How to ..... Kleppendeksel

Hier alle motorische gerelateerde onderwerpen
Post Reply
User avatar
itr703
Posts: 401
Joined: Thu Jan 15, 2004 11:26 pm
Contact:

How to ..... Kleppendeksel

Post by itr703 »

Afgelopen jaar heb ik een gerestaureerd kleppendeksel op de kop getikt.
Nu moet hij er natuurlijk nog op ......
Nu heb ik geen twee linkerhanden maar wil wel zeker weten dat ik de goede
stappen doorloop ...... Wat komt hier bij kijken ?

- Verwijderen afdekkapje bougies
- Losmaken aarde draad
- Verwijderen bougiekappen
- Losdraaien moeren kleppendeksel
- Oude kleppendeksel verwijderen (Gaat dit makkelijk of zit hij meestal "vastgebakken" op de pakking ?)
- Resten kleppendekselpakking verwijderen van blok (met wat (?) of komt het altijd in zijn geheel "los" ?)
- Nieuwe (?) kleppendekselpakking op blok (met wat ? In het WPH staat dat je op een aantal plaatsen vloeibare
pakking moet gebruiken)
Is de oude pakking herbruikbaar ?
- Nieuwe kleppendeksel op blok
- Moeren aandraaien met juist moment (kruislings ?)
- Overzetten olievuldop
- Bougiekappen weer monteren
- Afdekkapje bougies weer monteren
- Vastzetten aarde draad
- Oliepijl controleren
- Check op lekkage na X-aantal km.

Zijn dit de stappen die je doorloopt ?

Alternatief is natuurlijk bij de dealer laten doen maar dit lijkt me toch
wel iets wat zelf te doen is ......
mrkeffo
Posts: 732
Joined: Mon Jan 23, 2012 6:53 pm

Re: How to ..... Kleppendeksel

Post by mrkeffo »

Stappen zijn prima denk. Advies is altijd nieuwe pakking te gebruiken. En waar je de halve maantjes hebt van de nokkenas schalen daar even op de hoekjes klein beetje vloeibare pakking doen tussen de pakking en t blok. Voor de rest goed opletten dat je de moertjes niet te vast zet dat dat die maar met 15nm vast moeten?

Soms wilt de oude pakking wel beetje blijven plakken . Gewoon zachtjes opwippen van de deksel dan. Zitten er nog oude pakking resten netjes of met fijne schuurpapier schoon maken of met van dat scotch brite
User avatar
Ray1990
Posts: 780
Joined: Sat Oct 20, 2012 4:38 pm

Re: How to ..... Kleppendeksel

Post by Ray1990 »

Uit ervaring kan ik spreken, dat het zo goed moet gaan. Let wel op dat je ''gelijktijdig' de moeren aandraait, dus veel geduld hebben hierbij :)
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Re: How to ..... Kleppendeksel

Post by mr. X »

Dit is wel een van de minst spannende dingen om te doen dat vrijwel niet fout kan gaan.

Alles simpelweg losdraaien, goed schoonmaken en weer monteren.

Wel het advies van het WPH opvolgen en vloeibare pakking op de hoeken van de pakking smeren bij de nokkenas bruggen. Het liefst originele Hondata pakking. Daar willen ze nog wel eens lekken.

Je moet op twee dingen letten:

Oude Hondata pakking wil nog wel eens heel vast zitten. Zodra je de deksel er vanaf hebt zul je waarschijnlijk met een schroevendraaier of mesje deze restjes vanaf willen afkrabben. Pas dan op dat de restjes niet in je kop vallen! Kan waarschijnlijk niet veel kwaad maar ik heb ze er liever niet in en dat gebeurd makkelijker dan je denkt ;) .

Verder alle oude pakkingen (ook die rond je bougie gaten zitten!) en je blok goed schoonmaken met remreiniger zodat ze mooi droog zijn en goed hechten. Je zult merken dat het langer duurt dan je denkt maar als je dit secuur doet zal hij nooit gaan lekker.

Kleine tip:
De pakking wil nog wel eens vallen als je de deksel omdraait en wil monteren.
Om dit te ondervangen doe je twee kleine druppeltjes vloeibare pakking in het 'gootje' van de kleppendeksel waar de pakking in valt. Ik doe ze vaak op de lange kant omdat hij daar eerder gaat zakken. Zodoende blijft de pakking kleven aan de deksel en kun je hem gemakkelijk omdraaien.

Pakking kan maar op een manier gemonteerd worden! Kijk hier goed maar. Op de lange kant zit een verdikking. Deze verdikking valt ook weer in een uitsparing in de deksel.

Boutjes vastdraaien doe ik zelf ook op moment en kruislings van binnen naar buiten maar handvest is ook goed mocht je zo'n ding niet voor handen hebben.

Succes!
Bij twijfel mag je altijd langs komen dan doe ik het even voor je ;)
Post Reply