Vtec werkt niet

Hier alle motorische gerelateerde onderwerpen
Post Reply
DB811
Posts: 21
Joined: Mon Jun 17, 2013 11:37 am

Vtec werkt niet

Post by DB811 »

Hallo!

Ik heb een Vtec probleempje.. motor(JDM b18c) is net uit elkaar geweest en volledig gereviseerd.
Loopt verder helemaal prima behalve dan dat de Vtec niet werkt..

Ik heb de solenoid getest op 12v en ik hoor m klikken, dus die lijkt te werken.
er zit een apexi afc neo op maar die staat nu op "no control" dus die lijkt me verder ook niet van invloed te kunnen zijn.

is er een manier waarop ik de 1pin connector kan testen/meten? zowel op de solenoid als vanaf de kabelboom/ecu? Er zit geen oil pressure switch op deze solenoid.

motor is uiteraard voorzien van nieuwe olie dus staat op peil en solenoid pakking/filter is nieuw.

Bedankt alvast.

Groetjes
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Re: Vtec werkt niet

Post by mr. X »

Wat is er vervangen?
Toevallig een andere kop gemonteerd?
Koppakking vervangen?

Er zit een olie kanaal in je kop/onderblok. Verkeerde koppakking of andere kop op je motor zou kunnen resulteren in een 'afgedopt' kanaal zodat VTEC niet werkt door gebrek aan olie/druk.
DB811
Posts: 21
Joined: Mon Jun 17, 2013 11:37 am

Re: Vtec werkt niet

Post by DB811 »

mr. X wrote:Wat is er vervangen?
Toevallig een andere kop gemonteerd?
Koppakking vervangen?

Er zit een olie kanaal in je kop/onderblok. Verkeerde koppakking of andere kop op je motor zou kunnen resulteren in een 'afgedopt' kanaal zodat VTEC niet werkt door gebrek aan olie/druk.


nope, zelfde kop nog. pakking uiteraard wel vervangen voor een goed passende.
DB811
Posts: 21
Joined: Mon Jun 17, 2013 11:37 am

Re: Vtec werkt niet

Post by DB811 »

DB811 wrote:nope, zelfde kop nog. pakking uiteraard wel vervangen voor een goed passende.


Ik heb de solenoid net gemeten en kwam op een constante 17ohm. dus ik denk dat ik deze kan uitsluiten.
ik zal de draad van de ECU naar de solenoid van t weekend meten. mocht deze ook goed zijn, waar ik wel van uit ga (anders had ik wel een CEL code gekregen toch?) denk ik toch een oliedruk probleem.. Als het een van de andere sensors is moet ik volgens mij ook een CEL code krijgen.

Nu heb ik de kleine O-ringen onder de camcaps niet vervangen.. Zou hier mogelijk oliedruk verloren gaan ?
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Re: Vtec werkt niet

Post by Gaskleppie »

Nee, dat kan niet. Wel kan het zijn dat men de kleine restrictor tussen de kop en onderblok is vergeten waardoor er een hoop druk verloren gaat waardoor de Vtec niet inschakelt. Wat X melde kan ook. Er zijn alleen niet zoveel koppakkingen voor de B serie die daar geen olie doorvoer hebben. De kans is dus klein, maar zeker aanwezig dat daar de oliestroom geblokkeerd wordt.
Je kan aan de voorkant ook de Vtec oliedruk meten via een plug en een losse meter. Zie het dealer handboek.
DB811
Posts: 21
Joined: Mon Jun 17, 2013 11:37 am

Re: Vtec werkt niet

Post by DB811 »

Gaskleppie wrote:Nee, dat kan niet. Wel kan het zijn dat men de kleine restrictor tussen de kop en onderblok is vergeten waardoor er een hoop druk verloren gaat waardoor de Vtec niet inschakelt. Wat X melde kan ook. Er zijn alleen niet zoveel koppakkingen voor de B serie die daar geen olie doorvoer hebben. De kans is dus klein, maar zeker aanwezig dat daar de oliestroom geblokkeerd wordt.
Je kan aan de voorkant ook de Vtec oliedruk meten via een plug en een losse meter. Zie het dealer handboek.


Restrictor zit er in en pakking is goed. Heb net aan de hand van wat gemaakte foto's van de opbouw kunnen zien dat de olie passage vrij is.
Ook heb ik net tijdens het rijden een volt meter met een lampje op de A8 pin van de ECU gezet. het lampje gaat netjes branden zodra ik vtec toerental bereik,. ik denk nu al het elektronische wel uitgesloten te hebben..

Als volgende stap de oliedruk maar eens meten dan!

bedankt
DB811
Posts: 21
Joined: Mon Jun 17, 2013 11:37 am

Re: Vtec werkt niet

Post by DB811 »

Zojuist de oliedruk getest op de kop bij de solenoid. Doormiddel van een draad 12v op de solenoid gezet en bij 5000+ rpm was de oliedruk niet meer als 20psi.. De reden waarom vtec niet werkt is dus gevonden. Nu de reden vinden waarom de oliedruk daar zo laag is! ik krijg geen CEL of andere waarschuwing op mn dash dus zal zo de oliedruk bij de sensor op het blok nog testen.. Alle hulp of suggesties zijn welkom. bedankt!

Edit* Op het blok heb ik 20psi stationair en 70psi op toeren.. Dus daar zit het gewoon goed. Kan ik de Oliepomp nu uitsluiten?
En waar te beginnen met zoeken naar de oorzaak van de lage druk bij de solenoid..? Bedankt
User avatar
Rikky
Posts: 3487
Joined: Mon Aug 03, 2009 1:12 pm

Re: Vtec werkt niet

Post by Rikky »

filter van de solenoid verstopt?
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
DB811
Posts: 21
Joined: Mon Jun 17, 2013 11:37 am

Re: Vtec werkt niet

Post by DB811 »

Rikky wrote:filter van de solenoid verstopt?


Er ziit een nieuw filter in.
boikel
Posts: 865
Joined: Mon May 22, 2006 6:04 pm

Re: Vtec werkt niet

Post by boikel »

Op Honda-Tech een draadje gevonden met alle mogelijke problemen met vtec in een dc2. Misschien heb je er wat aan. Klik hier
DB811
Posts: 21
Joined: Mon Jun 17, 2013 11:37 am

Re: Vtec werkt niet

Post by DB811 »

boikel wrote:Op Honda-Tech een draadje gevonden met alle mogelijke problemen met vtec in een dc2. Misschien heb je er wat aan. Klik hier


Thanks! had deze zelf ook gevonden. Maar de oorzaak waarom Vtec niet werk is me al bekend. Het probleem is nu dat ik geen oliedruk krijg bij de solenoid. De solenoid zelf wordt netjes geactiveerd door de ECU bij 5500rpm, alleen is er niet genoeg oliedruk om de zuigers in de Vtec rockers te sluiten zeg maar.. waardoor dus geen Vtec :(


-
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Re: Vtec werkt niet

Post by Gaskleppie »

De oliepomp kan je inderdaad uitsluiten. Je hebt de filter vervangen, maar haal je vtec klep eens los, daar zit een zeefje achter. Zeer benieuwd wat daar in zit.
Robin type-r driver
Posts: 386
Joined: Fri Feb 06, 2009 1:08 pm

Re: Vtec werkt niet

Post by Robin type-r driver »

Eigenlijk ben ik ook wel heel benieuwd naar de DB8 :D :D :D foto's, voorstelpagina of dergelijks ????
User avatar
Rikky
Posts: 3487
Joined: Mon Aug 03, 2009 1:12 pm

Re: Vtec werkt niet

Post by Rikky »

Gaskleppie wrote:De oliepomp kan je inderdaad uitsluiten. Je hebt de filter vervangen, maar haal je vtec klep eens los, daar zit een zeefje achter. Zeer benieuwd wat daar in zit.


Hij had de filter van de solenoid al vervangen zei hij...
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
User avatar
Martin.O
Posts: 758
Joined: Sun Mar 19, 2006 7:46 pm

Re: Vtec werkt niet

Post by Martin.O »

en wat is/was het nu
Post Reply