SPOED! Stalen bus sleeparmen niet los te krijgen

Hier alles over dempers, Veren, Draagarmen en de rest van het onderstel
Post Reply
User avatar
Knite Force
Posts: 1300
Joined: Mon May 08, 2006 6:29 pm

SPOED! Stalen bus sleeparmen niet los te krijgen

Post by Knite Force »

Hoi allemaal,

Afgelopen maandag ben ik met de EP3 naar Hontec gegaan om de KW Variant 2 te plaatsen, en meteen de achterste sleeparmen te wisselen voor gecoate exemplaren. Tijdens het wisselen was het plan om direct de bussen te vervangen voor nieuwe PU bussen van Energy Suspension.

Na het demonteren wilden we de stalen pen uit het grootste rubber in het midden van de sleeparm (sorry, ik werk vanaf mijn Aaipet en krijg geen foto's van een WPH geuploaded, als iemand zich geroepen voelt: dank u!) halen maar dit werd een enorm gevecht.
Daar waar bij de EE8/9 deze pen van massief staal is, is deze bij een EP3 uit 2 delen die in elkaar gedraaid/geperst/gemonteerd zijn, en je krijgt deze pen dus niet uit elkaar. We hebben werkelijk alles geprobeerd (zelfs met zoveel kracht gedraaid dat de pen tordeerde) maar het gaat niet los.

Deze pen is niet los bij Honda te bestellen. Jochem heeft vandaag bij van Deijne nog 3 pogingen op 3 andere armen gewaagd: zonder resultaat. Bas (R-Performance) is in de mail geklommen en heeft allerhande partijen aangeschreven, en niemand kan uitsluitsel geven.

Is er iemand die weet hoe deze pen los gaat? Of hoe we anders de grote PU-bus moeten plaatsen? Het vreemde is dat er door verschillende merken PU bussen worden geleverd maar niemand levert er nieuwe stalen pennen bij, of omschrijft hoe de oude hergebruikt dienen te worden.

Alle input is welkom, ik hoop dat ik het verhaal enigzins duidelijk heb uitgelegd. Nogmaals excuses voor het ontbreken van foto's/tekeningen ter verduidelijking.

Cheers,

Marcell
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Re: SPOED! Stalen bus sleeparmen niet los te krijgen

Post by slydawg »

Hehehehe Urvin had hier ook ruzie mee....
Het zijn inderdaad 2 pennen in elkaar geperst, deze draai je uit elkaar, ik ben er nog geen een tegen gekomen die het van mij gewonnen heeft.
Het is een vervelende klus, ik raad meestal aan deze niet te vervangen want als je de pen vermoerd ben je nog verder van huis.
Maar goed, als je ze uit elkaar krijgt moet je ze daarna weer in elkaar persen maar ze zullen nooit zo strak meer zitten als hoe ze eerst zaten, althans dat is mijn ervaring.
Ik vond nog een pic van de mijne, over deze had je het??

Image
mrkeffo
Posts: 732
Joined: Mon Jan 23, 2012 6:53 pm

Re: SPOED! Stalen bus sleeparmen niet los te krijgen

Post by mrkeffo »

Daar is je antwoord dus :) aparte constructie zeg
mrkeffo
Posts: 732
Joined: Mon Jan 23, 2012 6:53 pm

Re: SPOED! Stalen bus sleeparmen niet los te krijgen

Post by mrkeffo »

En weer respect voor iemand.. Volgensmij ken jij bijna ieder boutje van een ep3! :D

Zo jammer dat t build topic weg is . :( zoveel moois op je ep3 Miguel wat mij betreft echt een inspiratie bron!
User avatar
Knite Force
Posts: 1300
Joined: Mon May 08, 2006 6:29 pm

Re: SPOED! Stalen bus sleeparmen niet los te krijgen

Post by Knite Force »

Thanks Miguel!

Heb Urvin ook al gesproken, ga maandag als hij terug is van The Sunny Island een setje ophalen, hopelijk staat de auto dinsdg dan weer op de grond! :)
User avatar
slydawg
Posts: 3684
Joined: Tue Jun 14, 2005 12:23 pm

Re: SPOED! Stalen bus sleeparmen niet los te krijgen

Post by slydawg »

Succes ermee!
User avatar
Knite Force
Posts: 1300
Joined: Mon May 08, 2006 6:29 pm

Re: SPOED! Stalen bus sleeparmen niet los te krijgen

Post by Knite Force »

Opgelost, kreeg vandaag bericht van Hontec dat het boeltje weer in elkaar zit!

Thanks all :)
Post Reply