ITR1689 »

De 3 runs van de S2000 waren heel leerzaam....
Ik dacht dat iedereen 2 runs mocht doen.

Wat wel opviel bij de S2000 is dat het verlies toenam bij de laatste run en daardoor nam ook het motorvermogen toe. Wielpk nam maar met 2 pk toe. Verlies nam met 4 pk toe, totale toename was dan 6 pk, zoiets.
Dat het verlies is toegenomen, dat vind ik raar.
Ik had liever gezien dat het wielvermogen met 6 pk is toegenomen, het verlies exact gelijk en dan het totaal krukasvermogen ook met 6 pk toegenomen. Dat is geloofwaardiger....
BugsM

Post by BugsM »

IvoG wrote:
2. dat heel veel mensen niet weten waar ze mee bezig zijn als ze een auto veranderen cq. tunen. Maar... meten is weten, en er zijn nu velen weer wat wijzer geworden. :wink:

Dat gevoel heb ik nu over TCC, waar mijn ATR destijds onder handen is genomen....
Katana

Post by Katana »

Image

We gaan verder... Op de grafiek van Ivo staat een topsnelheid van 232,6 km/h. Bij mij 196,5 km/h. Men heeft dus bij Ivo in 5 gemeten en bij de rest van ons in 4. De S2K ook las ik bij Ken.

Als meer mensen hier vragen over hebben hoor ik het graag, dan neem ik in de loop van de week even contact op met Rica.

Even navragen wat de reden hiervan is :roll:
BugsM

Post by BugsM »

Drag power is ook veel hoger met die 73 pk tov 49,8 wat ik had afgelopen zaterdag...
Katana

Post by Katana »

BugsM wrote:Drag power is ook veel hoger met die 73 pk tov 49,8 wat ik had afgelopen zaterdag...

Die term is nieuw voor me. Kan je daar wat meer over vertellen?
BugsM

Post by BugsM »

AIYOKU wrote:
BugsM wrote:Drag power is ook veel hoger met die 73 pk tov 49,8 wat ik had afgelopen zaterdag...

Dat is het vermogen wat je verliest van krukas naar wiel -> aandrijfverliezen op deze rollerbank. Na de run trappen ze de koppeling in, laten ze de auto in de 4de versnelling staan totdat ie uitgerold is. Hier komt dan een waarde uit, wat weer bij het wielvermogen opgeteld wordt, om vervolgens het krukas (motor) vermogen weer te geven...
ITR1689

Post by ITR1689 »

AIYOKU wrote:

Dragpower = verliesvermogen.
In de 5e versnelling is het verlies groter omdat de rollen sneller moeten draaien. En het verliesvermogen wat gemeten wordt is inclusief die van de bank. En dus niet alleen van je versnellingsbak.

Het is wel belangrijk dat je de koppeling snel intrapt aan het einde van de run, anders remt ie op de motor en meet de bank een hoger verlies. Resultaat is dan een hoger krukasvermogen bij een gelijkblijvend wielvermogen. :idea:
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Daar is wat op gevonden bij MAHA. de eerste 100 toeren uitrollen nemen ze niet mee in de berekening. Je kan dat live zien gebeuren tijdens de out run.
De lijn trekken ze vervolgens weer door omhoog om toch het verlies van de laatste 100 toeren te bepalen.
IvoG

Post by IvoG »

ITR1689 wrote:Dragpower = verliesvermogen.
In de 5e versnelling is het verlies groter omdat de rollen sneller moeten draaien. En het verliesvermogen wat gemeten wordt is inclusief die van de bank. En dus niet alleen van je versnellingsbak.
Echter, mits inderdaad de koppeling tijdig ingetrapt wordt, is de som nog steeds wielvermogen + verliesvermogen = krukasvermogen.

Een reden om in 5 i.p.v. 4 te rollen kan volgens mij zijn om een verwachte slip van de banden op de rollen te voorkomen. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als de hogere lift nokkenassen inslaan (VTEC punt) of een turbo voorbij zijn lag is.

Gaskleppie wrote:Daar is wat op gevonden bij MAHA. de eerste 100 toeren uitrollen nemen ze niet mee in de berekening. Je kan dat live zien gebeuren tijdens de out run.
De lijn trekken ze vervolgens weer door omhoog om toch het verlies van de laatste 100 toeren te bepalen.

En aangezien de top vermogens meestal niet in de laatste 100 toeren gehaald worden, is dat nauwkeurig genoeg.
mr. X

Post by mr. X »

AIYOKU wrote:We gaan verder... Op de grafiek van Ivo staat een topsnelheid van 232,6 km/h. Bij mij 196,5 km/h. Men heeft dus bij Ivo in 5 gemeten en bij de rest van ons in 4. De S2K ook las ik bij Ken.

Als meer mensen hier vragen over hebben hoor ik het graag, dan neem ik in de loop van de week even contact op met Rica.

Even navragen wat de reden hiervan is :roll:

de reden van in de 5 rollen is wat Ivog al zei plus dat je een mooiere, bredere grafiek krijgt..
ITR1689

Post by ITR1689 »

IvoG wrote:
ITR1689 wrote:Dragpower = verliesvermogen.
Echter, mits inderdaad de koppeling tijdig ingetrapt wordt, is de som nog steeds wielvermogen + verliesvermogen = krukasvermogen.

Een reden om in 5 i.p.v. 4 te rollen kan volgens mij zijn om een verwachte slip van de banden op de rollen te voorkomen. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als de hogere lift nokkenassen inslaan (VTEC punt) of een turbo voorbij zijn lag is.

Een ander voordeel van de 5e versnelling was dat de meting langer duurt en daardoor een nauwkeuriger grafiek oplevert. Maar ik denk niet dat een ITR wielspin kan veroorzaken in de 4e versnelling.

Maar het is raar dat de S2000 meer verlies had bij de laatste run. Ik vind het gemeten wielvermogen betrouwbaarder als je verder niks aan je aandrijflijn veranderd. En je moet steeds dezelfde versnelling gebruiken natuurlijk.

Als iedereen meerdere runs had gedaan in dezelfde versnelling, dan kan je het gemeten verliesvermogen vergelijken. In theorie moet dat gelijk blijven.
Katana

Post by Katana »

Kijk dat is interessant! Dat gaan we de volgende keer vergelijken.

@Ivo: weet je toevallig in welke versnelling James is gemeten bij K&N?
IvoG

Post by IvoG »

Nee.
Gaskleppie

Post by Gaskleppie »

Een ander voordeel van de 5e versnelling was dat de meting langer duurt en daardoor een nauwkeuriger grafiek oplevert. Maar ik denk niet dat een ITR wielspin kan veroorzaken in de 4e versnelling.

het is niet echt wielspin maar meer de reactiesnelheid van de bank. De bank probeerd de meting gelijkmatig te doen door langzaam de rem los te laten zodat er meer toeren gemaakt worden tot max aan toe.
Dit wil de bank met een bepaalde snelheid doen.
Als de VTEC aan springt gaat de versnelling ineens te hard en dat vind de bank niet goed en breekt de run af.
In zn 5 heb je er geen last van.
Katana

Post by Katana »

Gaskleppie wrote:

het is niet echt wielspin maar meer de reactiesnelheid van de bank. De bank probeerd de meting gelijkmatig te doen door langzaam de rem los te laten zodat er meer toeren gemaakt worden tot max aan toe.
Dit wil de bank met een bepaalde snelheid doen.
Als de VTEC aan springt gaat de versnelling ineens te hard en dat vind de bank niet goed en breekt de run af.
In zn 5 heb je er geen last van.

Ok, dat is duidelijk... maar een auto met turbo heeft een soortgelijke sprong in vermogen. Daar heeft men toch wel rekening mee gehouden neem ik aan?
HondArd

Post by HondArd »

Niet dat het misschien veel kwaad kan maar is het niet zo dat als je in z'n 4 meet hij makkelijker naar zijn maximum toerental trekt en om die reden korter in het rood zit? In z'n 5 heeft de motor er waarschijnlijk meer moeite mee. Wel netjes trouwens dat ze bij deze bank al kort na het bereiken van het maximum vermogen de run al stoppen (neergaande lijn van het vermogen is toch duidelijk genoeg te zien), terwijl bij Beek elke auto standaard tot in de begrenzer werd doorgetrokken, met een heftig schuddend motorblok tot gevolg. Lijkt mij niet gezond voor de diverse ophangingsdelen.
roblom

Post by roblom »

Als een motor in zijn begrenzing gaat dan spuit hij gewoon geen brandstof meer in, daardoor daalt het toerental, waardoor de begrenzer weer uitgaat, daardoor stijgt het toerental enz enz. Dit geeeft een raar geluid maar eigenlijk draait de motor hierdoor op een vrij constant toerental dus zo heel erg slecht is volgens mij het niet hoor.
Locked