FAQ voor een Racelicentie cursus.

Voor als je iets te vragen of te melden hebt! (General questions & chat).
Post Reply
dutchfv
Posts: 182
Joined: Tue Oct 26, 2010 5:18 pm

FAQ voor een Racelicentie cursus.

Post by dutchfv »

.Gezien de vragen die ik inmiddels heb ontvangen leek het me handig dit even op een publieke plek te zetten.

Je licentie halen kan op bijna elk circuit dus daar zou ik er een kiezen die dicht bij ligt; zolder spa assen of zandvoort.
Voor mij was dat zandvoort, op dit circuit is ondermeer Rensportschool zandvoort actief (organisator achter vrijrijden.nl) hier heb ik mijn licentie bij gehaald. Je kunt in een weekend je licentie halen maar ik heb gekozen voor de traditionele cursus welke 6 zaterdagen zijn. Hierbij heb je de tijd eens rustig je laptimer filmpjes te bekijken en de commentaren van de instructeurs opnieuw te beluisteren.

Als ik de cursus nog een keer zou doen dan zou ik denk ik mijn eigen auto daarvoor gebruiken,wat ik je wel mee wil geven is dat je wel zeker moet zijn van je zelf. Spiegel je goed? Ben je jezelf bewust van wat er om je heen gebeurt? weet je echt wel hoe breed en lang je auto is? Als je deze vragen met ja kunt beantwoorden dan zou ik zeker je eigen auto gebruiken.

Kun je dat niet heb je een aantal opties die je bij verschillende teams kunt huren; Seat ibiza tdi
Alfa 149(geloof ik) JTD, Mazda MX5, BMW E35 of een BMW E30.
Dit is weer afhankelijk van wat je wilt gaan doen met je licentie wil je gaan racen erna zou ik zeggen koop je race auto voor de cursus of huur iets gelijkwaardigs. Wil je jezelf verbeteren in je eigen auto "type R" huur dan een alpha of seat. Acties die je bij een voorwiel aandrijver moet bij overstuur moet doen zijn immers tegenovergesteld tov een achterwiel aandrijver
Wil je het moeilijkste leren beheersen of wil je tijdens de cursus nog kans maken om wat orientatie ritjes te winnen dan zou ik kiezen voor een BMW E30.

Ik heb de mijn E30 gehuurd bij CC racing en dat is mij goed bevallen.

Totaal bedrag was 3.500,-

Qua kleding hoef je je geen zorgen te maken niets bijzonders je stapt tijdens de cursus regelmatig voor demo's uit dus een jas mee is wel handig, niet te brede schoenen(wordt lastig bij het dubbel clutchen als je daaruberhaupt aan toekomt) verder dus geen hoge eisen. Vanzelfsprekend is een helm wel verplicht.

Teorie lessen worden voor aanvang van het rijden gegeven, denk aan vlag signalen racelijnen inhalen en uitremmen.

Overige kosten zijn er wel,afhankelijk van hoe goed je bent op je examen kun je respectievelijk

B- licentie Club Dan kun je lijnen rijden en soms je apex goed pakken
B-licentie EU Dan kun je schofterig hard en bijna al je apexen halen
A-LicentieDan kun je schofterig hard en al je apexen halen

Een licentie heb je niet op het moment dat je slaagt dan behaal je alleen het recht er een aan te vragen dat aanvragen kost dan iig voor een EU 240,- geloof ik en om die te mogen verlengen moet je miniaal 2 races per jaar rijden.

mvg Vincent Wilmer
ITR DC2
Posts: 1327
Joined: Thu Sep 06, 2007 7:46 am

Re: FAQ voor een Racelicentie cursus.

Post by ITR DC2 »

Erg interessant.
Bedankt voor je goede en heldere uitleg. Denk dat veel mensen hierdoor een beter beeld krijgen.
User avatar
Rikky
Posts: 3487
Joined: Mon Aug 03, 2009 1:12 pm

Re: FAQ voor een Racelicentie cursus.

Post by Rikky »

Dank u :)
The challenge itself is of sufficient reason to follow your dream!
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Re: FAQ voor een Racelicentie cursus.

Post by Jo& »

Toffe toelichting, tnx
Post Reply