Auto importeren / exporteren van BE naar NL (en omgedraaid)

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
Post Reply
who_carez
Posts: 99
Joined: Tue Aug 12, 2014 7:12 pm

Auto importeren / exporteren van BE naar NL (en omgedraaid)

Post by who_carez »

Vermits de kans groot is dat ik binnen dit en 2-3 jaar naar Nederland ga verhuizen en het liefst de Ep3 mee zou nemen zou ik al eens graag vragen hoe het zit om een auto van België naar Nederland te exporteren. Omgedraaid heb ik het al wel een paar keer gedaan en leg ik die werking hier graag ook even snel uit. Maar ik heb gehoord dat er in Nederland daar een toch wel serieuze belasting op betaald moet worden?

Als je van Nederland naar België wil importeren gaat het als volgt.

Je schrijft de auto in Nederland uit, levert de nummerplaten in (bezorgt eventueel export nummerplaten met een 2 weken verzekering) en laat de nodige papieren in orde brengen (Dit ging altijd via een export bedrijf die dit dagelijks doen...) Heel belangrijk is om een verkoop overeenkomst te hebben om te bewijzen dat het nu jou auto is.

Als je alle papieren in orde hebt ga je in België naar de Douane. Daar brengen ze de rest van de papieren in orde. Ze zetten hier een paar stempels op en dat kost ca. 10ct.

Verder heb je een gelijkvormigheidsattest nodig. De Honda dealer in België deed daar niet moeilijk over en kon deze gewoon bezorgen. Bij Peugeot doen ze hier wel moeilijk over en moet je het gelijkvormigheidsattest kopen in het lang waar je je auto in gekocht hebt. (Dichtst bijzijndste dealer over de grens dus) Kost iets van een 100-150 euro.

Als je deze hebt kan je via een garage (dus met garage nummer platen... Maar als ik het mij juist herinner kan het ook met nummer platen die je al in bezit hebt en waar je je auto ook op gaat inschrijven maar hoe dit werkt weet ik niet juist. Geen ervaring mee) naar de keuring voor verkoop en als je hier door bent krijg je je inschrijvingsbewijs en kan je hem inschrijven en rond rijden.


Al bij al dus nog wel te doen. Maar hoe zit het andersom?


Groetjes, Tim
aydhayeth
Posts: 69
Joined: Tue Sep 01, 2015 4:14 pm

Re: Auto importeren / exporteren van BE naar NL (en omgedraaid)

Post by aydhayeth »

who_carez wrote:Als je deze hebt kan je via een garage (dus met garage nummer platen... Maar als ik het mij juist herinner kan het ook met nummer platen die je al in bezit hebt en waar je je auto ook op gaat inschrijven maar hoe dit werkt weet ik niet juist. Geen ervaring mee) naar de keuring voor verkoop en als je hier door bent krijg je je inschrijvingsbewijs en kan je hem inschrijven en rond rijden.


Je kan met de transit platen naar de keuring, hoeft overigens geen keuring voor verkoop te zijn.. gewone keuring is goed. :)
who_carez
Posts: 99
Joined: Tue Aug 12, 2014 7:12 pm

Re: Auto importeren / exporteren van BE naar NL (en omgedraaid)

Post by who_carez »

Zonder keuring van verkoop krijg je geen roos formulier en kan je de auto niet inschrijven lijkt mij...
aydhayeth
Posts: 69
Joined: Tue Sep 01, 2015 4:14 pm

Re: Auto importeren / exporteren van BE naar NL (en omgedraaid)

Post by aydhayeth »

who_carez wrote:Zonder keuring van verkoop krijg je geen roos formulier en kan je de auto niet inschrijven lijkt mij...


Roos formulier krijg je bij de douane :) vignet 705 is de officiële benaming.
who_carez
Posts: 99
Joined: Tue Aug 12, 2014 7:12 pm

Re: Auto importeren / exporteren van BE naar NL (en omgedraaid)

Post by who_carez »

Ah oke bizar :) Dus op zich zou je in het algemeen geen keuring voor verkoop moeten doen. Gewoon keuring en naar de douane voor zo'n vignet 705 gaan halen en dan zou het in theorie in orde zijn? :-p
aydhayeth
Posts: 69
Joined: Tue Sep 01, 2015 4:14 pm

Re: Auto importeren / exporteren van BE naar NL (en omgedraaid)

Post by aydhayeth »

who_carez wrote:Ah oke bizar :) Dus op zich zou je in het algemeen geen keuring voor verkoop moeten doen. Gewoon keuring en naar de douane voor zo'n vignet 705 gaan halen en dan zou het in theorie in orde zijn? :-p


Eerst naar de douane met de nodige papierbundel. Eens je het vignet 705 ontvangen hebt kan je gewone keuring doen op de transitplaten.
Als dat gedaan is ga je naar de verzekeraar voor een stempel op je vignet. Tot slot ga je naar de DIV voor je plaat met het gestempeld vignet..

Wel wat rompslomp maar als je wat goed kan plannen heb je op een dag wel voor elkaar.
who_carez
Posts: 99
Joined: Tue Aug 12, 2014 7:12 pm

Re: Auto importeren / exporteren van BE naar NL (en omgedraaid)

Post by who_carez »

Oke mooi, dat wist ik niet :)

Kan er iemand een uitleg geven hoe het van België naar Nederland moet?
Post Reply