Een Honda toerenteller is altijd een beetje optimistisch.... De begrenzer van een ITR staat officieel op 8600 rpm. Op je teller zie je dat hij op de 9000 pas wordt afgekapt. Als je dan het toerental daar op ijkt snap je dat je dat niet klopt....
plus dat je koppel berekening niet klopt.
Ik heb het vermoeden (weet het dus niet zeker) dat ze daar naar de toerenteller in de auto kijken en steeds het toerental in de computer invoeren door elke 500 rpm op een knopje te drukken. De rollenbankcomputer meet dan bij elke 500 rpm het vermogen (of koppel) van de motor.
Stel dan die ie op het verkeerde moment op het knopje drukt, dan staat het toerental dus verkeerd in de computer. Zo krijg je allemaal rare toerentallen op het grafiek, zoals 9000 rpm terwijl dat helemaal niet kan. En omdat alles met de hand gaat (vermoed ik) zie je dat het soms bij 8000 rpm ophoudt, en soms bij 9000 rpm...
Rica heeft gek genoeg ook niet een ontstekings uitlezing. (of de gloednieuwe bank die ze nu hebben moet er wel ineens een hebben)
Maar Rica ijkt nu voor de run 1 keer het toerental met je toerenteller. We zijn er achter gekomen dat als je op 5000rpm ijkt hij heel goed blijkt te kloppen met de werkelijkheid.
Eerst ijkte we altijd op 3000rpm zoals normaal is bij alle andere merken maar sindsdien doet hij honda's op 5000rpm.
Ik vind ard zijn grafiek niet echt fijn.
als je kijkt naar de koppel meting.(Waar de fouten in het toerental niet uitmaken) Komt hij nooit boven de 200Nm, wat ik zeker wel verwacht bij een a-tr. Dat hij nog wel op een redelijk vermogen komt is een klein wondertje.
De karming grafiek lijkt me te snel gestopt. Ik mis daar een waarde aan het einde.
Slydawg zijn grafiek ziet er wel sterk uit. Maar die mocht denk ik ook nog iets verder doorlopen. (ctr toerenbegrenzer zit op... ? )
S2KJan wrote:Ik vind ard zijn grafiek niet echt fijn. als je kijkt naar de koppel meting.(Waar de fouten in het toerental niet uitmaken) Komt hij nooit boven de 200Nm, wat ik zeker wel verwacht bij een a-tr. Dat hij nog wel op een redelijk vermogen komt is een klein wondertje.
Ik laat er al naar kijken, maar als je naar de RICA grafiek van Ivo kijkt, dan loopt ook hier het koppel op tussen 2000 en 3000tpm. Bij frans loopt de lijn daar gewoon vlak.
S2KJan wrote:De karming grafiek lijkt me te snel gestopt. Ik mis daar een waarde aan het einde.
Grafiek lijkt ook iets compacter in elkaar te zitten. Ik weet trouwens ook niet hoe laat Karming aan de beurt was, maar het zou kunnen zijn dat de man met het kastje tegen het eind van de runs de concentratie een beetje kwijt was en het toerental daardoor fout had ingeregeld. Hij had misschien tussendoor even een pauze in moeten lassen om weer een beetje scherp te zijn voor de laatste runs.
De allernieuwste MAHA bank. Tot zo'n 650pk per set rollen.
Hij staat ook hoger waardoor je veel minder last heeft van verlaagde auto's en heeft weer een hele verse antislip laag waardoor de auto's niet zo sterk naar beneden getrokken hoeven te worden.
@Jan:
De koppel meting is juist wel gevoelig voor het toerental. De vermogens meting niet.
idd! Goed gezien.
De bank meet wel via een kopelmeet methode maar dat koppel is niet te vergelijken met het koppel wat je motor produceerd.
Ga zelf maar na. Je auto begint steeds harder te trekken naarmate je meer toeren maakt.
De versnelling wordt steeds groter en daar heb je een groeiende kracht voor nodig. Als je dan naar de koppellijn kijkt zou dat niet kloppen, die wordt lager naarmate je achterin de grafiek komt. Het wielvermogen kan dan nog steeds stijgen omdat de toeren nog omhoog gaan.
Als de krachten die op je wielen staan gelijk zouden zijn met het gemeten koppel zou je niks hebben aan veel toeren. Ga dat maar eens vertellen aan de F1 teams!
Vermogen en koppel kunnen zowiezo 2 moeilijke onderwerpen zijn, behalve als het goed uitgelegd wordt. Ook metingen daarvan kunnen dus moeilijk begrijpbaar zijn.
Heb iemand met meer verstand even naar mijn vermogenscurve laten kijken en hij zegt het volgende. Dat het koppel/vermogen in het begin achterblijft ligt zeer waarschijnlijk aan een gedeeltelijke vertstopping in het uitlaatsysteem. En dit ligt zeer waarschijnlijk aan licht olieverbruik (bekend) in combinatie met een rustige rijstijl. Aan het eind ligt het koppel op een haar na gelijk met die van Frans, dus dat kan betekenen dat het uitlaatsysteem weer helemaal schoongeblazen was, en dat ik ook weer aan een redelijk topvermogen kom, maar dan wel op een smaller gebied. Ook de VTEC komt er iets later in, maar als de bank bij Beek elke 250tpm maar een punt pakt dan kan een meetpunt zowel vlak voor als vlak na het VTEC punt zitten, het is maar net hoe de bank op dat moment ingesteld was. Hij kan er al bij 5800tpm in komen, de bank registreert het pas bij 6000, maar als de bank iets krapper staat pakt hij de meting bij 5750tpm de VTEC al. Bij Frans komt de VTEC er duidelijk eerder in, zo rond de 5000tpm. Officiëel komt de VTEC er pas bij de ATR pas bij 5800tpm in, misschien toch een modificatie Frans?
Om ook onderin voldoende koppel/vermogen te hebben (afgelopen zaterdag tijdens de toertocht een klim gemaakt met 120kmpu in z'n 5 en hij liep terug naar 100kmpu) zou ik eens wat vaker moeten gaan "blazen" en dan is het weer schoon van binnen. Het olieverbruik wat ik heb zit zo tussen de 2000-4000km per liter (afhaneklijk van de omstandigheden) dus dat valt in mijn ogen nogal mee, maar het is wel iets wat ik in de gaten moet houden. Maar eens kijken wat onze ATR op 6 mei doet met het standaard luchtfilter, schijnt toch beter te werken als zo'n open lucht filter naast de accu i.p.v. een echte CAI zoals bij James/Ivo.
p.s, waar blijven de filmpjes van de andere runs van die dag?