Hoi Allemaal!
Wellicht een beetje laat om een topic te starten na 6 jaar maar goed.
Mijn naam is Ad kom uit Zaanstad heb sinds begin dit jaar eigenaar van een '99 Accord Type-R.
Voor de mensen die al wat langer op het forum zitten zullen de ATR al kennen is al immers 9 jaar in de club (LCR).
Zelf heb ik aardig al wat Honda's gehad en op moment heb ik er 3 (KA8 Legend Coupe, SL Civic II, en de CH1 ATR)
Als werk prepareer, onderhoud & modificeer ik/mijn bedrijf NSX & Maserati/Ferrari's dus geen leek in het opbouwen & modificeren.
Maar goed, de ATR.
Redelijk impulsieve aankoop, na verkoop van mijn andere "speel" auto.
Was even wennen maar echt een heel leuke auto, gelukkig veel historie er bij en geen roest of schades.
Enigste wat wat er wel aanzat te komen was dat de motor wat rommelig draaiden en behoorlijk zweten en wat rare elektra issues.
Stilletjes aan symptomen vervangen en wat issues dingen fixen,
Ten eerste heb ik alle vacuüm slangen maar na gelopen, die zaten niet lekker.
Daarna TPS sensor overnieuw gekalibreerd , dit losten heel veel op.
Eerste wat me al op viel was dat de stationair regulator hardstikke dood was, gelijk nieuwe besteld
Na dit allemaal gedaan te hebben losten het grootste deel van de motor issues op.
Topper, gelijk maar nieuw brandstof filter & voorbanden gedaan daarna tijd je niets.
Noord Holland meeting mee gedaan;
Nieuwe velgen testen, al ben ik er nog niet helemaal over uit.
Gesmede toora competizione 17x8 ET50, (Group N spec, dus zonder naafkappen)
Paar weekendjes later toch maar keer naar het zweten van de motor gekeken.
En gelijk kijken hoe de kleppen en internals er uitzien
Daar na besloten toch maar aandrijflijn er uit te halen en alles in 1 keer echt goed te doen gelijk frisse start voor de ATR immers toch al 2 ton oud.
Gelijk onderdelen besteld, duurde even voor dat die binnen waren uit Japan. (aangezien de ATR ze H22A7 flink afwijkt van elke andere H22A)
Eindelijk deze week de hele voortrein uit elkaar gehaald:
Lekkages waren heel duidelijk, kruk as keerring, oliepomp keerring & kleppendeksels
Grote beurt distributie, alle keringen, spruitstukken volledig demonteren schoon maken.
Motor verder gedemonteerd, tot er alleen nog maar een onder blok en cilinderkop was.
Dus ook balans assen, oliepomp, balans as vertanding, achterste deksels er af
Die gelijk ook schoon gemaakt, nieuwe keerringen, nieuwe pakkingen en de hele mik weer getimed.
Vervolgens nokkenassen er uit, tuimelaars & lagers na gegaan, nieuwe seals, nokkenas keerringen.
Verdeler seal en een aluminium camplug. kleppen gesteld volgens de specificaties van JUN, was even onduidelijk dus voor de zekerheid even besproken met Japan (0.17mm & 0.19mm)
Onderblok ook na gegaan, zeef schoon gemaakt nieuwe seals in onderblok.
Olie pomp uitelkaar na gelopen overnieuw in elkaar.
Aangezien dat de vorige eigenaar (LCR) hem naar OBD-1 had laten ombouwen en er een Prelude ECU in zit gelijk inlaat aangepast.
een H22A7 gebruikt een totaal andere stationair systeem, (4 lossen lucht injectie punten) omdat er al een OBD1 twee poort IAC gemonteerd was moest het oude systeem dicht gemaakt worden.
Heb dus de adapter flens van drie naar twee port IAC verder aangepast, de lossen IAC poortjes in het inlaat spruitstuk behouden (mocht hij ooit stock moeten)
Maar de aanzuig kanaal afgedopt en de extra vacuum slangen door verbonden.
Daarna bak na gelopen, koppeling schoon gemaakt en na gelopen.
Keerring in de bak vervangen, alles gesmeerd en VSS vervangen
[img]http://i61.photobucket.com/albums/h76/C35A/Afbeelding%20van%20Ad6_zpsqzwrj54o.jpgp[img]
Motor er uit en in orden de ATR zelf maar naar buiten gerold was toch 35 graden.
Vervolgens de hele motor ruimte schoon gemaakt
Vervolgens de kabelboom aangepast, (dit was al min of meer bij elkaar gebakken over de jaren heen door de vorige tuner en wellicht een andere eigenaar???)
Boom open gehaald en vertakkingen opnieuw gesoldeerd, EGR totaal er uit gehaald en in de boom verstopt met de kabel geïsoleerd (gekrompen).
vervolgens ook een gebeunde lambda bekabeling hersteld een vervolgens alles OEM stijl ingebonden
(voor modificatie)
Legend stelt zich voor
Re: Legend stelt zich voor
Dat opgelost en terug naar het chassis toe.
Heb de accu bak er af gehaald en kwam er achter dat die er niet helemaal 100% uit zag,
Vervolgens bleek die zijn roestige ophang punten op het chassis wat oppervlakkige roest achter gelaten te hebben.
Was ook een vage kras in linker frame rail met oppervlakkige roest.
Kan natuurlijk niet dus vervolgens maar alle plekjes terug naar staal geschuurd en kaal gehaald.
Zink behandeling zoals de fabriek en dan weer top coat aan Championship white, zelfde geld voor de accu bak.
Halverwege het schuren:
Eerste laag zink, vervolgens de rest van de plekjes geschuurd en gecoat.
Halverwegen tweede laag topcoat
Accu bak weer nieuw:
Linker frame rail weer nieuw (let niet op de vieze vinger afdrukken)
Uit OCD ook maar gelijk het voor subframe gecoat, en vervolgens de rest van het chassis getectyleerd
Aandrijflijn klaar om gemonteerd te worden
Motor er in,
Vervolgens af bouwen, radiateur in, en alle aan bouwdelen.
Spec's op dit moment.
H22A7 (origineel blok, numbers matching)
JUN stage 2 nokkenassen
JUN nokkenas pulleys
Skunk2 klepveren set
Skunk2 titanium retainers
Skunk2 billet cam plug
OEM distributie
OE vast spanner setup (ipv hydro)
Blox EGR delete
Skunk2 66mm throttlebody
Baffle plate in carterpan
AC delete (pomp en alle leidingen etc)
Prelude BB4 verdeler
OBD1 conversie
Billet IAC adapter
K&N inleg filter
Castrol 5w30
Versnellingsbak U2Q7 ATR
Exedy stage 1 koppeling
Exedy vliegwiel
Honda MTF
Chassis CH1
KW V3 coilovers
Rotora BBK
Goodridge RVS remlangen rondom
Ferodo DS2500 remblokken
Heb de accu bak er af gehaald en kwam er achter dat die er niet helemaal 100% uit zag,
Vervolgens bleek die zijn roestige ophang punten op het chassis wat oppervlakkige roest achter gelaten te hebben.
Was ook een vage kras in linker frame rail met oppervlakkige roest.
Kan natuurlijk niet dus vervolgens maar alle plekjes terug naar staal geschuurd en kaal gehaald.
Zink behandeling zoals de fabriek en dan weer top coat aan Championship white, zelfde geld voor de accu bak.
Halverwege het schuren:
Eerste laag zink, vervolgens de rest van de plekjes geschuurd en gecoat.
Halverwegen tweede laag topcoat
Accu bak weer nieuw:
Linker frame rail weer nieuw (let niet op de vieze vinger afdrukken)
Uit OCD ook maar gelijk het voor subframe gecoat, en vervolgens de rest van het chassis getectyleerd
Aandrijflijn klaar om gemonteerd te worden
Motor er in,
Vervolgens af bouwen, radiateur in, en alle aan bouwdelen.
Spec's op dit moment.
H22A7 (origineel blok, numbers matching)
JUN stage 2 nokkenassen
JUN nokkenas pulleys
Skunk2 klepveren set
Skunk2 titanium retainers
Skunk2 billet cam plug
OEM distributie
OE vast spanner setup (ipv hydro)
Blox EGR delete
Skunk2 66mm throttlebody
Baffle plate in carterpan
AC delete (pomp en alle leidingen etc)
Prelude BB4 verdeler
OBD1 conversie
Billet IAC adapter
K&N inleg filter
Castrol 5w30
Versnellingsbak U2Q7 ATR
Exedy stage 1 koppeling
Exedy vliegwiel
Honda MTF
Chassis CH1
KW V3 coilovers
Rotora BBK
Goodridge RVS remlangen rondom
Ferodo DS2500 remblokken
Re: Legend stelt zich voor
Mooi te zien , zo je progressie van je "project" ... Keep it up.... !
- Raymond en Liset
- Posts: 226
- Joined: Thu Aug 28, 2008 5:39 pm
Re: Legend stelt zich voor
Ziet er allemaal goed uit, mooi om te zien.
- Knite Force
- Posts: 1300
- Joined: Mon May 08, 2006 6:29 pm
Re: Legend stelt zich voor
Zo dan!!
U houdt niet van half werk!!!
U houdt niet van half werk!!!
Re: Legend stelt zich voor
Goed bezig, zo blijven ze op de weg.
Re: Legend stelt zich voor
Hoe het hoort!! Netjes
Re: Legend stelt zich voor
Hoi Legend,
Welkom op ons forum. Erg mooi te zien hoe deze ATR weer als nieuw gemaakt wordt. Wat ge je er mee doen? Gewoon als fun-daily?
Greetz,
Lucas
Welkom op ons forum. Erg mooi te zien hoe deze ATR weer als nieuw gemaakt wordt. Wat ge je er mee doen? Gewoon als fun-daily?
Greetz,
Lucas
Deus Ex Machina!
Re: Legend stelt zich voor
Hoi Stadsgenoot
Gaaf project!
Zal je vast wel eens een keer spotten of treffen op een meet
Ray
Gaaf project!
Zal je vast wel eens een keer spotten of treffen op een meet
Ray
1990 Civic EE9
2003 Civic EP3
2008 Civic FA5
2003 Civic EP3
2008 Civic FA5