Voorkeur intake bij K20a 's

Hier alles mbt uitlaten en inlaten.
Post Reply
who_carez
Posts: 99
Joined: Tue Aug 12, 2014 7:12 pm

Voorkeur intake bij K20a 's

Post by who_carez »

Wat is nu eigenlijk de beste intake setup voor een K20a? Ik heb hier juist eens het forum zitten doorzoeken maar de laatste 10 jaar zijn er misschien wat ervaringen bij gekomen :-)

Ik heb een RBC intake geboord naar 70mm met een 70mm gasklep en een injen cold air intake. In hoeverre kan dit nog verbeterd worden?

Hoeveel verschil is er tussen RRC en een RBC manifold? ( Van welke Honda modellen komen deze eigenlijk? En past de afdekkap van een RBC manifold ook op die van een RRC of is hier dan weer een andere voor?)

Ik heb gezien dat je de Skunk2 intake manifold kunt boren tot zo'n 74mm dus zou je nog een grotere gasklep kunnen steken en zou de overgang met een injen cai (76mm) weer iets beter zijn.

Of zijn jullie meer tevreden over een Tegiwa/Gruppe M intake? Deze zijn natuurlijk wel een stukje duurder dan een cai maar is deze ook effectief beter?

Of zijn ITB's nu het aller beste? Ik heb gelezen dat deze op een ep3 niet echt veel meer vermogen maken dan een deftige intake manifold setup. Terwijl (Mij niet slaan aub) op het peugeot forum beweerd word dat ze op een 206 rc met deftig afgestelde ITB's zo'n 50pk meer kunnen halen...

En in hoever is het bij ITB's verstandig om hier nog een airox op te voorzien of maakt dit geen verschil?

Veel vragen enzo dus wat zijn jullie ervaringen en meningen in verband met dit onderwerp :-)
Pelle
Posts: 63
Joined: Sun Feb 14, 2016 9:03 pm

Re: Voorkeur intake bij K20a 's

Post by Pelle »

Dat zijn genoeg vragen haha!

Allereerst ben ik wel benieuwd welke injen cai jij hebt. Meeste cai's voor een EP3 zijn 70mm in diameter.

Ik zou niet gaan switchen van intake en gasklep, RBC en 70mm gasklep zijn prima met jouw aanpassingen. Voor wat meer vermogen zou je eerder kunnen kijken naar andere nokkenassen.

Gruppe m/ tegiwa versus cai is een eeuwige discussie. Heb een cai gehad en ga binnenkort een tegiwa airbox proberen. Cai heeft als voordeel een langere aanzuigbuis waar een k20 goed op reageert. Nadeel is dat je met erg slecht weer de kans loopt om water aan te zuigen. Ik ga de tegiwa airbox custom maken qua aanzuigbuis en adapter van filter naar aanzuigbuis.

Om het allerbeste eruit te halen zou ik een cai nemen van 76 mm en op de dyno verschillende lengtes proberen.

ITB's wil je eventueel overwegen? Ik zou het zelf als daily niet doen iig.
who_carez
Posts: 99
Joined: Tue Aug 12, 2014 7:12 pm

Re: Voorkeur intake bij K20a 's

Post by who_carez »

Ik had mijn cai gemeten en kwam op 76mm. Momenteel ben ik ook niet van plan om iets aan mijn setup te veranderen. Ik had wel een interessante luchtfilter gevonden en per ongeluk vergeten te bestellen:-p Maar ik denk dat ik gewoon in mijn stack een paar kleine gaatjes ga boren zodat niet alle aangezogen lucht door de filter moet :) ( http://all4honda.com/webshop/14-civic-2001-2006/39-motor-tuning/355-luchtfilters/1087-universeel/skunk2-3-inch-filter-kit-filter-velocity-stack-rubber-klemmen-universeel-details.html Geïnspireerd door deze, die ik ook nog wou kopen. Maar bij nader inzien is dat ding zo groot dat het waarschijnlijk toch niet in de voorbumper zou passen)

En ITB's zou ooit een optie zijn als de ep3 niet meer de enigste auto zou zijn dat ik heb... Als daily probeer ik zoveel mogelijk de fiets te nemen. Ik vind de ep3 te zonde om als daily bitch te gebruiken :)

En kwa nokkenassen... Dat zou inderdaad de volgende stap zijn als alle slijtage onderdelen die ik hier heb liggen monteert zijn. Deftig setje nokkenassen, RDX injectors en dan deftige remap :) Moest de auto er voor al niet verkocht worden door de aankoop van een huis :-s
who_carez
Posts: 99
Joined: Tue Aug 12, 2014 7:12 pm

Re: Voorkeur intake bij K20a 's

Post by who_carez »

Haha, hoe toepasselijk. Kom ik net deze tegen.
https://www.jhpusa.com/store/pc/viewPrd.asp?idproduct=35811&idcategory=612
Lijkt mij opzich wel een goed idee. Gasklep in het midden van het intake manifold. Dan verdeelt de lucht zich iets beter over de 4 cilinders :)
Louray
Posts: 197
Joined: Mon Jan 27, 2014 9:43 pm

Re: Voorkeur intake bij K20a 's

Post by Louray »

De vraag is, hoever wil je gaan?

All out wordt zeker ITB, Cams, Pistons, Toda headers alles.

Als het "leuk" moet blijven voor de portemonnee en je wilt niet teveel aanpassen:
Tegiwa Intake, Drop in Cams, ander gasklep, RBC, headers en remap. Zit je rond de 270pk, in het meest gunstige.
who_carez
Posts: 99
Joined: Tue Aug 12, 2014 7:12 pm

Re: Voorkeur intake bij K20a 's

Post by who_carez »

Ja ik heb al een 70mm rbc met gasklep en 3inch cai enzo :) Maar ik vraag me gewoon af wat volgens jullie het beste is. Ik kan me persoonlijk niet echt inbeelden dat een Tegiwa M intake een beter resultaat gaat geven dan een 3 inch cai met degelijke filter. En wat ITB's betreft... Soms lees je op het internet dat het niet echt extra vermogen gaat leveren ten opzichte van een goede intake manifold met grotere gasklep.
Post Reply