How to: Short Shifter voor FN2 voor nog geen € 50,00!

Alles over versnellingsbakken en koppelingen.
Post Reply
User avatar
Lucas79
Posts: 1560
Joined: Sun Nov 04, 2007 7:19 am
Contact:

How to: Short Shifter voor FN2 voor nog geen € 50,00!

Post by Lucas79 »

Hoi mede FN2 rijders,

Voor een paar euro (pond) kun je zelf een Short Shifter installeren op een FN2. Dit maakt het schakelen veel directer (korter) en naar mijn mening veel fijner.

Benodigdheden:

- Short Shifter (te koop via ebay voor ± £ 19,- zie hyperlinks onderaan deze post) 1 × Steeksleutel 14
- Pijpsleutel 14 (of doppenset)
- Platte schroevendraaier (2 of 3)
- Kruiskop schroevendraaier (2 of 3)
- kleinbeetje Smeervet/Kogellagervet
- Waterpomptang of Bankschroef
- Dremel of vijl

1 tot 1,5 uur vrije tijd

Bij veel FN2 rijders is de OEM pookhoes een doorn in het oog, omdat deze snel versleten is. Als je toch bezig bent, adviseer ik deze ook gelijk te vervangen. De kosten van een echt lederen pookhoes bedragen ongeveer £ 18,-. Voor vervangen van de pookhoes zie deze "how to": (link komt nog)

Om de Short Shifter te installeren, moeten de plastic kap rond de schakelpook, de armsteun en de onderste helft van de middenconsole verwijderd worden. Tevens zal er waarschijnlijk wat van de plastic behuizing van de schakelpook af gevijld moeten worden. Met onderstaande "how to" zou je dit zelf redelijk makkelijk moeten kunnen. De foto's zijn deels afkomstig vanaf het Engelse forum "http://www.civinfo.com", waardoor er in sommige gevallen RHD foto's staan. Alles is het zelfde, alleen zit een schroef soms t.o.v. de foto aan de andere kant. ;)

De Short Shifter kit bestaat uit de volgende onderdelen:

Image


Stap 1: Verwijder de pookknop:

Image


Stap 2: Verwijder de plastic kap rondom de versnellingspook:

Let er op dat je deze vanaf de achterkant los haalt (kliksysteem). Het beste is met een hard plastic wig, of anders heel voorzichtig met een platte schroevendraaier.

Image


Stap 3: Verwijder de armsteun:

Dit gaat redelijk eenvoudig. Verwijder de beschermkapjes en draai de schroeven erachter los. Trek vervolgens vanaf achter de midden console omhoog. Dit zou zonder al te veel moeite los moeten komen. Let even op dat je armsteun eerst een klein stukje los haalt om de kabel van de 12v aansluiting los te halen.

Image

Image

Image


Stap 4: Verwijder de onderste helft van de middenconsole:

Verwijder eerst de plastic klipjes zoals op de foto is aangegeven. Bij mijn FN2 waren het overigens maar 3 klipjes, mogelijk dat model 2009 en verder er vier hebben.

Het helemaal loshalen van dit onderdeel gaat ietsje lastiger, omdat de handrem en de onderste kap van het stuurhuis wat in de weg zitten. Ik kreeg de kap het makkelijkste weg door deze eerst iets naar boven te trekken zodat alle klipjes los schoten en daarna iets naar rechts (bestuurderskant) te buigen, om voorbij de handrem te komen. De klipjes komen redelijk makkelijk los (en klikken ook weer redelijk makelijk vast bij het monteren) dus gebruik geen overdadig veel geweld.

Image


Stap 5: Losmaken van de blauw plastic kogelhoes (gebruik meegeleverde tooltje van de Short Shifter)

Haal eerst de stang met de zwarte kogelhouder aan de onderkant van de schakelstang los. Dit gaat eenvoudig door de twee metalen beugels naar buiten weg te drukken en vervolgens de stang naar beneden te duwen. De stang aan de linker kant met de witte kogelhouder kan je op dezelfde manier loshalen, maar is niet noodzakelijk.

Daarna moet je de blauw plastic kogelhoes van de kogel af halen. Dit ging bij mij erg stroef. Probeer voorzichtig, maar wel met kracht, een kant op te wrikken. Bij mij schoot die in een keer los waardoor ik mijn vinger open gehaald heb aan een metalen rand ergens.

Image


Stap 6: Vervang de afstandasbussen van de versnellingspookhouder:

Draai eerst de drie bouten op foto 1 met een pijpsleutel 14 of met een ratel met dop 14 los.
Maak eventueel de stang met de witte kogelhouder los op dezelfde manier als de onderste stang met de zwarte kogelhouder. (werkt iets makkelijker)
Je hebt dan net genoeg speling om de metalen bus naar achteren er uit te drukken.
Als laatste druk of trek je de zwarte rubberen ringen er uit. (foto 2 en 3)

Image


Stap 7: Plaats de afstandsbussen die bij de Short Shifter zijn geleverd onder de versnellingspookhouder:

Plaats de afstandsbussen op dezelfde plaats als waar de oorpronkelijke bus met rubber zat, met de dunnere kant naar boven.
Zet versnellingspookhouder weer vast met de originele bouten.

Image


Stap 8: Installeer de Short Shifter:

Smeer de kogel van de Short Shifter in met een klein beetje smeervet of kogellagervet.
Druk het blauwe plastic kapje over de kogel. Dit gaat best zwaar, dus gebruik hiervoor een waterpomptang of als je hebt een bankschroef.

Image

Zorg ervoor dat er geen stof of andere troep in de Short Shifter zit en schuif deze over de oorpronkelijke kogel, met de aandraaischroef naar boven.
Draai de Short Shifter met de meegeleverde imbus goed vast, zodat deze geen kant meer op kan.
Trek de schakelstang helemaal naar je toe en bevestig de versnellingspook met de Short Shifter door de zwarte kogelhouder er op te drukken. Dit moet heel soepel gaan en precies passen.

Image


Stap 9: Zorg ervoor dat alle versnellingen, soepel werken!:

Doordat de schakelstang langer is geworden, wordt deze naar beneden gedrukt. Dit zorgt er voor dat bij het schakelen naar de versnellingen 2, 4 en 6 de zwarte kogelhouder tegen de onderkant van het plastic aan komt. Er zal daardoor een stukje van de plastic houder van het schakelpook-mechanisme afgevijlt moeten worden. Ik heb zelf hiervoor een dremel gebruikt. Het plastic is redelijk zach, dus als je een dremel gebruikt, "smelt" het plastic weg. Het voordeel is er dan niet zoveel stof in de auto terecht komt, het nadeel is dat het dremel bitje vol loopt met plastic.

Zorg er voor dat de zwarte kogelhouder 100% vrij kan bewegen als je naar de even versnellingen schakelt!

Image


Stap 10: Bouw alles in omgekeerde volgorde weer op en geniet van een veel korter en directer schakel gevoel. :)





Hyperlinks naar de Pookhoes ("Gaiter" in het Engels) en Short Shifter die ik gekocht heb. (geen garantie dat deze links nog geldig zijn, als ze niet werken, gewoon even zoeken op ebay.)

Short Shifter: http://www.ebay.co.uk/itm/Honda-Civic-Type-R-Si-06-08-Short-Shifter-Shift-Quick-/320661701658?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4aa8ed441a
Pookhoes: http://www.ebay.co.uk/itm/HONDA-CIVIC-TYPE-R-2006-2012-GEAR-GAITER-GAITOR-RED-STITCH-EMBROIDERY-TYPE-R-new-/290896365843?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item43bac64913
Deus Ex Machina!
mrkeffo
Posts: 732
Joined: Mon Jan 23, 2012 6:53 pm

Re: How to: Short Shifter voor FN2 voor nog geen € 50,00!

Post by mrkeffo »

Mooie how to!
User avatar
bb2k10
Posts: 129
Joined: Mon Nov 18, 2013 8:09 pm

Re: How to: Short Shifter voor FN2 voor nog geen € 50,00!

Post by bb2k10 »

Nette write-up! Ik zelf zou deze hoes bestellen.

En hoe bevalt hij....
User avatar
Lucas79
Posts: 1560
Joined: Sun Nov 04, 2007 7:19 am
Contact:

Re: How to: Short Shifter voor FN2 voor nog geen € 50,00!

Post by Lucas79 »

Bevalt super! Ik heb het schroefdraad van de pookstang ook nog wat naar onderen verlengd en er een Skunk2 pookknop op gezet. Voelt echt heerlijk. Veel korter, maar ook soepeler.
Deus Ex Machina!
User avatar
Ray1990
Posts: 780
Joined: Sat Oct 20, 2012 4:38 pm

Re: How to: Short Shifter voor FN2 voor nog geen € 50,00!

Post by Ray1990 »

iets anders dan ep3, maar zelfde idee. Met een steeksleutel 12/14 kan je ook de blauwe dop eraf halen (zodat je niet je vingers open haalt haha).

Mooie how to :) jammergenoeg heb ik er niks aan xD
Post Reply