Aanschaf Ep3

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
Post Reply
User avatar
Roberto
Posts: 125
Joined: Sun Jul 26, 2015 2:24 pm

Aanschaf Ep3

Post by Roberto »

[font=Lucida Grande]Heren , heb na 12 en half jaar trouwe dienst dan eindelijk me EG6 van de hand gedaan.[/font]
[font=Lucida Grande]omdat ik nu toch echt wel weer eens wat anders wou.[/font]

[font=Lucida Grande]Nou wil ik natuurlijk weer een Honda terug ervoor. mijn oog viel op een EP3.[/font]
[font=Lucida Grande]Nu ziet ik dr genoeg staan op het internet, vooral veel RHD[/font]Image[font=Lucida Grande][/font]
[font=Lucida Grande]any way...nou wou ik graag tips van de kenners, om me beetje te behoeden van een evt kat in de zak kopen.[/font]
[font=Lucida Grande]Want wat me ook opviel , dat veel van de EP3's behoorlijk wat km hebben al. 200.000 + .[/font]
[font=Lucida Grande]is dit nou ook meteen een No go en verder kijken ? of kunne deze K blokken net zoveel hebben als de B16's[/font]

[font=Lucida Grande]maar verder tips waar ik zoal moet opletten ...evt geluidjes ed.bij de motor en geloof dat dit model niet echt bekend staat om ze roest plekjes, zoals ik die had bij me Eg.[/font]

[font=Lucida Grande]Mannen help me out..... en alvast bedankt ?[/font]
User avatar
Lucas79
Posts: 1560
Joined: Sun Nov 04, 2007 7:19 am
Contact:

Re: Aanschaf Ep3

Post by Lucas79 »

Hoi Roberto,

Hoewel je je hier al een stukje voorstelt, zou je dit netjes in het 'even voorstellen' topic willen doen? http://www.type-r.nl/forumdisplay.php?7-Even-voorstellen

Zeker dat er dan een behoorlijk aantal EP3 rijders/kenners je willen helpen met waar je op moet letten.

Greetz,

Lucas
Deus Ex Machina!
User avatar
Roberto
Posts: 125
Joined: Sun Jul 26, 2015 2:24 pm

Re: Aanschaf Ep3

Post by Roberto »

heb je zeker een punt...maar aangezien ik me zinne heb gezet op een EP3.
lijkt me het voorstellen toch wel stuk leuker, met een auto erbij...

Nu zou het zijn , goh roberto wat rijd je nu....uhm benen wagen op moment haha

maar je heb zeker gelijk hahah . :D
User avatar
Mindstorm
Posts: 309
Joined: Sun Nov 23, 2014 10:57 pm

Re: Aanschaf Ep3

Post by Mindstorm »

Ik heb de mijne nu een half jaartje, hier voor reed ik ook een EG, de grootste verandering is dat een EP niet roest en een minimaal olie verbruik heeft. (168xxxkm)

Naar mijn idee zijn de bakken niet echt geweldig, standaard een beetje moeilijk naar zn 2 met rustig rijden, en de lagers wilde dacht ik wel is wat geluid gaan maken.
Trillende remmen als je een paar keer flink remt, stoptech schijven en ferodo ds2500 er op en dat is ook weer weg.
De motor wilt nog wel is zingen, dit kan komen door de multi riem spanners, of door je ketting spanner.

Verders....tja, auto's lijken veel op vrouwen he, als je een leuke vrouw tegenkomt weet je ook nooit van te voren wat de min punten zijn, daar moet je mee leren leven of een oplossing voor zoeken ;)
User avatar
Roberto
Posts: 125
Joined: Sun Jul 26, 2015 2:24 pm

Re: Aanschaf Ep3

Post by Roberto »

hahah leuk geformuleerd ... daar heb je zeker een punt.
En wat je zegt, dat is een grooooote vooruitgang , geen roest !!
Maar hoeveel km kenne die blokken hebben +- ? Heb dr een aantal op oog, maar allemaal 200.000+ moet geen probleem zijn toch?
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Re: Aanschaf Ep3

Post by slydawg »

Heb standaard blokken zien die geploft waren met nauwelijks een ton erop en alleen maar straat km hebben gemaakt en blokken gezien die nog prima draaien boven de 2 ton en heleboel circuit/race km hebben gezien. Is dus geen vast gegeven dat het een x aantal km kan hebben.
Zolang je geen rare geluiden hoort als de motor draait zou het goed moeten zijn, blijft altijd een gok he.
Enige dat je kan horen als de motor draait zijn de injectoren, die tikken nogal. Lagers van multiriem moeten gewoon stil zijn.
Blok met veel km's kan je altijd nog compressie en/of lektest doen om zo de "gezondheid" van het blok beter te bepalen.
Kettingspanner hoort geen geluid te maken, enige wat je soms hebt is als de auto enkele dagen heeft stil gestaan dat je een seconde een ratelend geluid hoort als je de auto start, dit komt doordat de kettingspanner op oliedruk werkt, zodra de motor draait en er oliedruk is op spanner komt hoort dit geluid weg te gaan.
De distr. ketting hoort levenslang mee te gaan maar deze kunnen rekken, wel 1 tot 2 schakels langer dan een nieuwe heb ik meegemaakt, de spanner kan dan zoveel rek niet meer opvangen en dan kan het voorkomen dat de ketting een tandje of 2 verspringt. Als dat gebeurt krijg je vanzelf een foutmelding.
Gebroken ketting is uiterst zeldzaam.
De eerste modellen hadden idd last van een krakende 2de versn als de olie nog koud was, in de latere modellen zou dit door Honda zijn verholpen, ik zelf heb er nooit last van gehad.
Standaard remmen zijn idd niet opgewassen tegen misbruik.
User avatar
Roberto
Posts: 125
Joined: Sun Jul 26, 2015 2:24 pm

Re: Aanschaf Ep3

Post by Roberto »

Nee dat is zeker ook het eerste wat aangepakt gaat worden.... weet nog goed met me EG, de standaard remmerij is echt bagger.
Had toen ook greenstuff geprobeerd ook bagger, toen als laatste Ferodo ds2500 met Brembo schijven....man man wat een dag en nacht verschil..
monteerde toen erna nooit meer anders ...
Maar bedankt weer Heren Ep rijders , voor de nodige toelichtingen hier over !!! Echt gewaardeerd :cool:
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Re: Aanschaf Ep3

Post by Jo& »

Jammer dat je van de dames niks wil horen.
Het zijn er niet veel maar er zijn er een paar met erg veel ervaring.
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Re: Aanschaf Ep3

Post by slydawg »

Dat zegt hij niet Jo, de dames hebben niet gereageerd dus bedankt hij de heren :-)
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Re: Aanschaf Ep3

Post by Jo& »

Haha hij begint zn eerste post met Heren.
Maar ik gein er altijd mee want het is eigenlijk dat mensen vast zitten in een verwachtingspatroon ;-)
User avatar
Roberto
Posts: 125
Joined: Sun Jul 26, 2015 2:24 pm

Re: Aanschaf Ep3

Post by Roberto »

Jo& wrote:Haha hij begint zn eerste post met Heren.
Maar ik gein er altijd mee want het is eigenlijk dat mensen vast zitten in een verwachtingspatroon ;-)



Daar heb je eigenlijk wel een punt.... Excuus hiervoor.. hahahah :cool:
Post Reply