mrkeffo wrote:Volgends De cursus zou je geometrie dan nietmeer de orgineele waardes hebben en dan zou de auto over hobbels anders gaan sporen. Dus of dat helemaal een goed idee is?
Ben ik overigens wel benieuwd of dat daadwerkelijk zo is
Misschien toch even nodig om te zeggen: Op de introductiedag van woensdagavond is een heel klein tipje van de sluier opgelicht inzake wegliggen/weggedrag van een auto en wat daarbij komt kijken.
Er is nog veel en veel meer dan alleen dat.
Wat het Roll-Centre betreft, het rollen van je auto is niet een OORZAAK van een veranderend weggedrag, het is juist een GEVOLG van een veranderende situatie.
Zodra je met een auto de bocht om gaat krijg je de maken met weight transfer (gewichtsverplaatsing). Dit gewoon omdat je zwaartepunt boven de wielassen ligt. We kennen dit als het op de buitenwielen van de auto gaan leunen van de auto.
Voor de duidelijkheid, ZELFS als je de wielen zonder ophanging, dempers of veren rechtstreeks op je chassis vastzetten (zoals bv. een skelter) heb je nog gewichtsverplaatsing in een bocht. Je ziet het misschien niet gebeuren, maar het is er wel.
Dat heeft gewoon te maken met de centrifugaalkracht die optreedt.
En één van de effecten daarvan is dat je carosserie gaat rollen omdat je zwaartepunt boven dat genoemde roll-centre ligt.