Page 7 of 10

Posted: Wed Dec 06, 2006 7:18 pm
by Gaskleppie
Ik heb in ieder geval gevonden waar een deel van die 10pk van mij gebleven zijn.
Mn filter was bagger vuil! Er zaten zelfs complete bladeren in mn airbox!

Posted: Wed Dec 06, 2006 7:44 pm
by Gangaran
Dan zit je dus op 250pk??

Posted: Wed Dec 06, 2006 7:51 pm
by Gaskleppie
op de oude waarde ja. Uitgaande dat die bladeren 10pk tegen hielden dan....

Posted: Wed Dec 06, 2006 9:25 pm
by Katana
Gaskleppie wrote:op de oude waarde ja. Uitgaande dat die bladeren 10pk tegen hielden dan....


Zeker bananen bladeren :lol:

Posted: Thu Dec 07, 2006 9:07 pm
by roblom
Zoals beloofd hier nog mijn dyno uitdraai van mijn compleet standaard ITR.

Klik

Posted: Sun Dec 10, 2006 1:14 pm
by BugsM
roblom wrote:Zoals beloofd hier nog mijn dyno uitdraai van mijn compleet standaard ITR.

Klik


Koppel blijft erg laag? Je ziet het ook bij sommige ATR's die niet boven de 200 uitkomen...

Posted: Sun Dec 10, 2006 7:52 pm
by roblom
BugsM wrote:
roblom wrote:Zoals beloofd hier nog mijn dyno uitdraai van mijn compleet standaard ITR.

Klik


Koppel blijft erg laag? Je ziet het ook bij sommige ATR's die niet boven de 200 uitkomen...

hoe bedoel je?

Posted: Sun Dec 10, 2006 8:34 pm
by BugsM
roblom wrote:
BugsM wrote:
roblom wrote:Zoals beloofd hier nog mijn dyno uitdraai van mijn compleet standaard ITR.

Klik


Koppel blijft erg laag? Je ziet het ook bij sommige ATR's die niet boven de 200 uitkomen...

hoe bedoel je?


Nou een ITR moet toch wel minimaal 170Nm halen, als standaard 178 is opgegeven?

Posted: Mon Dec 11, 2006 5:28 am
by wilco
Is soms een G-TECH PRO niet beter want als ik lees over de ditjes & datjes bij een afstelling van een bank , denk ik ook van 9 van de 10 keer klopt er iets niet .

Ik had met stock motor 170,..NM 184PK.

Posted: Mon Dec 11, 2006 7:46 pm
by ITR1689
Een aantal van jullie hebben niet goed gelezen wat er aan de hand is met de koppelmeting......

Posted: Mon Dec 11, 2006 10:48 pm
by roblom
ITR1689 wrote:Een aantal van jullie hebben niet goed gelezen wat er aan de hand is met de koppelmeting......


Dit is NA de toerental correctie. Heb een 2e run gedaan.
Op de 1e run had ik 142,2 Nm. Maar denk dat de kans groot is dat het aan de bank ligt (toerental afwijking oid).

Het max vermogen ligt op 8545 rpm, terwijl dat standaard op 7900 ligt.
Max rpm ligt 8935 rpm, en das volgens mij ook wat te hoog voor een standaard ITR.
Daarom denk ik dat het koppel wat afwijkt.

Posted: Mon Dec 11, 2006 10:53 pm
by Gaskleppie
idd. Ook bij jou was er dus een afwijking op toeren wat je terug ziet in de koppel berekening.

Lees maar een stukje terug, daar staat hoe je je werkelijke koppel kan uitrekenen.

Posted: Wed Jan 03, 2007 6:42 pm
by roblom
Gaskleppie wrote:Als je een foute toerental ijking hebt kan je zelf het juiste koppel uitrekenen.
Het is even rekenen maar je kan het zelf corrigeren.

gaat als volgt:
Neem je eigen vermogenslijn en zet in een xl sheet de vermogens waarden tegen de toerentallen die volgens jou wel kloppen. Dus als de meting een te hoog toerental gegeven heeft haal je overal dat verschil vanaf en vul dat toerental in je sheet in.
Daarna wordt het een beetje rekenen.

Zoals je ziet is het koppel gelijk aan het vermogen bij 7010RPM Met deze wetenschap kan je de rest uitrekenen.
Neem bv bij 5000rpm het gemeten vermogen. Bij Ajoekoe is dat bv 120pk
Doe dan 7010X120/4800 (werkelijke toerental) en je hebt het werkelijke koppel bij 4800rpm.
En dat wordt dan 175,25Nm ipv de 170Nm die de bank ervan gemaakt heeft.
In een XL sheetje kan je dan met de uitkomst een nieuwe lijn laten berekenen in een grafiek.

Ff een oude koe :D
Als je dat uitzet in een grafiek dan is dat volgens mij niet echt nauwkeurig. Want hoe weet je nu welke toerentallen WEL kloppen?

En wat is die 7010 rpm voor bijzonder getal? waarom is bij dat toerental het koppel gelijk aan het vermogen?

Posted: Thu Jan 04, 2007 11:04 am
by drifter
roblom wrote:Ff een oude koe :D

Zal ik ook nog ff een koe uit de sloot trekken.
Hoe zit het met de opnames die gemaakt zijn tijdens deze Dyno dag?
Zijn deze al ergens te downloaden? of Youtube/googlevids?

Posted: Thu Jan 04, 2007 5:58 pm
by Gaskleppie
En wat is die 7010 rpm voor bijzonder getal?
Al sla je me dood! Rekentechnisch heb ik het nog niet rond, maar het klopt wel.

Posted: Thu Jan 04, 2007 7:51 pm
by ITR1689
roblom wrote:En wat is die 7010 rpm voor bijzonder getal? waarom is bij dat toerental het koppel gelijk aan het vermogen?


Koppel wordt in Nm weergegeven, vermogen in pk of KW. Die twee kan je niet met elkaar vergelijken...

Posted: Thu Jan 04, 2007 8:21 pm
by BugsM
Maar meet deze bank nu koppel of vermogen?

Als je het toerental weet en het bijbehorende koppel, dan is het vermogen simpel te berekenen....

P = K * 2 * 3.14~ * n

P=vermogen in Watt (vb 135000W=135kW=>135*1.36=183.6pk)
K=koppel in Nm
3.14~=pi
n=rotatiefreq in Hz (vb 6000tpm=6000/60=100Hz)

Zoals je ziet is het koppel gelijk aan het vermogen bij 7010RPM Met deze wetenschap kan je de rest uitrekenen.
Neem bv bij 5000rpm het gemeten vermogen. Bij Ajoekoe is dat bv 120pk
Doe dan 7010X120/4800 (werkelijke toerental) en je hebt het werkelijke koppel bij 4800rpm.
En dat wordt dan 175,25Nm ipv de 170Nm die de bank ervan gemaakt heeft.


P= 175,25 * 2 * 3.14 * 80 = 88045.6W ~ 88.05kW * 1.36 = 119.74pk

Posted: Thu Jan 04, 2007 9:25 pm
by roblom
Naar mijn weten meet hij vermogen.
Dit wordt ondersteund door het feit dat hij bij meting 1) 142,2 Nm en 182.8 pk aangaf en na de toerental correctie bij meting 2) 158.6 Nm en 184.9 pk.

het punt wat ik dus niet begrijp is dat mijn volledig standaard ITR de standaard specificaties redelijk benadert al je kijkt naar het vermogen (2,7%verschil). Maar het koppel wijkt relatief veel af (10,9%). Wat ik dus probeer te achterhalen is of dit nu door de bankt komt of dat het echt aan mijn auto ligt.

Posted: Thu Jan 04, 2007 9:38 pm
by ITR1689
roblom wrote:het punt wat ik dus niet begrijp is dat mijn volledig standaard ITR de standaard specificaties redelijk benadert al je kijkt naar het vermogen (2,7%verschil).


Dat moet je dus nooit doen, vergelijken met de specs. Dat proberen we al zo vaak uit te leggen, maar iedereen doet dat nog steeds.... :evil:

Posted: Thu Jan 04, 2007 10:00 pm
by roblom
ITR1689 wrote:
roblom wrote:het punt wat ik dus niet begrijp is dat mijn volledig standaard ITR de standaard specificaties redelijk benadert al je kijkt naar het vermogen (2,7%verschil).


Dat moet je dus nooit doen, vergelijken met de specs. Dat proberen we al zo vaak uit te leggen, maar iedereen doet dat nog steeds.... :evil:

Waarom niet? Naar mijn weten is juist het koppel de redelijk stabiele factor in de autotechniek. En ik zie niet in waarom mijn motor dan plotseling een stuk minder koppel zou moeten hebben ivm de spec.