Hallo

Wie ben je en wat voor een Honda rij je.
remco
Posts: 69
Joined: Thu Feb 16, 2017 8:18 pm

Hallo

Post by remco »

Goedendag iedereen,
Ik ben remco 39jr samenwonend met mijn lieve vriendin en een gezellige huiskat.
Na 2 jaar een renault clio rs 197 te hebben gehad(en vele reparatie verder met dat franse meuk),tijd voor wat anders.
Ben op zoek naar een mooie 2007/2008 civic type r.
Verder hebben wij nog een peugeot 107 die dit jaar vervangen wordt voor een hele nieuwe kia picanto of de nieuwe kia rio.

Mijn hobbys verder:lekker gamen op de ps4,krachtsport,vechtsporten en vrienden.
Ik heb geen haast om te zoeken en neem er lekker de tijd voor,al zijn de civics vrij schaars moet ik zeggen.
Ik heb meteen en vraag:klopt het dat een 2007 of een 2008 type r wat beter is dan de 2006 model?zo ja wat is er beter?
Ik ben nog niet in thuis in honda dus alle tips is welkom,alsmede een goed bedrijf die straks goed mijn type r kan onderhouden.
Is een chip ook nog aan te raden evt?op papier moet de type r sneller zijn dan mijn ex clio rs,maar in de praktijk is de clio sneller door het lagere gewicht en hoger koppel,ik zou dat graag iets meer omhoog willen krijgen.
User avatar
anton
Posts: 107
Joined: Tue Mar 18, 2014 11:51 am

Re: Hallo

Post by anton »

Hoi Remco, welkom! voor onderhoudt kan ik je zeer zeker Hontec in Zeeland (naast Uden) aanraden. Voor mij niet naast de deur maar elke km waard.
Succes met je zoektocht, ga je geen spijt van krijgen :D
User avatar
Lucas79
Posts: 1560
Joined: Sun Nov 04, 2007 7:19 am
Contact:

Re: Hallo

Post by Lucas79 »

Welkom Remco,

Het model vanaf 2007 is de "FN2". De Civic Type-R voor 2007 is de EP3 en een compleet ander model. Vanaf 2009 is de Civic Type-R (FN2) special edition geleverd. Deze is in de kleur Championship White geleverd en heeft standaard een sperdifferentieel, wat een GROOT verschil maakt op nat wegdek en als je ermee het circuit op wilt. (als je de FN2 als gezinswagen gebruikt, merk je er niet zo veel van. ;-) ) Verder moet je even opletten dat als je er een van 2007 aanschaft of de synchromeshring van de 2de en 3de versnelling is vervangen en als je een van de allereerste uit 2007 hebt, kan er een verkeerd vliegwiel in zitten. (die van de Type-S)

Voor de rest zou ik zo niet weten waar je specifiek op moet letten. Het is een heerlijke auto voor op de weg, als je wat 'extremer' wilt, dan zal je wel een paar aanpassingen moeten maken.

Greetz,

Lucas
Deus Ex Machina!
User avatar
CTR-Voorburg
Posts: 692
Joined: Fri Jul 21, 2006 9:35 pm

Re: Hallo

Post by CTR-Voorburg »

Hallo Remco, welkom hier succes met je zoektocht naar een FN2
aydhayeth
Posts: 69
Joined: Tue Sep 01, 2015 4:14 pm

Re: Hallo

Post by aydhayeth »

Lucas79 wrote:Welkom Remco,

Het model vanaf 2007 is de "FN2". De Civic Type-R voor 2007 is de EP3 en een compleet ander model. Vanaf 2009 is de Civic Type-R (FN2) special edition geleverd. Deze is in de kleur Championship White geleverd en heeft standaard een sperdifferentieel, wat een GROOT verschil maakt op nat wegdek en als je ermee het circuit op wilt. (als je de FN2 als gezinswagen gebruikt, merk je er niet zo veel van. ;-) ) Verder moet je even opletten dat als je er een van 2007 aanschaft of de synchromeshring van de 2de en 3de versnelling is vervangen en als je een van de allereerste uit 2007 hebt, kan er een verkeerd vliegwiel in zitten. (die van de Type-S)

Voor de rest zou ik zo niet weten waar je specifiek op moet letten. Het is een heerlijke auto voor op de weg, als je wat 'extremer' wilt, dan zal je wel een paar aanpassingen moeten maken.

Greetz,

Lucas


FN2 is vanaf 2006, dacht ik? ;)
remco
Posts: 69
Joined: Thu Feb 16, 2017 8:18 pm

Re: Hallo

Post by remco »

Dank jullie iedereen,kijk zo leer ik meteen wat haha.
Jullie zeggen dat ik goed op de synchromeshring moet letten,hoe kom ik erachter of er nog 1 van de type s inzit?
Ik heb er 1 van een particulier op het oog,valt dit evt nog onder een regeling of iets dergelijks?
En als we kijken puur naar de bouwkwaliteit zit hier nog verschil tussen een 2007 en 2008?of zijn ze verder gelijk qua kwaliteit?

Heel stiekem zit ik met een schuin oog ook te kijken naar een s2000 maar helaas geen garage.Ik zie dat er ook 1 bij korenhoff staat in rotterdam,iemand bekend met dit bedrijf?ik wil er max. 11500/12000 aan uitgeven aangezien er ook een andere auto moet komen,de honda zal alleen in het weekend gebruikt worden als hobby.
User avatar
Lucas79
Posts: 1560
Joined: Sun Nov 04, 2007 7:19 am
Contact:

Re: Hallo

Post by Lucas79 »

Hoi Remco,

Strikt genomen is de FN2 vanaf 2006 gemaakt, maar ze zijn in Nederland pas in 2007 geleverd. Een NL model van 2006 zul je waarschijnlijk niet vinden, tenzij het misschien een demo-model van een dealer is geweest. In de eerste modellen die geleverd zijn (tot mei/juni 2007) zit mogelijk een verkeerd vliegwiel, welke uit de Type-S komt. Deze past net wel/net niet, waardoor bij een hele koude start (buitentemp tegen het vriespunt aan) de startmotor het vliegwiel net niet raakt en dus 'doelloos' ronddraait. Een verkeerde/versleten synchromesh ring merk je bij het schakelen van de 2de naar 3de versnelling. Dit gaat heel stroef en de pook valt net niet lekker in de versnelling, waardoor deze er weer uitschiet, of gewoon niet oppakt. Als je een proefrit van meer dan 15 minuten maakt, moet je dit zeker merken.

Bij bouwjaar 2008 waren deze kinderziektes er zeker allemaal uit. Vanaf bouwjaar 2009 kan je dus een Special Edition in Championship White krijgen, zonder kinderziektes en met LSD.

Greetz,

Lucas
Deus Ex Machina!
remco
Posts: 69
Joined: Thu Feb 16, 2017 8:18 pm

Re: Hallo

Post by remco »

Dank je Lucas en iedereen tot dusver,deze punten neem ik zeker mee. :)
remco
Posts: 69
Joined: Thu Feb 16, 2017 8:18 pm

Re: Hallo

Post by remco »

Ik zat trouwens ook weleens te kijken naar de seat leon cupra 2008 met 310pk,maar in die bouwjaren schijnen de 20tfsi blokken niet goed te zijn en zeer hoog olie verbruik.
Ik denk dat honda qua betrouwbaarheid het beste is.
Zijn er mensen van dit forum die met een chip rondrijden?zo ja volstaat alleen een chip of moet je meer aanpassen?de 0 naar 100 tijden vind ik niet heel schrikbarend snel,zou dit willen terugbrengen naar rond de 6.0 sec,maar volgens mij vergt dat veel aanpassingen?
who_carez
Posts: 99
Joined: Tue Aug 12, 2014 7:12 pm

Re: Hallo

Post by who_carez »

De Honda is een atmosferisch blok. Enkel chiptunen is hier niet echt een optie. Je kan wel voor een paar duizend euro bolt ons insteleren en alles laten afstellen. Dan is 250pk ook haalbaar. enkel ben je dan snel 5000 euro kwijt terwijl je bij een leon cupra voor dat geld al snel aan 350pk zit. Het is niet om de Honda in een putje te duwen maar ga is met alle 2 test rijden. Ik zou persoonlijk voor de leon gaan. (wel niet voor de 310pk versie, of je zou al een freak moeten zijn dat iets speciaal nodig heeft) een gewone cupra met chipje zit ook al aan 310pk en dan heb je vol vermogen vanaf 2500rpm tot in de begrenzer... Dat rijd over het algemeen veel fijner dan het gebeul van een vtec motor. En kwa betrouwbaarheid en olie verbruik. Dat heb ik ook al een horen zeggen. Honda motoren verbruiken ook veel olie. Maakt hun dat slecht? Zeker niet, als je het maar zelf weet en in de gate houd. Gewoon veel research doen en alle 2 is degelijk test rijden :)
User avatar
Savagegek
Posts: 105
Joined: Sat Jul 18, 2015 5:00 pm

Re: Hallo

Post by Savagegek »

De keuze tussen een Leon en FN2 zal vooral op gevoel gemaakt moeten worden denk ik.
Als puur snelheid belangrijk is, fun, bochtgedrag, sprint of top, dan zijn er verschillende keuzes.

Snelheid rechtuit en vermogen dan zal je beter voor de Leon kunnen gaan.
Die zijn veel makkelijker en goedkoper naar hoog vermogen te krijgen.
Vooral het aanpassen van de Honda's kan een dure aangelegenheid zijn, mits goed gedaan betaald het zich terug met fun.

De fun en bochtgedrag bij het rijden van een Leon komt lang niet bij die van de Type R modellen in de buurt!

Het olieverbruik van de 2.0TFSI blokken kan wel echt een groot punt zijn, mijn K20 verbruikt echt (nagenoeg) geen olie, dus daar is de Honda in mijn ervaring beter mee!
Maar bij elke auto is het historische onderhoud een belangrijk punt.

Mocht het een Leon worden, zou ik niet de 310 adviseren, vaak simpel uitgevoerd en schijnt z'n beloofde vermogen van 310 niet te halen, daarom eerder een normale of Cupra R en daarmee verder gaan.
remco
Posts: 69
Joined: Thu Feb 16, 2017 8:18 pm

Re: Hallo

Post by remco »

Dank nogmaals voor de antwoorden,ik heb inderdaad ook naar een leon cupra zitten kijken,maar de binnenkant kan mij totaal niet bekoren,nog nooit zo'n saai lelijk interieur gezien als dat van een seat in die bouwjaren,bij mij moet alles kloppen dus zowel de buitenkant als de binnenkant.
Ook de techniek van honda vind ik leuker en mooier dan,zeg,een simpel turbootje op een blok geschroefd.
Ook de bochtenwerk is leuker met een honda,en met de type r laat je ook veel autoos al stofhappen,

Dus heb ik vanavond van een particulier een type r bekeken,
Bouwjaar 2007 en ongeveer 132000km gelopen,hij heeft 4 splinternieuwe banden van vredestijn,nieuwe remschijven en nieuwe remblokken,nieuwe olie en filters,en een nieuwe rechterbuitenspiegel omdat de oude niet meer wilde inklappen.
Het is er 1 met een gp pack(zeg ik dat goed?)xenon en wat meer extraas,ook de airco is pas afgevuld en getest.
Hij is de 2e eigenaar,de eerste was een man van 55 jaar,wel wat steenslag op de motorkap en bumper en 1 velg licht beschadigd door per ongeluk een stoeprandje maar verder zijn alle velgen zonder krassen en schades.
De binnenkant leek wel nieuw,geen vlekje of lichte slijtage te bekennen.
Ik mocht een stuk rijden en kon geen rare dingen ontdekken,wel minder bijterig in vergelijk met mijn clio rs moet ik zeggen.
Sporing was goed geen afwijking,ook bij fors remmen bleef hij mooi rechtuit,schakelen ging als een pakje boter,van 2 naar 3 geen problemen geconstateerd.
Ik ga sowieso nog terug bij daglicht,was wel een liefhebber van snelle autoos en was er zuinig op.
Tussen de beurten door verbruikte zijn auto maar ongeveer 9 liter olie,kan de garage beamen als ik er naar zou vragen.
Motorblok helemaal droog zowel de boven en onderkant voorzover ik kon zien door de plaat,en de zijkant van het blok.
Met mijn clio hoorde ik altijd wel een kraak of een rammel van mijn onderstel ondanks wat ik er allemaal aan heb vervangen voor kapitalen.
De honda hoorde ik werkelijk niks,bewust met de radio uitgereden,maar geen enkel kraakje op piepje vanuit de onderstel of veren bij het nemen van drempels of slecht wegdek.
Motor liep zijdezacht strak stationer,vtec ging supermakkelijk je voelde een duw vanaf 5500tpm,het was net een nieuwe qua rijden in vergelijk met de clio.
Mijn clio had ook 8 eigenaren voordat ik hem kocht,misschien ook wel een oorzaak?
Mocht ik tot koop overgaan eind maart kan hij hem weg doen,dan gaat hij ook eerst naar een specialist voor een aankoopkeuring,kunnen ze ook met een camera het blok aan de binnenkant nakijken?wil hem dan naar Hontec brengen.
Hij had er geen bezwaar tegen,mochten er iets uitkomen doen we ieder de helft,alleen een klein stukje bodemplaat zit met tiewrap vast,weet iemand wat een nieuwe kost?waarschijnlijk de bevestigingspunten of boutjes afgebroken.

Ik heb morgen evt. de serienummer misschien kunnen jullie er wat mee of herkend iemand dit nummer.
Oja hij had alleen last van mos tussen de randjes van de achterlichten aan de boven,kan je dit wegkrijgen?
who_carez
Posts: 99
Joined: Tue Aug 12, 2014 7:12 pm

Re: Hallo

Post by who_carez »

Klinkt mooi maar 1 zinnetje snap ik niet goed. Tussen de beurten verbruikte hij maar 9 liter olie? Dus op 15 000km (dan ga ik toch op onderhoud) heeft hij 9 liter olie verbruikt? :-s Dat lijkt mij wel veel :-)
remco
Posts: 69
Joined: Thu Feb 16, 2017 8:18 pm

Re: Hallo

Post by remco »

Kan zijn dat ik het verkeerd heb begrepen,ik heb het nog even nagevraagd,als ik het straks weet zal ik het melden.
Nummer is 5798 en is van 07 2007.
Ik heb het inderdaad verkeerd verstaan,na 9000km geen olieverbruik geconstateerd.
Hij wilde er 11250 voor hebben,ik zou hem evt. kunnen overnemen voor 10.500.
Heeft iemand meer info naar aanleiding van de serienummer?
remco
Posts: 69
Joined: Thu Feb 16, 2017 8:18 pm

Re: Hallo

Post by remco »

Oja,ik neem aan dat ik bij een honda dealer kan vragen of hij toen teruggeroepen is geweest voor de synchro ring van de 3e versnelling?de eigenaar wist het niet of de juiste vliegwiel erop zit en de synchro.
User avatar
vtec vince
Posts: 2751
Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am

Re: Hallo

Post by vtec vince »

9000km vind ik persoonlijk al best veel km's voor een oliewissel.
Normaal word er tussen de 5000 en 7500 km het filtertje en de olie ververst.
Waarom word de bodemplaat met een tiewrap vast gezet?

Dit komt bij mij over alsof er toch bespaard is op onderhoud.

Er worden behoorlijk wat FN2's aangeboden, het kan geen kwaad om eens rustig rond te kijken zodat je ook goed vergelijkingsmateriaal hebt... een Clio met een Civic type R kun je eigenlijk niet vergelijken. ( appels en peren )

De dealer waar de auto in onderhoud geweest is zou je moeten kunnen vertellen of de auto binnen geweest is voor de terugroep aktie.

Succes met de zoektocht.
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
remco
Posts: 69
Joined: Thu Feb 16, 2017 8:18 pm

Re: Hallo

Post by remco »

Begrijp ik goed dat een type r
tussen de 5000 en 7500 nieuwe olie en filter moet?
Staat dit evt. ook als zodanig in de boekjes toevallig?dan kan ik die persoon erop wijzen.
Als jullie denken dat er is op bespaard dan ga ik twijfelen,jullie zijn meer in thuis dan ik.
remco
Posts: 69
Joined: Thu Feb 16, 2017 8:18 pm

Re: Hallo

Post by remco »

Ben bang dat ik nog wel even zoet ben met zoeken,staan er niet heel veel helaas.
Had er nog 1 gezien maar die moest 4 nieuwe banden,nieuwe remschijven rondom en blokken en kleine beurt.
Weet iemand wat dit ongeveer zal kosten?hij wilde nog wel wat van de prijs afdoen,maar dan nog kom ik hoger dan vergelijkbaar.
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Re: Hallo

Post by Jo& »

Elke 9000 is prima hoor!
Boekje schrijft 15.000 km (of elk jaar) voor dus hij heeft extra zorg gekregen.
Elke 5-7.500 km olie en filter wordt door sommigen als overdreven gezien.
Of na elke circuit dag.

Klinkt als een prima auto hoor. En de garage kan de bodemplaat vast gezet hebben zonder het gezegd te hebben. Dat de het routine matig tegen kwamen.
Headhunter
Posts: 24
Joined: Sat Mar 04, 2017 1:03 am

Re: Hallo

Post by Headhunter »

Kan je een lsd naplaatsen?
Post Reply