wielbout afgebroken

Hier alles over dempers, Veren, Draagarmen en de rest van het onderstel
Post Reply
User avatar
pyrofreak666
Posts: 211
Joined: Sun May 02, 2010 11:17 am

wielbout afgebroken

Post by pyrofreak666 »

Weet iemand welke maat wielbout er standaard op een fn2 type r (2007) zit? Heb net mijn banden gewisseld, zag al dat de bouten een beetje krom waren... en ja... bij het vastdraaien (handvast) brak er 1 af! Weet alleen niet welke maat draadlengte ik moet bestellen voor de originele 18" velgen. Weet iemand dat misschien? Heeft uberhaupt iemand weleens meegemaakt dat ze krom waren? Dat mag toch niet gebeuren?
User avatar
vtec vince
Posts: 2751
Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am

Re: wielbout afgebroken

Post by vtec vince »

Holy sh#t !
Ik denk dat je van geluk kunt spreken dat die bouten niet onder het rijden afgebroken zijn.
Een ding is zeker, zoiets zou dus eigenlijk niet mogen gebeuren!

Je kunt ze wel opmeten en dan bestellen bij de dealer.
Ik kan je alleen niet vertellen of ze gemakkelijk verwisselbaar zijn of dat ze erin geperst zitten...

Kan dit het gevolg zijn van wielmoeren niet kruislings aandraaien zodat het wiel niet netjes gecentreerd zat?
Al zou je dit met rijden waarschijnlijk ook wel gemerkt hebben als dat het geval zou zijn.
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
User avatar
pyrofreak666
Posts: 211
Joined: Sun May 02, 2010 11:17 am

Re: wielbout afgebroken

Post by pyrofreak666 »

Ik draai ze altijd kuislings aan, dus kan het niet geweest zijn, heb echt geen idee van de oorzaak. Ik ben idd bang dat ze geperst zitten... Heb met rijden nooit iets gemerkt en de moeren worden altijd goed vast gezet.

Ga maandag wel ff met de dealer bellen idd.
User avatar
Ray1990
Posts: 780
Joined: Sat Oct 20, 2012 4:38 pm

Re: wielbout afgebroken

Post by Ray1990 »

Dat is freaky, maja net wat al wordt gezegd, goed dat het gebeurd tijdens het draaien i.p.v. rijdend. Succes ermee!!
mrkeffo
Posts: 732
Joined: Mon Jan 23, 2012 6:53 pm

Re: wielbout afgebroken

Post by mrkeffo »

Dat is wel raar. Heb het wel vaker zien gebeuren bij de bandenzaak. Komt soms door de winter met vocht ertussen. Maar dat is wel raar aangezien t zomer is. En mag ik vragen of je ze op moment gezet?

Het is naar mijn weten niet heel makkelijk dacht dat naaf uit elkaar geperst moet worden wil je de draadeinden erin en eruit krijgen. En met eruit persen van de naaf gaat meestal t lager ook stuk omdat je die niet in z'n geheel er netjes uit kan persen meestal.
User avatar
pyrofreak666
Posts: 211
Joined: Sun May 02, 2010 11:17 am

Re: wielbout afgebroken

Post by pyrofreak666 »

mrkeffo wrote:Dat is wel raar. Heb het wel vaker zien gebeuren bij de bandenzaak. Komt soms door de winter met vocht ertussen. Maar dat is wel raar aangezien t zomer is. En mag ik vragen of je ze op moment gezet?

Het is naar mijn weten niet heel makkelijk dacht dat naaf uit elkaar geperst moet worden wil je de draadeinden erin en eruit krijgen. En met eruit persen van de naaf gaat meestal t lager ook stuk omdat je die niet in z'n geheel er netjes uit kan persen meestal.


Daar was ik al bang voor idd, zal wel een compleet nieuwe lager worden denk ik...
mrkeffo
Posts: 732
Joined: Mon Jan 23, 2012 6:53 pm

Re: wielbout afgebroken

Post by mrkeffo »

Overwegen waard om gelijk na te denken wat je wilt. Als je bijv langere draadeinden erin zet kan je 5mm of meer spacers rijden komt mis weer van pas voor de looks en de wegligging soms ook.
User avatar
vtec vince
Posts: 2751
Joined: Sun Jun 21, 2009 11:13 am

Re: wielbout afgebroken

Post by vtec vince »

Zolang zijn wielen maar binnen de spatbord rand vallen kun je idd met spacers werken.
Maar ik betwijfel of dat ten goede komt van je wegligging!
Je zou dan wel evt een andere et waarde velgen kunnen gebruiken.

Dat word een lekker duur geintje zo.
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten verleend worden
User avatar
pyrofreak666
Posts: 211
Joined: Sun May 02, 2010 11:17 am

Re: wielbout afgebroken

Post by pyrofreak666 »

Tsja... ben niet van plan om verdere aanpassingen te doen. Voorlopig is dit geintje op zich al een groot probleem. Bij verder onderzoek bleken alle draadeinden krom te zijn. Hierdoor is het breken ontstaan. Inmiddels is ook de tweede draad gebroken en kan er niet meer gereden worden. Morgen dealer bellen of deze draadeinden geklonken/vast zitten. Daarna nader plan trekken. Anders zal de arm eraf moeten en gerepareerd. Daarna kan ermee gereden worden naar de garage om alle bouten/draadeinden te vervangen. Flinke klus dus! Even afwachten wat de dealer adviseerd. Rijden is geen optie meer in ieder geval.
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Re: wielbout afgebroken

Post by slydawg »

Draadenden zitten gewoon geperst in wielnaaf en kan je gewoon bestellen bij de dealer.
Fusee eraf, naaf eruit persen, draadenden uit naaf persen, nieuwe erin persen, naaf terug in fusee persen en klaar.
Naaf moet gewoon uit fusee worden geperst zonder t lager stuk te maken.
Wat ik me zou afvragen is hoe in godsnaam de draadenden krom kunnen worden??
User avatar
Lucas79
Posts: 1560
Joined: Sun Nov 04, 2007 7:19 am
Contact:

Re: wielbout afgebroken

Post by Lucas79 »

Ho-Lee-Fuk!

Ben inderdaad zeer benieuwd hoe dat kan?? Ik heb op mijn FN2 al zeer vaak velgen gewisseld, onder andere vanwege trackdays, 18", 17", 18" met spacers, en zelfs een keer verkeerde bouten gebruikt (conisch, i.p.v. bolconisch), maar nog nooit iets gemerkt van kromme bouten. Heeft de velg er soms "los" opgelegen?

Succes in ieder geval.

Greetz,

Lucas
Deus Ex Machina!
User avatar
integra
Posts: 634
Joined: Mon Jun 06, 2005 9:15 pm

Re: wielbout afgebroken

Post by integra »

Komt vaak door het te vast draaien..
User avatar
pyrofreak666
Posts: 211
Joined: Sun May 02, 2010 11:17 am

Re: wielbout afgebroken

Post by pyrofreak666 »

De velg zat niet los en ik draai de moeren met de hand goed vast. De dealer heeft het nog nooit meegemaakt en kan er geen reden voor geven. Ga nu de voorpoten loshalen en breng ze naar de dealer. Dan doen hun het perswerk en dan is het weer een kwestie van monteren... zucht...

Alles komt goed hoop ik :)
slED9e
Posts: 398
Joined: Sun Jun 25, 2006 9:09 pm

Re: wielbout afgebroken

Post by slED9e »

pyrofreak666 wrote:De velg zat niet los en ik draai de moeren met de hand goed vast. De dealer heeft het nog nooit meegemaakt en kan er geen reden voor geven. Ga nu de voorpoten loshalen en breng ze naar de dealer. Dan doen hun het perswerk en dan is het weer een kwestie van monteren... zucht...

Alles komt goed hoop ik :)


Met de hand kunnen ze ook te vast, pas op voor je abs sensors
User avatar
pyrofreak666
Posts: 211
Joined: Sun May 02, 2010 11:17 am

Re: wielbout afgebroken

Post by pyrofreak666 »

Auto vandaag naar dealer gebracht, daar bleek idd dat de moeren te vast hadden gezeten. Ik ken kennelijk mijn kracht niet, want volgens de dealer had ik zelfs het draad verlengd! Leuk geintje dus... alle bouten en moeren worden nu vervangen. Dinsdag weer klaar. Ben benieuwd naar de prijs...
Pepijn
Posts: 84
Joined: Sat Feb 23, 2013 6:54 pm

Re: wielbout afgebroken

Post by Pepijn »

pyrofreak666 wrote:Auto vandaag naar dealer gebracht, daar bleek idd dat de moeren te vast hadden gezeten. Ik ken kennelijk mijn kracht niet, want volgens de dealer had ik zelfs het draad verlengd! Leuk geintje dus... alle bouten en moeren worden nu vervangen. Dinsdag weer klaar. Ben benieuwd naar de prijs...


Misschien toch maar overwegen een momentsleutel aan te schaffen?
Deze zijn er in diverse prijsklassen en ook de goedkopere doen uitstekend hun werk.

Succes en hopelijk valt de rekening mee.
User avatar
pyrofreak666
Posts: 211
Joined: Sun May 02, 2010 11:17 am

Re: wielbout afgebroken

Post by pyrofreak666 »

thnx Pepijn, ben inderdaad al aan het kijken voor een momentsleutel. Bedankt voor de tip! grts
Post Reply