schokkerig stuur

Hier alles over dempers, Veren, Draagarmen en de rest van het onderstel
Post Reply
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

schokkerig stuur

Post by roblom »

We hebben een 5 deurs Civic 1.4 gekocht. Echter zijn we niet helemaal tevreden over het stuurgedrag. Wanneer je aan het stuur draait gaat het in beweging brengen van het stuur iets zwaarder waardoor je meer kracht moet zetten. Op het moment dat het stuur in beweging is gaat het iets lichter. Dit zorgt ervoor dat zeker op lange rechte stukken het niet bepaald ontspannen rijd omdat je continu aan het corrigeren bent.
Nu weet ik dat deze Civic een elektrische stuur bediening heeft maar kan me niet voorstellen dat dit zo hoort bij deze vorm van sturen.
Ik ben al bij de dealer geweest maar die zegt dat er niets aan te doen is.

Iemand een idee hoe dit op te lossen of in ieder geval te verbeteren?
mrkeffo
Posts: 732
Joined: Mon Jan 23, 2012 6:53 pm

Re: schokkerig stuur

Post by mrkeffo »

Ik heb zelf met mijn eigen ep3 er niet last van eigenlijk. Wel stuurt het iets anders als hydraulisch stuurhuis. En gelijk een wedervraag: welis naar de uitlijning laten kijken hoe deze staat? Want als je teveel toe of uitspoor staat staan je bandwangen al op spanning zegmaar en dan is iedere stuurbeweging ook gelijk erg scherp omdat je de kleine verdraaiing om de wang op spanning te zetten dan nietmeer hebt. Zeg niet dat dit het is maar uitlijning is laten nakijken kan nooit kwaad.

Ik ben benieuwd hoor graag of je het op kan lossen.
Dickiecrx-vt
Posts: 187
Joined: Tue Apr 03, 2007 12:05 pm

Re: schokkerig stuur

Post by Dickiecrx-vt »

Controleer of je een "klak klak" geluid hoort als de motor niet draait en je het stuur een slag naar links en rechts beweegt.

Veel info is er te vinden op Engelse fora's.
Die geven aan dat het stuurhuis vervangen de beste optie is, maar ook de duurste.

Er is een andere oplossing, spuit een beetje WD40 in het stuurhuis bij de stuurstang die het stuurhuis ingaat.
Doe voorzichtig bij het rubbertje, deze is erg dun.
Een drupje olie erbij kan ook geen kwaad.
een opeens juichende uitlaatbrul geeft aan dat Dr Jekyll achterin is gaan zitten en dat Mr Hyde de macht heeft overgenomen.
mrkeffo
Posts: 732
Joined: Mon Jan 23, 2012 6:53 pm

Re: schokkerig stuur

Post by mrkeffo »

Ah top Dick dit wist ik dan weer niet :)
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Mn zusje rijdt een 1.4 EP waar ik toevallig gister nog in gereden heb. Mij viel niets raars op qua sturen.
roblom
Posts: 1202
Joined: Sat Aug 06, 2005 3:55 pm
Contact:

Re: schokkerig stuur

Post by roblom »

Heb de 'stuur sensor' ingespoten met wd40. Het is inderdaad een heel stuk beter maar helemaal verholpen is het niet. Wat ik me dan afvraag is of het probleem veroorzaakt wordt door de sensor (en zo ja hoe dan) of dat het (ook) in het stuurhuis zelf zit. En wat ik nog het raarst vindt is dat het blijkbaar (gezien de hoeveelheid klachten op internet) een veel voorkomend probleem is maar dat de dealer (Welman) niet echt een oplossing weet.
Post Reply