Belangrijk: gordel gebruik

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
Post Reply
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Belangrijk: gordel gebruik

Post by Jo& »

Tijdens JAF en andere meetings heb ik van verschillende leden (en anderen) gehoord dat men (op circuit maar ook op straat) de gordel in de auto strak aantrekt zodat die vast zit (niet uitrolt) en vervolgens de autostoel naar vorenschuift om zo strak in de stoel te zitten. De rek van de riem is er dan uit.

Rijdt lekker... MAAR...

Het is (naar mijn inzicht) zeer gevaarlijk als je jezelf strak hebt gezet in je gordel wanneer je automatische gordelspanners hebt in geval van een ongeluk. De gordel wordt met veel kracht enkele cm aangetrokken. Zit deze al strak heb je mogelijk een gebroken sleutelbeen, rib, klaplong, etc... Aantrekken doet hij toch want dit gaat met enorme kracht.

De gordel en de spanners zijn ontwikkeld om de plotselinge vertraging te vertragen. Deze werking is ten eerste onmogelijk en ten tweede zal deze vorm van ondeugdelijk gebruik van je gordel je zelfs meer schade toe kunnn brengen.

Wilde dit wat bekendheid geven.

Sinds jaren 90 is het gemeengoed op autos.
Hoe het werkt: http://www.auto-techniek.com/veiligheid/veiligheidsgordel
donkeykong
Posts: 1466
Joined: Fri Feb 27, 2009 12:35 pm

Re: Belangrijk: gordel gebruik

Post by donkeykong »

goede tip :)
Nasty
Posts: 94
Joined: Thu May 08, 2008 5:07 pm

Re: Belangrijk: gordel gebruik

Post by Nasty »

mijn moeder kreeg vorige week een accident. Ze werd aangereden in de flank. Ze had haar gordel wel aan, en haar hele buik en borstkas ziet nog altijd paars/blauw van de bloeduitstortingen. Gordel is veilig, maar aangenaam is het niet als je m moet gebruiken
User avatar
RedSun
Posts: 2784
Joined: Thu Aug 17, 2006 1:46 pm

Re: Belangrijk: gordel gebruik

Post by RedSun »

Dan heb je zeker nog nooit een airbag in je snuffert gehad? Dat is nog erger. Maar ja beter bont en blauw dan op de IC.
Nana korobi ya oki
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Re: Belangrijk: gordel gebruik

Post by Jo& »

Nasty wrote:mijn moeder kreeg vorige week een accident. Ze werd aangereden in de flank. Ze had haar gordel wel aan, en haar hele buik en borstkas ziet nog altijd paars/blauw van de bloeduitstortingen. Gordel is veilig, maar aangenaam is het niet als je m moet gebruiken

Moet je nagaan wat er was gebeurt als die gordel geen rek meer had gehad...!

Verder ok met haar?
User avatar
drrries
Posts: 9
Joined: Fri Aug 02, 2013 8:50 am

Re: Belangrijk: gordel gebruik

Post by drrries »

goede tip, ga daar is op letten
live your life to the fullest - only slow down for the trafficlight
Post Reply