EP3 Koelvloeistof temperatuur
EP3 Koelvloeistof temperatuur
Geachte heren (en dames?),
Even een vraagje met betrekking tot mijn EP3 (kon via de zoekfunctie niets vinden)
Vanochtend was het niet bepaald rustig op de weg te noemen. Nadat de koelvloeistof (vervolgens kvs genoemd) op temperatuur was gekomen kwam er heeeeeeeel veel filerijden aan te pas, alvorens op werk aan te komen.
Hierbij viel mij op dat de temperatuur van m'n koelvloeistof niet tot nauwelijks hoger leek te worden (bleef eigenlijk constant op ongeveer 1/3e van de meter staan), zelfs met heel veel stilstaan.
Nu is mijn vraag...
Is dit normaal met deze temperaturen, of komt dat omdat er gewoon een forse slok kvs in gaat bij dit type auto?
Lijkt me niet dat de thermostaat kapot is, aangezien de kvs redelijk snel op bedrijfstemperatuur is en daarna vrij constant blijft.
Noem me paranoïde, maar aangezien ik de auto nog niet zolang heb stel ik liever een domme vraag teveel dan een domme vraag te weinig :P
Met vriendelijke groet,
Gert-Jan.
Even een vraagje met betrekking tot mijn EP3 (kon via de zoekfunctie niets vinden)
Vanochtend was het niet bepaald rustig op de weg te noemen. Nadat de koelvloeistof (vervolgens kvs genoemd) op temperatuur was gekomen kwam er heeeeeeeel veel filerijden aan te pas, alvorens op werk aan te komen.
Hierbij viel mij op dat de temperatuur van m'n koelvloeistof niet tot nauwelijks hoger leek te worden (bleef eigenlijk constant op ongeveer 1/3e van de meter staan), zelfs met heel veel stilstaan.
Nu is mijn vraag...
Is dit normaal met deze temperaturen, of komt dat omdat er gewoon een forse slok kvs in gaat bij dit type auto?
Lijkt me niet dat de thermostaat kapot is, aangezien de kvs redelijk snel op bedrijfstemperatuur is en daarna vrij constant blijft.
Noem me paranoïde, maar aangezien ik de auto nog niet zolang heb stel ik liever een domme vraag teveel dan een domme vraag te weinig :P
Met vriendelijke groet,
Gert-Jan.
-
- Posts: 1466
- Joined: Fri Feb 27, 2009 12:35 pm
Re: EP3 Koelvloeistof temperatuur
ik heb mijn koelvloeistof temp nog nooit boven 1/3 gezien
bij mij is is altijd rond de 85 graden celcius en max 90
bij mij is is altijd rond de 85 graden celcius en max 90
Re: EP3 Koelvloeistof temperatuur
Bij mijn ITR is het nooit verder dan de helft gegaan, meestal blijft 'ie hangen op 1/3 en ik zit elke dag in langzaam rijdend/file (A20). Had toen ook mijn twijfels of mijn thermostaat niet defect was.
Blood, sweat and gears. Life in between the racing stripes.
Re: EP3 Koelvloeistof temperatuur
is perfect dus, belangrijker is: wat doet ie bij filerijden/stilstaan bij goed warm weer...
- TRackCrasherITR
- Posts: 11
- Joined: Thu Dec 27, 2012 10:58 pm
Re: EP3 Koelvloeistof temperatuur
Bij mij itr staat de temp altijd een stukje voor 1/2
Re: EP3 Koelvloeistof temperatuur
D_ToXx wrote:is perfect dus, belangrijker is: wat doet ie bij filerijden/stilstaan bij goed warm weer...
Dat gaan we dan merken als het wat warmer weer wordt
Re: EP3 Koelvloeistof temperatuur
Bij mij staat hij ook altijd op 1/3 - 1/2.
Is het jou sinds gisteren opgevallen of was dit al sinds je die auto hebt?
Is het jou sinds gisteren opgevallen of was dit al sinds je die auto hebt?
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Re: EP3 Koelvloeistof temperatuur
Staat je kachel vol open al die tijd dat hij laag hangt? Dan kan het nog komen doordat je veel warmte van de motor je cabine in trekt.
Re: EP3 Koelvloeistof temperatuur
@ jo&: Dat ie bij een koude start wat hogere toeren loopt klokt, dat is gewoon de koudloop regeling. Dat hebben alle auto's.
@ant1: Heb de auto pas sinds 31 december, maar het viel me al eerder op toen ik een tijdje voor een stoplicht stond. M'n vorige auto, een '94 Corsa, werd altijd vrij snel warm (ok, misschien niet het beste vergelijkingsmateriaal... :P )
@ Gaskleppie: De kachel staat niet vol open, maar wel altijd op standje 2 en maximale warmte.
@ant1: Heb de auto pas sinds 31 december, maar het viel me al eerder op toen ik een tijdje voor een stoplicht stond. M'n vorige auto, een '94 Corsa, werd altijd vrij snel warm (ok, misschien niet het beste vergelijkingsmateriaal... :P )
@ Gaskleppie: De kachel staat niet vol open, maar wel altijd op standje 2 en maximale warmte.
Re: EP3 Koelvloeistof temperatuur
Armada wrote:@ jo&: Dat ie bij een koude start wat hogere toeren loopt klokt, dat is gewoon de koudloop regeling. Dat hebben alle auto's.
@ant1: Heb de auto pas sinds 31 december, maar het viel me al eerder op toen ik een tijdje voor een stoplicht stond. M'n vorige auto, een '94 Corsa, werd altijd vrij snel warm (ok, misschien niet het beste vergelijkingsmateriaal... :P )
@ Gaskleppie: De kachel staat niet vol open, maar wel altijd op standje 2 en maximale warmte.
Is me bekend, dankje.
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Re: EP3 Koelvloeistof temperatuur
@ Gaskleppie: De kachel staat niet vol open, maar wel altijd op standje 2 en maximale warmte.[/QUOTE]
Dus staat hij vol open... lol!
Dus staat hij vol open... lol!
Re: EP3 Koelvloeistof temperatuur
Gaskleppie wrote:@ Gaskleppie: De kachel staat niet vol open, maar wel altijd op standje 2 en maximale warmte.
Dus staat hij vol open... lol![/QUOTE]
Dacht dat je qua uitstroom volume bedoelde :P
- Gaskleppie
- Posts: 4532
- Joined: Fri Feb 20, 2004 8:11 pm
Re: EP3 Koelvloeistof temperatuur
Met deze temperatuur maakt het uitstroom volume niet zo veel meer uit. Afkoelen doet het water toch wel.
En dat zal wel 1 van de redenen zijn dat je metertje iets lager hangt dan normaal, al zal het minimaal zijn.
En dat zal wel 1 van de redenen zijn dat je metertje iets lager hangt dan normaal, al zal het minimaal zijn.