Page 6 of 8

Posted: Sat Dec 01, 2007 12:02 am
by D_ToXx
hahaha :D

Posted: Sat Feb 09, 2008 3:08 pm
by eteuben
Vandaag mijn olie ook maar eens gecontroleerd. Na 8000 km gereden kilometers heb ik er wel 0,7 liter ingedaan om uberhaupt weer op minimum te komen. Daarna het flesje maar helemaal leeggemaakt. Hoop dat ie nu net boven minimum uitkomt. Schrok er best wel van. Juni 2007 is de olie/filter vervangen en is er 4,7 liter toegevoegd.

Ik gebruik de auto elke dag, maar wel voor een relatief kort stukje. 11 km heen en 11 weer terug. Net geen mooie afstand om goed warm te rijden lijkt me. Kom dan zeker niet boven 4500 toeren uit. Eerste km's zelfs niet boven 3500. De hond uitlaten doe ik 1x per week, even de inritten op en af, lekker accelereren. Omdat me dat ook wel aangeraden werd door de werkplaats. :wink:

Ook las ik in de handleiding dat de pijlstok een ORANJE handvat zou moeten hebben. Mijne is zwart, heb ik dan wel de juiste pijlstok? Misschien is het een iets kortere... :shock:

Posted: Sat Feb 09, 2008 6:15 pm
by mr. X
De pijlstok van mijn ex. EP3 was zwart.

Maaruh.. das niet best he! 0.7 liter bijvullen om op minimum te komen.
Zeker vaker controlleren!

Om de week deed ik het (nu geen flauwe grappen aub :lol:, ook niet over iets anders dan het pijlen van de olie) *ahum anyway, je weet het nooit zeker namelijk.

Posted: Sat Feb 09, 2008 7:18 pm
by eteuben
Had er zelf ook geen goed gevoel over omdat ik er vanuit ga dat je bij zo'n nieuwe auto toch mag verwachten dat het olieverbruik zich tussen de jaarlijkse beurten bevindt. Zodat hij ongeveer weer op minimum zit als hij toch weer aan een beurt toe is. Maar dit moet ik zeker vaker controleren, ben ik me van bewust (geworden vanaf vandaag).

Posted: Sat Feb 09, 2008 7:39 pm
by slydawg
Handboek zegt elke keer als je tankt, olie controleren.

Posted: Sat Feb 09, 2008 11:43 pm
by Guest
Voor de goede orde :

-olie met verschillende viscociteit kunnen probleemloos gemengd worden
-visciteitsindex is afhankelijk van de omgevings/bedrijfstemperatuur
waar de motor aan blootgesteld wordt & de leeftijd/kmstand van motor
-kwaliteit van de olie is sterk afhankelijk van het "dopingspakket"
-vol synthetische olie geeft minder aanslag in de motor
-de kwaliteit van de olie gaat hard achteruit door korte stukjes rijden (<50km) doordat brandstof & onverbrande koolwaterstoffen ed. in de olie terechtkomen, uit zich als sludgevorming
-beter te vaak olie vervangen dan te weinig 2x per jaar ongeacht kmstand , en dit is minimaal! Vergeet idiote onderhoudsintervallen van
20000-30000km, ik zie dagelijks de problemen die dit veroorzaakt :(
-dopingproducten als Forte houden de motor & injectiesysteem schoon

preventief onderhoud is alles!!

0w30 is erg dun maar als de motor er goed op draait met weinig olieverbruik gewoon blijven gebruiken. Zelf gebruik ik 5W30/40 of 10W40/60 afhankelijk van kmstand van de motor

Posted: Sun Feb 10, 2008 9:11 am
by Pollie
is dat niet een absurt hoog olieverbruik? na 8000 km 0,7 liter bij moeten vullen om op het minimum te komen.. naar mijn weten is bij veel auto's het verschil tussen min. en max ook ongeveer een liter.. dus dat is 1,7 liter verbruikt in 8000 km.

Posted: Sun Feb 10, 2008 10:47 am
by mr. X
1 liter op 4700 km is zeker niet schrikbarend.

Bij mijn oude EP3 stond het niveau op de pijlstok iedere keer bij olie verversen (na iedere 5000 km) rond de helft.
Verbruik heeft ook te maken met de km's die een motor gereden heeft en hoe deze is warm gereden/onderhouden etc etc.

Om het lekker uit proportie te trekken, met mijn oude ITR kwam je met een liter olie hooguit 500 km ver...

Posted: Sun Feb 10, 2008 8:29 pm
by eteuben
Pollie wrote:is dat niet een absurt hoog olieverbruik? na 8000 km 0,7 liter bij moeten vullen om op het minimum te komen.. naar mijn weten is bij veel auto's het verschil tussen min. en max ook ongeveer een liter.. dus dat is 1,7 liter verbruikt in 8000 km.


Zo zat ik dus ook te rekenen en schrok eigenlijk best van het verbruik. Maar je moet er niet vanuit gaan dat de werkplaats hem tot precies max. bijvult. Altijd ergens in het midden ongeveer.

Lekken doet ie het niet, maar de uitlaat is van binnen goed zwart. Je moet er wat voor over hebben om tegen de 8000tpm aan te hikken elke keer. 8)

Posted: Sun Mar 09, 2008 7:32 pm
by culasse
Ik heb dit onderwerp een tijdje gevolgd en ik kan een artikel van een expert aanbevelen.
Tik het volgende in:

A.E.Haas


Een verhelderend stukje, ruimt een hoop misverstanden op omtrent viscositeit, service intervallen, olie bestanddelen, etc.

Posted: Sun Mar 16, 2008 9:09 pm
by Roy
maar geen antwoord op de vraag welke olie voor je k20a2 :wink:

zo hebben we nog meer van die site's met zo geheten experts.

Posted: Sun Mar 16, 2008 10:33 pm
by Gaskleppie
Die antwoorden zijn er al lang! Op dit forum zelfs. Ga maar zoeken.

Posted: Mon Mar 17, 2008 4:55 pm
by Sincx

Posted: Mon Mar 17, 2008 5:18 pm
by HondaDelsol
g-unit wrote:maar geen antwoord op de vraag welke olie voor je k20a2 :wink:

zo hebben we nog meer van die site's met zo geheten experts.


5W40 van Honda zelf. Motor loopt perfect en geen druppel olieverbruik.

Posted: Tue Mar 18, 2008 7:50 am
by Jo&
HondaDelsol wrote:
g-unit wrote:maar geen antwoord op de vraag welke olie voor je k20a2 :wink:

zo hebben we nog meer van die site's met zo geheten experts.


5W40 van Honda zelf. Motor loopt perfect en geen druppel olieverbruik.


Ik denk niet dat Honda eigen olie heeft....
'Mijn' Honda dealer gebruikt Esso nog iets.

Posted: Tue Mar 18, 2008 12:07 pm
by HondaDelsol
Jo& wrote:
HondaDelsol wrote:
"g-unit":29xirnvv wrote:maar geen antwoord op de vraag welke olie voor je k20a2 :wink:

zo hebben we nog meer van die site's met zo geheten experts.


5W40 van Honda zelf. Motor loopt perfect en geen druppel olieverbruik.


Ik denk niet dat Honda eigen olie heeft....
'Mijn' Honda dealer gebruikt Esso nog iets.[/quote:29xirnvv]

Toch wel hoor, honda zal deze uiteraard niet zelf maken. Je moet gewoon aan je dealer vragen om 5W40 OEM olie te bestellen. Komt in busjes van 1liter. Ik zal eens een foto posten een dezer dagen.

Voor mij is deze olie niet zo duur omdat m'n ouders bij honda werken en enorme kortingen krijgen maar ik veronderstel dat deze olie normaal wel vrij duur zal zijn.

Posted: Tue Mar 18, 2008 8:09 pm
by Jo&
HondaDelsol wrote:
Jo& wrote:
HondaDelsol wrote:
"g-unit":ihwf8nku wrote:maar geen antwoord op de vraag welke olie voor je k20a2 :wink:

zo hebben we nog meer van die site's met zo geheten experts.


5W40 van Honda zelf. Motor loopt perfect en geen druppel olieverbruik.


Ik denk niet dat Honda eigen olie heeft....
'Mijn' Honda dealer gebruikt Esso nog iets.


Toch wel hoor, honda zal deze uiteraard niet zelf maken. Je moet gewoon aan je dealer vragen om 5W40 OEM olie te bestellen. Komt in busjes van 1liter. Ik zal eens een foto posten een dezer dagen.

Voor mij is deze olie niet zo duur omdat m'n ouders bij honda werken en enorme kortingen krijgen maar ik veronderstel dat deze olie normaal wel vrij duur zal zijn.[/quote:ihwf8nku]

Mijn dealer gebruikt Esso dingens.... Misschien goedkoper dan Honda OEM??? Of omdat de Type-R andere olie gebruikt dan de 'gewone' Honda's?

Posted: Tue Mar 18, 2008 9:23 pm
by Sincx
Na de Civic R forums van de UK te hebben doorgespit kwam ik verschillende topics tegen over olie/benzine etc. zoals de links die ik aangaf.
Als je die op je gemak is doorleest kom je een hoop te weten over olie op zichzelf en verschillende merken.

Wat voor benzine gebruken jullie trouwens ?

Posted: Tue Mar 18, 2008 9:51 pm
by D_ToXx²
V-power 100 (duitsland) :D

a € 1.55.9 :D :D

volgens mij staat er ergens een filmpje(youtube) hier ergens op het forum
over de verschillende benzine (95, 97 en BP ultimate)...
kijk en huiver... :D

Posted: Tue Mar 18, 2008 11:13 pm
by Sincx
Ye das een filmpje van fifth gear of nie ? ( Kan hem zo snel niet vinden )