EP3 Koelvloeistof temperatuur

Hier alle motorische gerelateerde onderwerpen
Post Reply
Armada
Posts: 38
Joined: Thu Jan 03, 2013 5:44 pm

EP3 Koelvloeistof temperatuur

Post by Armada »

Geachte heren (en dames?),

Even een vraagje met betrekking tot mijn EP3 (kon via de zoekfunctie niets vinden)

Vanochtend was het niet bepaald rustig op de weg te noemen. Nadat de koelvloeistof (vervolgens kvs genoemd) op temperatuur was gekomen kwam er heeeeeeeel veel filerijden aan te pas, alvorens op werk aan te komen.

Hierbij viel mij op dat de temperatuur van m'n koelvloeistof niet tot nauwelijks hoger leek te worden (bleef eigenlijk constant op ongeveer 1/3e van de meter staan), zelfs met heel veel stilstaan.
Nu is mijn vraag...

Is dit normaal met deze temperaturen, of komt dat omdat er gewoon een forse slok kvs in gaat bij dit type auto?

Lijkt me niet dat de thermostaat kapot is, aangezien de kvs redelijk snel op bedrijfstemperatuur is en daarna vrij constant blijft.

Noem me paranoïde, maar aangezien ik de auto nog niet zolang heb stel ik liever een domme vraag teveel dan een domme vraag te weinig :P


Met vriendelijke groet,

Gert-Jan.
donkeykong
Posts: 1466
Joined: Fri Feb 27, 2009 12:35 pm

Re: EP3 Koelvloeistof temperatuur

Post by donkeykong »

ik heb mijn koelvloeistof temp nog nooit boven 1/3 gezien :)
bij mij is is altijd rond de 85 graden celcius en max 90
User avatar
encho
Posts: 94
Joined: Sun Oct 21, 2012 11:14 am

Re: EP3 Koelvloeistof temperatuur

Post by encho »

Bij mijn ITR is het nooit verder dan de helft gegaan, meestal blijft 'ie hangen op 1/3 en ik zit elke dag in langzaam rijdend/file (A20). Had toen ook mijn twijfels of mijn thermostaat niet defect was.
Blood, sweat and gears. Life in between the racing stripes.
User avatar
D_ToXx
Posts: 848
Joined: Fri Apr 27, 2007 7:08 pm

Re: EP3 Koelvloeistof temperatuur

Post by D_ToXx »

is perfect dus, belangrijker is: wat doet ie bij filerijden/stilstaan bij goed warm weer...
User avatar
TRackCrasherITR
Posts: 11
Joined: Thu Dec 27, 2012 10:58 pm

Re: EP3 Koelvloeistof temperatuur

Post by TRackCrasherITR »

Bij mij itr staat de temp altijd een stukje voor 1/2
Armada
Posts: 38
Joined: Thu Jan 03, 2013 5:44 pm

Re: EP3 Koelvloeistof temperatuur

Post by Armada »

D_ToXx wrote:is perfect dus, belangrijker is: wat doet ie bij filerijden/stilstaan bij goed warm weer...

Dat gaan we dan merken als het wat warmer weer wordt :)
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Post by Jo& »

Mn EP3 blijft ook altijd tussen 1/3 en vrij ver onder de 1/2 staan. Alsof hij is vastgeroest haha. Wat ik ook doe.
Klinkt dus normaal.
Post anders een foto?

Je zult ook merken in deze kou dat als je start dat hij hogere toeren draait stationair. Soms wel iets van 1100. Ook normaal.
User avatar
ant1
Posts: 128
Joined: Wed Aug 08, 2012 10:12 am

Re: EP3 Koelvloeistof temperatuur

Post by ant1 »

Bij mij staat hij ook altijd op 1/3 - 1/2.
Is het jou sinds gisteren opgevallen of was dit al sinds je die auto hebt?
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Re: EP3 Koelvloeistof temperatuur

Post by Gaskleppie »

Staat je kachel vol open al die tijd dat hij laag hangt? Dan kan het nog komen doordat je veel warmte van de motor je cabine in trekt.
Armada
Posts: 38
Joined: Thu Jan 03, 2013 5:44 pm

Re: EP3 Koelvloeistof temperatuur

Post by Armada »

@ jo&: Dat ie bij een koude start wat hogere toeren loopt klokt, dat is gewoon de koudloop regeling. Dat hebben alle auto's.

@ant1: Heb de auto pas sinds 31 december, maar het viel me al eerder op toen ik een tijdje voor een stoplicht stond. M'n vorige auto, een '94 Corsa, werd altijd vrij snel warm (ok, misschien niet het beste vergelijkingsmateriaal... :P )

@ Gaskleppie: De kachel staat niet vol open, maar wel altijd op standje 2 en maximale warmte.
Jo&
Posts: 6702
Joined: Mon Jun 12, 2006 5:27 pm

Re: EP3 Koelvloeistof temperatuur

Post by Jo& »

Armada wrote:@ jo&: Dat ie bij een koude start wat hogere toeren loopt klokt, dat is gewoon de koudloop regeling. Dat hebben alle auto's.

@ant1: Heb de auto pas sinds 31 december, maar het viel me al eerder op toen ik een tijdje voor een stoplicht stond. M'n vorige auto, een '94 Corsa, werd altijd vrij snel warm (ok, misschien niet het beste vergelijkingsmateriaal... :P )

@ Gaskleppie: De kachel staat niet vol open, maar wel altijd op standje 2 en maximale warmte.


Is me bekend, dankje.
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Re: EP3 Koelvloeistof temperatuur

Post by Gaskleppie »

@ Gaskleppie: De kachel staat niet vol open, maar wel altijd op standje 2 en maximale warmte.[/QUOTE]


Dus staat hij vol open... lol!
Armada
Posts: 38
Joined: Thu Jan 03, 2013 5:44 pm

Re: EP3 Koelvloeistof temperatuur

Post by Armada »

Gaskleppie wrote:@ Gaskleppie: De kachel staat niet vol open, maar wel altijd op standje 2 en maximale warmte.



Dus staat hij vol open... lol![/QUOTE]
Dacht dat je qua uitstroom volume bedoelde :P
User avatar
Gaskleppie
Posts: 4532
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm

Re: EP3 Koelvloeistof temperatuur

Post by Gaskleppie »

Met deze temperatuur maakt het uitstroom volume niet zo veel meer uit. Afkoelen doet het water toch wel.
En dat zal wel 1 van de redenen zijn dat je metertje iets lager hangt dan normaal, al zal het minimaal zijn.
Post Reply