Deur niet meer te openen .....

Hier allle technische onderwerpen over het uiterlijk en innerlijk van de auto.
Post Reply
User avatar
itr703
Posts: 401
Joined: Thu Jan 15, 2004 11:26 pm
Contact:

Deur niet meer te openen .....

Post by itr703 »

Een tijdje geleden kon de bestuurdersdeur van mijn ITR niet meer worden geopend. Ik heb dit
inmiddels opgelost en wil graag met jullie delen hoe ik dit heb gedaan.

Op internet heb ik een DIY gevonden en deze aangevuld omdat ik het net iets anders heb opgelost.

DIY op:
http://www.torontointegras.ca/integra-technical-questions-tips-35/door-lock-jammed-41555/
dan scrollen naar de een_na_laatste reactie.

Symptoom
------------
De deur kan niet meer van het slot worden gehaald. De sleutel draait een klein stukje maar
kan niet worden doorgedraaid. Het lijkt net of je tegen een rubbertje aandraaid; De sleutel veert
terug. Ook aan de binnenkant is de deur niet te openen;
Het knopje waarmee je unlockt kan ook niet worden doorgedrukt.

Het openen van de deur
----------------------------
Tsjaaa.... dat is een probleem; De deur is op slot en je kunt dus niet makkelijk het paneel aan
de binnenkant verwijderen om van binnenuit het probleem te verhelpen. Ik heb eerst het "bakje"
in de armsteun gedemonteerd en het stuk plastic wat zit rondom het knopje en de hendel
(verborgen schroefje achter een wegverend stukje plastic en dan er af schuiven richting
achterkant auto). Ik heb toen een tijdje gerommeld met de stangetjes die zitten aan het
knopje en hendeltje aan de binnenkant van de deur maar van hieruit kun je eigenlijk
weinig doen.

Ik heb tegelijkertijd ook aan de passagierskant het paneel gedemonteerd zodat ik kon zien
hoe de deur is opgebouwd. Ook aan deze kant wat gerommeld met op slot doen en er weer af.

Op een gegeven moment merkte ik dat ik de bestuurdersdeur van het slot af kon halen.
Later heb ik gemerkt dat het ook ging door aan de buitenkant te "pompen" met de hendel en
tegelijkertijd de sleutel te bedienen. Ook nu weer geen exacte wetenschap: soms werkt dit
direct maar meestal sta je wel even te proberen.

Lukt dit allemaal niet dan blijft volgens mij alleen de volgende twee (destructieve)
methodes over:

1)
Op internet heb ik een verhaal gelezen dat men beide stoelen verwijderd en dan probeert
iets aan de onderkant van het paneel tussen de deur te wringen zodat hij kan worden
losgetrokken. Je hebt nu wat ruimte om het probleem op te lossen maar dat zal minimaal zijn.
Waarschijnlijk heb je ook schade aan het paneel omdat je het paneel over de dorpel
moet trekken (buigen) en de bovenkant vast blijft zitten.

2)
Op internet lees je ook verhalen waar men de zaag zet in het paneel en het paneel
vervolgens vervangt.

Vooral hier: heef iemand een betere tip ??

Oorzaak
----------
Nu de deur dus geopend was kon ik het paneel verwijderen en op zoek naar het probleem.
Het slot-mechanisme halverwege de zijkant van de portier (de "latch" ?) was met geen
mogelijkheid te bedienen.
Aan de achterkant van het slotmechanisme vond ik een hendeltje wat vrij was te bewegen:

- Hendeltje omhoog -> slot is te bedienen
- Hendeltje omlaag -> symptoom is weer terug

Onderin de deur vond ik een veertje. Het is een trekveertje van plusminus 2,5cm met aan
beide kanten een oogje waarvan eentje afgebroken. Om het veertje hoort een stukje zwart
plastic wat dus ook onderin de deur lag.
Als je genoeg licht hebt kun je ook (net) beide haakjes zien waar het veertje aan hoort te zitten.

Hier vindt je een "exploded view" van de slot-deurcomponenten:
http://www.hondapartsnow.com/Page_Product/PartDetail.aspx?catalogID=58&productID=4&yearID=20&doorID=2&gradeID=11&areaID=2&transmissionID=3&originID=-1&colorLabelIDs=-1&colorLabelID=-1§ionID=&idAndImageID=10229%201479479

Het onderdeel waar het veertje aan zit bevindt zich boven de "1"

Ik vermoed dat het veertje onderdeel is van het mechanisme dat er voor zorgt dat je de deur
niet in het slot kunt gooien. Bij de ITR moet je de bestuurderskant ALTIJD met je sleutel
op slot doen.

TIP: achter het paneel zit een stuk doorzichtig plastic om vocht van een nat raam tegen
te houden. De kit (net kauwgum) waarmee dit stuk plastic vast zit plakt werkelijk overal
aan (ook na 15 jaar) en laat zich niet makkelijk verwijderen.
Met een beetje WD40 kun je de kit zo afvegen.

Veertjes zoektocht
-----------------------
Bij de dealer is het veertje niet los leverbaar. Je kunt alleen de hele "latch" bestellen.
Ook op de verschillende onderdelen sites staat het niet op tekening. Via de dealer wel een
iets langer veertje gekregen. Ook via dit Forum wat tips gekregen
maar uiteindelijk besloten om het oude veertje te hergebruiken omdat enkel het oogje was
afgebroken. Met een (rondbek) tang de laatste winding dus omgezet en er een net
nieuw oogje aangemaakt.
Let op !! Niet in een te strakke hoek buigen anders breekt het nieuwe oogje zo weer af.

Het plaatsen van het veertje
----------------------------------
Wil je er goed bij kunnen dan moet je het slot-mechanisme in zijn geheel demonteren.
Aan het mechanisme zitten 4 stangetjes die los moeten en achteraf weer vast. Ook de
raamrails/geleider zul je moeten demonteren.

Ik heb hier niet voor gekozen omdat alles wat je losdraait ook weer vast gezet moet
worden (met wat afstellen wellicht) in de toch al beperkte ruimte in de deur.

Wat ik wel heb gedaan:
- Aan de binnenzijde bij de bediening 2 schroeven verwijderd zodat deze unit loshangt
- Demonteren solenoid van het alarm welke de centrale deurvergrendelingbedient.
(Normaal zit op deze plek een zwart bakje gemonteerd waardoor de 2 stangetjes van
de bediening aan de binnenkant gaan.
- linksonder het boutje van de raamrails zo ver mogelijk losgedraaid zodat de raamrails
deels opzij kan worden geschoven
- de 3 bouten waarmee het slot (de "latch") in het portier zit een slagje los gedraaid zodat
deze iets ruimte heeft

Vervolgens heb ik aan 1 oog van het veertje een stukje touw geknoopt. Linksboven in de deur
zit een zwarte plastic afdekknop. Deze heb ik verwijderd en door dit gat het touwtje met
veertje laten zakken. Met wat spelen met het hendeltje waarop zich het onderste haakje
bevindt lukte het me het veertje aan te haken.
Het zwarte plastic hoesje over het touwtje naar de veer getrokken en vervolgens de veer
aan het bovenste haakje aangehaakt. Vanaf de buitenkant heb je nauwelijks zicht op de
haakjes (aan de achterkant van het slot).
Goed licht is ontontbeerlijk. Ik had hiervoor een zaklamp in de deur gemonteerd/geklemd.
Het klinkt makkelijk maar het meeste moet op gevoel. Het goede nieuws is dat het met
een beetje geluk 10 minuten werk is.

Het slot werk weer zoals je mag verwachten. Ik heb een week gewacht met het terugmonteren
van het binnenpaneel (je weet immers nooit ......). Inmiddels functioneert e.e.a. alweer
bijna 6 maanden.

Aanvullingen en/of opmerkingen welkom !!
Post Reply