Stapsgewijs oplopen snelheidsmeter

Hier alle elektrische gerelateerde onderwerpen die niet binnen bovenstaande onderwerpen vallen.
Post Reply
Armada
Posts: 38
Joined: Thu Jan 03, 2013 5:44 pm

Stapsgewijs oplopen snelheidsmeter

Post by Armada »

Geachte heren/dames,

Aangezien ik hier nog niets over heb kunnen vinden binnen dit forum stel ik toch de vraag maar even.

De snelheidsmeter van mijn EP3 (2002, 170.000 gelopen) lijkt met "stapjes" omhoog te gaan naarmate de snelheid oploopt.
Dit heeft echter geen vast patroon. Het lijkt er dus een beetje op alsof ie af en toe wat blijft plakken en dan weer een stukje verspringt.

Heeft iemand enig idee waar dit vandaan kan komen? Bij m'n vorige Civic merkte ik dit namelijk niet op.

Alvast bedankt voor de hulp en het mee denken.

Groet,

Gert-Jan.
mr. X
Posts: 7228
Joined: Tue May 24, 2005 12:49 pm

Re: Stapsgewijs oplopen snelheidsmeter

Post by mr. X »

Ik weet niet precies hoe het bij de K motoren werkt maar bij B-Serie heb je een VSS (Vehicle Speed Sensor) deze meet je snelheid op de versnellingsbak en die wordt weer vertaald naar je analoge wijzers.

Het zou kunnen zijn dat de VSS ergens vies is of misschien kapot aan het gaan is? Kabelbreuk of iets dergelijks zou ook kunnen maar ik denk dat je in die hoek moet gaan zoeken.
mrkeffo
Posts: 732
Joined: Mon Jan 23, 2012 6:53 pm

Re: Stapsgewijs oplopen snelheidsmeter

Post by mrkeffo »

Die sensor zit aan de achterkant op je differentieel bij k20. Ook zou het misschien kunnen dat je wijzer te zwaar gaat? Je kan je dashboard er zo uit halen. Even de buitenste rand bij je tellerbak los trekken zit gewoon geklikt. Daarachter vind je 3 schroefjes links rechts en boven en hop je tellerbak is los.
Armada
Posts: 38
Joined: Thu Jan 03, 2013 5:44 pm

Re: Stapsgewijs oplopen snelheidsmeter

Post by Armada »

Bedankt voor de informatie zover. Wou binnenkort toch een grote beurt uitvoeren, dus dan kan ik dit meteen mooi controleren :)
Post Reply