Olie voor K20A2 motor
Vandaag mijn olie ook maar eens gecontroleerd. Na 8000 km gereden kilometers heb ik er wel 0,7 liter ingedaan om uberhaupt weer op minimum te komen. Daarna het flesje maar helemaal leeggemaakt. Hoop dat ie nu net boven minimum uitkomt. Schrok er best wel van. Juni 2007 is de olie/filter vervangen en is er 4,7 liter toegevoegd.
Ik gebruik de auto elke dag, maar wel voor een relatief kort stukje. 11 km heen en 11 weer terug. Net geen mooie afstand om goed warm te rijden lijkt me. Kom dan zeker niet boven 4500 toeren uit. Eerste km's zelfs niet boven 3500. De hond uitlaten doe ik 1x per week, even de inritten op en af, lekker accelereren. Omdat me dat ook wel aangeraden werd door de werkplaats. :wink:
Ook las ik in de handleiding dat de pijlstok een ORANJE handvat zou moeten hebben. Mijne is zwart, heb ik dan wel de juiste pijlstok? Misschien is het een iets kortere... :shock:
Ik gebruik de auto elke dag, maar wel voor een relatief kort stukje. 11 km heen en 11 weer terug. Net geen mooie afstand om goed warm te rijden lijkt me. Kom dan zeker niet boven 4500 toeren uit. Eerste km's zelfs niet boven 3500. De hond uitlaten doe ik 1x per week, even de inritten op en af, lekker accelereren. Omdat me dat ook wel aangeraden werd door de werkplaats. :wink:
Ook las ik in de handleiding dat de pijlstok een ORANJE handvat zou moeten hebben. Mijne is zwart, heb ik dan wel de juiste pijlstok? Misschien is het een iets kortere... :shock:
Had er zelf ook geen goed gevoel over omdat ik er vanuit ga dat je bij zo'n nieuwe auto toch mag verwachten dat het olieverbruik zich tussen de jaarlijkse beurten bevindt. Zodat hij ongeveer weer op minimum zit als hij toch weer aan een beurt toe is. Maar dit moet ik zeker vaker controleren, ben ik me van bewust (geworden vanaf vandaag).
Voor de goede orde :
-olie met verschillende viscociteit kunnen probleemloos gemengd worden
-visciteitsindex is afhankelijk van de omgevings/bedrijfstemperatuur
waar de motor aan blootgesteld wordt & de leeftijd/kmstand van motor
-kwaliteit van de olie is sterk afhankelijk van het "dopingspakket"
-vol synthetische olie geeft minder aanslag in de motor
-de kwaliteit van de olie gaat hard achteruit door korte stukjes rijden (<50km) doordat brandstof & onverbrande koolwaterstoffen ed. in de olie terechtkomen, uit zich als sludgevorming
-beter te vaak olie vervangen dan te weinig 2x per jaar ongeacht kmstand , en dit is minimaal! Vergeet idiote onderhoudsintervallen van
20000-30000km, ik zie dagelijks de problemen die dit veroorzaakt
-dopingproducten als Forte houden de motor & injectiesysteem schoon
preventief onderhoud is alles!!
0w30 is erg dun maar als de motor er goed op draait met weinig olieverbruik gewoon blijven gebruiken. Zelf gebruik ik 5W30/40 of 10W40/60 afhankelijk van kmstand van de motor
-olie met verschillende viscociteit kunnen probleemloos gemengd worden
-visciteitsindex is afhankelijk van de omgevings/bedrijfstemperatuur
waar de motor aan blootgesteld wordt & de leeftijd/kmstand van motor
-kwaliteit van de olie is sterk afhankelijk van het "dopingspakket"
-vol synthetische olie geeft minder aanslag in de motor
-de kwaliteit van de olie gaat hard achteruit door korte stukjes rijden (<50km) doordat brandstof & onverbrande koolwaterstoffen ed. in de olie terechtkomen, uit zich als sludgevorming
-beter te vaak olie vervangen dan te weinig 2x per jaar ongeacht kmstand , en dit is minimaal! Vergeet idiote onderhoudsintervallen van
20000-30000km, ik zie dagelijks de problemen die dit veroorzaakt

-dopingproducten als Forte houden de motor & injectiesysteem schoon
preventief onderhoud is alles!!
0w30 is erg dun maar als de motor er goed op draait met weinig olieverbruik gewoon blijven gebruiken. Zelf gebruik ik 5W30/40 of 10W40/60 afhankelijk van kmstand van de motor
1 liter op 4700 km is zeker niet schrikbarend.
Bij mijn oude EP3 stond het niveau op de pijlstok iedere keer bij olie verversen (na iedere 5000 km) rond de helft.
Verbruik heeft ook te maken met de km's die een motor gereden heeft en hoe deze is warm gereden/onderhouden etc etc.
Om het lekker uit proportie te trekken, met mijn oude ITR kwam je met een liter olie hooguit 500 km ver...
Bij mijn oude EP3 stond het niveau op de pijlstok iedere keer bij olie verversen (na iedere 5000 km) rond de helft.
Verbruik heeft ook te maken met de km's die een motor gereden heeft en hoe deze is warm gereden/onderhouden etc etc.
Om het lekker uit proportie te trekken, met mijn oude ITR kwam je met een liter olie hooguit 500 km ver...
Pollie wrote:is dat niet een absurt hoog olieverbruik? na 8000 km 0,7 liter bij moeten vullen om op het minimum te komen.. naar mijn weten is bij veel auto's het verschil tussen min. en max ook ongeveer een liter.. dus dat is 1,7 liter verbruikt in 8000 km.
Zo zat ik dus ook te rekenen en schrok eigenlijk best van het verbruik. Maar je moet er niet vanuit gaan dat de werkplaats hem tot precies max. bijvult. Altijd ergens in het midden ongeveer.
Lekken doet ie het niet, maar de uitlaat is van binnen goed zwart. Je moet er wat voor over hebben om tegen de 8000tpm aan te hikken elke keer. 8)
- Gaskleppie
-
HondaDelsol wrote:g-unit wrote:maar geen antwoord op de vraag welke olie voor je k20a2 :wink:
zo hebben we nog meer van die site's met zo geheten experts.
5W40 van Honda zelf. Motor loopt perfect en geen druppel olieverbruik.
Ik denk niet dat Honda eigen olie heeft....
'Mijn' Honda dealer gebruikt Esso nog iets.
-
Jo& wrote:HondaDelsol wrote:"g-unit":29xirnvv wrote:maar geen antwoord op de vraag welke olie voor je k20a2 :wink:
'Mijn' Honda dealer gebruikt Esso nog iets.[/quote:29xirnvv]
Toch wel hoor, honda zal deze uiteraard niet zelf maken. Je moet gewoon aan je dealer vragen om 5W40 OEM olie te bestellen. Komt in busjes van 1liter. Ik zal eens een foto posten een dezer dagen.
Voor mij is deze olie niet zo duur omdat m'n ouders bij honda werken en enorme kortingen krijgen maar ik veronderstel dat deze olie normaal wel vrij duur zal zijn.
HondaDelsol wrote:Jo& wrote:HondaDelsol wrote:"g-unit":ihwf8nku wrote:maar geen antwoord op de vraag welke olie voor je k20a2 :wink:
'Mijn' Honda dealer gebruikt Esso nog iets.
Toch wel hoor, honda zal deze uiteraard niet zelf maken. Je moet gewoon aan je dealer vragen om 5W40 OEM olie te bestellen. Komt in busjes van 1liter. Ik zal eens een foto posten een dezer dagen.
Voor mij is deze olie niet zo duur omdat m'n ouders bij honda werken en enorme kortingen krijgen maar ik veronderstel dat deze olie normaal wel vrij duur zal zijn.[/quote:ihwf8nku]
Mijn dealer gebruikt Esso dingens.... Misschien goedkoper dan Honda OEM??? Of omdat de Type-R andere olie gebruikt dan de 'gewone' Honda's?